Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Nån som vet om det är defekt som förstört, avstängt eller skadat gods?
En annan sak, har hd 4870korten 800 skaders eller 160 st som som varje shader fungerar som fem st?
Har läst att dem det på det viset, nån vet nåt om det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Förstår inte riktigt vad du menar här.
800 shaders - inte skaders, antar att det va ett typo.
De har 800 shader-enheter - eller shaderprocessorer

nVidia har å andra sidan ett lägre antal shaderprocessorer, men som kör snabbare. De arbetar på ett annat sätt än vad AMDs gör.

De är färre till antalet, men bearbetar mer data per enhet.

Jag tror du blandar ihop AMD och nVidia

Det är så att ATi gör mycket mer per shader än nVidia. ATi har 160 shaders mot nVidias 240. nVidias går i mycket högre frekvens. Men ATis shaders kan i gynnsamma förhållanden göra 5 saker samtidigt, vilket innebär att man ibland räknar det som 800 shaders. För det är den styrkan chippet har i optimala förhållanden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
På vilket sätt är harvesting riskfyllt? Känns som ni fått det en del om bakfoten. Hela poängen med harvesting är att maximera vinsten per kiselplatta och behöva färre tillverkningsprocesser för att täcka upp hela marknadssegmentet. Det sparar pengar och utvecklingskostnader.

Tycker man harvesting är riskfyllt för att man inte får sålt bara dyra exemplar bör man nog se över sin marknadsstrategi för tillgång och efterfrågan. Det är som att säga att Intel gör en förlust på varenda kärna som en kund vill ha som inte är Extreme-processorer.

Lite exempel:
1. Du tillverkar 10 hela och 10 nästan hela kretsar, du säljer 10 dyra och 10 billiga
2. Du tillverkar 15 hela och 5 nästan hela kretsar, du säljer 10 dyra och 10 billiga

Även om du får upp din yield är tillverkningskostnaden den samma, inkomsten är den samma men med största sannolikhet får du ner utgifter i form av helt trasiga kärnor och RMA:er.

Man kan även vända på hela harvestbegreppet, tillverka en produkt som kommer sälja bra (4850) ge den goda marginaler på frekvenser för att maximera yield. Chip med extra bra egenskaper kan säljas med höga marginaler (4870).

Men det kan fortfarande ge högre kostnader. För budget-chip täcker inte alltid upp kostnaden för kiselplattan de ligger på om de kommer från ett stort prestandachip.
Har du ett chip på 400mm² så kan det kosta låt säga 700:- att tillverka. Måste det chippet sedan säljas för 500:- så är det inte en vinst. Däremot så dämpar det förlusten från att du inte kunde sälja chipen alls. Så att ha en arkitektur som är så liten att den inte behöver harvestas maximerar vinsten per waffer, förutsatt att den är konkurrenskraftig. Det löser man smidigt med dual-kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men det kan fortfarande ge högre kostnader. För budget-chip täcker inte alltid upp kostnaden för kiselplattan de ligger på om de kommer från ett stort prestandachip.
Har du ett chip på 400mm² så kan det kosta låt säga 700:- att tillverka. Måste det chippet sedan säljas för 500:- så är det inte en vinst. Däremot så dämpar det förlusten från att du inte kunde sälja chipen alls. Så att ha en arkitektur som är så liten att den inte behöver harvestas maximerar vinsten per waffer, förutsatt att den är konkurrenskraftig. Det löser man smidigt med dual-kort. [/B]

Jag skulle vilja påstå att om man siktar på att majoriteten ska köpa den dyraste modellen av chip för att man ska gå med vinst gör man troligtvis fel. De snabbaste datorprodukterna står för en väldigt liten del av marknaden.

Jag tror tillverkarna siktar på den avvägning som ger bra yield på mellanprodukten, en liten del av högpresterande produkter som man kan ta extra marginal på. Det hade varit väldigt riskfyllt att satsa allt på att få högsta yield på bästa produkten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Jag skulle vilja påstå att om man siktar på att majoriteten ska köpa den dyraste modellen av chip för att man ska gå med vinst gör man troligtvis fel. De snabbaste datorprodukterna står för en väldigt liten del av marknaden.

Jag tror tillverkarna siktar på den avvägning som ger bra yield på mellanprodukten, en liten del av högpresterande produkter som man kan ta extra marginal på. Det hade varit väldigt riskfyllt att satsa allt på att få högsta yield på bästa produkten.

Jo självklart. Men mellanproduktionen som är så viktig blir dyrare, då den görs på 400mm² istället för 300mm². Siktar man på att göra 300mm²-chip från början blir hela mellanproduktionen mycket billigare då du får mycket fler chip per waffer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jo självklart. Men mellanproduktionen som är så viktig blir dyrare, då den görs på 400mm² istället för 300mm². Siktar man på att göra 300mm²-chip från början blir hela mellanproduktionen mycket billigare då du får mycket fler chip per waffer.

