Sitecom Gaming Router 300N XR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Då flera läsare reagerat på att produkten rekommenderas trots sitt högra pris kommer jag här med en förklaring.

Det är produkten i sig som rekommenderas. Vi har under testet konstaterat att produkten håller hög kvalité både när det gäller prestanda och funktioner.

Produkten är i dagsläget inte prisvärd om man jämför med D-Link DIR-655, men den är fortfarande en av de bättre på marknaden i hemmasegmentet och i den bemärkelsen rekommenderas produkten. Värt och fundera på är att det finns routrar av andra märken i samma prisklass som presterar sämre.

Men ska man verkligen rekommendera en produkt som man inte anser är prisvärd? Till vem rekommenderar man den, landstinget?

Känns som att istället för slutsatsen "Rekommenderas" så borde det bli "Hög prestanda" eller liknande.

Annars ska du ha plus för testet i sig, kör hårt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Snackar du verkligen om 655 när du talar om värmeproblem och omstartningar? Jag hade för mig att det bara var dom äldre d-link som hade detta problem? Dom som har något år eller två på nacken.

Kolla på prisjakt om du vill hitta vilka butiker osm säljer den? Typ trycka på direktlänken som finns allra högst upp i denna tråd? Ovanför det översta inlägget.

Fasen, hittade den inte på prisjakt för nån dag sen när jag kollade där. Missade att man hade lagt upp en direkt länk, tack

Ja, tyvärr är det 655 jag talar om.

Bara senaste omdömet för 1 dag eller så sedan av den lyder:
Efter 5 minuter överhettar routern och den stängdes av automatiskt.

Har bytt nu och hoppas att jag bara fick ett måndagsexemplar.

Återkommer och uppdaterar betyget när jag har testat den nya.

Finns en hel del liknande omdömen eller några med andra fel.
Sen vet man ju inte om de är personerna med måndags ex som postar mest men det räcker för att jag tyvärr inte vill chansa på en 655.
Kompisar som köpt d-link (äldre produkterna dock) har ju ångrat sig med, så detta i kombination med allt annat man läst så avstår jag tyvärr d-link =/
Annars så på pappret är ju 655 en grym router och för de personer den fungerar felfritt för är den ju också det.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Verkar som den DIR-655 routern överhetter hela tiden.. Det är det värsta jag vet. Har haft en netgear router som gjorde det. Ska aldrig köpa en wlan router igen som inte kan tåla lite värme på sommaren.

Denna ser nice ut.. Och jag är svag för svart glans på mina prylar
Kanske blir ett köp i framtiden när priset har sänkts med 500kr

Permalänk
Medlem

Verkligen tråkigt att läsa alla kommenterer från medlemmmar som skummar igenom en recension, kollar diagrammen för att sen se rekommenderas som slutar i att snabbt skriva några negativa rader om recensionen. Läs om läs rätt!
Förstår mycket väl varför produkten rekommenderas, det är en bra produkt men lite väl dyr för tex en vanlig studerande sweclockare. Testet handlade om Sitecom Gaming Router 300N XR och bara den. D-Link DIR-655 var bara med för att ge en jämförelse mot en riktigt bra router och inget test mellan dom två som många verkade tro av det jag läst av kommentarerna. Läs om läs rätt!

Äger en DIR-655 själv och är riktigt nöjd, den har bara låst sig en gång för mig under tiden jag har haft den och det var vid en FWuppgradering. Drog bara ut strömmen och gjorde om uppgraderingen sen dess har den tuffat på och skyfflar data som ingen annan router gjort hos mig tidigare.

Visa signatur

|Går mot strömmen|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Men ska man verkligen rekommendera en produkt som man inte anser är prisvärd? Till vem rekommenderar man den, landstinget?

Känns som att istället för slutsatsen "Rekommenderas" så borde det bli "Hög prestanda" eller liknande.

Annars ska du ha plus för testet i sig, kör hårt!

Vi har tre utmärkelser: bäst i test, rekommenderas och prisvärd.

De två första har ingenting med pris att göra, främst eftersom priserna ofta dyker ett snäpp när butikshyllorna väl fyllts på. Det är som sagt produkten i sig vi testar, det är svårt att ta hänsyn till något som är så föränderligt som just priset.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi har tre utmärkelser: bäst i test, rekommenderas och prisvärd.

De två första har ingenting med pris att göra, främst eftersom priserna ofta dyker ett snäpp när butikshyllorna väl fyllts på. Det är som sagt produkten i sig vi testar, det är svårt att ta hänsyn till något som är så föränderligt som just priset.

