Rymligare SSD från Intel i december

Permalänk
Melding Plague

Rymligare SSD från Intel i december

Lanseringen av Intels solid state-enheter med större lagringsutrymmet har blivit tidigarelagd. En modell lanseras redan denna månad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så vi kanske kommer att se billigare sånna här nu snart då förhoppnignsvis.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

En bit på vägen men långt kvar tills priset är acceptabelt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Gah, ge mig! Vore jag miljonär så skulle jag köpa några såna här på en gång utan att blinka.

Permalänk

jag ser en SSD hårddisk som en systemdisk, inte som en fildisk, eventuellt till spel och program man använder ofta, och som drar nytta av det,

en SSD på 32GB hade räckt för mig 64GB hade gjort susen

MVH

Permalänk

Med tanke på den dåliga tillgången av tidigare lanserade produkter så känns det här som en papperslansering.

Det hade varit mycket trevligare om de släppt en mindre och billigare modell för systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
jag ser en SSD hårddisk som en systemdisk, inte som en fildisk,

Exakt en 64 Gb disk funkar bra.
Kommer köpa nu till våren oavsett om de sjunker i pris eller inte, helt sanslöst hur stor flaskhals dagens diskar är i ett snabbt system

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

helt sanslöst hur stor flaskhals dagens diskar är i ett snabbt system

Nu överdriver du lite. Vad är det du ska snabba upp med disken?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Är det möjligt att de skyndade på lanseringen för att bli av med 50nm så snabbt som möjligt?
iofs hoppas jag att det är 34nm

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Nu överdriver du lite. Vad är det du ska snabba upp med disken?

Allt utom spel får ju en stor prestanda boost

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Exakt en 64 Gb disk funkar bra.
Kommer köpa nu till våren oavsett om de sjunker i pris eller inte, helt sanslöst hur stor flaskhals dagens diskar är i ett snabbt system

Jag håller med precis.Helt galen är jag på den feta flaskhalsen hd har.1-2 år
så kommer man njuta av snabba SSD som kan ha som system och en
till spelen he he.Bara ett par stora hd till film och musik tex.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

1,8" SSD på 160GB. Fasen vad mumma! Runt 120GB på en systemdisk med os och program är något av ett krav från min sida. Då är det bara att vänta på att priserna sjunker då...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Allt utom spel får ju en stor prestanda boost

Inte riktigt, däremot snabbar det upp uppstart och liknande rejält. Någon jätteförbättring i övrigt, prestandamässigt, kan jag inte påstå att vi märkt. Ladda data i olika program går oftast så fort ändå så man märker liten skillnad. Men visst, ljudlöstk, svalt och väldigt trevligt. Byggde en server med strippade SSD för systemet och pagefilen. Strippade för att det är så lätt att återskapa servern ifall något händer. Sedan kör den lite mer redundans på raptor diskar för data.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
jag ser en SSD hårddisk som en systemdisk, inte som en fildisk, eventuellt till spel och program man använder ofta, och som drar nytta av det,

en SSD på 32GB hade räckt för mig 64GB hade gjort susen

MVH

Man kan väl utveckla SSD åt flera håll. Några flashdiskar är extremt snabba men lite utrymme (32GB). Andra är gjorda för lagring dvs långsammare men väldigt mycket utrymme (1TB kanske).

När priset gått ner tillräckligt så skulle jag lätt byta ut hårddisken mot flashdiskar. Ska bli skönt att slippa hårddiskarnas rassel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Åh, 128GB+ för ett rimligt pris och jag köper en till laptopen för snabbare uppstart, tystare och förhoppningsvis också längre batteritid..

Permalänk

Jag har en ny SSD OCZ v2 60GB som systemdisk och min erfarenhet är att uppstartstiden
är densamma som med HDD, start av program i Windows
är snabbare, men denna stora mängd skrivningar till disken när Windows
jobbar är katastrofal för prestandan.

Installerar jag drivrutiner, program eller uppdaterar Windows så går systemet
på knäna och disklampan lyser konstant. En uppgradering som tar 2,5 minuter
med HDD kan ta 16 minuter med SSD.

Innan Windows tar hänsyn till SSD's skrivbegränsningar så är nyttan av SSD reducerad.
Kommande Windows 7 utlovas komma att hantera SSD på ett bättre sätt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag har en ny SSD OCZ v2 60GB som systemdisk och min erfarenhet är att uppstartstiden
är densamma som med HDD, start av program i Windows
är snabbare, men denna stora mängd skrivningar till disken när Windows
jobbar är katastrofal för prestandan.

Installerar jag drivrutiner, program eller uppdaterar Windows så går systemet
på knäna och disklampan lyser konstant. En uppgradering som tar 2,5 minuter
med HDD kan ta 16 minuter med SSD.

Innan Windows tar hänsyn till SSD's skrivbegränsningar så är nyttan av SSD reducerad.
Kommande Windows 7 utlovas komma att hantera SSD på ett bättre sätt.

Nej det där beror på att du köpt en dålig modell av SSD - kika exempelvis här:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

Det är controllern på Core och de flesta andra MLC-SSD:s som är dålig, detta har lösts av intel i deras MLC SSD:s som du kan se i artikeln ovan.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag har en ny SSD OCZ v2 60GB som systemdisk och min erfarenhet är att uppstartstiden
är densamma som med HDD, start av program i Windows
är snabbare, men denna stora mängd skrivningar till disken när Windows
jobbar är katastrofal för prestandan.

Installerar jag drivrutiner, program eller uppdaterar Windows så går systemet
på knäna och disklampan lyser konstant. En uppgradering som tar 2,5 minuter
med HDD kan ta 16 minuter med SSD.

Innan Windows tar hänsyn till SSD's skrivbegränsningar så är nyttan av SSD reducerad.
Kommande Windows 7 utlovas komma att hantera SSD på ett bättre sätt.

OCZ serie är väl en av de som har katastrofala problem med sk "random-writes" pga. Jmicron kontrollern? Intels SSD sägs ha extremt mycket bättre "OS-prestanda". Kolla test på anandtech.

EDIT: EnbersBuske hann före

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att jag märker stooor skillnad på en raptor 150GB och min X25-E ssd i min stationära.
Nu blev jag av med den sista rörliga delen i datorn. Så nu låter den ingenting. Mer än lite elektriskt surr från nätdelen.

SSD är fan riktigt fint. Saknar bara lite plats för film/spel/musik.. tänkte en X25-M hade passat fint för det. Eller 2 kanske i raid-0. Men då börjar det bli dyrt.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Avstängd

Kom igen nu, lägre priser!

Permalänk
Avstängd

Schysst att X25-M 80 GB sjunker en tusenlapp i pris. Det visar på att det finns marginaler!

Bogey: Det beror egentligen på hur våra OS är konstruerade. Hårddisken är tillräckligt snabb för att kunna användas som snabbt virtuellt minne, vilket ju också många OS utnyttjar till förbannelse. Paradoxalt nog, vore det inte för att hårddisken faktiskt är så snabb som den är, hade vi kanske haft snabbare system! Vi kan ana att när SSD tar över som systemdisk kommer virtuella minnet öka och flaskhalsen kanske återuppstår! Det senare är bara en tanke som slog mig just i denna stund - det behöver inte alls blir så.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
stationära.
Nu blev jag av med den sista rörliga delen i datorn. Så nu låter den ingenting. Mer än lite elektriskt surr från nätdelen.

DU har alltså enbart stora kylflänsar och heatpipes i datorn?

Permalänk
Medlem

yes

hej , jag tror och hoppas att 1,8 tum blir standard för bärbara. Mindre vikt och drar mindre. Vi rör oss åt rätt håll i utvecklingen Med windows 7 och den nya Atom processorn

Visa signatur

tja

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Schysst att X25-M 80 GB sjunker en tusenlapp i pris. Det visar på att det finns marginaler!

Bogey: Det beror egentligen på hur våra OS är konstruerade. Hårddisken är tillräckligt snabb för att kunna användas som snabbt virtuellt minne, vilket ju också många OS utnyttjar till förbannelse. Paradoxalt nog, vore det inte för att hårddisken faktiskt är så snabb som den är, hade vi kanske haft snabbare system! Vi kan ana att när SSD tar över som systemdisk kommer virtuella minnet öka och flaskhalsen kanske återuppstår! Det senare är bara en tanke som slog mig just i denna stund - det behöver inte alls blir så.

Men alltså. Med tanke på dagens rätt extrema mängd RAM-minne i de flesta datorer borde det väl gå att flytta över rätt mycket jobb till det från hårddiskarna. Eller tänker jag helt fel nu?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men alltså. Med tanke på dagens rätt extrema mängd RAM-minne i de flesta datorer borde det väl gå att flytta över rätt mycket jobb till det från hårddiskarna. Eller tänker jag helt fel nu?

