Nvidia vill ta datorspel till netbooks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
det borde väll finnas en marknad för dyrare netbooks också väll? Samma prestanda som vanlig vanilla laptop men i netbook 10" och mindre?
Jag känner så att de nuvarande netbooks har för lite prestanda och därför inte haft något riktigt intresse i dem. Vist det räcker för surf och word och dvd. Men går det titta på valfri vilken som helst vald full-hd 1080p film i .mkv? samt möjlighet koppla till tv-skärm för att kolla på den? Fasiken. skulle vara ganska ljuv maskin som man skulle kunna ta med sig var som helst utan stora problem och koppla till större skärmar etc om det finns tillgängligt.
Om jag bara väntar några år så kommer jag nog ha denna prestanda med marginal i smått format men så långt har det dock inte hunnit just nu verkar det som.

Ultraportabla kallas de och de har funnits betydligt längre än netbooks. Men precis som i en netbook är det oerhört ointressant med ett kraftfullt grafikkort i dem.

1080p fungerar inte ens på Q6600 beroende på vad det är för nåt och hur man spelar upp det, ganska specifierat användningsområde där och tror inte att den stora massan ser det som en så nödvändig möjlighet.

Permalänk
Medlem

Hur många spel funkar bra på netbooks idag?
Stacraft borde gå fint, Q3 borde också funka. Då klarar man sig ganska bra iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Hur många spel funkar bra på netbooks idag?
Stacraft borde gå fint, Q3 borde också funka. Då klarar man sig ganska bra iaf

Skitspel! Baldur's Gate 1&2 FTW! (Har druckit 7 öl och påväg ut ) * jag ljuger jag är på fjärde*

Nämen seriöst jag tycker det är positivt, enda som hållit mig tillbaka från att köpa en netbook är just grafikdelen och gränsen att man bara kan uppgradera till 2 GB ram. Ett HD3200 som är runt 6-7 ggr snabbare än intels GMA950 hade jag inte tackat nej till, och samtidigt inte sänt batteritiden eller värmen märkbart.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Skitspel! Baldur's Gate 1&2 FTW! (Har druckit 7 öl och påväg ut ) * jag ljuger jag är på fjärde*

Nämen seriöst jag tycker det är positivt, enda som hållit mig tillbaka från att köpa en netbook är just grafikdelen och gränsen att man bara kan uppgradera till 2 GB ram. Ett HD3200 som är runt 6-7 ggr snabbare än intels GMA950 hade jag inte tackat nej till, och samtidigt inte sänt batteritiden eller värmen märkbart.

Haha
God Jul!
http://www.umpcportal.com/2008/09/everun-note-full-review

"The dual-core AMD Turion X2 at 1.2Ghz provides oodles of raw processing power and the ATI graphics chip, a Radeon RS690E dials in 3D and video performance that I’ve never experienced on any ultra mobile PC."

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Spel vet jag inte riktigt om det skulle fungera så bra på dem även med en bra grafikkrets. Dock vore det kul om det kom någon bra hårdvaruacceleration till video.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Skitspel! Baldur's Gate 1&2 FTW! (Har druckit 7 öl och påväg ut ) * jag ljuger jag är på fjärde*

Det har du rätt i, de spelen ska väl också funka. Kan tänka mig vilken mysig stämning man får när man möter firkraag på bussen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Haha
God Jul!
http://www.umpcportal.com/2008/09/everun-note-full-review

"The dual-core AMD Turion X2 at 1.2Ghz provides oodles of raw processing power and the ATI graphics chip, a Radeon RS690E dials in 3D and video performance that I’ve never experienced on any ultra mobile PC."

Nja, alla sålda Evernotes har fått skickas tillbaka p.g.a att de blir för varma så de pajar. Mindre kul, men c'est la vie... Så går det med för mycket kraft i för liten och för dåligt kylt chassi. Så köp inte den.

Netbooks är främst för surfing 1 tim, annars är de ganska meningslösa. Bilden är för liten för längre användning, så spela på 7-10" är ganska meningslöst - så länge man inte pendlar varje dag och behöver underhållning. Men i den storleken så köp hellre en Sony PSP-3000...

Vill du spela på en liten notebook gör som jag köp en 12" i stället med 3D-GPU. De är snäppet större och kan spela "OK" och även spela upp 720p-video utan problem. De kör också både 2D- och 3D-program helt OK.

Jag har denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=382459

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk

Man köper ju inte en netbook för att spela med eller ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

Rör inte min batteritid!
....säger jag som skriver det här på min EEE PC 1000H, batteritiden är smått fantastisk för mig som på batteri sitter och mailar/slösurfar/ser på film. Jag skulle gärna ha bättre spelprestanda då nätsladden är inkopplad men det får inte komma på bekostand av batteritiden!!!

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Man köper ju inte en netbook för att spela med eller ?

För att det inte går på de flesta, man kanske börjar då utbudet blir större?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Rör inte min batteritid!
....säger jag som skriver det här på min EEE PC 1000H, batteritiden är smått fantastisk för mig som på batteri sitter och mailar/slösurfar/ser på film. Jag skulle gärna ha bättre spelprestanda då nätsladden är inkopplad men det får inte komma på bekostand av batteritiden!!!

Görs det rätt så bör batteritiden bli den samma. Det går å diacktivera delar som ej används. Fins igen direckt hinder för det. Har gjorts för. Är väl mäst en fråga om viljan fins att lägga ner den extra energin. Menar en grafikkrets kan ha olika frekvenser och olika delar acktiverade efter vad applikationerna vill använda chipet till. precis som processorn kan clocka upp å ner sig efer last och ändra spänning så kan GPU:Er det med. Fins redan. Streamprocessorer skulle helt kunna inacktivera sig i ett 2D läge medans dom går online i 3D och acktiveras fullt ut så fort dom behövs.

Men som alltid så kommer det ju kosta lite extra men det är ju fullt möjligt.

Permalänk
Medlem

Ökad försäljning av netbook och bärbara och handdatorer kan leda till att stationära datorer försvinner. Då upphör också allt spelande på PCn om inte netbooks och bärbara har bra grafik.
Ett alternativ är att koppla externa grafikkort till bärbara och netbooks. Dessa externa grafikkort kan sitta i externa kabinett som enkelt ansluts till datorn.

Permalänk
Medlem

den dagen jag kan ersätta min HTPC med en netbook kommer jag absolut att göra det.

Så fort det dyker upp DVI eller HDMI till netbooks och har bra stöd för multimedia dyker en sådan upp i mitt vardagsrum

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Nvida har t.o.m. utvecklat grafikaccerlator till mobiltelefoner: http://www.nvidia.com/page/goforce_design_wins
Så jag tycker inte det är konstigt om de ger sig på stora netbooks också, självklart handlar det inte där att ta ett grafikkort direkt från en "vanlig bärbar persondator" eller en mobiltelefon.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Netbook för att den skulle vara lätt, liten, billig och dra lite ström. Skulle den ha haft kraftfullare grafik skulle de ha varit på bekostnad av åtminstone några av de attributen.

Den duger fint till att surfa, lyssna på musik, kolla på filmer (allt från Youtube till DivX) vilket räcker för mig. Det är ju vad de är avsedda för också, därav "Net" i Netbook.
Har försökt spela lite spel på den men det är ingen höjdare. Den är jämförbar med min Athlon 900 MHz/Radeon 64MB som jag hade för många år sedan, får ungefär samma resultat i 3DMark 2001SE (ca 3000 3DMarks). 2D-Spel och enklare 3D-spel borde däremot inte vara något problem. Q3A och Unreal Tournament flyter på bra

Om man för samma pris kunde få en lika liten och portabel dator med kraftfullare grafik skulle jag ha valt en med Nvidia-grafik.. Men vill man absolut spela spel med bra prestanda finns det ju både PSP och liknande samt "vanliga" laptops.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Hur många spel funkar bra på netbooks idag?
Stacraft borde gå fint, Q3 borde också funka. Då klarar man sig ganska bra iaf

På min Acer aspire one har jag testat en hel del spel..Många fungerar uselt och en del helt kanon...Viktigt för mig att det är 50 fps eller mer...

Orka inte skriva upp vilka jag har installerat just nu som fungerar kanaon, men jag gjorde screenshot...

Jag hde tänkt att sälja alla mina gamla spel på tradera, men kom väl tillhands igen på min netbook...Så nu blir det nog att jag sparar dem.

Desa spel är över 50 fps eller mer...100% fungerande ock testa under online med fraps som fps mätare.....Kan lägga upp mer eftersom på forumet senare......

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
1080p fungerar inte ens på Q6600 beroende på vad det är för nåt och hur man spelar upp det.

