Geforce GTX 295 är verklighet

Permalänk
Medlem

kul, det kan bli en konkurrent till 4850x2 som inte kommit än.

trodde inte nvidia skulle lansera ett x2 kort ur denna serie som faktiskt inte är speciellt imponerande. Men konstigare saker har ju inträffat

Har mycket svårt att tro att GTX295 kommer prestera som 2 GTX280 i SLI av den enkla anledningen att det i praktiken är två stycken GTX260, med möjligen något högre eller till och med lägre hastigheter.
Absolut mest troligt är att den kommer prestera som 2 stycken GTX260 i SLi, alltså något under två HD4850 i CF, så det blir en utmanare till HD4850x2, som jag tror HD4850x2 kommer vinna.

Intressant framtid indeed - om bara börskrisen kan lägga ner så kunde det bli ett riktigt festligt priskrig.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
ATi lösning är billiga skalbara GPUs. Nvidias GTX var monolitiska för att de trodde att det skulle vara billigare än skalbara chips - de hade fel.

Problemet är bara att CrossfireX skalar kalasdåligt och det utlovades först att ATIs multi-GPU-kort skulle fungera som en singel-GPU men det blev inte så.

4800-GPUerna blev inte så energisnåla som det först påstods heller, så de har inte kommit med något byggt på bättre teknik än Nvidias gamla dubbel-GPU-teknik. De har bara tagit två snabba, varma och energikrävande GPUer och satt dom i crossfire på ett kort, inte så imponerande och långt ifrån powerpoint-presentationernas fluffiga visioner.

Kommer inte köpa GTX 295 heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vad är det med grafikkortsmärken som får folk att påstå uppenbara osanningar?
Skall man inte spara den typ av artilleri till livsavgörande ögonblick eller när man verkligen känner sig tvungen att ljuga?

"Vi och dom" perspektivet är i synnerhet inte tillräckligt utan bara tragiskt.

Inga namn

Förresten, på tal om något helt annat, både crossfire och sli skalar riktigt bra nuförtiden. I många spel har 4xxx serien visat crossfire skalning på så gott som 100 procent. SLI verkar inte ha varit riktigt där men glänser på x58 och med fokus på fler-gpukort kan vi nog räkna med att både SLI och crossfire fortsätter att mogna.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Problemet är bara att CrossfireX skalar kalasdåligt och det utlovades först att ATIs multi-GPU-kort skulle fungera som en singel-GPU men det blev inte så.

4800-GPUerna blev inte så energisnåla som det först påstods heller, så de har inte kommit med något byggt på bättre teknik än Nvidias gamla dubbel-GPU-teknik. De har bara tagit två snabba, varma och energikrävande GPUer och satt dom i crossfire på ett kort, inte så imponerande och långt ifrån powerpoint-presentationernas fluffiga visioner.

Kommer inte köpa GTX 295 heller.

Crossfire skalar knappast dåligt. Det skalar överlag bättre än SLI iaf. Sen finns det ju alltid spel som inte stödjer Crossfire/SLI och då skalar det naturligtvis dåligt eller inte alls.

I vilket fall som helst så tror jag GTX295 - kasst namn då det borde hetat GTX260 Core 216 GX2 eller liknande - inte når upp till 4870x2 med tanke på att Crossfire generellt skalar bättre än SLI och att 4870 1GB drar jämnt med GTX260 core 216 (i vissa spel är ATI snabbare och i andra är nVidia snabbare).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Problemet är bara att CrossfireX skalar kalasdåligt och det utlovades först att ATIs multi-GPU-kort skulle fungera som en singel-GPU men det blev inte så.

4800-GPUerna blev inte så energisnåla som det först påstods heller, så de har inte kommit med något byggt på bättre teknik än Nvidias gamla dubbel-GPU-teknik. De har bara tagit två snabba, varma och energikrävande GPUer och satt dom i crossfire på ett kort, inte så imponerande och långt ifrån powerpoint-presentationernas fluffiga visioner.

Kommer inte köpa GTX 295 heller.

Ehm... Crossfire SKALAR bättre än SLI, men Crossfire-stödet är ganska begränsat än så länge; får se vad som händer i 8.12 .