Nja, gör du på det sättet sänker du prestandan på mellanprodukten eftersom du minskar sannolikheten att den ska ha x antal fungerande shaders, om vi leker med tanken att större mm² är fler shaders.
Så en sådan minskning gör ju i praktisken att prestandan för 400mm² mellanprodukt (hög yield) = 300mm² högpresterande (låg yield).

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Nja, gör du på det sättet sänker du prestandan på mellanprodukten eftersom du minskar sannolikheten att den ska ha x antal fungerande shaders, om vi leker med tanken att större mm² är fler shaders.
Så en sådan minskning gör ju i praktisken att prestandan för 400mm² mellanprodukt (hög yield) = 300mm² högpresterande (låg yield).

Nej, eftersom yielden alltid är markant bättre på lägre storlekar. Ta t.ex. HD4800 som har 95%+ yield. Det är mycket bättre än vad nVidia ens har på sin harvestade GTX 260. Och varje gång du slänger ett litet chip så gör det mindre än om du slänger ett stort.

Dessutom så har du ju 25% fler chip per waffer om du tillverkar 300mm chip istället för 400mm chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är så att ATi gör mycket mer per shader än nVidia. ATi har 160 shaders mot nVidias 240. nVidias går i mycket högre frekvens. Men ATis shaders kan i gynnsamma förhållanden göra 5 saker samtidigt, vilket innebär att man ibland räknar det som 800 shaders. För det är den styrkan chippet har i optimala förhållanden.

Jag läste på bit-tech eller liknande sida att AMD har 800 shaders och nVidia 240. Skillnaden mellan AMDs och nVidias var att AMD har simplare men flera och nVidia har färre men mer avancerade. AMDs jobbar på ett annat sätt också eftersom dom egentligen har 5st shaders för att klara av att göra samma saker som 1 nVidia shader. Jag tar ett exempel. Säg att vi ska måla en triangel, ett parallellogram, en rektangel, en kvadrat och en pentagon. AMD har 5 st specialister på varje sak och kan därför lösa uppgiften snabbare än vad 1st nVidia shader kan göra.

Har jag fattat det rätt eller är det fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jag läste på bit-tech eller liknande sida att AMD har 800 shaders och nVidia 240. Skillnaden mellan AMDs och nVidias var att AMD har simplare men flera och nVidia har färre men mer avancerade. AMDs jobbar på ett annat sätt också eftersom dom egentligen har 5st shaders för att klara av att göra samma saker som 1 nVidia shader. Jag tar ett exempel. Säg att vi ska måla en triangel, ett parallellogram, en rektangel, en kvadrat och en pentagon. AMD har 5 st specialister på varje sak och kan därför lösa uppgiften snabbare än vad 1st nVidia shader kan göra.

Har jag fattat det rätt eller är det fel?

Nej, grafikkort renderar allting med trianglar och linjer.

Och som Boris säger så har 4800-kortet egentligen 160 shaders där varje shader, i bästa fall, kan göra 6 operationer (5 beräkningar + 1 branch) per klockcykel. Det ska tydligen vara en VLIW-baserad (= Very Long Instruction Word) arkitektur. Alla ATI-kort sen HD2xxx bygger på just den arkitekturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Läste hela artikeln på "Anandtech" och jag måste säga att det var det mest intressanta jag läst på mycket länge. Det är ju exakt sånt här man vill veta. Artikeln glorifierar till viss del ATI men det är till stor del berättigat. Rekommenderar alla att läsa hela artikel på Anandtech!

Permalänk

Tycker det är riktigt iskallt att gå in för GDDR5 innan det ens kommit ut specifikationer för dom...

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nej, grafikkort renderar allting med trianglar och linjer.

Har jag sagt något annat? Pratade om exempel dvs jag kunde lika gärna tagit *,+,-,/ etc men att det ser så ut kan jag iaf hålla med om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Har jag sagt något annat? Pratade om exempel dvs jag kunde lika gärna tagit *,+,-,/ etc men att det ser så ut kan jag iaf hålla med om

Men du hade i vilket fall som helst fattat det fel. Beräkningsenheterna är inte specialiserade på en sak utan var och en kan göra lite olika beräkningar (mest flyttalsberäkningar då). En "shader-unit" eller vad man ska kalla det har 4 st enklare enheter och en lite mer komplex enhet som kan göra lite mer. Se http://www.beyond3d.com/content/reviews/16/8 (nu är det iofs R600 det handlar om men RV770 aka hd48xx bygger på samma shaderarkitektur).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W