Jag reagerade också på prislappen och utmärkelsen när jag läste recensionen (som för övrigt var bra).

Ordet "Rekommenderas" är för mig en produkt som rekommenderas i sin kategori, i det här fallet routrar för avancerade hemanvändare. Och då känns det självklart att det är utifrån pris/prestanda jämfört med andra alternativ på marknaden när testet görs. Det är ju det man vill veta om man går i köptankar. Givetvis kan ju priserna sedan ändras men det förstår ju alla.

Ni får nog ta till er att så många reagerar på utmärkelsen. Om ni känner att ni behöver försvara eller förklara utmärkelsen i efterhand så är det ett tecken på att utmärkelsen behöver vara mer självförklarande.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Jag reagerade också på prislappen och utmärkelsen när jag läste recensionen (som för övrigt var bra).

Ordet "Rekommenderas" är för mig en produkt som rekommenderas i sin kategori, i det här fallet routrar för avancerade hemanvändare. Och då känns det självklart att det är utifrån pris/prestanda jämfört med andra alternativ på marknaden när testet görs. Det är ju det man vill veta om man går i köptankar. Givetvis kan ju priserna sedan ändras men det förstår ju alla.

Ni får nog ta till er att så många reagerar på utmärkelsen. Om ni känner att ni behöver försvara eller förklara utmärkelsen i efterhand så är det ett tecken på att utmärkelsen behöver vara mer självförklarande.

Att fixa dokumentation ang. utmärkelserna ligger på dagordningen.

Vi ändrar oss dock inte angående invägningen av priset. För övrigt kostade D-Link 655 runt 1 500 kronor vid introduktionen, precis som Sitecom.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni på redaktionen borde fundera över ordvalet på utmärkelsen. "Rekommenderas" tolkar jag som att ni rekommenderar att man köper produkten och då borde priset vägas in. Som ni använder utmärkelsen idag verkar det mera vara en utmärkelse för bra prestanda. Då är frågan vad man rekommenderas göra med en produkt som har fått utmärkelsen "rekommenderas"? Rekommenderas man att dräggla? En utmärkelse som är tydligare med att det är prestandan m.m. som är bra vore att föredra, t.ex. "bra produkt" (fast gärna lite klatschigare förstås).

Förlåt om jag blir lite raljant. Annars, som vanligt här på sweclockers, ett riktigt bra test. Ni gör ett kanonjobb

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Jag tycker ni på redaktionen borde fundera över ordvalet på utmärkelsen. "Rekommenderas" tolkar jag som att ni rekommenderar att man köper produkten och då borde priset vägas in. Som ni använder utmärkelsen idag verkar det mera vara en utmärkelse för bra prestanda. Då är frågan vad man rekommenderas göra med en produkt som har fått utmärkelsen "rekommenderas"? Rekommenderas man att dräggla? En utmärkelse som är tydligare med att det är prestandan m.m. som är bra vore att föredra, t.ex. "bra produkt" (fast gärna lite klatschigare förstås).

Förlåt om jag blir lite raljant. Annars, som vanligt här på sweclockers, ett riktigt bra test. Ni gör ett kanonjobb

Många tolkar in för mycket i ett test. En recension skrivs för att hjälpa till i valet och kvalet, och fungera som underlag där läsaren själv kan dra slutsatsen om produkten är köpvärd eller inte. Ett vanligt misstag är att endast läsa slutsatsen och se det som facit utan att ta hänsyn till testresultaten.

"Rekommenderas" är en utmärkelse som ges ut till bra produkter som höjer sig över mängden, så enkelt är det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hejsan, köpte DIR-855 med anledningen att den även kör på 5Ghz-nätet. Den är betydligt dyrare då den ligger runt 2kkr. Den borde ju vara bättre, annars blir jag förbenad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Många tolkar in för mycket i ett test. En recension skrivs för att hjälpa till i valet och kvalet, och fungera som underlag där läsaren själv kan dra slutsatsen om produkten är köpvärd eller inte. Ett vanligt misstag är att endast läsa slutsatsen och se det som facit utan att ta hänsyn till testresultaten.

"Rekommenderas" är en utmärkelse som ges ut till bra produkter som höjer sig över mängden, så enkelt är det.

Jag håller med om allt du skriver, just därför tycker jag att rekommenderas är fel ord att använda och ger upphov till oklarheter och förvirring, som jag tror att den här tråden har visat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Snackar du verkligen om 655 när du talar om värmeproblem och omstartningar? Jag hade för mig att det bara var dom äldre d-link som hade detta problem? Dom som har något år eller två på nacken.

Läs omdömena på prisjakt så blir man ju avskräckt från att köpa 655:an..
http://prisjakt.nu/produkt.php?o=158163
För vissa funkar den bra o för vissa är den kass...

Är själv i behov av en trådlös N-router men vet ej om man vågar köpa 655:an så står o funderar på Asus WL-500W som även den fått betyg Rekomenderas och vad jag läst verkar funka bra bara man uppdaterar mjukvaran.
Dessutom har den USB som du kan koppla skrivare, hårddiskar, web-kamera osv till som inte 655:an har, dock kostar den några hundra mer än 655..

Jag skulle dock vilja ha ett test där man inte bara har en betong vägg i mellan utan även kollade hur bra den funkar på långa avstånd tex 500m eller 1000m då jag bor i hus och undrar om jag kan gå till grannen o surfa på mitt hemmanät..
Då kan man ju även fundera på i dessa finans tider om man inte skulle dela på bredbandet med grannarna om alla kan surfa på ett o samma istället för att betala för varsitt bredbands abonnemang..

Nån som vet om nått trådlöst avstånds test på routrar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Jag håller med om allt du skriver, just därför tycker jag att rekommenderas är fel ord att använda och ger upphov till oklarheter och förvirring, som jag tror att den här tråden har visat.

Varför skulle det ge upphov till oklarheter?
När jag läser rekommenderas så drar jag genast slutsatsen att det är en bra produkt oavsett pris?
Annars borde det ju stå rekommenderas och prisvärd också.Förstår väl vem som helst som läser HELA testet vilka många inte gjort här verkar det som.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Läs omdömena på prisjakt så blir man ju avskräckt från att köpa 655:an..
http://prisjakt.nu/produkt.php?o=158163
För vissa funkar den bra o för vissa är den kass...

Är själv i behov av en trådlös N-router men vet ej om man vågar köpa 655:an så står o funderar på Asus WL-500W som även den fått betyg Rekomenderas och vad jag läst verkar funka bra bara man uppdaterar mjukvaran.
Dessutom har den USB som du kan koppla skrivare, hårddiskar, web-kamera osv till som inte 655:an har, dock kostar den några hundra mer än 655..

Jag skulle dock vilja ha ett test där man inte bara har en betong vägg i mellan utan även kollade hur bra den funkar på långa avstånd tex 500m eller 1000m då jag bor i hus och undrar om jag kan gå till grannen o surfa på mitt hemmanät..
Då kan man ju även fundera på i dessa finans tider om man inte skulle dela på bredbandet med grannarna om alla kan surfa på ett o samma istället för att betala för varsitt bredbands abonnemang..

Nån som vet om nått trådlöst avstånds test på routrar?

Jag blir inte alls skrämd av att läsa sakerna om DIR-655, förväntade mig att minst en hälften eller i alla fall en fjärdedel skulle ha dessa problem, men de verkar ju bara vara ett fåtal som lyckats få detta problem på sin router, så jag ser inga problem med det, lyckas man få ett måndagsex så är det ju bara att byta tills man får en som funkar klockrent. Resten av betygen ser ju kanonbra ut.

Och trådlösa som har lång räckvidd, ptja, det är väl standarden som sätter gränserna? Alltså 802.11n klarar väl inte mer än XXX antal meter. Vad jag vet finns de ingen vanlig router att köpa som klarar så pass långt som du skulle önska.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Fasen, hittade den inte på prisjakt för nån dag sen när jag kollade där. Missade att man hade lagt upp en direkt länk, tack

Ja, tyvärr är det 655 jag talar om.

Bara senaste omdömet för 1 dag eller så sedan av den lyder:
Efter 5 minuter överhettar routern och den stängdes av automatiskt.

Har bytt nu och hoppas att jag bara fick ett måndagsexemplar.

Återkommer och uppdaterar betyget när jag har testat den nya.

Finns en hel del liknande omdömen eller några med andra fel.
Sen vet man ju inte om de är personerna med måndags ex som postar mest men det räcker för att jag tyvärr inte vill chansa på en 655.
Kompisar som köpt d-link (äldre produkterna dock) har ju ångrat sig med, så detta i kombination med allt annat man läst så avstår jag tyvärr d-link =/
Annars så på pappret är ju 655 en grym router och för de personer den fungerar felfritt för är den ju också det.

Så farliga betyg var de ju inte, inte som deras äldre d-link routrar där massor hade problem, dessa problem verkar ju väldigt få, läs svaret ovan i denna post.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan missa poängen med att en produkt 'rekommenderas'?
Produkten (routern här) är bra på många sätt, men kan inte anses vara 'Prisvärd' då den ännu är lite dyr jämfört med konkurrenten. Inte heller är den 'bäst i test' då det finns andra produkter på marknaden som är bättre, men trots detta är det en bra produkt och om du ändå köper den (trots priset?) så ska du kunna vara nöjd med ditt köp.
Känns vettigt, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Förstår inte hur folk kan missa poängen med att en produkt 'rekommenderas'?
Produkten (routern här) är bra på många sätt, men kan inte anses vara 'Prisvärd' då den ännu är lite dyr jämfört med konkurrenten. Inte heller är den 'bäst i test' då det finns andra produkter på marknaden som är bättre, men trots detta är det en bra produkt och om du ändå köper den (trots priset?) så ska du kunna vara nöjd med ditt köp.
Känns vettigt, eller hur?

Det känns ju inte så vettigt ju?

Visst att man kan få en produkt som gör en nöjd till funktionaliteten, men en produkt som denna gör en nöjd på ett sätt och det är att den funkar utmärkt på vad den är till för, priset gör så att jag inte skulle bli nöjd med köpet, då priset är en stor avgörande faktor.

Liksom köpa något för ett "överpris" bara för den rekomenderas(är bra på det den är till för) gör inte att man automatiskt blir nöjd trots att den gör allt jättebra, jag hade blivit arg om jag sedan kollat runt lite och hittat ett annat alternativ som t.om är bättre för halva slanten. Eller inte alls tänkt tanken att den bör rekomenderas till andra tack vare priset och först och främst för att det finns andra produkter där ute som har ett MYCKET bättre pris och gör samma saker minst lika bra.

Skulle faktiskt inte suttit fel med typ "Bra produkt" eller något som "stämpel" istället för rekomenderas.
Och som någon sa tidigare, jag tror inte folk skulle anmärka på att stämpeln känns fel om det nu inte var så att folk faktiskt inte tycker så. Nu verkar det ju faktiskt många som tycker de verkar fel, men vi kan ju tydligen inte påverka hur stämplingen sker på produkterna(?) Utan våra ord tas med en liten nypa salt verkar det som.

Man är ju väl medveten om vad man bör rekomendera eller inte, jag skulle aldrig komma på tal att rekomendera något som har ett alldeles för högt pris inte heller vart med om att någon rekomenderat mig något som inte är värt pengarna när det finns annat som är billigare och bättre. Det är liksom ologiskt att rekomendera en produkt då när faktumet att den faktorn faktiskt finns med i bilden då den testades (visst att priset varierar med tiden men testet är gjort ett datum(som står i resensionen och då är testet även åtankelagt för den perioden och inte om 1år framåt vad gäller priset).

Hur diskuterar ni om "prisvärd" stämpeln på produkterna annars? Om inte priset är vad gäller för stunden då det testades. För den lär ju inte vara prisvärd efter ett tag, det blir liksom bäst-före-datum på, det är ju då produkten testades som den är prisvärd och inte efter kanske 1år.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvhL...

Där har ni min router:))

Funkar kanon sen 2 år med samma uptime och grannen surfandes och tankandes över det trådlösa:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvhL...

Där har ni min router:))

Funkar kanon sen 2 år med samma uptime och grannen surfandes och tankandes över det trådlösa:))

Japp har samma o den har "rullat" i några år nu. Har ingen granne som åker med.. Men den är suverän o klarar trådlöst spelande utan ngt lagg.
Fast ja kör kabel o surfar trådlöst vid TV'n (tanten surfar o ja spelar) så klockrent köp.

Men skulle kunna tänka mig den här testade vid ny köp o priset ..Vet ju de flesta här så kommer priset att sjunka efter ett tag o är något jämbördigt med D - link 655 så är det en bra hårdvara.
Gnällande om ordval är bara fånigt ..Den rekommenderas för sin prestanda inte för priset... Klart..
PS. som vanligt lite för mycket ord poliser i forumet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Var det något med testet jag inte förstod?

655an är ju sjukt mycket mer prisvärd enligt testet som gjordes. Dessutom snabbare mot WAN porten i 75% av fallen.

Märkligt test.

kan bara hålla med... borde inte rekomenderas iaf. Hur mycket reklam får ni för att sätta eran sweclocker rekommendations logga på produkten? =P

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Om jag hade två likvärdiga produkter, där den ena kostade mycket mer skulle jag inte rekommendera den dyrare produkten.

Däremot skulle jag kunna säga att den har god prestanda eller bra kvalitet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nu kostar den lika mycke som dir-855..

Vilken ska man välja??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renato
Nu kostar den lika mycke som dir-855..

Vilken ska man välja??

dir-655 =P men om du vill vräka på, så en 855

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB