Månadens mellanklassdator augusti

Permalänk
Medlem

Japp, när kommer månadens monster dator då?

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grasfer
Japp, när kommer månadens monster dator då?

Vi uppdaterar systemen när vi känner att det är motiverat. Det finns exempelvis inga större skäl till att köpa ett värstingsystem med Core 2 nu när i7 är alldeles runt hörnet (~2 veckor).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi uppdaterar systemen när vi känner att det är motiverat. Det finns exempelvis inga större skäl till att köpa ett värstingsystem med Core 2 nu när i7 är alldeles runt hörnet (~2 veckor).

Det har du ju rätt i iofs
Bara skoj att läsa lite sådant här när man sitter själv och velar om vad man ska köpa och inte.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta om någon lite sammanfattat kan förklara den praktiska skillnaden mellan t.ex. P5Q, P5Q-E, P5Q PRO och P5Q Deluxe och de andra modellerna i P5Q-serien som verkar till synes identiska.

Permalänk
Medlem

Ganska intressant det där med att man hellre skall överklocka en 2 kärnig processor än lägga pengarna på en 4 kärnig. I testet har även intels dyrare värsting QX9650 såsom den i mellanklassen Q9550 också tagits med, där de både går "långsammare" än duo processorn E8500. I testet har man helt enkelt konverterat en wav fil till en mp3 fil, vilket är en singel uppgift. Jag undrar, vad händer om man utför flera uppgifter av olika grad, tex kodar film, konvererar musik, låter winrar jobba mm hur skiljer sig den 4 kärniga processorn i dessa fall mot en överklockad 2 kärniga?

Dessutom kan man ju överklocka den 4 kärniga också, men i detta fall finns risken för mkt värmeutveckling menar ni, så jag som behöver en kraftfull dator som klarar av flera olika saker samtidigt och med ganska så snabb hastighet skall även fortsättnginsvis nöja mig med den 2 kärniga då, eller ska man följa mainstream med en 4 kärnig trots allt?

Kanske 2 st 2 kärniga...

Permalänk
Medlem

problem...

Hej,

Någon annan som har problem med att installera Vista på omnämnd datorkonfiguration? Den hänger sig rätt tidigt för mig.

//Pabo

Permalänk
Medlem

Re: Månadens mellanklassdator augusti

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Att välja datordelar är ingen enkel uppgift. Det handlar om att göra välinformerade val som inte bara ger mycket prestanda per spenderad krona, utan som också håller för både en och två uppgraderingar. SweClockers mellanklassdator är systemet för datorspelare och överklockare på jakt efter allt detta – och lite till.

Läs artikeln

Varför kommer inte fler månadens dator, hur bra som helst ju att ni har 2/3 olika datorer som är optimerade efter prestanda/pengar varje månad. Ni har missat några månader nu

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR_HanZen
Varför kommer inte fler månadens dator, hur bra som helst ju att ni har 2/3 olika datorer som är optimerade efter prestanda/pengar varje månad. Ni har missat några månader nu

De kanske insåg vilket jobb det skulle bli att göra återkommande artiklar av den här typen och la ner tanken.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte kommit någon "monsterdator". Det har gått ett par månader nu. Lite dåligt med tanke på att det skrevs i artikeln att det skulle komma.

Men men, care to give some info at least? Så man vet om man ska fortsätta vänta. Vet tyvärr inga andra sidor som har lika bra guider som denna.

Permalänk
Medlem

Re: Månadens mellanklassdator augusti

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Att välja datordelar är ingen enkel uppgift. Det handlar om att göra välinformerade val som inte bara ger mycket prestanda per spenderad krona, utan som också håller för både en och två uppgraderingar. SweClockers mellanklassdator är systemet för datorspelare och överklockare på jakt efter allt detta – och lite till.

Läs artikeln

Jag har letat med ljus och lykta efter någon affär som kan erbjuda detta paketet
åt mig .. Men icke sa nicke..

Finns inget ställe som har alla komponenterna på ett ställe , det man får höra ska du inte ha det eller det istället mm .

Viktigast tycker jag moderkortet , minnena och processorn . där vill jag ju inte kompromissa . Jag litar fullt på sweclockers omdöme och att grejerna synkar bra ihopa.

Så nu undrar jag om någon i forumet vet en affär som kan erbjuda mig detta paket ?? . (inga överpriser vi vet ju vad komponenterna kostar )

Kanske någon hemmabyggare i skåneregionen som kan erbjuda sweclockers paket ?

/Mvh Kristian

Permalänk
Medlem

Årets nekro men hittade denna artikel via någons profil och fick lite nostalgi-feeling över min pensionerade E8200 och HD4850, heatpipes på moderkortet och de härligt klatschiga XMS2-minnena sen..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com