Organisera foton - Program, hårddiskar etc?

Permalänk
Medlem

Organisera foton - Program, hårddiskar etc?

Tänkte det vore kul att höra hur folk organiserar sina fotosamlingar.

Personligen har jag kört så här:

- Importerar foton till min laptop, där allt hamnar rätt kaotiskt i min bildmapp. =/

- Sparar sedan original sorterat i kategorier på en extern 2,5" hårddisk. Gör detta rätt frekvent, men vill dock ha dom nyaste fotona på laptopen ett tag för redigering etc.

- En till hd för backup där jag bara speglar den första hårddisken. Uppdaterar den alldeles för sällan (1-2 ggr / år)

- Har precis börjat leka i Picasa, där jag genom nån plugin kan använda det med uppladdaren till Flickr.

- Använder Flickr för publicering av utvalda redigerade foton. Även en hel del random uppladdade originalfoton som bara jag kan se.

Ja, detta är mitt smått kaotiska system som jag inte riktigt gillar. Så hur gör ni?

Lokal lagring av original + redigerade foton?
Online lagring av original + redigerade foton?
Online publicering av foton?
Organisering, efter datum/platser/kategorier?

Så, vad använder ni, och varför?

Permalänk

Jag överför bilderna genom Aperture och sparar dem under datum/projektnamn, just nu sparas de på en extern hårddisk eftersom laptopens disk är rätt liten. När jag köper mig en iMac kommer jag att spara bilderna på den lokala hårddisken och backupa till en bärbar disk.

Jag använder Apterure både för att organsiera och tagga bilder samt som rawhanterare där jag gör enklare redigering. Oerhört smidigt program där det faktiskt går att göra det mesta man behöver, inklusive kloning. Sällan jag använder photoshop utan det blir först när jag vill göra någon mer avancerad redigering där jag vill använda lagermasker och lite mer avancerade filter.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jag sparar ner allting till en dedikerad hårddisk på 500GB. Mappstrukturen är Hårddisk/ År / Månad / Datum - <Beskrivning>. Sedan hanterar jag allting i Lightroom.

Överst i mappstrukturen har jag en mapp som heter exports, där jag lägger färdigredigerade bilder som jag kan visa upp.

Edit: sedan har jag en egen webserver där jag lägger upp det som jag vågar visa upp

Permalänk
Medlem

Så här gör jag backup
Primär dator med hårddiskar
Extern hårddisk 1 TB där iprincip allt jag anser ha något värde sparas
Extern hårddisk 500 GB där mycket av bilder/övrigt sparas men inte allt
Extern hårddisk 250 GB där iprincip endast det som har stor betydelse för mig

Det som finns på 250 gb hårddisken finns även på de tre övre medierna. Det som är över 500 gb hårddisken finns på de två övre medierna osv. Alltså finns viktig data på 4 olika ställen.

Edit Sedan organiserar såklart lightroom det hela fint och smidigt

Permalänk
Medlem

I med kortet i läsaren och för över med Free Commander (windows utforskare fukar såklart lika bra).
Jag lägger bilderna i \foto\kamera\datum beskrivning.

exempelvis \foto\d70\2008-07-08 Hönö

Sedan använder jag faststone för att bläddra och öppnar därifrån bilderna för RAW-konvertering.

Sedan har jag en extern hårddisk som jag speglar fotomappen till.

Jag tycker det funkar rätt bra, men har funderat på om jag eventuellt ska slopa att dela in bilderna efter kamera.
Sedan vore det kanske praktiskt att kunna tagga bilder, men jag har inte riktigt känt det behovet. Jag har rätt bra koll på mina bilder i dagsläget iaf. JAg tar ju inte såna extrema mängder bilder (tillhör inte spray'n'pray-fotograferna).
Enda egentliga bristen jag ser med mitt system är att jag inte har en backupkopia att förvara på annat ställe än hemma i händelse av brand eller stöld.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm jobbigt å skriva men jag kategoriserar så mkt som möjligt, och allt i mappar.

Vill inte ha bilder hursomhelst ligga i en huvudmapp där det bara ligger mappar

Så Bildmappen sedan>
Events > fotorundor blandannat
Family & friends > familj och friends i två separata mappar
Other > bilder på grejer, wallpapers etc
Places > salem, tumba, spånga, varsin mapp

osv osv :p. Blir rätt lätt nån dublett eller svårt å placera dem

Permalänk
Medlem

Organiserar, taggar, etc med Lightroom, som jag också använder för att importera och konvertera till DNG i ett svep. Alla redigeringar sparas ju i Lightroom-biblioteket så jag har inga redigerade bildfiler att hålla reda på.

Lokal lagring: 2 x 750 GB i RAID1. En hårddisk kan alltså dö utan att det gör mig något (i bemärkelsen dataförlust).

