Projektarbete: Skapa en hemsida med login, databas?

Permalänk
Medlem

Projektarbete: Skapa en hemsida med login, databas?

Hejsan!

Det är så att jag och min kompis ska göra en hemsida som projektarbete under sista året av gymnasiet. Det viktigaste med våran hemsida kommer att vara att den kommer att ha en login-del.

Vi hade tänkt göra någon slags community hemsida med en databas. Vi hade t ex ha ett forum men också användarprofiler och sådant. Så vi behöver alltså lära oss hur man fixar en databas osv. Vi är helt nya när det gäller sånt här så vi förväntar oss inte allt för mycket. Om någon skulle kunna skriva vad det är för program vi behöver och vilka programmeringsspråk som behövs skulle det vara väldigt hjälpsamt.

Vi har läst lite och det verkar som om vi behöver en slags databashanterare, där MySQL verkar bra. Fast vi har tittat lite och märkt att det verkar vara inriktat till Linux. Vi båda använder Windows.

Sedan så ska vi tydligen behöva Apache med. Men jag har inte riktigt förstått vad Apache gör, är det med hjälp av Apache som man får hemsidan och databasen att funka?

Sammanfattat:

Hur gör man en hemsida med login, databas.

Vad för nya språk utöver HTML, Javascript behöver läras?

Vilka program måste införskaffas?

Kan vi lyckas skapa en duglig community på ett halvår?

Permalänk

Jag är ingen mästerkodare själv, men jag skulle föreslå att ni använder er av en MySQL-databas i kombination med PHP för loginfunktionen. det finns väldigt många enkla loginsystem ni kan använda, beroende på hur säker ni vill att loginfunktionen ska vara.

Apache skapar en host lokalt på din dator, färdig med möjlighet för att skapa MySQL-databaser. föreslagsvis så laddar du ner wamp5 (gratis) som innehåller apache. installera det och vips så har du en färdig lokal server med mysql.

Att lära sig ett nytt språk som php är inte överdrivet enkelt och därför skulle jag föreslå att ni laddar ner CMS (content management system) som exempelvis Joomla där ni får en färdig hemsida med möjlighet för att ladda ner addons som har community-egenskaper.

Vad är målet för projektet?

Citera för svar

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
Jag är ingen mästerkodare själv, men jag skulle föreslå att ni använder er av en MySQL-databas i kombination med PHP för loginfunktionen. det finns väldigt många enkla loginsystem ni kan använda, beroende på hur säker ni vill att loginfunktionen ska vara.

Apache skapar en host lokalt på din dator, färdig med möjlighet för att skapa MySQL-databaser. föreslagsvis så laddar du ner wamp5 (gratis) som innehåller apache. installera det och vips så har du en färdig lokal server med mysql.

Att lära sig ett nytt språk som php är inte överdrivet enkelt och därför skulle jag föreslå att ni laddar ner CMS (content management system) som exempelvis Joomla där ni får en färdig hemsida med möjlighet för att ladda ner addons som har community-egenskaper.

Vad är målet för projektet?

Citera för svar

Målet är att lyckas skapa en hemsida, där vi kommer bli bedömda på vilka funktioner som finns, hur väl dessa funktioner fungerar och också hur layouten/designen. Så vi hoppas kunna få en fungerande login så att personer kan logga in så att de kan bli "unika". Loginen ska förstås vara kopplad till forumet så att de kan skriva i forumet. Samt när de har loggat in så ska de kunna ta del av saker som t ex information som man inte kan få när man inte är inloggad.

Permalänk
Medlem

Om ni ska bli bedömda på vilka funktioner som finns så utgår jag från att ni skriver Alla funktioner själva? För annars blir det ju att ni blir bedömda på andra människors funktioner?
Då måste ni nog lära er vääääldigt mycket mer än vad som verkar rimligt på ett halvår. Jag skulle föreslå att ni byter ämne, tyvärr.

En statisk sida däremot hade ni kunnat få bra. Läs allt om html, xhtml och css på w3schools.com och börja fippla med designen.

Vad har ni för frågeställningar?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Om ni ska bli bedömda på vilka funktioner som finns så utgår jag från att ni skriver Alla funktioner själva? För annars blir det ju att ni blir bedömda på andra människors funktioner?
Då måste ni nog lära er vääääldigt mycket mer än vad som verkar rimligt på ett halvår. Jag skulle föreslå att ni byter ämne, tyvärr.

En statisk sida däremot hade ni kunnat få bra. Läs allt om html, xhtml och css på w3schools.com och börja fippla med designen.

Vad har ni för frågeställningar?

Det har du rätt i men det finns väl alltid genvägar, koder vi kan ta från andra? Jag tror inte vi måste skriva allting själv. Vi behöver inte skriva databasen osv. själv. Utan vi ska snarare få fram en fungerande hemsida med en databas.

EDIT: Jag har nu installerat WAMP, vad ska jag göra nu?

Permalänk
Medlem

Ni kan ju börja med att bestämma er för vilket språk ni ska använda er av till alla funktioner. Det är väl antingen Php eller ASP som funkar bäst för det ni söker.

Själv hoppade jag på ASP-tåget för en massa år sen då jag pluggade på gymnasiet, mycket lätt att förstå och börja med. Installera IIS som finns på windowsskivan(Lägg till ta bort program > windows egna > iis). Eran dator kan sedan agera webserver och ni kan köra era gjorda sidor på era egna datorer för att se resultat istället för att behöva uploada till något webhotell varje gång. Till det kan ni använda en accessdatabas, riktigt enkelt att göra och leka med. Inte samma prestanda som MySQL, men nu är ni inte riktigt i den divisionen där nån skillnad ska kunna ses.

Men för att avgöra kan ni kika på både ASP och PHP och se vad ni tror passar er bäst. Här kan ni lära er grunderna för både ASP och PHP, men även mycket annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artiq
Det har du rätt i men det finns väl alltid genvägar, koder vi kan ta från andra? Jag tror inte vi måste skriva allting själv. Vi behöver inte skriva databasen osv. själv. Utan vi ska snarare få fram en fungerande hemsida med en databas.

EDIT: Jag har nu installerat WAMP, vad ska jag göra nu?

Jag kanske verkar lite dryg men det känns inte alls som något givande att bara ta ett färdigt program för att skapa en sida.

Vad har ni för frågeställningar? För om ni verkligen vill göra en hemsida med login osv. så måste ni antingen använda någon form utav färdig lösning. Då har ni verkligen misslyckats med projektarbetet, då det är ungefär som att ha "jag ska göra ett par skor" som projektarbete också knallar du in på stadium och köper ett par.
Andra alternativet är att faktiskt lära er programmera i php och använda mysql + html, css och allt som hör till. Det tror jag inte ni har tid till, men om ni verkligen vill så använd w3schools, tizag och liknande för att lära er, sedan använd google och php.net för att lära er.
Tredje alternativet är att göra en statisk hemsida med html och css, något som inte är omöjligt, tvärtom så kan det vara roligt och givande och ni kan få en slutprodukt som faktiskt är värd att visa upp.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artiq
Det har du rätt i men det finns väl alltid genvägar, koder vi kan ta från andra? Jag tror inte vi måste skriva allting själv. Vi behöver inte skriva databasen osv. själv. Utan vi ska snarare få fram en fungerande hemsida med en databas.

EDIT: Jag har nu installerat WAMP, vad ska jag göra nu?

Att ta koder från andra är lite som pscs3 säger, inte riktigt rätt (beroende på vad ni har för mål) men om ni ska göra detta så behöver ni välja vilka delar ni ska ta. Det är oftast väldigt svårt att ta en funktion och sen klippa och klistra för att få det att fungera med övriga sidan. Det jag skulle rekommendera är som sagt att ni använder er av ett system som till exempel joomla där funktionerna redan är färdiga, men ni ändrar själva designen.

Ändra målet till ett visst antal besökare/ett visst antal trådar på forumet eller liknande. Jag arbetar med ett motsvarande projektarbete själv, men har insett att det blir mycket lättare att ta ett färdigt system och modifiera.

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jag kanske verkar lite dryg men det känns inte alls som något givande att bara ta ett färdigt program för att skapa en sida.