Hur kan man misslyckas att spela upp 1080p på en q6600? Med tanke på att det fungerar att spela upp 1080p mkvfiler med en celeron E1200 och intels g33 chipset så kan man ju undra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur kan man misslyckas att spela upp 1080p på en q6600? Med tanke på att det fungerar att spela upp 1080p mkvfiler med en celeron E1200 och intels g33 chipset så kan man ju undra.

Håller med om att det låter märkligt. Prestandan beror väl lite på om det finns hårdvaruacceleration men även utan detta borde väl en Q6600 klara av det rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jättelätt: SPELA ÄLDRE SPEL.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem

PC-spelbranschen bör tänka om helt. I nuläget är det mycket fokus på att skapa tekniskt nydanande spel som i princip kräver uppgradering av hårdvara (t.ex. crysis). Detta är givetvis en nisch, men samtidigt torde det gå att göra extremt tekniskt simpla spel för mycket låg utvecklingskostnad. Dessa skulle sedan kunna fungera på alla datorer som saknar 3D-kort och inte minst netbooks. Jag tänker mig spel som snarare konkurrerar med Wii, PS2 (men även DS med tanke på netbooks) än med xbox 360 och PS3.

Många som inte är så otroligt spelintresserade köper idag enkla datorer (ofta bärbare) som inte fixar att spela de nyaste spelen. Man väljer helt enkelt bort "spelbiten" eftersom det för med sig åtskilliga tusenlappar, samtidigt som datorn drar med ström och blir större. Dessa personer spelar säkert ändå spel, men då gratisspel på nätet typ flashspel. Det skulle vara en stor marknad att sälja nya fräscha spel som fungerade perfekt på dessa datorer.

Kanske vore en bra idé en ny märkning för pc-spel som indikerar att spelet fungerar utmärkt på enkla datorer såsom netbooks, enkla laptops, kontordatorer etc.

Spel behöver inte vara avancerade för att vara bra. Ett av de i särsklass bästa spel alla plattformar den här generationen är Professor Layton till DS och det skulle fungerat precis lika bra på en enkel bärbar som på ett DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Fel tänkt. Netbooks ska dra så lite el som möjligt.

Öh, ok. Det är din åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur kan man misslyckas att spela upp 1080p på en q6600? Med tanke på att det fungerar att spela upp 1080p mkvfiler med en celeron E1200 och intels g33 chipset så kan man ju undra.

man har ett skit sunkigt grafikkort och fattar inte att man behöver ha ett någorlunda balanserat system

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

De skulle förvisso kunna utnyttja GoForce 5500 eller någon modernare variant. De var ju från början tänkta för 3g telefoner och smartphones.

Edit: http://www.nvidia.com/page/handheld.html

Edit2: http://www.youtube.com/watch?v=XXYshhuJzh4&feature=PlayList&p...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
man har ett skit sunkigt grafikkort och fattar inte att man behöver ha ett någorlunda balanserat system

Du kan ha i princip ett super sunkigt grafikkort och köära 1080p på en Q6600.
Men köper man en Q6600 så vet man varför man köper den.

Folk som köper en Q6600 och kör CCCP packet eller ffdshow borde kanske fundera på sina datorkunskaper.

Många som köper en Q6600 kör the med powerdvd's h264 decoder. Klarar både GPU acceleration och är flertrådad. Går utmärkt å köra krävande 1080p rullar på en Q6600 med rätt kodec.

Jag själv kör 8600GT med powerdvds h264 kodec och GPU acceleration men jag har en X2 6000+ i burken med och kör även med ffdshow singeltrådat i dom fall GPU acceleration ej fugnerar. Överlag lite mer känsligt med GPU acceleration men det fugnerar mycket bra numera på det mästa.

Men som sagt många som försöker köra HD matrial har igen aning om villken kodec dom ska köra på som passar dom bäst.

Vet inte hur många gånger man läser folk som kör med sina uberfinta ATI kort med HD acceleration och så frågar man med villket kodec dom avkodar sina h264 filmer. CCCP så klart med ffdshow.

DÅ har man verkligen lust å dunka huvudet i väggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Öh, ok. Det är din åsikt.

Det är faktiskt ingen åsikt. Själva definitionen av en Netbook är en dator som är väldigt liten, lätt, billig och strömsnål, och är optimerad för surfning, epost och chatt.

Laborerar man för mycket med den formeln slutar det vara en Netbook och blir istället en Subnotebook, som t.ex. Macbook Air, eller helt enkelt en mindre variant av en vanlig Notebook/Laptop. Inget fel med sånna produkter, men de är inga Netbooks.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har inget intresse av att ha ett "bra" grafikkort i en netbook, men vad jag har förstått har intels kretsar inte ens stöd för hårdvaru-T&L. Måste ju gå att tillverka ett pyttelitet, billigt och svalt geforce2-kort iaf.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Netbook är ju som sagt en ultraportabel dator med egenskaper mer kring just Internet och enkla kontorsuppgifter och allmänt bruk. Men att kunna köra spel på en maskin på ynka 9-10" är ju heltfett då det betyder att maskinen är liten och smidig att ta med - och det är ju inte helt opopulärt (eller ointressant) att köra t.ex. Warcraft 3, StarCraft eller t.om. Counter-Strike på en maskin man kan ha i fickan (om man nu har väldigt stora fickor).

Kan man nu installera en fetare grafikdel och ha ett sidospår av marknaden där man drar ned batteritid och drar upp priserna till förmån till nämnvärd grafikprestanda i moderna mått så är det ju en utveckling som många kommer uppskatta. Kan man ordna en laptop som t.ex. hanterar Battlefield 2 och andra populära och genom historien halvtunga applikationer att fungera bra på lägre grafikinställningar på en portabel och energisnål maskin på under 5000kr så har man ju bara på det en kanonplatform för att nå ut till gamers med tajt budget och med mobila krav.

Visst, man får en kanonstark laptop med 9600GT-grafik för drygt 9000-10.000kr idag, men i det stora hela är den skillnaden ganska stor i priset - även om prestandan är ordentlig skillnad på så är det ju priset det hela ramlar ned på.

Jag vill gärna se starkare grafikdelar på netbooks, då netbooks är jäkligt heta och coola i all sin enkelhet men avskräcker ju lite med tveksam grafikprestanda mot lite mer komplex 3d-grafik. Kan man närmaste åren hålla i den trenden så stressar vi ju på utvecklingen för supersmå och energisnåla men ändå välpresterande grafikkretsar ordentligt - om nu introduceringen funkar som tänkt.

Bara för att man vill introducera fetare grafikkomponenter i netbooks betyder det inte att tillverkarna vill ändra inriktning, utan bara bredda ut sortimentet. Det finns ju redan idag ett dussintal identiska modeller vars enda skillnad är mekaniska- eller flashdiskar samt Linux eller Windows. Att man bygger på Tekniken som driver enheter är knappast något dåligt.

Permalänk
Medlem

Att det bara skulle var för internet och kontorsuppgifter tycker jag är fel. Nog fan blir man tröt på att surfa i bland eller knåpa i exel.

Vore väl gött å kuna dra i gång en film oavset om det är DVD eller HD kvalite om man inte har nåt mer å göra när man åker med tåget på affärsresa eller vad det nu är eller bara är på väg till nsäta dream hack

Med tanke på hur mycket bättre grafikkort kan accelerera HD matrial så är det nog avsevärt mer effektivt pär watt än en CPU är. Så det bör spara mer kräm att accelerera mpeg2 eller h264 eller vc-1 med en gpu än emd en CPU.

Så ser igen nackdel i en mer avancerad GPU. Förstår inte varför folk tror att den skulle dra mer för det? Designar man in strömsparfuktioner i GPU:n så kan ju delar stägar av och på sig efter behov.

Vad hindrar nvidia, ati eller intel från att designa en GPU ligt atom cpu:n avsed just för detta ändamål? 4-8W GPU som kanske drar under 1W idle och klarar att accelerera dom flesta modärna medium och även klarar lite vettig 3D acceleration. Vi snackar ju relatit låga upplösnigar och därför avsevärt mindre behov av högupplsöta texturer eller modeler med högt polygontal då vi ändå inte skulle kunna tegodogöra oss det på en så liten skärm. Så det fins iget behov av en GTX280 variant för ultra portabla.

En framtida GPU för ultraportabla kommer vara specielt anpassad för det precis som atom är eller vias C7 är för kompackta system och speciela uppgifter som kryptering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur kan man misslyckas att spela upp 1080p på en q6600? Med tanke på att det fungerar att spela upp 1080p mkvfiler med en celeron E1200 och intels g33 chipset så kan man ju undra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Håller med om att det låter märkligt. Prestandan beror väl lite på om det finns hårdvaruacceleration men även utan detta borde väl en Q6600 klara av det rätt bra.

