GTA IV ställer höga systemkrav

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Udda, det flyter på hur bra som helst på min Ps3, i vissa extrema situationer så kan det iof hacka till (tex om man spränger ett gäng bilar och samtidigt försöker vrida kameran)
Men sett till priset på hårdvaran så tycker iallafall jag att det är fullgod prestanda, man lär inte kunna bygga en pc för den pengen som klarar det lika bra.

Har ej spelat det på consolerna själv men kollat recensioner.
Och ska man inte kunna spela med fint flyt på en consol? Där man inte ens har möjlighet att sänka grafik om de flyter dåligt(kanske går på detta spelet)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om ni prestandan är så dålig så hoppas jag att det kommer patchar som fixar till det. Borde ju absolut ligga i tillverkarens intresse av en modern stortitel till PC att optimera det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Udda, det flyter på hur bra som helst på min Ps3, i vissa extrema situationer så kan det iof hacka till (tex om man spränger ett gäng bilar och samtidigt försöker vrida kameran)
Men sett till priset på hårdvaran så tycker iallafall jag att det är fullgod prestanda, man lär inte kunna bygga en pc för den pengen som klarar det lika bra.

I och för sig så kör ju PS3 inte ens i 720P, utan 640P. Lite tråkig upplösning kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag lite på gränsen med min dator med specsen Intel P4 3.4 Ghz, 2 Gb ram, ATI X1950 Pro 256 mb. Blir nog att jag laddar ner det och testar innan ett eventuellt köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
I och för sig så kör ju PS3 inte ens i 720P, utan 640P. Lite tråkig upplösning kan man tycka.

Om det ser snyggt ut spelar det väl knappast någon roll vad det är för upplösning angiven, jag spelar på en 52" lcd tv och jag har inget att klaga på.
Ps3an klarar allt mellan 480i och upp till 1080p med rätt kablar och en tv som klarar 1080p
Spelet däremot går det rykten om att det bara går i 640p vet inte om detta är konfirmerat på Pal versionen också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Har ej spelat det på consolerna själv men kollat recensioner.
Och ska man inte kunna spela med fint flyt på en consol? Där man inte ens har möjlighet att sänka grafik om de flyter dåligt(kanske går på detta spelet)

Om du inte spelat det själv på konsolerna så tycker jag att du skall skaffa dig en egen uppfattning innan du bildar dig en förutfattad bild om att det hackar.
Om de skulle designa spelen så att det aldrig fans risk att det hackade till i scener där det är mycket folk fordon och explosioner så skulle vi alla spela spel med Pacman grafik.
Jag upplever det iallafall inte som något problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
jaha då blir jag väll den första som kommenterar då, jag som önskar mig gta iv i julklapp blir nog inte jätte kul mitt system har följande specs:intel core 2 duo 2,16 ghz ati x1300 och 2gb ram minne kommer det vara spelbart på lägsta inställningar för mig??

lycka till med det grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
http://i35.tinypic.com/35n8xz4.jpg

Om min tyska är korrekt flyter det bättre på ett 9500 GT med 1,0 GByte än ett GTX260 med >>bara<< 896 MByte grafikminne? :S

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Lugn i stormen.
Efter en patch (ATI, nvidia och själva spelet) så lär det flyta bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag har inga konsoller och planerar inte att köpa heller just pga att jag hatar att spela framför en teveskärm med en handkontroll. Du menar att bra spel som kommer till ps3 eller x360 ska enbart konverteras om de har ful och enkel grafik?

Allt handlar om pengar. Det är klart att GTA IV skulle vara bättre optimerat om det släpptes i maj istället för nu. San Andreas dröjde över ett år till PC. Som PC-ägare får man tyvärr acceptera tt då och då släpps ett spel som inte är optimalt konverterat (portat). Å andra sidan om programmakarna ansträngde sig till 100% och fick så mycket tid som de behövde så skulle grafikkortsmarknaden svalna av. Man måste komma ihåg att både Nvidia och ATI sponsrar spelbolagen och det ligger i deras intresse att spel till PC inte är optimalt konverterat för annars skulle de inte sälja nya grafikkort så ofta.

Du har helt missat min poäng. Alla konsoller har bra mycket sämre kapacitet än en dator så spelen ska inte behöva flyta sämre. Ta dig en titt på vad en 360 egentligen innehåller eller varför inte en WII.

De inte och har aldrig kunnat göra en bra konvertering till pc från konsoll, Final fantasy 8, Halo, Jade Empire, Kotor, listan på spel som blir dåliga pga konvertering är oändlig. Det enda spel som jag tycker blivit bättre är Final Fantasy VII och det är pga att playstation var så fruktansvärt dåligt och underlägset en dator.
Gör rätt och utveckla det samtidigt till pc som till konsoll med unik kod eller gör inte alls. Man känner sig fruktansvärt lurad när ens kraftulla dator inte kan spela något som en sketen konsoll klarar utan hackande. Väldigt tråkigt att konsoller prioriteras för alla datorspelare, skulle bli ett jävla liv på konsollspelarna om konsollens prestanda inte räckte till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

hej på er hörrni!
WOW,,! GTAIV!! hihi jippi!½½11!!
jaja men iallafall:

Hur flyter GTAIV på denna?:
Athlon X2 5600+
Ati 1950X Pro
1 GB RAM CL5

Vad tror ni? Vilka FPS kan man få? går det att köra på 1680x1050 med dessa specs?
Om nödvändigt kan jag stoppa in 2 GB till ( med CL4 också (spelar Cash letancy någon roll vad det gäller flyt, fps och så?))

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Någon på nforce som skrev att det går i 20-35 fps med en 3 ghz c2d, 4gb ram och ett 4870x2 (1680 upplösning, nästan maxxat). Är det ett skämt eller? Bojkott typ om det kommer vara så illa. Är så jävla trött på dåligt optimerade spel.
Kan väl va något knasigt med 4870x2 iofs

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

ojojojjj, då borde det väl komma en patch också tycker man?

Man kankse inte ska fråga något ännu innan någon annan här provat.
Annars då, vad tror ni? ni som är lite mer hajj på sånthär i allmänhet?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
hej på er hörrni!
WOW,,! GTAIV!! hihi jippi!½½11!!
jaja men iallafall:

Hur flyter GTAIV på denna?:
Athlon X2 5600+
Ati 1950X Pro
1 GB RAM CL5

Vad tror ni? Vilka FPS kan man få? går det att köra på 1680x1050 med dessa specs?
Om nödvändigt kan jag stoppa in 2 GB till ( med CL4 också (spelar Cash letancy någon roll vad det gäller flyt, fps och så?))

Grafikkortet är ju nästan lika klent som ett konsollgrafikkort. Och med tanke på hur dåligt det konverterats till PC så förlorar man ytterligare lite prestanda. Och nu vill du köra 2.5 gånger högre upplösning än konsollen också?

Det kommer nog inte gå så bra i den upplösningen. Sätter du ner det till PS3ans upplösning går det nog bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Höga systemkrav och SecuROM. Som jag längtat men nu måste skita i att köpa på grund av detta (SecuROM).

Vad du menar är att du endå inte tänkt köpa de men nu tycker du att du har någon form av orsak för att piratkopiera det?

Jag säger inte att det är så du menar men jag har hört väldigt många som gör det.

Jag tyckker att den formen av SecuROM som är på GTAIV endå är acceptabel, man förstår ju att rockstar vill ha betalt för sitt arbete.
Visserligen kommer det inte att funka men man förstår ju att de försöker

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orkkin
Vad du menar är att du endå inte tänkt köpa de men nu tycker du att du har någon form av orsak för att piratkopiera det?
Jag säger inte att det är så du menar men jag har hört väldigt många som gör det. jag tyckker att den formen av SecuROM som är på GTAIV endå är acceptabel, man förstår ju att rockstar vill ha betalt för sitt arbete.

'

Ser mest ut som att han inte längre tänker köpa spelet för att han inte vill ha SecuROM. JAg håller med, man klarar sig utan vissa spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orkkin
Vad du menar är att du endå inte tänkt köpa de men nu tycker du att du har någon form av orsak för att piratkopiera det?

Jag säger inte att det är så du menar men jag har hört väldigt många som gör det.

Jag tyckker att den formen av SecuROM som är på GTAIV endå är acceptabel, man förstår ju att rockstar vill ha betalt för sitt arbete.
Visserligen kommer det inte att funka men man förstår ju att de försöker

Nej det förstår man inte. Finns väl inte ett enda spel som inte blivit kopierat tack vare kopieringsskydd. Det enda kopieringsskydden för är att ställa till det för betalande kunder, piraterna ser inte skymten av det. Det enda ett vettigt företag kan göra är att överge kopieringsskydd helt och hållet. Det kommer inte innebära några förlorade inkomster och dom slipper betala massa pengar till företagen som tillverkar skiten.

Permalänk
Medlem

Ännu en post från nforce. Ser inte bra ut det här.

"
OK so ive installed and ran GTA PC and its runs like a bloody dog, 21.86fps average!! this is bloody sh*t!

AMD X2 Dual core 6000+ (3ghz)
4gb DDR2 6400 crosshair
Geforce 8800GTX 768mb (recents drivers)

direct X and all drivers are upto date

ive spoken with R* Support and told them and they class 20fps as 'playable' which is utter bollocks! then they tried to blame my processor!"

...Suck

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd

"runs like a bloody dog,"

Nog ingen vacker syn direkt.

