Problem när ATX 4-pin 12V kopplas till mobo

Permalänk

Problem när ATX 4-pin 12V kopplas till mobo

Hej,

ny både här och med datorbygge... Jag har byggt första datorn men känner mig relativt säker på att allt sitter där det ska. Köpte en "dator i delar" AMD basic från Netonnet till min 6-årige grabb, det lär duga till honom...

När jag då skulle provstarta gick allt igång - alla fläktar, hårddisk, DVD - men hela datorn dör på ca 2 sek.

Jag kunde inte se något fel, men började om från scratch. Monterade en sak i taget och nu funkade det plötsligt hela vägen. Tills allt var inkopplat, med moderkortet utanför burken. Plötsligt upptäcker jag att jag glömt EN liten detalj. ATX 12V 4-pin kontakten... skiten satt inte i denna gången vilket den gjort från början när datorn dog, vilken den MÅSTE enligt moderkortets instruktionsbok för annars bootar inte systemet. I med skiten, problemet är bara att då återkommer problemet jag hade från början, allt dör efter 2 sek.

Netonnet menade att ja men strunta i den då!? Kör med BARA 24-pin kontakten. Ja men utan 4-pin kontakten i så har jag inte ens bild på skärmen, antar att den behövs för att mobon ens ska orka driva grafikdelen som är integrerad?

Så vad kan felet vara tro? Det verkar ju som om något kortsluter när 12V-kabeln sitter i. Sitter felet då i mobon eller kan det vara nätagget?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nattarbetande mamma till 3.
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Detta låter ju verkligen mysko. Frågan är om man kan testa med ett annat nätaggregat.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Detta låter ju verkligen mysko. Frågan är om man kan testa med ett annat nätaggregat.

Ja jag ska ta och göra det lite senare idag så får jag se. Har inte velat öppna den andra burken pga garanti men det slog mig just att garantin nog precis tagit slut. Återkommer med rapport.

Visa signatur

Nattarbetande mamma till 3.
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det var ju skumt. Som sagt, testa ett annat agg. BTW, 4-pin matar väl CPU'n? Det är därför man inte får bild utan den.

Om garantin på den andra datorn precis har gått ut kommer den snart paja

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Nu har jag testat med det andra agget, samma sak där tyvärr.

Jo den andra datorn är 3 år nu så den börjar bli stenålders. Men ännu funkar den till det mesta vi gör, det var dock MYCKET lägligt med en dammsugning nu när jag ändå öppnade burken... inte gjort på 3 år...

Visa signatur

Nattarbetande mamma till 3.
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Monterade du med antistatarmband? Annars kanske någon komponent tagit skada om du har otur.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Ja jag gjorde det. Vid något tillfälle hade dock armbandet släppt från elementet utan att jag märkt det. Skulle det kunna ha hänt då...? KAN det bero på att jag monterat något fel? Jag kan inte föreställa mig att jag skulle ha gjort det, det går ju inte att göra fel känns det som. Jag ska slänga in länkar till några bilder ifall någon ser något helgalet...

http://farm4.static.flickr.com/3096/3085264174_555f637c57_b.j...

http://farm4.static.flickr.com/3238/3085263606_affe7f335f_b.j...

http://farm4.static.flickr.com/3256/3084425091_fcd4a0b9b4_b.j...

http://farm4.static.flickr.com/3276/3085262608_a37393e1e9_b.j...

Visa signatur

Nattarbetande mamma till 3.
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Det enda jag då kan tänka mig är att processorn inte sitter riktigt rätt.

Ifall du lägger alla komponenter på ett ickeledande material och bara har cpu, minne och nätagg inkopplat. (är grafikkortet integrerat?)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det enda jag då kan tänka mig är att processorn inte sitter riktigt rätt.

Ifall du lägger alla komponenter på ett ickeledande material och bara har cpu, minne och nätagg inkopplat. (är grafikkortet integrerat?)

Jag har testat detta och datorn dör då också. Provade även att plocka bort cpu för att utesluta att felet var där men det blir samma sak då...

Visa signatur

Nattarbetande mamma till 3.
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rebecka_o
Ja jag gjorde det. Vid något tillfälle hade dock armbandet släppt från elementet utan att jag märkt det. Skulle det kunna ha hänt då...? KAN det bero på att jag monterat något fel? Jag kan inte föreställa mig att jag skulle ha gjort det, det går ju inte att göra fel känns det som. Jag ska slänga in länkar till några bilder ifall någon ser något helgalet...

http://farm4.static.flickr.com/3096/3085264174_555f637c57_b.j...

http://farm4.static.flickr.com/3238/3085263606_affe7f335f_b.j...

http://farm4.static.flickr.com/3256/3084425091_fcd4a0b9b4_b.j...

http://farm4.static.flickr.com/3276/3085262608_a37393e1e9_b.j...

Antistatarmband i element kan vara värre än inget armband alls. Du kan inte veta vad för ström som följer rören, och denna vill man inte mata komponenterna med.
Finns en tråd några rader längre ner i denna forumsdel där ESD tas upp.

Använd endast två minnen, i de gula slotarna.

Kontrollera processorns pinnar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Antistatarmband i element kan vara värre än inget armband alls. Du kan inte veta vad för ström som följer rören, och denna vill man inte mata komponenterna med.
Finns en tråd några rader längre ner i denna forumsdel där ESD tas upp.

Använd endast två minnen, i de gula slotarna.

Kontrollera processorns pinnar.

Jag tänkte nog fel ifrån början eftersom jag inte hade den ens i ett el-element utan ett element med vattencirkulation som nästan är 100 år gammalt! Så el finns iaf inte i elementet, bara metall och vatten. Så det var väl inte till någon nytta då alls men gjorde det förhoppningsvis inte värre...

Processorns pinnar sitter rakt och fint och jag har testat både med ett, två och tre minnen (två i gula slotar) och det händer samma sak oavsett. AARRRGGHHH!

EDIT: MEN... jag misstänker att jag kommit på vad som klantar till det hela. Det är nog processorn som aldrig från första början suttit på plats. Eller?

När jag började leta fel så har jag ju haft loss cpu-fläkt och fläns och ända sedan jag första gången monterade alltsammans så har processorn suttit fastklistrad av kylpastan på kylflänsen. Vad jag glömt... processorn följde med flänsen upp utan att jag lossade på "socket-armen", om ni hajar vad jag menar... Det tänkte jag aldrig på och har hädanefter satt tillbaka processorn och fläns/fläkt allt-i-ett utan att lyfta och sänka "socket-armen" och låsa fast cpu-n. Det kan jag inte göra nu utan att först lossa cpu från flänsen och då måste jag byta kylpastan (har ingen hemma). Men vad jag inte fattar är hur cpu kunde lossa när armen var nerfälld? Kan det vara så att jag från början inte fick ner cpu ända i botten på socket?

EDIT2: Japp, det var felet. Fick loss cpu från kylflänsen och fick samtidigt syn på några böjda piggar på cpu... Rätade upp det och fick den ordentligt på plats denna gången. Den satt snett på innan. Vips så funkar allt! Halleluja!!!!

Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Nattarbetande mamma till 3.
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

va skönt att höra att det nu funkar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rebecka_o
Jag tänkte nog fel ifrån början eftersom jag inte hade den ens i ett el-element utan ett element med vattencirkulation som nästan är 100 år gammalt! Så el finns iaf inte i elementet, bara metall och vatten. Så det var väl inte till någon nytta då alls men gjorde det förhoppningsvis inte värre...

All metall fungerar som antenner och plockar upp elektrisk strålning som blir till spänningar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara