"Windowsdatorer mer prisvärda än Mac"

Permalänk

Inget fel på en MAC... deras laptops är jäkligt bra...

Men för en vanlig stationär dator väljer jag alltid Windows eller Linux - mycket billigare och flexiblare.

En grej som jag inte gillar med apples datorer är att man inte kan plocka och fixa med dom lika mycket. Ett exempel är att jag fick ett par gamla trasiga 2-3 år gamla datorer för ett tag sedan. Efter några dagar med plockande lyckades jag knycka delar från båda datorerna och installera XP över hela alltihopa. Den kör väldigt stabilt och klarar de flesta spel, inte på högsta inställningar alltid dock Sen sålde jag alltihop för runt 600 kr nånting som jag köpte en extra fläkt och en gamepad för (till min egen speldator då)

Nåt sånt skulle man aldrig kunna göra med en MAC, men så riktar ju dom sig mera till personer som inte vill sätta sig in i hur datorer fungerar.

Visa signatur

Intel i5 4670K | Corsair Vengeance LP 2x8 GB | Asus Geforce GTX770 DirectCUII | Asus VG278HE 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En sak som många inte tänker på.

Och som egentligen inte så många bryr sig om.

Är att med OSX följer det med fullständig programvara för att utveckla egna program till Mac. Där Microsofts "motsvarande" kostar 3575kr att köpa. Därav finns det sjukt mycket bra gratis småprogram till Mac.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk

Re: Re: Re: Homofober?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Varför är "Windowsdatorer mer prisvärda än Mac" fånigt?
Sen kan du lära DIG svenska språket

Lära mej svenska språket...vad menar du?
Tycker det är fånigt med en sån jämförelse bara för att fylla ut antalet "nyheter" här

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Homofober?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Lära mej svenska språket...vad menar du?
Tycker det är fånigt med en sån jämförelse bara för att fylla ut antalet "nyheter" här

mig och dig skriver man ut "mej"/"dej"

Där håller jag med dig!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Homofober?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
mig och dig skriver man ut "mej"/"dej"

Där håller jag med dig!

Självklart kan man skriva "mej/dej", du bör dock vara medveten om att större delen av befolkningen kommer ta "dej" för en outbildad idiot.

Edit: fixade quote

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
En sak som många inte tänker på.

Och som egentligen inte så många bryr sig om.

Är att med OSX följer det med fullständig programvara för att utveckla egna program till Mac. Där Microsofts "motsvarande" kostar 3575kr att köpa. Därav finns det sjukt mycket bra gratis småprogram till Mac.

Eftersom vi här snackar Mac vs. PC så vill jag bara glida in och säga: Linux.
PC är inte ekvivalent med Windows, glöm inte det...

Dessutom är ju hela jämförelsen idiotisk. Både Apple-datorer och Windows/Linux-datorer är ju PC's. Sen så är det faktiskt bekräftat att du får mer hårdvara för pengarna om du köper en "non-Mac PC" än då du köper en Mac, sen att du inte får det fina skalet är ju en annan sak. Dock så vill dem flesta användare arbeta vid sin dator och inte titta på den.
Ni kan själva se vart jag ligger, gillar verkligen MacOS och även Apples produkter, men när det kommer till PC och workstations så är helt enkelt icke-Mac mer prisvärt. För att inte nämna alla corporate-grejjer som finns där ute. Det är inte som att Apple även skapat Server 2000, 2003 & 2008 eller Exchange.

När dem börjar komma så långt kan det bli intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
En sak som många inte tänker på.

Och som egentligen inte så många bryr sig om.

Är att med OSX följer det med fullständig programvara för att utveckla egna program till Mac. Där Microsofts "motsvarande" kostar 3575kr att köpa. Därav finns det sjukt mycket bra gratis småprogram till Mac.

Du verkar inte vara så värst uppdaterad, Visual Studio Express har funnits gratis sen version 2005 för hobbyutvecklare och fungerar alldeles utmärkt att göra fulla grafiska program med i såväl VB som C#, C++, C och asp.net/AJAX. Nu finns version 2008. Den fulla versionen av Visual Studio är helt gratis för alla studenter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du verkar inte vara så värst uppdaterad, Visual Studio Express har funnits gratis sen version 2005 för hobbyutvecklare och fungerar alldeles utmärkt att göra fulla grafiska program med i såväl VB som C#, C++, C och asp.net/AJAX. Nu finns version 2008. Den fulla versionen av Visual Studio är helt gratis för alla studenter.

Sorry, hade visst missat det

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nu är det ju så att det inte bara är design hos Apple som kostar. Ni får tänka lite längre killar.

MAC är så mycket bättre till hantering av bilder, video, musik och grymt mycket annat som PC inte ens är i närheten av. Men det har ni inte tänkt på heller.

Det du säger här är ren och skär lögn. Macen var bättre på allt sådant, men det var längesedan.
Jag sitter med en ny Mac Pro på jobbet ( jag är grafiker ) Jag har en hembyggd burk hemma. Måste tyvärr köra xp hemma då photoshop inte finns till Linux. ( Kom inte med Gimp, det är inte tillräckligt utvecklat ännu, jag saknar för många vardagliga funktioner jag använder i Photoshop )

Min burk hemma är 4x snabbare är min nya fina Mac Pro på jobbet. Då jämför jag i Photoshop, Illustrator, Indesign, då det är dessa program jag jobbar med. Dessutom börjar tryckeri industrin gå mot PC/Windows istället för Mac, för man har fattat att man kan tjäna enorma pengar på att byta till PC/Windows.

Permalänk
Medlem

Finns även ett test i senaste nr av PC För Alla nr 10 2008 av kraftfulla bärbara som visar att Apples Macbook Pro 17" 28 400:- får stryk i alla tester förutom "Produktivitet" av Acer Aspire 8930G 15 000:- så visst finns det pengar att spara för tryckeriindustrin alltid.

Detta trots att Apples dator är utrustad med en snabbare processor (T9500) mot Acers (P8400) så nej Apples datorer är icke kraftfullare och icke prisvärda men säljer på design och att en del vill vara speciella vilket dom för mig gärna får hålla på med men sluta med snacket om att era datorer är snabbare och kraftfullare för det visar detta test att dom inte är när man tar i beaktande att en dator för halva priset är snabbare i 7 av 8 deltester.

Permalänk
Inaktiv

Bögar och mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
"The hardest thing about buying a mac is telling your parents youre gay" Är ju ett gammalt vackert talesätt.

Innebär detta att homosexualiteten bland världens ungdomar stiger kraftigt? För det säljs ju mac datorer som aldrig förr, och dom flesta till människor som inte ägt en mac tidigare (om man ska tro gay-mogulen Steve Jobs). Äntligen kanske vi får lite minre barn här i världen

Jag ska informera om att det är bra mycket lättare att vara bög, än macanvändare. Mina straighta arbetspolare vill gärna höra om jag har dejtat någon snubbe på sistone, men att tala om hur jävligt bra WoW flyter på en Alu-mac är som att ha hånglat framför en homofob.

Om Apple är GAY? Vissa använder det som ett skällsord, jag låter 80 och mid-90's Appleymbol som gick i regnbågens färger och Apples senaste förstastoftsstatement om deras donation av 100.000$ till "NO TO PROP 8", tala för sig självt i den frågan...

Om vi lämnar bögerierna åt sidan; När jag bytte från PC till MAC sänkte jag min elräkning med 200 kronor i kvartalet, antivirusprogramsprenumerationer och licensavgifter för dessa är ett minne blott och att uppgradera operativsystemet eller köpa fullversionen kostar inte lika mycket som en ny dator, eller vad sägs om att jämföra "SVISTA" (sudda ut, på grekiska) med OS X i prissättningen? Let the numbers talk...

Permalänk
Medlem

Re: Bögar och mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av capslock286
Jag ska informera om att det är bra mycket lättare att vara bög, än macanvändare. Mina straighta arbetspolare vill gärna höra om jag har dejtat någon snubbe på sistone, men att tala om hur jävligt bra WoW flyter på en Alu-mac är som att ha hånglat framför en homofob.

Om Apple är GAY? Vissa använder det som ett skällsord, jag låter 80 och mid-90's Appleymbol som gick i regnbågens färger och Apples senaste förstastoftsstatement om deras donation av 100.000$ till "NO TO PROP 8", tala för sig självt i den frågan...

Om vi lämnar bögerierna åt sidan; När jag bytte från PC till MAC sänkte jag min elräkning med 200 kronor i kvartalet, antivirusprogramsprenumerationer och licensavgifter för dessa är ett minne blott och att uppgradera operativsystemet eller köpa fullversionen kostar inte lika mycket som en ny dator, eller vad sägs om att jämföra "SVISTA" (sudda ut, på grekiska) med OS X i prissättningen? Let the numbers talk...

Puss på dig men nja såg du min post innan din?

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Bögar och mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Puss på dig men nja såg du min post innan din?

Med all respekt, jag pussar inte okända män och särskilt inte de som förlöjligar mig publikt med härligt inlagda syrliga härskna härskartekniker.

Jag såg din post och skulle svara på den, men Sweclockers.com tillåter att man skriver först när man fått svar på sitt senaste inlägg i samma tråd. Där kom du som räddaren i nöden...

Så, nu kan vi gå på ämnet; Apple hävdade tidigare under början på INTEL-eran att MBPRo är den bästa Vista-datorn som finns enligt tester. Förstår du godtyckligheten när det benchmarkas hej vilt med en selektiv varseblivning inställt på subjektivismens skygglapsspår?

Statistik funkar alltid när något inte är övertygande nog. Apple ger användarupplevelse, främst.

Permalänk

Alla datorer rasar. Frågan är bara hur ofta. För ett företag är en stor kostnad stillestånd. Satt och jobbade på en firma som hade ca 60 datorer varav hälften Mac. Påå ett år så var det en Mac som hade problem, glapp i kabeln till disken. Reterande PC-burkar vart ominstallerade och/eller returnerade i snitt var tredje månad.
Men sitta hemma och lattja så kan man offra en timme på ominstallation lite då å då. Men, vad tror ni det kostar per en timme i stillestånd på ett företag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Alla datorer rasar. Frågan är bara hur ofta. För ett företag är en stor kostnad stillestånd. Satt och jobbade på en firma som hade ca 60 datorer varav hälften Mac. Påå ett år så var det en Mac som hade problem, glapp i kabeln till disken. Reterande PC-burkar vart ominstallerade och/eller returnerade i snitt var tredje månad.
Men sitta hemma och lattja så kan man offra en timme på ominstallation lite då å då. Men, vad tror ni det kostar per en timme i stillestånd på ett företag?

Men då hade ni antingen köpt skit datorer eller så var det erat eget fel.
Inte direkt så att alla företag som köper Windows datorer installerar om Windows eller returneras var tredje månad.
Alla tillverkare misslyckas någon gång med en serie datorer, har även hänt Apple även om det möjligtvis är färre gånger då de inte inriktar sig mot budget segmentet och altså inte behöver vara lika snåla.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men då hade ni antingen köpt skit datorer eller så var det erat eget fel.
Inte direkt så att alla företag som köper Windows datorer installerar om Windows eller returneras var tredje månad.
Alla tillverkare misslyckas någon gång med en serie datorer, har även hänt Apple även om det möjligtvis är färre gånger då de inte inriktar sig mot budget segmentet och altså inte behöver vara lika snåla.

Bra analys och trevlig attityd.

Troligen deras eget fel.

PS! Inköpspriset på dessa "skit datorer" var samma som för Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Bra analys och trevlig attityd.

Troligen deras eget fel.

PS! Inköpspriset på dessa "skit datorer" var samma som för Mac.

Blev lite dumt skrivet kanske, det jag menade är iallafall att tillverkare misslyckas med serier ibland vilket blir mest jobbigt för företag då de ofta köper in många av samma sort och innom en ganska kort tid.

Men fortfarande, datorer går INTE sönder var tredje månad eller måste installeras om utan att dator serien antingen har något generellt fel eller att handhavandet var felaktigt.
Många datorer håller långt längre än vad man vill använda dem, för de hinner bli totalt utdaterade innan de går sönder.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Jodå, du fick fram ditt budskap i förra inlägget. Ska vi kalla det lite, överpedagogiskt, kanske? Jag var där och jag vet vad hur det var. Dom gilllade inte att gå 24/7 i multimediaproduktion. Dom åkte iaf ut efter det året och nya friskare pc-burkar kom in. Skönt att någon kunde göra en vettig spec och att leverantören var intressrad av att leverera kvalité.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bögar och mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av capslock286
Med all respekt, jag pussar inte okända män och särskilt inte de som förlöjligar mig publikt med härligt inlagda syrliga härskna härskartekniker.

Jag såg din post och skulle svara på den, men Sweclockers.com tillåter att man skriver först när man fått svar på sitt senaste inlägg i samma tråd. Där kom du som räddaren i nöden...

Så, nu kan vi gå på ämnet; Apple hävdade tidigare under början på INTEL-eran att MBPRo är den bästa Vista-datorn som finns enligt tester. Förstår du godtyckligheten när det benchmarkas hej vilt med en selektiv varseblivning inställt på subjektivismens skygglapsspår?

Statistik funkar alltid när något inte är övertygande nog. Apple ger användarupplevelse, främst.

Och här är testet som PC För Alla tidigare gjorde nu utlagd på nätet http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.187853/6-blixtssnabba-barbar... där Apple får stryk av en dator som kostar nästan hälften så mycket som den men visst vill man lägga nästan 15000:- på utseende så varsågod.

Sen kan du ju tala om vad som är fel på deras test? Jag kan då inte se nått?

Permalänk

De enda sättet Mac är bättre än WINDOWS (inte PC) på bild / grafik & video är att deras färghantering i OSet är bättre. Synkning av färg mellan applikationer och hantering av ICC profiler sköts helt enkelt bättre.
På alla andra områden inom dessa är det helt likvärdigt med PC. Det är betraktat som mycket bättre då Mac varit en standard inom denna bransch så länge, men det håller på att förändras.

