Nvidia släpper mjukvarupaket för fysik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper mjukvarupaket för fysik

Nya drivrutiner för PhysX samt ett nytt "Power Pack" med speldemos och andra PhysX-kompatibla program har hittat ut på Nvidias webbplats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns något liknande för ATI-kort i framtiden, månntro?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Moderator
Testpilot

Gäsp.

Så länge inte Nvidia ser till att få med sig ATi i båten så kommer Havoc att dominera, det är mina fem kronor.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast

Samtliga grafikkort i 8-serien? Great! Trodde bara physX funkade med 8800-kort och upp.

Permalänk
Medlem

Kolla bara på mirrors edge physx trailern :'D det är ju så man dräglar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kan hitta skärmsläckaren inne på nVidias hemsida?

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte heller

EDIT: Tog bort svordom

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Jag fattar aldrig vad som ingår i grafikkortsdrivrutinen och vad som inte gör det? PhysX-stöd finns väl i senaste drivrutinen till grafikkortet, 180.48? Vad är då detta?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Man kan ju undra om det inte är fel att behöva ha sånna här kort för att få upp prestandan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Gäsp.

Så länge inte Nvidia ser till att få med sig ATi i båten så kommer Havoc att dominera, det är mina fem kronor.

Intressant att du nämner det för det är precis vad nVidia vill. Skappa ett standar. Men AMD valde istället att samarbeta med Havoc.

En annan fluga är att nVidias kort stödjer AMD's motsvarighet till CUDA, OpenCL.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Antar att det är det här som omtalas i artikeln?

http://www.nvidia.co.uk/content/graphicsplus/us/download.asp

Hittar ingen ny PhysX drivrutin bara...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Intressant att du nämner det för det är precis vad nVidia vill. Skappa ett standar. Men AMD valde istället att samarbeta med Havoc.

En annan fluga är att nVidias kort stödjer AMD's motsvarighet till CUDA, OpenCL.

Jag har inte läst några särskilt substansfulla artiklar om ämnet som kan ge mig någon vidare bra bild över läget. Läste någonstans att Nvidia dela med sig av PhysX till ATi men det kan betyda vad fasen som helst.

Tror att det var ganska nära till hands för ATi att snacka om att sammarbeta med Havoc för att stilla medierna efter det första surret om PhysX på Nvidia-korten kom upp.

Några allvarliga försök att få med ATi i PhysX-vagnen finns det inga bevis på att det har gjorts. Tror inte att ATi som är ägda av AMD tycker det är så mycket bättre att liera sig med Intel (Havoc).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur laddar men ner PhysX/skärmsläckare ?? :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Hur laddar men ner PhysX/skärmsläckare ?? :/

Här.
http://www.nvidia.com/content/graphicsplus/us/download.asp

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

roligt att se att nvidia lägger sin tid på massa trams utan att se till att få sin senaste drivare att fungera utan blåskärmar och annat skit.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

För ni som är som jag som faktiskt letade efter PhysX mjukvaran så finns den här:
http://www.nvidia.com/object/physx_8.10.13_whql.html

Permalänk
Hjälpsam

Laddade ned nya drivern till PhysX, tyvärr kollar dom om man har Nvidia grafikkort för vissa demos.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Intressant att du nämner det för det är precis vad nVidia vill. Skappa ett standar. Men AMD valde istället att samarbeta med Havoc.

En annan fluga är att nVidias kort stödjer AMD's motsvarighet till CUDA, OpenCL.

OpenCL är inte AMDs skapelse, det är Apples. Du tänker på Stream: http://ati.amd.com/technology/streamcomputing/.

Permalänk
Medlem

'_Nviidia_' skickar också med två nya banor till gratisspelet Warmonger (med 2 i:n ?)

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Gäsp.

Så länge inte Nvidia ser till att få med sig ATi i båten så kommer Havoc att dominera, det är mina fem kronor.

Det var ju faktiskt ATi som inte ville kliva i båten.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
För ni som är som jag som faktiskt letade efter PhysX mjukvaran så finns den här:
http://www.nvidia.com/object/physx_8.10.13_whql.html

Det där är ju 8.10.13 som ingår i 180.48-drivaren, men artikeln snackar om en 8.10.29-drivare som åtminstone jag inte kan hitta på deras websida. Någon som har hittat den?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SegaMega
Det där är ju 8.10.13 som ingår i 180.48-drivaren, men artikeln snackar om en 8.10.29-drivare som åtminstone jag inte kan hitta på deras websida. Någon som har hittat den?

http://downloads.guru3d.com/PhysX-System-Software-v8.10.29-do...

PhysX System Software v8.10.29 was extracted from the Crazy Machines Physx release.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Physx ser galet coolt ut i Mirrors edge. Men man behöver nog få in ATi om fler utvecklare ska börja använda det.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det var ju faktiskt ATi som inte ville kliva i båten.

De hade nog ett par anledningar till att inte göra det. Kan tänka mig att AMD inte gillade avtalen Nvidia var dikterade (då det är deras mjukvara).

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
De hade nog ett par anledningar till att inte göra det. Kan tänka mig att AMD inte gillade avtalen Nvidia var dikterade (då det är deras mjukvara).

Säkerligen så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
http://downloads.guru3d.com/PhysX-System-Software-v8.10.29-do...

PhysX System Software v8.10.29 was extracted from the Crazy Machines Physx release.

SegaMegacool, man tackar osv osv.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tror inte att ATi som är ägda av AMD tycker det är så mycket bättre att liera sig med Intel (Havoc).

Den equationen är ju inte vidare svår att lösa, tänk efter nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
De hade nog ett par anledningar till att inte göra det. Kan tänka mig att AMD inte gillade avtalen Nvidia var dikterade (då det är deras mjukvara).

Vilka avtal menar du?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Den equationen är ju inte vidare svår att lösa, tänk efter nu.

Ekvationen.

Jag har redan tänkt efter. Som jag sa så är ett sammarbete med den värsta konkurrenten Intel knappast bättre än med Nvidia.

Men framför gärna hur du tänker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

hm, detta släpptes ju för flera månader sen, och då skrev swec det en nyhet om det... vad är skillnaden idag mot då?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

antivirus sa att d fanns en mask i crazy machines.... -.-'

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750