Online: Mozy Backup (obegränsad lagring), körs dagligen. Gamla versioner av filer sparas automatiskt i 30 dagar, vilket är trevligt om Lightroom-biblioteket skulle bli korrupt t ex.

Publicering: Flickr (Pro för obegränsad lagring). Export till Flickr sker direkt via Lightroom. Brukar ladda upp bilder kring storleken 1280px för längsta sida.

Det enda jag inte är nöjd med är mappstrukturen, som är lite dålig för de äldre bilderna. Dock så vet jag var det mesta ligger så det är inte värt att omorganisera.

Permalänk
Medlem

Lightroom är helt underbart. Den stora tanken bakom Lr är arbetsflöde och det märks verkligen. Man importerar foton till Lr som sedan kopierar in fotona på valt ställe på datorn, jag kör tex datummappar. Redigeringen går fort också iomed att alla bilder ur vald bildmapp lägger sig som en filmstrip längst ner. Sätt på exportering till valfri mapp när man är klar, låta den tugga en stund och sen är en konsert på 300 bilder redigerad och exporterad, orginalen kvar:).

Kolla upp lite podcasts från itunes store om Lr, de förklarar hur programmet fungerar med biblioteksfiler, oförstörande ändringar och sånt.

Enjoy!

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk

Alltså systemet med år, årmåmad, årmånaddag är bra så länge det inte handlar om resor!! De sträcker sig ju (förhoppningsvis) över flera dagar, hur hanterar ni det?

Permalänk
Medlem

med speciella events på flera dagar kan man ju alltid flytta filerna till en mapp genom lightrooms filhanterare, den ändrar på datorn mappar också:)

annars finns det ju fler alternativ i importeringen

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem

Jag lägger alla foton i en partition där jag även förvarar bilder och musik, ca. 100GB.

Bilder/År/Månad/Förklaring/Bildmapp/Undermapp

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk

Jag har tjorvat på som fan med Lr och diverse program. Kör inte med det nu utan jag sparar bara ner filerna i mappar direkt från kameran i en mapp som jag döper till raw (fotar bara i raw)
ex: e:/kamerabilder/400d/2008-12-18 fotorunda/raw
Sen använder jag IJFR, Instant jpeg from raw http://www.rawworkflow.com/instant-jpeg-from-raw-utility/

Högerklickar på mappen med bilderna och väljer att den ska plocka ut jpeg bilderna från raw filerna. Tar 1-5 sec så har jag alla bilder i jpeg i första mappen. Vill jag sedan redigera någon av bilderna så använder jag raw filen i photoshop. Använder ibland Picasa men det är mest när jag får för mig att blogga eller ifall jag är ute och tjorvar med laptopen.

Kör daglig backup med synctoy från MS http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=E0FC...

Gratis, enkelt och smidigt program. Kör även en backup till på allt till en extern disk som ligger hos föräldrarna i deras brandsäkra säkerhetsskåp, detta blir bara kring 6ggr/år.

Nu när jag skrev ihop allt kändes det lite jobbigt men jag tycker det flyter på bra och kommer nog fortsätta med detta tills jag hittar ett program som funkar bra. kanske testar Lr senare om jag orkar.

Visa signatur

Sqwee

Permalänk
Medlem

Mappstruktur
/YYYY/YYYY-MM-DD - händelse/
sen taggar jag alla bilder med vilka som är på bilderna samt plats.
Använder f-spot för själva bildhanteringen.
Backup på två andra diskar förrutom vanliga disken.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Importerar i Lightroom.

Katalogstruktur som börjar med årtal, under den en samlingsmapp för familjebilder och i övrigt mappar namngivna enligt [ÅÅÅÅMMDD beskrivning] för olika projekt. Bilderna sorteras, betygssätts och taggas i LR och blir på så vis sökbara. Vissa påstår att det finns RAWkonverterare som ger bättre resultat men LRs arbetsflöde uppväger det mångfaldigt i mina ögon.

Katalogen syncas till filservern mha SyncBack varje kväll om maskinerna råkar vara igång samtidigt. LRs databas backas en gång i veckan eller varje gång jag gjort en import.

Offsitebackup när jag tycker att det behövs.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kör på det tidigare nämnda:

År / Månad / ÅÅMMDD_HÄNDELSE / ÅÅMMDD_HÄNDELSE.(rawformat)

Funderar på att uppdatera till att lägga in två mappar med bilder, en som jag valt ut "de bästa" och en där de "vanliga" ligger. I den "bästabilder"-mappen så taggar jag bilderna ohc i den andra inte... Har nämligen inte ork till att tagga allt som det är nu, försökt, men för jobbigt!

Har backup på 2 externa, 3 interna. Samma saker på alla.

Men, jag funderar på hur jag ska göra med backupen... Om jag ska fixa någon form utav raid-lösning så jag bara behöver dra över en mapp från datorn->backupplatsen. För nu är det väldigt jobbigta tt göra allt manuellt... Får se hur jag löser det!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<