Stort test av X58-moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naradin
lol på den lösningen xD

Seriös fråga, kommer 2x4870x2 in på ASUS P6T? Verkar vara ett mycket litet mellanrum mellan...

Jadå, det får platts. kör själv med det systemet och det är grymt!
Har inte fått cpu-kylaren jag har beställt med tempen ligger på 40 grader i ett antec p182 chassi och samma för grafikkortet med 45% fläkthastighet. Då låter det lite, men om man skruvar upp ljudet när man spelar

Visa signatur

Processor: Core i7 920 2,67GHz, Moderkort: Asus P6T, Grafikkort: Sapphire Radeon 4870 2x, Nätagregat: Corsair 620W HX, Chassi: Antec P182, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P, Hårddsikar: WD VelociRaptor 74GB, 2x WD caviar Blue 640GB, Corsair TWIN3X 1333MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Helt ointressant på grund av det absurt höga priset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
~2000 :- är vad jag anser att maxpriset för ett moderkort bör vara och handlar efter, så inget i7 här inte.. Klarar mig dessutom bra i ett år till med nuvarande hårdvara, efter det så blir det nog AMD:s nya grejjor.

Ok jättekul nu vet vi att ni inte kommer köpa, ok!

Seriöst det räcker nu! I varenda j***a tråd som handlar om Core i7/X58 så är det en massa som anmärker på priset eller gnäller på att det är dyrt. Priserna på Core i7 har inte direkt varit någon hemlighet, tvärt om de har varit kända i månader och det har även varit känt att moderkorten kommer kosta >2000kr.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Bara jag som reagerar på

"Som vi ser klarade nästan alla moderkort av att nå runt 3 900 MHz med Core i7 920, vilket får ses som klart godkänt med Intels standardkylare"

Vaddå klart godkänt? ca 1.3 GHz med ORIGINALKYLAREN? Det är väl fanimej fantastiskt, Eller? Aldrig sett en core 2 som kan klocka så högt med referenskylare.

Permalänk

jaha verkar som ytterligare en test tråd/nyhet får en massa OT=gnäll till höger o vänster.

Ett under att Swec ens postar tester med all gnäll om diverse saker,
vare sig pris eller att nån anser tester felaktiga

om dom inte klarar det kanske ni gör?

så nog klagat tyckte det såg bra ut för Gigabyte om man kollar spel testerna läste inte hela testet hinner inte heller ikväll men gör det imorgon.

ha de bra

:

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Snuskigt höga priser! =/

Permalänk
Medlem

Bra test! Synd bara att EVGA:s kort inte fanns med. Men det r ju förståligt eftersom det inte finns ute ännu.(komplett)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabeee
Bara jag som reagerar på

"Som vi ser klarade nästan alla moderkort av att nå runt 3 900 MHz med Core i7 920, vilket får ses som klart godkänt med Intels standardkylare"

Vaddå klart godkänt? ca 1.6 GHz med ORIGINALKYLAREN? Det är väl fanimej fantastiskt, Eller? Aldrig sett en core 2 som kan klocka så högt med referenskylare.

Ja, det låter ju inte klokt :S
Man kommer ju knappt behöva ny CPU-kylning då.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som klagar på priset. Värstingmoderkorten har ju alltid legat på 2500 - 3000 kr.
Känns inte riktigt genomtänkt att efterfråga ett budgetmoderkort till i7 heller...

Vad hände på Far Cry 2 testet i 1920x1200 ? Jag får dubbla FPS mot vad som visas i testet
med allt på max (1920x1200, 4xAA, 16AF o.s.v.), och då har jag dessutom låst på 60FPS
i.o.m. vSync. Alla andra speltester ligger på "rätt" nivå vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av DLM
Förstår inte alla som klagar på priset. Värstingmoderkorten har ju alltid legat på 2500 - 3000 kr.
Känns inte riktigt genomtänkt att efterfråga ett budgetmoderkort till i7 heller...

Vad hände på Far Cry 2 testet i 1920x1200 ? Jag får dubbla FPS mot vad som visas i testet
med allt på max (1920x1200, 4xAA, 16AF o.s.v.), och då har jag dessutom låst på 60FPS
i.o.m. vSync. Alla andra speltester ligger på "rätt" nivå vad jag kan se.

[/QUOTE

Många av korten ligger en bra bit över 3000:-, vissa reagerar andra inte.

