Laserskrivare hälsovådliga

Permalänk

Jaha, nyss var det potatis och bröd. Nu är det något annat. Imorgon är det något mer vi måste vara väldigt rädda för. Snart får man väl inte göra något utan att någon ska komma och hytta med fingret för att det är en hälsorisk.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Att laserskrivare är farliga är ju ingen nyhet. De släpper bla ut ozon som är mindre bra. Man kan väl tom döda blommor som står precis bredvid laserskrivare under en längre tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Jaha, nyss var det potatis och bröd. Nu är det något annat. Imorgon är det något mer vi måste vara väldigt rädda för. Snart får man väl inte göra något utan att någon ska komma och hytta med fingret för att det är en hälsorisk.

Allt är hälsovådligt i fel mängd

Permalänk
Medlem

Vad folk tycks gnälla över att någon har lagt ner tid och pengar för att jobba för deras välbefinnande. Ja man ska kanske inte gå runt och oroa sig för allt hela tiden men man behöver ju inte heller håna de som tänker på sådana ting, när man vet att det är hälsovådligt kan man ju göra något åt det.

Som tidigare sagts så har ju laserskrivare fått kritik förr. Vet att man brukar ha skrivarrum på en del företag där man inte får gå in om man inte ska hämta utskrifter eller serva maskinerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjompers
Vad folk tycks gnälla över att någon har lagt ner tid och pengar för att jobba för deras välbefinnande. Ja man ska kanske inte gå runt och oroa sig för allt hela tiden men man behöver ju inte heller håna de som tänker på sådana ting, när man vet att det är hälsovådligt kan man ju göra något åt det.

Nåja, nu var studien faktiskt finansierats av en tillverkare av skrivare (som antagligen har någon produkt de påstår skulle vara mindre hälsovådlig), så det är ju knappast för allmänhetens bästa som denna studie görs.

Men visst, jag håller med dig i frågan i stort. Människors cynism när det kommer till forskning om hälsofrågor är löjlig. Det faktum att man inte kan/vill följa med i alla debatter och studier som förs innebär inte att man på rak arm kan avfärda allt sammans som nonsens.
Den stora boven i frågan, om det nu finns någon, är sensationskåt media. De saknar totalt källkritik, publicerar saker låångt innan en konsensus bland forskarna börjat formas, etc.

Förövrigt så är inte bröd och potatis bra mat.

Permalänk
Medlem

Har alltid hatat skrivare. Krångel och hälsovådligt bara.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så farligt om man inte jobbar dagligen med det.

Tycker det här är mkt mer oroande

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1325916&lid=puff_1325924&lpos=extra_0

Det tror jag är betydligt farligare.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Det tror jag är betydligt farligare.

Då tror du antagligen väldigt fel.

Många av de moderna bekämpningsmedlen som används är ofattbart ofarliga för oss människor. De är väldigt vältestade.
Gränserna som är satta är ofta satta på en bråkdel av den mängd som krävs för att man ens ska kunna upptäcka en förändring i djuret som intar det.
Jag skulle vilja påstå att de är för lågt satta, mycket av rädsla för bekämpningsmedel, galna kosjukan, etc är irrationell och skadar livsmedelsindustrin helt i onödan.

Visst, vi skulle kunna minska besprutningsmedlen genom att börja satsa på genmanipulerade grödor, även om det inte är det främsta argumentet för dem.
Men även här stoppas ju industrin av irrationell och knepigt motiverad rädsla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hehe. Leva är farligt. Vi kanske skulle studera å leva "nytt rön visar att leva kan orsaka cancer" Börjar bli satans absurt med alla risker. Fan det finns så mö risker att man inte kan undvika dom. Ändrar man levnadsätt för att undvika en risk så utsätter man sig för en ny. Min morsa drack vatten te maten osv för det var nyttigare. Jag dricker läsk å viss jag kan få diabetes osv som hon säger men vem var förs ut. Mjo hon. 2cm kortare och benskörhet pga kalkbrist blev diagnosen. Tog som sagt några år men relativt sett kort tid. Dricker man mjölk så kan man bli laktosintolerant heter det va? Men å andra sidan kan man få benskörhet

Läsk innehåller Fosfor som också kalkar ur skelettet. Vill man rädda skelettet så är det mjölk som gäller till maten. Inte läsk

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skrivare är dött.