Vad har ni för frågeställningar? För om ni verkligen vill göra en hemsida med login osv. så måste ni antingen använda någon form utav färdig lösning. Då har ni verkligen misslyckats med projektarbetet, då det är ungefär som att ha "jag ska göra ett par skor" som projektarbete också knallar du in på stadium och köper ett par.
Andra alternativet är att faktiskt lära er programmera i php och använda mysql + html, css och allt som hör till. Det tror jag inte ni har tid till, men om ni verkligen vill så använd w3schools, tizag och liknande för att lära er, sedan använd google och php.net för att lära er.
Tredje alternativet är att göra en statisk hemsida med html och css, något som inte är omöjligt, tvärtom så kan det vara roligt och givande och ni kan få en slutprodukt som faktiskt är värd att visa upp.

Vi ska göra en hemsida i HTML/CSS med våra redan existerande kunskaper. Vi kan göra en vanlig HTML/CSS/Javascript sida ganska lätt. Det är bara det att vi vill ha en login med. JAg tror det inte spelar någon roll om vi tar en färdig databas för våran lärare kommer att förstå att det är för avancerat för oss att göra en själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artiq
Vi ska göra en hemsida i HTML/CSS med våra redan existerande kunskaper. Vi kan göra en vanlig HTML/CSS/Javascript sida ganska lätt. Det är bara det att vi vill ha en login med. JAg tror det inte spelar någon roll om vi tar en färdig databas för våran lärare kommer att förstå att det är för avancerat för oss att göra en själv.

Trodde ni var helt gröna, ursäktar för det.

Men om ni lär er php lite ytligt med w3schools eller tizags tutorial så ska ni nog ha kunskapen som krävs för att skapa en login-funktion.

Google-sökningar som kanske skulle vara relevanta är:
Session fixation
Session hijacking
Session authentication
SQL injections
Regular expression php

Använd php.net för att söka på funktionerna som ni tror att ni kommer använda. Så ska ni nog kunna lösa det.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Trodde ni var helt gröna, ursäktar för det.

Men om ni lär er php lite ytligt med w3schools eller tizags tutorial så ska ni nog ha kunskapen som krävs för att skapa en login-funktion.

Google-sökningar som kanske skulle vara relevanta är:
Session fixation
Session hijacking
Session authentication
SQL injections
Regular expression php

Använd php.net för att söka på funktionerna som ni tror att ni kommer använda. Så ska ni nog kunna lösa det.

Man tackar. Jag kanske borde nämt att vilka språk vi redan kunde. My mistake.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artiq
Vi ska göra en hemsida i HTML/CSS med våra redan existerande kunskaper. Vi kan göra en vanlig HTML/CSS/Javascript sida ganska lätt. Det är bara det att vi vill ha en login med. JAg tror det inte spelar någon roll om vi tar en färdig databas för våran lärare kommer att förstå att det är för avancerat för oss att göra en själv.

Om ni bara ska lära er HTML/CSS & Javascript är det väldigt mycket överkurs att lära er PHP och databaskopplingar. Gör en enkel hårdkodning där ni på en sida gör ett HTML-formulär som tar inloggningsuppgifter och sedan skickar vidare till en php-sida via sessioner. På php-sidan skriver ni bara en if-sats som kollar av anv/lösenord och är dom rätt så visar den ett innehåll, annars ett annat.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Google-sökningar som kanske skulle vara relevanta är:
Session fixation
Session hijacking
Session authentication
SQL injections
Regular expression php

Gymnasieprojekt... jag skulle säga att session fixation, hijacking och SQL injections är av ganska låg prioritet. Absolut relevanta, speciellt SQL injections, men lågprioriterade i sammanhanget (att ens klara av det hela). Jag skulle vilja ge andra länktips:

http://www.phpeasystep.com/workshopview.php?id=6
http://www.dreamweaverclub.com/vtm/php-login-script.php
http://www.roughguidetophp.com/creating-a-simple-comments-and...

Ett tips är att läsa igenom alla tutorials ni kommer över, men att inte kopiera rakt av utan istället försöka göra en egen lösning baserat på vad ni läst. Det är nämligen svårt att göra en tutorial som passar för alla.