Ex. så utvecklades senaste versionen av Photoshop ett steg längre för just Windows då det stödjer 64-bitar, vilket Mac ej kommer få stöd för förräns i CS5. Där är ju egentligen något som styrker PC då programmet i många fall (vid tunga filer) blir en hel del snabbare.
Sånt väljer Mac människor oftast att ignorera ("de blir nog ingen direkt prestandavinst" o.s.v.).

Så att säga att Mac är överlägsen eller mycket bättre på de här inom multimedia hantering är fel. OSX är lättare och har bättre färghantering, men de där med prestanda och pålitlighet ? Nej, skulle ej tro det.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Något OT. Läste något ramminnes test någonstans där de testade hur mycket minne några vanliga 64 bitars apps tar upp jämfört med 32 bitars verisionerna och det visade sig att 4gig var max i 64 bitars photoshop. Vet inte om det ändrades snabbt eller om det fortfarande är 4? Var ett tag sen.

Permalänk

Kan någon visa en länk till en pc med bättre prestanda än nya macbook pro för samma peng. Vill ha ett alternativ som dessutom ska se bra ut ur presentativ synvinkel. Intresserad av nya macbook pro men har aldrig ägt en mac förut.

Vill gärna ha nån sorts benchmarking för att se skillnaden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Något OT. Läste något ramminnes test någonstans där de testade hur mycket minne några vanliga 64 bitars apps tar upp jämfört med 32 bitars verisionerna och det visade sig att 4gig var max i 64 bitars photoshop. Vet inte om det ändrades snabbt eller om det fortfarande är 4? Var ett tag sen.

Photoshop CS4 kan använda:
32 bitars versionen på ett 32 bitars OS - 1,7 GB RAM
32 bitars versionen 64 bitars OS - 3,2 GB RAM
64 bitars versionen på 64 bitars OS - så mycket RAM som du kan trycka i datorn.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför är det sånt förbannat tjat om priser när det gäller just Apple? När det gäller allting annat, bilar, kläder, spelkonsoller, telefoner, gräsklippare, whatever så inser dom flesta att många är villiga att betala lite extra för en bättre produkt. Den där HPn dom jämför med t.ex. har ju knappast lika bra chassi eller lika bra touchpad, om man sen föredrar OS X och gillar Apples design är väl den extra tusenlappen inte så mycket att tjata om.

Alla Applehatare, hur ställer ni er till Sonys VAIO? Dom är ännu dyrare och erbjuder inte dom fördelar som Apple gör.

Jag måste bara få citera dig och hålla med.
Trots att jag är en sony älskare och alltid har varit och försvarar de i många saker så håller jag med om att Vaio är svindyra.

Kolla bara inte på deras reservdelar. Det råkade jag göra.
Beställde man 1GB sodimm minne till deras vaio så skulle det bara kosta 9000kr!!!!
Jo tjena... billigare att köpa en helt ny bärbar dator från en annan tillverkare istället.

Men ändå. Apple har högt pris pga design och status...
Den dagen apple är "ute". Med andra ord när det blivit för mycket mainstream så kommer priserna eller försäljningen sjunka.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag är macuser...
Jag behöver inte försvara eller argumentera för mitt val av plattform.

Låt oss tiga ihjäl varandra istället så blir allting mycket trevligare.

PS: Imo så är vi ute på hal is med den nya touchpaden... den är helt enkelt inte bra. (någon ansåg nämligen att den var bra och det är den inte. Pronto)
PS2: Märkeslojalitet triggas av samma område i hjärnan som religion... har jag hört. Är inte så förvånad Mitt förslag är att alla tar det lite lugnt, lyfter rumpan från stolen, ställer sig på farstubron och skriker ut sina aggressioner på rosenbuskarna för att sedan komma tillbaka lugn, glad och snäll.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Märkeslojalitet triggas av samma område i hjärnan som religion... har jag hört.

Inte för att starta något här, men de där beteendet finner man väldigt ofta och väldigt tydligt hos många av dagens mac användare...

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Alla datorer rasar. Frågan är bara hur ofta. För ett företag är en stor kostnad stillestånd. Satt och jobbade på en firma som hade ca 60 datorer varav hälften Mac. Påå ett år så var det en Mac som hade problem, glapp i kabeln till disken. Reterande PC-burkar vart ominstallerade och/eller returnerade i snitt var tredje månad.
Men sitta hemma och lattja så kan man offra en timme på ominstallation lite då å då. Men, vad tror ni det kostar per en timme i stillestånd på ett företag?

Ett företag som inte har redundans är det inte mycket bevänt med. Vad kostar en person som inget gör och vad kostar det att ha en maskin eller två på hyllan?

Sen vill jag se den mac som grejar en kopp kaffe i tangentbordet tex. Det finns många anledningar till varför en maskin dör.

Sen om man köpt in budgetpcs eller riktigta maskiner gör en stor skillnad. Du ser tex inte många Kias som taxibilar eller hur.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730