När x2-kort så uppenbart är AMDs taktik kan jag inte tänka mig annat än att de jobbar natt och dag med att utöka Crossfire-stödet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

CrossFireX Stödet är dåligt av en anledning; Speltillverkarna lägger in stöd för nVidia istället, Ni har kanske sett nVidia loggan i början av många spel/applikationer? De har inte stöd för CFX men för SLi. = SLi skalar bättre än CFX Som i vissa fall skalar så dåligt som 0% = nVidia presterar bättre.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Riktigt barnsligt inlägg. På vilket sätt stämmer inte det han skriver?

Nu tror jag inte riktigt du läste ordentligt, majoriteten av inlägget poängterade det faktum att jag tycker att det är tråkigt att även "insatt" folk inte kan hålla sig objektiva och kan inte hålla sig ifrån att skriva sina inlägg i sann fanboysism anda...

Och den mening där jag kommenterade hans svar angående prissättningen skrev jag:

Men, då du enbart syftade på den senaste generationen korts prissättning så visst håller jag med i att Nvidia var helt fel ute...

Så på vilket sätt stämmer inte mitt svar med hans svar?
Om du tänker på att jag skulle krossa ALLA hans övriga argument så var det, delvis som du säger barnsligt eller snarare inte direkt allvarligt menat och jag menade mellan raderna: "Krossa alla kommande argument". För att förtydliga: En fanboys argument tar man inte på allvar. Barnsligt? Ja, men delvis sant...

Kan man hålla sig objektiv och balanserad trots att man favoriserar ett visst märke så blir det mycket lättare att ta till sig argument från denna person.
Och om ni funderar så nej, jag är ingen fänboj (även jag e smått less på ordet) av Nvidia då jag inhandlat totalt sex grafikkort senaste tiden varav fem är AMD och ett Nvidia. Så av något så gillar jag AMD just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Nu tror jag inte riktigt du läste ordentligt, majoriteten av inlägget poängterade det faktum att jag tycker att det är tråkigt att även "insatt" folk inte kan hålla sig objektiva och kan inte hålla sig ifrån att skriva sina inlägg i sann fanboysism anda...

Och den mening där jag kommenterade hans svar angående prissättningen skrev jag:

Men, då du enbart syftade på den senaste generationen korts prissättning så visst håller jag med i att Nvidia var helt fel ute...

Så på vilket sätt stämmer inte mitt svar med hans svar?
Om du tänker på att jag skulle krossa ALLA hans övriga argument så var det, delvis som du säger barnsligt eller snarare inte direkt allvarligt menat och jag menade mellan raderna: "Krossa alla kommande argument". För att förtydliga: En fanboys argument tar man inte på allvar. Barnsligt? Ja, men delvis sant...

Kan man hålla sig objektiv och balanserad trots att man favoriserar ett visst märke så blir det mycket lättare att ta till sig argument från denna person.
Och om ni funderar så nej, jag är ingen fänboj (även jag e smått less på ordet) av Nvidia då jag inhandlat totalt sex grafikkort senaste tiden varav fem är AMD och ett Nvidia. Så av något så gillar jag AMD just nu

Oavsett om han är fanboy eller inte, så talar hans argument för sig självt, likaså den fakta som finns. Det är du som angriper först med att han skulle tycka om AMD något som jag kan hålla lite med om [b]det klassiska "han är fanboy argumentet"[/b]. Vad spelar det för roll om han vet vad han snackar om? Det ligger en hel del i det med att nVidia har extremt och helt värdelöst system på senare tid för att namnge sina kort och dess olika modeller. På nVidia's prissättning så tror jag han syftar på GT200, då dom omöjligt är en vinst för nVidia med den prissättning som hade behövts, snarare en förlust.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jävligt trevligt, allt pekar på att detta kort kommer sätta AMD lite på plats, men jag antar att allt beror på vad kortet kommer kosta. Ska bli skoj å se vad kortet kommer prestera

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Jävligt trevligt, allt pekar på att detta kort kommer sätta AMD lite på plats, men jag antar att allt beror på vad kortet kommer kosta. Ska bli skoj å se vad kortet kommer prestera

Ganska lite pekar på att det kommer göra det HD4870x2 slår SLI GTX260 i det mesta och GTX260GX2 lär vara betydligt dyrare (eftersom GTX260 kostar mer än HD4870).