Permalänk

Nu blir jag orolig...
Frågan är hur multiplayer läget fungerar då? Dålig fps (Om det inte är bantat online förståss) kombinerat med laggspikes, trevligt, trevligt! Hoppas innerligt att dom uppdaterar det här, tänkte ju införskaffa det imorgon...

Core 2 Duo, riktigt gammal, 1.86GHz tror jag (Sitter inte hemma så jag kan inte titta), XFX Geforce 9800GTX+ 512MB, 2GB 8500 RAM, EVGA Nvidia Nforce 680i SLI. Minnen och Processor går i 1:2(?). Förhoppningsvis är det iaf spelbart...

Illa att dom har så låga krav när kraven i praktiken är så mycket högre!

Permalänk

systemkrav är ofta överskattade

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Udda, det flyter på hur bra som helst på min Ps3, i vissa extrema situationer så kan det iof hacka till (tex om man spränger ett gäng bilar och samtidigt försöker vrida kameran)
Men sett till priset på hårdvaran så tycker iallafall jag att det är fullgod prestanda, man lär inte kunna bygga en pc för den pengen som klarar det lika bra.

Hur bra som helst är en personlig uppfattning.
Jag tycker det gick så dåligt att jag inte klarade mer än 30 min sen lämnade jag tillbaka skivan. Gick nog aldrig över 25fps iallafall.
15-22 fps konstant skulle jag tippa på, tills det blev 3 explosioner, då gick det nog ner runt 10....

"flyta på hur bra som helst" i min uppfattning landar någonstans runt 50-70fps.

Permalänk
Avstängd

Låter ju värre än Crysis ju

Permalänk

Jag tycker att detta kräver mer en Crysis. Testade spelet igår och hade med mitt system runt 33fps. Ingen aa ellr Af i upplösning 1680x1050. Spelet är sjukt dåligt optimerad. Det hjälper inte att ändra något sen så funkar inte mitt andra kort eftersom jag ser bara 1024mb videomemory.

Enligt vistas poängmätning så kräver spelet 4.5 och recommended 5.0 vilket är vad Crysis kräver.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Om det ser snyggt ut spelar det väl knappast någon roll vad det är för upplösning angiven, jag spelar på en 52" lcd tv och jag har inget att klaga på.
Ps3an klarar allt mellan 480i och upp till 1080p med rätt kablar och en tv som klarar 1080p

NEJ! ps3 "klarar" inte av 1080P... den skalar bara upp bilden. Jag kommer ihåg 1998 då jag spelade med högre upplösningar. Sluta försvara ps3an som bra prestanda/krona, för 5000kr får du mycket mer prestanda med en dator.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Förtydligande: PS3 klarar av spel i 1080p, däremot stödjer inte GTA IV den upplösningen.

Själv tröttnade jag på GTA IV på PS3 efter ett par timmar. För låg framerate och grötig och suddig grafik på min 50" TV. Fullt spelbart visserligen, men det låg hela tiden och balanserade precis på gränsen till att vara irriterande för mig personligen. Sen suger jag på FPS-spel med handkontroll, kan ju också bidra.

Hade tänkt ge det en ny chans på PC med högre upplösning och tangentbord/mus, men efter den här rapporten blir jag lite osäker.

Permalänk

Jag har iaf bestämt mig för att slutföra mitt planerade köp av GTA IV, kan ju slänga upp en statusrapport för er som tvekar (Om jag kommer ihåg det ).

Datorspecifikationer hittar ni i min förra post, så har ni något att jämföra med!

Permalänk
Medlem

Kan man kanske hoppas på patchar som fixar de höga systemkraven?

Sitter på en relativt bra dator, men man blir ju ändå lite rädd när man kollar systemkraven.

E6750
4Gb minne
4870 (512 minne)

Det är nog inte omöjligt att trycka upp prollen lite mer, men den tar emot som sjutton.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk

Del 1 av min rapport.

Det börjar bra, efter säkert 30min med krånglande med användare hit och dit, CD-koder, och diverse aktiveringar så har jag lyckats registrera, länka och aktivera allt som ska göras.

Dags att starta spelet, det börjar bra... Spelet tar sig genast upp till 50% CPU användning och över 1Gig ram... Loggorna passerar... Svart... Svart... Svart... Error.
Och så var det med det!

Permalänk
Medlem

Jag fick:
Average FPS: 42.13
Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Med den här datorn:
Mainboard : Asus Maximus Formula
Chipset : Intel X38
Processor : Intel Core 2 Duo E8400 @ 3000 MHz
Physical Memory : 4096 MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM ) (Kingston HyperX/8500)
Video Card : NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+
Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3
DirectX : Version 9.0c (maj 2008)

Lite irriterad dock att min joypad inte fungerar...spelet verkar bara stödja xbox360 paddar. Min har Saitek cyborg har exakt samma knappar som en sådan men verkar inte fungera...

Permalänk
Medlem

vilket program använder ni för att titta på "Fps"

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig