Permalänk
Melding Plague

Här är nya Athlon

Den kommande våren lanserar AMD tre nya Athlon-familjer, med samma arkitekturförbättringar som Phenom II. Här är specifikationerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Är det "specialgjorda" budget-processorer eller är det Phenom-processorer med vissa grejer avstängda?

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det är "defekta" processorer som kapats ner till budget. Men åt andra sidan, får dom så många "defekta" att det räcker till en ny serie / segment?.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Athlon X4 och Athlon X3 bygger på Propus. Den saknar helt en L3 cache jämfört med Deneb, därfår listas den totala cachen som 2MB och 1.5MB (4*512KB, 3*512KB)

edit: X3 är 'Rana' som är en Propus med en kärna avstängd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Skulle inte förvåna mig om det är "defekta" processorer som kapats ner till budget. Men åt andra sidan, får dom så många "defekta" att det räcker till en ny serie / segment?.

Ryktet säger att PI beräknas till 4,37 med dessa. Dessutom finns det en bugg som får pekaren, ovasett operativsystem och skrivbordsmiljö, att dansa små-grodorna varannan minut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ryktet säger att PI beräknas till 4,37 med dessa.

- Vad är det för enhet för 4,37?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ryktet säger att PI beräknas till 4,37 med dessa. Dessutom finns det en bugg som får pekaren, ovasett operativsystem och skrivbordsmiljö, att dansa små-grodorna varannan minut.

i sådana fall så hade de nog inte släppt processorn

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Skulle inte förvåna mig om det är "defekta" processorer som kapats ner till budget. Men åt andra sidan, får dom så många "defekta" att det räcker till en ny serie / segment?.

Hur tror du intel tillverkar sina bugetmodeler med mindre cache? Man har gjort så här med IC kretsar sedan den dagen dom uppfans hoss alla tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju trevligt. Hoppas att de kan sno lite marknadsandelar så att vi får lite lägre priser

Fast är det inte väldigt lite chacheminne i dem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ryktet säger att PI beräknas till 4,37 med dessa. Dessutom finns det en bugg som får pekaren, ovasett operativsystem och skrivbordsmiljö, att dansa små-grodorna varannan minut.

Hahah <3 Roligaste jag läst i det här forumet på länge Nästan lika kul som de humorbefriade personerna som svarade på ditt inlägg

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ryktet säger att PI beräknas till 4,37 med dessa. Dessutom finns det en bugg som får pekaren, ovasett operativsystem och skrivbordsmiljö, att dansa små-grodorna varannan minut.

Öh, va? >.>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Vad är det för enhet för 4,37?

Buggroten av 1337

Permalänk

Man kan ju undra om detta verkligen kan rädda AMD?

Som det ser u nu så kommer AMD alldrig att bli större äbn vad de är nu. snarare mindre. Man kan ju hoppas på en tredje aktör som konkurerar med intel lite.. Fast pm 2-3år kanske Amd leder igen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om priset på Athlon X4 615 blir bra tror jag den kommer slå igenom. Den får inte kosta mer än max 1500kr dock.

Skulle då kunna bli ett riktigt bra kap. AMDs 45nm sägs ju kunna klocka riktigt bra också, kanske kan bli en efterträdare till Q6600 om inget annat? För det va ju en mycket populär X4 utan L3 cache.

Den processorn som är ditlänkad från prisjakt, vad är det för någon? Athlong X2 7750 X2 2.7GHz, den känner jag inte till, och står inte listad i nyheten som kommande produkt. Är det något som redan släppts alltså? Finns inte i lager hos någon, samtidigt som det inte finns en enda vettig butik i listan med butiker.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Buggroten av 1337

Hahaha! Det var ju skitkul

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jioop
Om priset på Athlon X4 615 blir bra tror jag den kommer slå igenom. Den får inte kosta mer än max 1500kr dock.

Skulle då kunna bli ett riktigt bra kap. AMDs 45nm sägs ju kunna klocka riktigt bra också, kanske kan bli en efterträdare till Q6600 om inget annat? För det va ju en mycket populär X4 utan L3 cache.

Den processorn som är ditlänkad från prisjakt, vad är det för någon? Athlong X2 7750 X2 2.7GHz, den känner jag inte till, och står inte listad i nyheten som kommande produkt. Är det något som redan släppts alltså? Finns inte i lager hos någon, samtidigt som det inte finns en enda vettig butik i listan med butiker.

[/QUOTE

Det skulle vara en X2 som är baserad på Phenom I men jag tror de skippat denna. Den finns listad mkt i europeiska butiker.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan man få en enda anledning att köpa en sån här? Vore det inte bättre för AMD att utveckla nya, snabba, dyra processorer som kan konkurrera med Intel? De lär ju inte få större marknadsandelar genom att gång på gång vara sämst i test t.o.m. med sina nyaste modeller. Tycker det är ganska uppenbart att de flesta är beredda att betala ganska bra (typ 2 tuss) för en processor om den är tillräckligt snabb.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot tester på Phenom II och nya Athlon. Har vi lite tur kanske dom kan utmana dagens Core 2 Duo och Quad. Jag hoppas inte på mycke, men jag håller fanan högt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Kan man få en enda anledning att köpa en sån här? Vore det inte bättre för AMD att utveckla nya, snabba, dyra processorer som kan konkurrera med Intel? De lär ju inte få större marknadsandelar genom att gång på gång vara sämst i test t.o.m. med sina nyaste modeller. Tycker det är ganska uppenbart att de flesta är beredda att betala ganska bra (typ 2 tuss) för en processor om den är tillräckligt snabb.

Du verkar ha missat att de här handlar om spjutspetsteknik... AMD har helt enkelt inte lyckats uppfinna en processor som är bättre än intels processorer i dagsläget. Jag är helt övertygad att de försöker... Men Intel är betydligt större företag med mer resurer att utveckla nya produkter, och der har lyckats väldigt bra med core processorn... och efterföljarna till denna.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Kan man få en enda anledning att köpa en sån här? Vore det inte bättre för AMD att utveckla nya, snabba, dyra processorer som kan konkurrera med Intel? De lär ju inte få större marknadsandelar genom att gång på gång vara sämst i test t.o.m. med sina nyaste modeller. Tycker det är ganska uppenbart att de flesta är beredda att betala ganska bra (typ 2 tuss) för en processor om den är tillräckligt snabb.

Skulle de flesta vilja betala 2 k för en prolle? Nej skulle inte tro det, tänk på alla företag och Svenssons. Som så oftast är på sweclockers så glöms det bort att inte alla är entusiaster.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Kan man få en enda anledning att köpa en sån här? Vore det inte bättre för AMD att utveckla nya, snabba, dyra processorer som kan konkurrera med Intel? De lär ju inte få större marknadsandelar genom att gång på gång vara sämst i test t.o.m. med sina nyaste modeller. Tycker det är ganska uppenbart att de flesta är beredda att betala ganska bra (typ 2 tuss) för en processor om den är tillräckligt snabb.

Du har en uppenbar bias i vad du tror är "de flesta". Vi datornördar är trots allt i minoritet och visst tusan finns det plats för billiga processorer.

På vilket sätt skulle AMD var "sämst" gång på gång? För det första innehade AMD prestandatronen i 5-6 år för första gången och det var inte alls länge sedan. För det andra så är det inte bara prestanda som räknas. Andra mått är prestanda per watt och prestanda per krona. Ytterligare mått är absolut pris eller absolut effektutveckling. Även EMC och lämplighet för parallellisering är andra inte helt ovidkommande parametrar. Liksom standard och bekvämhet med instruktionsuppsättning. Kort sagt finns det goda skäl för såväl amatörer som proffs att väga processorer mot varandra i stället för att bara naivt kolla på syntetiska prestandamått som kanske lämpar sig för något fånig spel eller speciell applikation.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag hoppas alla propus X4 har låg strömförbrukning, får de alla under 65W eller strax över så kommer det finnas en tydlig grupp som kommer köpa den.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du har en uppenbar bias i vad du tror är "de flesta". Vi datornördar är trots allt i minoritet och visst tusan finns det plats för billiga processorer.

På vilket sätt skulle AMD var "sämst" gång på gång? För det första innehade AMD prestandatronen i 5-6 år för första gången och det var inte alls länge sedan. För det andra så är det inte bara prestanda som räknas. Andra mått är prestanda per watt och prestanda per krona. Ytterligare mått är absolut pris eller absolut effektutveckling. Även EMC och lämplighet för parallellisering är andra inte helt ovidkommande parametrar. Liksom standard och bekvämhet med instruktionsuppsättning. Kort sagt finns det goda skäl för såväl amatörer som proffs att väga processorer mot varandra i stället för att bara naivt kolla på syntetiska prestandamått som kanske lämpar sig för något fånig spel eller speciell applikation.

Det har rätt, jag är faktiskt inte så påläst när de gäller budgetprocessorer. Mitt uttalande var lite ogenomtänkt. Med sämst i test menar jag att i de prestandatester jag kollat på de senaste året har AMD:s bästa processorer halkat långt efter de flesta av Intels modeller.

Att "alla företag" skulle nöja sig med budgetdatorer är väl inte en mindre generalisering det heller. Det gäller kanske skolor och andra statliga myndigheter. Men min erfarenhet av företag är att de köper in mycket bättre grejer än de behöver... detsamma gäller svenssons, särskilt de som inte har nån koll på vad det är de köper.

Men det är nog sant att jag blivit biased av det här stället. Är lätt att tro att hela Sverige sitter på en Q6600 och vägrar något annat.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Huh athlon X4 =Phenom light version?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Det har rätt, jag är faktiskt inte så påläst när de gäller budgetprocessorer. Mitt uttalande var lite ogenomtänkt. Med sämst i test menar jag att i de prestandatester jag kollat på de senaste året har AMD:s bästa processorer halkat långt efter de flesta av Intels modeller.

Att "alla företag" skulle nöja sig med budgetdatorer är väl inte en mindre generalisering det heller. Det gäller kanske skolor och andra statliga myndigheter. Men min erfarenhet av företag är att de köper in mycket bättre grejer än de behöver... detsamma gäller svenssons, särskilt de som inte har nån koll på vad det är de köper.

Men det är nog sant att jag blivit biased av det här stället. Är lätt att tro att hela Sverige sitter på en Q6600 och vägrar något annat.

En av världen appsolut snabbaste superdatorer kör på AMD Opteron processorer av just anlednigar som MBY talade om. Intel har inte örens NU med nya architecturen i7 byger på kommit i kapp på många tekniska pugter. Ren prestanda plockade dom hem tronen på i 1 och 2 väg system men det var i princip allt. Det är so msagt aktuelt för antusiaster och workstations och vanlgia servrar men det fins mcyket mer som kräver mer än 1 eller 2 processorer. Där har intel legat bra efter tex.

Permalänk
Medlem

AMD e rätt torsk tyvärr.

Men jag skulle aldrig köpa en Intel.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

För er som undrar vad Athlon X2 7750 är:

Three new Athlon Kuma Dual 65nm CPUs

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

varför tappade AMD stinget efter sin storhetstid med athlon 64?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downiey
varför tappade AMD stinget efter sin storhetstid med athlon 64?

Core2?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Sitter på min Core 2 Duo och hoppas på att AMD levererar något bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Sitter på min Core 2 Duo och hoppas på att AMD levererar något bra.

Samma här, vill tillbaka till AMD.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?