Bluetooth 3.0 redan nästa år

Permalänk
Melding Plague

Bluetooth 3.0 redan nästa år

Det har länge spekulerats kring framtiden av den trådlösa tekniken Bluetooth. Nu har en medlem av intresseorganisationen Bluetooth SIG bekräftat att en ny version kan bli verklighet redan nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va nice!

Permalänk
Medlem

Bara hoppas då BT 2.1 är segare än döden

/R

Permalänk
Medlem

Härligt att höra, och skall bli ännu härligare att se ;)!

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

Visste inte ens att det fanns en standad över blåtand..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ofta går ju bluetooth genom en usb av nåt slag, snart kommer nog allt vara trådlöst svårast kommer bli trådlös ström om man inte får det på nåt annat sätt.

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt trevligt.
Blåtand har alltid varit en teknik som alltid intresserat mig av någon anledning, det är som de trådlösas motsvarighet till USB - åtminstone i mitt huvud. Men att få till sådär snabba trådlösa hastigheter, iallafall på pappret, är minnsan inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Väldigt, väldigt trevligt.
Blåtand har alltid varit en teknik som alltid intresserat mig av någon anledning, det är som de trådlösas motsvarighet till USB - åtminstone i mitt huvud. Men att få till sådär snabba trådlösa hastigheter, iallafall på pappret, är minnsan inte dåligt.

Word på det.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att den här artikeln är felaktig?
Det står mer om det här:
http://www.idg.se/2.1085/1.198864/allt-var-ett-stort-pahitt

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Är det inte så att den här artikeln är felaktig?
Det står mer om det här:
http://www.idg.se/2.1085/1.198864/allt-var-ett-stort-pahitt

Kolla vår källa så får du svaret.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Blir konkurrens mellan detta och WUSB. Det har också 480Mbit som teoretisk överföringshastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Blir konkurrens mellan detta och WUSB. Det har också 480Mbit som teoretisk överföringshastighet.

Tror inte det blir någon större konkurrens. Då WUSB kräver hosts och clients medans UWB's kan både användas som host och client på ett mycket enklare sätt.

WUSB = trådlöst nätverkskort som usb sticka.
UWB = Skitsnabb bluetooth.

För mig är UWB klar vinnare. WUSB kommer fortfarande användas för nätverk medans UWB kommer användas maskin - maskin. Tex. Skärm till dator, skrivare till dator, etc.

Permalänk
Medlem

hmm då kan det va lönt med blåtand, its nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ofta går ju bluetooth genom en usb av nåt slag, snart kommer nog allt vara trådlöst svårast kommer bli trådlös ström om man inte får det på nåt annat sätt.

Det finns trådlös ström även i dagsläget, det är dock högst rekommenderat att man fortfarande använder kablar då det minskar dödsrisken markant.

Vissa enheter kanske kan komma att drivas enbart av ljus, bluetooth ljuset är väl kanske inte direkt starkt men möjligtvis av en riktad ljuskälla. Är dock inte direkt energieffektivt i dagsläget.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

problemet med blåtand är att det är så protokollkomplext. de som någon gång satt sig in i alla protokoll som finns för att bara kommunicera över BT vet att det inte är en helt given standard.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Det finns trådlös ström även i dagsläget, det är dock högst rekommenderat att man fortfarande använder kablar då det minskar dödsrisken markant. http://www.how-things-work-science-projects.com/images/lighte...Vissa enheter kanske kan komma att drivas enbart av ljus, bluetooth ljuset är väl kanske inte direkt starkt men möjligtvis av en riktad ljuskälla. Är dock inte direkt energieffektivt i dagsläget.

Har för mig att man lyckades hålla en glödlampa tänd med hjälp av induktion för nåt halvår sen. Så det är väl på gång.

Permalänk

För induktion har väldigt lång räckvidd...

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
För induktion har väldigt lång räckvidd...

Att det baseras på magnetism är kanske inte heller alltid optimalt i en datormiljö :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

http://www.livescience.com/technology/070607_wireless_power.h...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
För induktion har väldigt lång räckvidd...

På länken ovan säger de att en kraftkälla skulle täcka ett rum. Så ett par källor per lägenhet/hus skulle räcka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Att det baseras på magnetism är kanske inte heller alltid optimalt i en datormiljö :-/

Det är ju knappast en stark elektromagnetisk puls som sänds. Syftet från början var ju att ladda en mobiltelefon trådlöst.

Sorry för OT.