Permalänk

Synd att de är lite dyra men förhoppningsvis blir de la billigare om ett halvår.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabeee
Bara jag som reagerar på

"Som vi ser klarade nästan alla moderkort av att nå runt 3 900 MHz med Core i7 920, vilket får ses som klart godkänt med Intels standardkylare"

Vaddå klart godkänt? ca 1.3 GHz med ORIGINALKYLAREN? Det är väl fanimej fantastiskt, Eller? Aldrig sett en core 2 som kan klocka så högt med referenskylare.

Ett fantastiskt resultat kan inte vara annat än klart godkänt. Kanske ett lokalt fenomen där du bor att klart godkänt inte är så bra, men för mig (och troligen artikelförfattaren) går skalan ungefär så här.
Underkänt
Med tvekan godkänt
Godkänt
Klart godkänt

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V1King
Många av korten ligger en bra bit över 3000:-, vissa reagerar andra inte.

Men använder man t.ex. prisjakt.nu så är det inte svårt att hitta X58-kort mellan 2500 -3000kr.
Att ett moderkort som har stöd för bl.a. tripple channnel DDR3, SAS, i7, SLI och Crossfire skulle kosta under 2000kr vid release vore ganska fantastiskt.
I annat perspektiv är det som att klaga på att Ferraris bilar är så dyra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
Förstår inte alla som klagar på priset. Värstingmoderkorten har ju alltid legat på 2500 - 3000 kr.
Känns inte riktigt genomtänkt att efterfråga ett budgetmoderkort till i7 heller...

Vad hände på Far Cry 2 testet i 1920x1200 ? Jag får dubbla FPS mot vad som visas i testet
med allt på max (1920x1200, 4xAA, 16AF o.s.v.), och då har jag dessutom låst på 60FPS
i.o.m. vSync. Alla andra speltester ligger på "rätt" nivå vad jag kan se.

Vad som hände är väl att du kör överklockat det gör väl inte testredaktionen under spel och programtester??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Fast det påverkar inte så mycket i spel om jag kör klockat eller oklockat.
Kör jag oklockat i Far Cry2 så har jag fortfarande runt 60FPS med den
skillnaden att max/min FPS är större.

Permalänk

Vart hittar man minnena som användes i recensionen (3x1GB Qimonda)?

Var det 3x1GB eller enskilda 1GB stickor?
I recensionen står det"Det har börjat dyka upp minnespaket med tre moduler specifikt för Core i7-system." är det som ni testade ett sådant?

Edit:
Vad är SAS förresten?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

i7 och tillhörande moderkort samt ddr3 är bara intressant om man ska driva på mer än ett ~femtusenkronors AMD eller NVIDIA kort och köra i HÖG upplösning, det eller bencha.

För allt annat är core 2 och ddr2 fullt tillräckligt.

Men har man 10k i grafikkort instoppade i burken så är det bara att hoppa över till i7 eller om man är kåt på pi95.

3 st 280 gtx kort då börjar det bli riktigt intressant..

edit. Folda är väl betydligt roligare på i7 också.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem

Jag minns tiden då ett riktigt jävla grymt moderkort låg på typ 2 lök.
Palla pröjsa över 3 papp för ett moderkort, ska dom ta över rollen som dyraste komponent i ett datorsystem eller? X_x

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt att Rampage II Extreme endast har en x1 PCIe mellan x16 PCIe portarna

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Förbannat nöjd med mitt köp, när core 2 kom var det inte billigt, pröjsade minnen för 1500kr 1x2gig pc6400 moderkort 1200kr och en e6400 för runt 2400kr.

Vill man ha ett billigt monster så fungerar core i7 riktigt bra och har ett jävligt rimligt pris med tanke på att den klår alla extreme prollarna från core 2, qx9770 landar ju på runt 10000kr.

Permalänk

(I testartikeln stod det att P6T drog mest ström, Kan någon (Eller redaktionen) specificera P6Ts elförbrukning I ABSOLUTA TAL....? Gärna övriga moderkorts dito likväl. )

Jag är en idiot som gnäller innan man läst allt tillräckligt noga. Effektförbrukningen stod ju i testet, klart och tydligt...

Sorry!

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Jag trodde att Asus Rampage 2 skulle prestera mycket bättre, är lite besviken

fixat 4,2 ghz(har prövat 4,4 ghz men dät tog det stop, har dock ej prövat mkt pga jag vill ha bättre kylare och jag använde mig av 1,44 vcore)

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Riktigt dåligt att Rampage II Extreme endast har en x1 PCIe mellan x16 PCIe portarna

Vadå en? det finns 2 st. PCIe x1 på Rampage II Extreme, om du inte menar att du ville ha 2 st. mellan PCIe x16 portarna. Den har alltså 2 st. PCIe x1 men de ligger inte bredvid varandra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!