Nej, du tänker precis rätt! Men OS-konstruktörerna tänker säkert också rätt många gånger men gör fel. Har någon någonsin varit med om att det går att göra någonting i Windows, i själva systemet [öppna menyer etc], när hårddisken är i sparläge utan att datorn fryser i väntan på att disken ska varva upp? Ja, bara en sådan sak som att låta disken stanna är mycket ovanligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, du tänker precis rätt! Men OS-konstruktörerna tänker säkert också rätt många gånger men gör fel. Har någon någonsin varit med om att det går att göra någonting i Windows, i själva systemet [öppna menyer etc], när hårddisken är i sparläge utan att datorn fryser i väntan på att disken ska varva upp? Ja, bara en sådan sak som att låta disken stanna är mycket ovanligt.

Men då borde man göra något smart system som lägger över program som används ofta till RAM-minnet. Eller åtminstone filerna som är sega att ladda. Spel är inte speciellt relevant i sammanhanget. De är för stora rent utrymmesmässigt och används inte ofta (av den vanlige användaren). Det enda problemet som jag ser är att alla användare måste ha ganska kraftigt med RAM-minne. Men det har nästan Elgiganten (med flera) löst enkelt genom att erbjuda ganska dåliga datorer med överdrivet mycket RAM-minne.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Bogey: Det beror egentligen på hur våra OS är konstruerade. Hårddisken är tillräckligt snabb för att kunna användas som snabbt virtuellt minne, vilket ju också många OS utnyttjar till förbannelse. Paradoxalt nog, vore det inte för att hårddisken faktiskt är så snabb som den är, hade vi kanske haft snabbare system! Vi kan ana att när SSD tar över som systemdisk kommer virtuella minnet öka och flaskhalsen kanske återuppstår! Det senare är bara en tanke som slog mig just i denna stund - det behöver inte alls blir så.

Ptja, du har kanske en poäng där, men faktum kvarstår att dagens diskar har problem med den uppgift de blivit givna, sen att det delvis beror på att programerare skriver kassa opsystem.. Ser man det krasst, så ÄR det disken vi väntar på och när man proppar i snabbare saker som SSD diskar får man resultat, eller hur.

Du har säkert rätt i att vi kommer få uppleva samma fenomen när dessa diskar är standard, dvs att det lastas (för) mycket på dessa, vi har ju haft samma princip på Cpu´n även om det inte är en lika skarp gräns där.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag har en ny SSD OCZ v2 60GB som systemdisk och min erfarenhet är att uppstartstiden
är densamma som med HDD, start av program i Windows
är snabbare, men denna stora mängd skrivningar till disken när Windows
jobbar är katastrofal för prestandan.

Installerar jag drivrutiner, program eller uppdaterar Windows så går systemet
på knäna och disklampan lyser konstant. En uppgradering som tar 2,5 minuter
med HDD kan ta 16 minuter med SSD.

Innan Windows tar hänsyn till SSD's skrivbegränsningar så är nyttan av SSD reducerad.
Kommande Windows 7 utlovas komma att hantera SSD på ett bättre sätt.

Något är fel. Inte änns OCZ borde vara såpass sunkiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, du tänker precis rätt! Men OS-konstruktörerna tänker säkert också rätt många gånger men gör fel. Har någon någonsin varit med om att det går att göra någonting i Windows, i själva systemet [öppna menyer etc], när hårddisken är i sparläge utan att datorn fryser i väntan på att disken ska varva upp? Ja, bara en sådan sak som att låta disken stanna är mycket ovanligt.

Seriöst, tänker du efter nu? Startmenyn är en bunte filer som ligger på..... hårddisken. Gör så här istället, låt din d-disk gå ned i viloläge och se ifall du får hängningar. Ungefär som att såga av grenen man sitter på kanske?

Att diskarna stannar är aboslut inte något ovanligt.

I övrigt låter det som ganska gött svammel ovan. Att man använder disken som "virtuellt" minne, vilket är missvisande då det inte är en virtualisering av minnet som äger rum utan man använder hårddisken för paged pool memory, vilket innebär att det som förmodligen inte kommer användas, eller det som kommer användas sällan flyttas från ditt minne till disk för att frigöra för te.x. non-paged pool memory.

Citat:

Ser man det krasst, så ÄR det disken vi väntar på och när man proppar i snabbare saker som SSD diskar får man resultat, eller hur.

Ja men inte jättemärkbart i windows. Uppstart kommer definitivt gå snabbare, pagefilen kommer jobba snabbare, men kom ihåg att detta enbart handlar om minne som OS'et tillåter att skrivas över till disk. Men visst, det blir snabbare men det är inte direkt någon flaskhals i dagsläget förutom när det gäller att läsa eller skriva större mängd data (och inte hålla OS'et snurrande). Indexering går också snabbare, men den går normalt bara tungt när (om vi snackar windows nu) datorn ej används. Visserligen behöver indexeringen köra färdigt transaktionerna och tar ett visst tag innan den lägger av (tillräckligt lång tid för att det skall motivera mig att stänga av tjänsten även med pro-ssd strippade diskar), men det är valfritt att indexera och för dom som behöver tjänsten är den kanon.

Som någon nämnde ovan är fortfarande OS skrivna för mekaniska diskar, men det kommer bot för det, men det har inget med pagefilen att göra.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Vet att denna artikeln redan länkats, men uppenbarligen har den förbigåttts.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Något är fel. Inte änns OCZ borde vara såpass sunkiga.

Seriöst, tänker du efter nu? Startmenyn är en bunte filer som ligger på..... hårddisken. Gör så här istället, låt din d-disk gå ned i viloläge och se ifall du får hängningar. Ungefär som att såga av grenen man sitter på kanske?

Att diskarna stannar är aboslut inte något ovanligt.

I övrigt låter det som ganska gött svammel ovan. Att man använder disken som "virtuellt" minne, vilket är missvisande då det inte är en virtualisering av minnet som äger rum utan man använder hårddisken för paged pool memory, vilket innebär att det som förmodligen inte kommer användas, eller det som kommer användas sällan flyttas från ditt minne till disk för att frigöra för te.x. non-paged pool memory.
...

Förlåt? För det första förstår du inte vad jag säger eller verkar inte förstå att en file-handle inte är en fil. Jag talar inte heller nödvändigtvis om startmenyn. För det andra, vad menar du med "såga av grenen du sitter på" i samma andetag som att "diskarna stannar är absolut inte något ovanligt"? Vad tusan menar du?

Att man "sågar av" den gren man sitter på om systemdisken stannar är ju liksom hela poängen! Det är ju där felet ligger. Virtuellt minne är vidare precis vad det låter som, det vill säga "paged pool". Blanda inte ihop det med "virtualisering" som teknik för virtuella maskiner. Att kalla det bara för "paged pool" vore så att säga att ge efter för någon sorts backtronym. Det finns flera typer av virtuellt minne, där en virtuell adressexpansion är en. Paged pool en annan. Båda (alla) tekniker syftar till att öka det tillgängliga RAM samt storleken på kontinuerliga pages i RAM (dylika saker är starkt OS-beroende men alla varianter arbetar vanligen under MMUs förutsättningar [inget hindrar att man inte utnyttjar MMU för virtuellt minne, men det brukar vara praktiskt]).

Således, själva felet är att hårddisken alltid är en "gren" som inte ska sågas av. Virtuellt minne är en förutsättning för modern minneshantering men ingenting säger att den behöver vara i bruk jämt. HDD1 [D, etc] har inget med saken att göra (om du har pagefilen på systemenheten) och den stannar inte sällan (ej heller ofta) när den ska. Däremot kan datorn mycket väl frysa innan den startar upp.

Precis som man skriver ut minnessidor till disk kan man vidare cacha filer, kluster och pekare i RAM. Så görs också. Men om du är erfaren användare av windows märker du att problemet inte riktigt ligger i att man måste adressera lnk-filer på disk utan att redan cachade menuitems är skrivna till pagefilen! Detta är ju galet. Gör ett experiment med en ren installation på en medvetet slö disk och interagera med operativet på olika sätt vid vissa givna tidpunkter och efter vissa givna vänteperioder så märker du hur saker cachas eller inte cachas, skrivs till disk eller inte, osv. När du ser hur startmenyns alternativ "run", "help and support", "search" osv ritas upp på skärmen under ett enerverande diskarbete så förstår du att implementationen inte är lysande. Att cacha allt är vanskligt då andra aktiviteter i teorin kan ändra alternativen på disk men är ju dels en måttlig risk väl värd att ta, dels kan operativet givetvis kommunicera sina filehandlers med sig självt och se vilka som är valida och inte (detta kan förutsätta diskaccess till filen men löser ändå problemet med utskrivna cache-pages). Cache skriven till pagefilen är idiotiskt, det begriper vem som helst. Ändå sker det. Med windows som stängd kod är det inte lätt att peka ut var, när och varför men man kan samla in fall rent empiriskt. Vidare har andra operativsystem haft dylika idiosynkrasier som har patchats. Ett annat problem är hur tabellen för page-miss och page-hit är uppbyggd. Man kan nästan misstänka att datorn ibland måste kolla på disk för att se om det där finns utskrivna pages! Det senare har jag inga belägg på utan är mer en magkänsla som byggts upp genom decennier av tramsande med windows.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."