Det är en förjävlja skillnad på 1080p och 1080p. Bara för att man kan spela filer med låg bitrate och/eller en simpel codec betyder inte att allt fungerar...

Det första 1080p klippet jag spelade upp (laggfritt) var på en Pentium M 1.5 GHz (dvs. en bärbar dator). Nog för att min stationära hade en generellt sett bättre CPU men Intels instruktionsset var att föredra för filmuppspelning.

Och ja, jag är medveten om att en Q6600 är snabbare än en Pentium M på 1.5 GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
man har ett skit sunkigt grafikkort och fattar inte att man behöver ha ett någorlunda balanserat system

Jahaaaa, då förstår jag. Vänta nu, balanserat system för vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Många som köper en Q6600 kör the med powerdvd's h264 decoder. Klarar både GPU acceleration och är flertrådad. Går utmärkt å köra krävande 1080p rullar på en Q6600 med rätt kodec.

Jag själv kör 8600GT med powerdvds h264 kodec och GPU acceleration men jag har en X2 6000+ i burken med och kör även med ffdshow singeltrådat i dom fall GPU acceleration ej fugnerar. Överlag lite mer känsligt med GPU acceleration men det fugnerar mycket bra numera på det mästa.

Installerade faktiskt powerDVD tidigare, ångrade mig genast. Nej så kasst är det kanske inte (med med tanke på att quicktime och real-player fortfarande existerar så är det svårt att få något annat att se dåligt ut), men imponerad blir jag inte i alla fall. Sen är väl inte powerDVD direkt känd för sin bildkvalité och GPU acceleration må vara lockande men själv är jag inte av åsikten att det fungerar tillfredställande. Osäker på hur det är står till med HD-acceleration på mitt grafikkort, har för mig att det stöds men är väl isåfall ett av de första korten med det - jag kunde hursom inte bry mig mindre hurvida det fungerar eller ej.

Jag sa att 1080p inte fungerar på en Q6600 jusst beroende på formatet (+bitrate m.m.) och hur man spelar upp det. Kanske orättvist påstående då det alltid kommer finnas ruskigt ooptimerade program. Men i det här fallet är det synnerligen få program som klarar av det och enligt mig ett reellt problem.

Permalänk
Medlem

ja alltså man kör ju inte med powerdvds spelar för HD matrial tror tom man kan köpa deras codec pack sepparat. oavset så ka nderas kodecs användas av andra spelar typ Windows Media Player 10 och 11 kan andända det och med DXVA accelerera h.264 bland annat med ati eller nvidia kort.

Själv kör jag med powerdvds h.264 codec på WMP 11 och med ffdshow på MPC.

kvaliten på hårdvaruacceleratio nberor nog till stora delar på codecen. Exprimenterar själv med nviias 180.XX drivisar och vdpau och det är allt från skitbra bild till uberkass på dom klipp som fugnerar. Så det varierar. Men jag tycker det har mognat en hel del på windowsplatformen senaste året. Och jagh ar 108+p filmer på 12-25Gb både mpeg2 och h.264 som kan hårdvaru acceleraeras så det är lite mer av dom krävande.

jag vet att folk spelat upp 1080p tungt matrial utan å nämna vad för nåt men vad jag vet så har det fugnerat bra på en Q6600 med powerdvd h.264 codec då det fördelar lasten gämt över alla 4 kärnorna.

jag personligen gilalr hårdvaru acceleration bäst ur kvalitetsynpugt. Vet inte om det kanske har skarpast bil etc men det flyter om inte annat på jävligt bra väl koreckt koonfigurerat (hade nån version av powerdvd som laggade systematiskt) villket gör upplevelsen mycekt skönare än säg en A64 X2 6000+ som jag har som med ffdshow på 1080p utan nån som helst flertrådat stöd kan lagga till om än kort men ändå på vissa krävande sener villket jag upplever störande. Nu kör jag nästan uteslutet 720p då min 42" är på 1366x768 native upplösning och jag tycker det räcker när man ligger under 50 tum på 3-4m avstånd.

Men jag fick inte hårdvaru acceleration å fungera vid första försöket utan det har blevet bättre å bättre. Främst är det nog så att encodes görs mer anpassat så det fungerar med det i dagsläget.

Sedan är det ju rätt gött å strema 1080p över Gbit lan och decoda på grafikkortet. Gjorde det i går och hade typ 0% CPU use Rätt fräckt.