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ja du gillar AMD, vi vet då det framgår ganska tydligt. Och nej jag kan inte påstå Nvidia direkt har imponerat senaste tiden av olika anledningar men angående överpriser; över vilken tidsperiod tänker du då? Antar att bara ser max ett halvår bakåt då 8800GT var det _självklart_ mest prisvärda valet gällande grafikkort i våras, och AMD verkade nästan vara ute för räkning då de tillsynes inte lyckades utveckla tillräckligt vassa kretsar. Vilket vände totalt med 4000 serien. Men det är den serien, X1900XTX kostade t.ex runt 6000kr när den släpptes, försvarbart prisvärt? Eller är det så att kanske även AMD sätter lite överpriser då och då?

ja men 8800gt tvinades fram av ati, som konkurrans mot deras 3870.
Företagen är båda likadana fan, bara ati som på sistonde gjort lite billigare, fast allt handlar om att i slutändan tjäna mest.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Oavsett om han är fanboy eller inte, så talar hans argument för sig självt, likaså den fakta som finns. Det är du som angriper först med att han skulle tycka om AMD något som jag kan hålla lite med om [b]det klassiska "han är fanboy argumentet"[/b]. Vad spelar det för roll om han vet vad han snackar om? Det ligger en hel del i det med att nVidia har extremt och helt värdelöst system på senare tid för att namnge sina kort och dess olika modeller. På nVidia's prissättning så tror jag han syftar på GT200, då dom omöjligt är en vinst för nVidia med den prissättning som hade behövts, snarare en förlust.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Oavsett om han är fanboy eller inte, så talar hans argument för sig självt, likaså den fakta som finns. Det är du som angriper först med att han skulle tycka om AMD något som jag kan hålla lite med om [b]det klassiska "han är fanboy argumentet"[/b]. Vad spelar det för roll om han vet vad han snackar om? Det ligger en hel del i det med att nVidia har extremt och helt värdelöst system på senare tid för att namnge sina kort och dess olika modeller. På nVidia's prissättning så tror jag han syftar på GT200, då dom omöjligt är en vinst för nVidia med den prissättning som hade behövts, snarare en förlust.

Visst är det så, om man enbart skriver "objektiv" fakta, eller hur man ska beskriva det (Asus prestandadiagram de ofta har på sina produktkartonger är t.ex vad jag ser som subjektiv eller snarare vinklad fakta).
Men sådana här kommentarer (som var det jag i första början citerade) har ju en rätt äcklig eftersmak av fanboy, framförallt när jag hade läst andra inlägg från samma användare...

Nvidias slogan: "Vi är övertygade om att våra kunder är rena idioter, därför kan vi lura och förvirra dem med olika namnbyten hit och dit, samt ta överpriser för våra produkter".

Så precis som du tappar respekten för mina barnliga inlägg tappar jag respekten för personer som måste komma med liknande kommenterar enbart pga att det är konkurrenten till dennes "favvomärke". Vilket är oerhört mycket barnsligare i mina ögon förövrigt...
Men som jag sagt tidigare, då han med överpriser enbart tänkte på den aktuella generationen Nvidia kort så håller jag med. Och varför jag hängde upp mig på var att jag tycker det är konstigt att dissa Nvidia för överpriser när ATI hade kort i exakt samma prisklass, ingen aktuell serie men jag ser ändå inte att men
helt kan bortse från det (om man inte är fanboy dvs ).

Ska dock sägas förövrigt att historiskt så har ju faktiskt toppkorten alltid kostat runt 5000-6000kr så Nvidia hade väl helt enkelt inte räknat med att AMD ska sätta sina referenspriser såpass lågt som de gjorde. Så jag ser det som att AMD gjorde en traditonsbrytning i.o.m HD4000 då även de tagit runt iaf 4500-6000 kr för sina toppkort. Nu var aldrig HD4870 menat som ett toppkort och därför prissatt därefter men de satte ändå priset förhållandevis lågt i förhållade till prestandan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Visst är det så, om man enbart skriver "objektiv" fakta, eller hur man ska beskriva det (Asus prestandadiagram de ofta har på sina produktkartonger är t.ex vad jag ser som subjektiv eller snarare vinklad fakta).
Men sådana här kommentarer (som var det jag i första början citerade) har ju en rätt äcklig eftersmak av fanboy, framförallt när jag hade läst andra inlägg från samma användare...

Nvidias slogan: "Vi är övertygade om att våra kunder är rena idioter, därför kan vi lura och förvirra dem med olika namnbyten hit och dit, samt ta överpriser för våra produkter".

Så precis som du tappar respekten för mina barnliga inlägg tappar jag respekten för personer som måste komma med liknande kommenterar enbart pga att det är konkurrenten till dennes "favvomärke". Vilket är oerhört mycket barnsligare i mina ögon förövrigt...
Men som jag sagt tidigare, då han med överpriser enbart tänkte på den aktuella generationen Nvidia kort så håller jag med. Och varför jag hängde upp mig på var att jag tycker det är konstigt att dissa Nvidia för överpriser när ATI hade kort i exakt samma prisklass, ingen aktuell serie men jag ser ändå inte att men
helt kan bortse från det (om man inte är fanboy dvs ).

Ska dock sägas förövrigt att historiskt så har ju faktiskt toppkorten alltid kostat runt 5000-6000kr så Nvidia hade väl helt enkelt inte räknat med att AMD ska sätta sina referenspriser såpass lågt som de gjorde. Så jag ser det som att AMD gjorde en traditonsbrytning i.o.m HD4000 då även de tagit runt iaf 4500-6000 kr för sina toppkort. Nu var aldrig HD4870 menat som ett toppkort och därför prissatt därefter men de satte ändå priset förhållandevis lågt i förhållade till prestandan...

Det där med vinklad fakta kan förekomma, men jag ser inte att han vinklat någon fakta. Jag förstår också vad du menar, men oavsett om det är en fanboy eller inte, så kan det mycket väl vara så att personen är objektiv utåt samt kan skriva konkret fakta. Stämmer det, så stämmer det. Det mest intressanta tycker jag är folk som skriker rätt ut på forumet när någon kommer med fakta. Det är ett rätt tydligt sätt att visa sin fanatism (påstår inte att du är en fanatiker, men finns många övriga på forumet).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det där med vinklad fakta kan förekomma, men jag ser inte att han vinklat någon fakta. Jag förstår också vad du menar, men oavsett om det är en fanboy eller inte, så kan det mycket väl vara så att personen är objektiv utåt samt kan skriva konkret fakta. Stämmer det, så stämmer det. Det mest intressanta tycker jag är folk som skriker rätt ut på forumet när någon kommer med fakta. Det är ett rätt tydligt sätt att visa sin fanatism (påstår inte att du är en fanatiker, men finns många övriga på forumet).

Jo som sagt är argumenten/faktan konkret så är den ju konkret, de enda som inte kan ta till sig sådant är ju andra sidans fanboys
Men samtidigt går det inte heller att säga att "argumenten talar för sig själv" då det långt ifrån alltid är så.
Det du säger att att han inte verkar vinkla någon fakta t.ex är ju för mig rätt subjektivt. Det stämmer att ju Nvidias 200 serie inte direkt kan ses som prisvärd idag och att deras namnbyten kan uppfattas som förvirrande. Vilket man kan dissa dem för men då jag minns att AMD hade lika dyra kort som inte heller var direkt prisvärda, och de genomförde själva namnbyten för drygt ett år sedan som jag då inte såg som något briljant.
Så när han dissade Nvidia såg jag det det som att man han valde att ignorera att "hans" märke hade gjort istortsett likadant men då historiskt.
Visst det är inte en aktuell händelse från AMDs sida men det var endå ett faktum och iom att jag visste att han favoriserade AMD ser jag det som att det inte spelade någon roll för honom att AMD hade gjort samma sak, det var liksom Nvidia som va "the bad guys"...

Och sen så ser jag väl knappast "Nvidias slogan: "Vi är övertygade om att våra kunder är rena idioter, därför kan vi lura och förvirra dem med olika namnbyten hit och dit, samt ta överpriser för våra produkter" som varken fakta eller något argument, om man ska diskutera det han skrev i den här tråden...

Visst har han delvis rätt om man bara ser till det han skriver men det blir liksom inte lika snyggt när man vet att "AMD-fanatiker" skriver inlägget. Det är ungefär lika chockerande som när socialdemokraterna kommer med kritik mot regeringens budgetförslag eller vice versa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Alltså, mitt 7900GTO är extremt tyst. Det hörs inte över nätaggregatet i datorn och det är det tystaste jag varit med om. Och mina drivrutinsproblem hade jag på X850-tiden så det var ett tag sen. (:

Om jag säger så här. Mitt HD4870X2 låter mindre i idle än en av mina Nexus fläktar @ 12V.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Tänk om ATI skulle sätta ihop två 4870x2 likt Nvidias x2or. Då skulle man kunna snacka om värmeutveckling och höga elräkningar.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Avstängd

Blir till att beställa ett Geforce GTX 295 så fort det går

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •