Nvidia släpper drivrutin för GTA IV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper drivrutin för GTA IV

Grafikkortstillverkaren Nvidia gör livet lättare för ägare av Geforce genom att släppa en ny beta-drivrutin anpassad för GTA IV.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är service, AMD/ATI kan ju göra hur grymma kort som helst men segar dem med sina drivrutiner så blirdet ju ändå mer värt att köra nVidia

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är spelet fortfarande lika dåligt optimerat så det känns fortfarande inte bra, även om man kör med nya drivrutinen.

Titta bara på controls i in-game menyn, det står bara information om xbox-kontrollen. :facehand:

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Tyvärr så är spelet fortfarande lika dåligt optimerat så det känns fortfarande inte bra, även om man kör med nya drivrutinen.

Titta bara på controls i in-game menyn, det står bara information om xbox-kontrollen. :facehand:

Jag håller verkligen med dig, jag trodde det var ett skämt när jag såg att man bara kan ställa in kontroller för Xbox-handkontroll!

Nån som vet om det är några skumma problem eller lidande foldingprestanda med den här drivrutinen? Annars kanske jag testar den!

Permalänk

Alla är för otåliga ju alla vet ju att Rockstar games skyndade sig med att släppa GTA IV för att hinna med julmarknaden... än så länge är det en halvtaskig produkt. Vi får se när dom patchar det eller nåt sånt

Permalänk

Ett klassiskt knep för att dra till sig mer pengar och behålla 'nöjda' kunder

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag håller verkligen med dig, jag trodde det var ett skämt när jag såg att man bara kan ställa in kontroller för Xbox-handkontroll!

Nån som vet om det är några skumma problem eller lidande foldingprestanda med den här drivrutinen? Annars kanske jag testar den!

Jag kan iaf ändra Keyboard kontrollerna.

Permalänk
Medlem

Jag har nu inhandlat GTA4 PC och är inte lika imponerad som alla andra säger.

För det första är det inget fel på story eller gameplay spelet är ju samma som på xbox360

Det jag reagerar på är följande,

1. Känns inte som det är optimerat för PC, fula skuggor laggar 37FPS.
2. Xbox360 controll i windows, vad är det för trams? Vad är det för fel på en vanlig PC gamepad utan känns lite som MS får reklam där
3. Windows LIVE account, --->trams, varför kan inte achievements vara integrerat i spelet
4. Rockstar social club--> installerar ikon vid klockan som jag är allergisk mot-->trams
5. Spelet tog lång tid att installera plus att sen måste man fippla bra länge innan man får igång spelet så man kan spela tillfredställande.

Som sagt det är inte spelet jag är emot, det allt annat omkring spelet som förstör upplevelsen.

Visst bra att nvidia är framme och ser problemet med lagget i spelet.
Å andra sidan laggar det på en Xbox360 med.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Det är service, AMD/ATI kan ju göra hur grymma kort som helst men segar dem med sina drivrutiner så blirdet ju ändå mer värt att köra nVidia

Ehe? Amd släpper ju en ny drivrutin varje månad till skillnad från Nvidia som släpper lite då och då.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kena91
Jag kan iaf ändra Keyboard kontrollerna.

Hur? Var?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Ehe? Amd släpper ju en ny drivrutin varje månad till skillnad från Nvidia som släpper lite då och då.

hehe, ja jag blev me lite förvånad va han sa, jag uppdaterade mitt 8600gt för ca 1 år sen, och för några veckor sen kom de ny drivrutin, dock inte till 8-serien =/... AMD släpper ju varje månad

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
hehe, ja jag blev me lite förvånad va han sa, jag uppdaterade mitt 8600gt för ca 1 år sen, och för några veckor sen kom de ny drivrutin, dock inte till 8-serien =/... AMD släpper ju varje månad

De släpper 1 gång per månad bara för att de behöver fixa sina blåskärmar och buggar

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Undra om det bara var jag som fick sämre fps i testen med den nya drivisen, från 43 till 42...typ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag har nu inhandlat GTA4 PC och är inte lika imponerad som alla andra säger.

Säger folk att du är imponerad?

Nä men det verkar vara ett spel som man hoppar, hade settfram emot det. Men ska det vara så mycket skit runt om så får det nog vara.

Permalänk

Är dessa drivrutiner samma som de förra bara att de lagt till nytt gta iv grejs eller kommer de bröja krångla med en massa nya saker istellet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Någon med quad core processor som testat?
Spelet är ju väldigt CPU-beroende så jag tror inte nvidias drivrutiner skulle kunna fixa så mycket på en dual core.
Själv väntar jag tills de kommer officiellt, min dator klarar spelet tillräckligt bra för att jag inte ska vara irriterad som 90% av alla köpare verkar vara. Bästa av allt är ju att min dator är över 1 år gammal och det var inte de dyrast komponenterna då heller. Känns som man satsade på rätt prylar då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag har nu inhandlat GTA4 PC och är inte lika imponerad som alla andra säger.

många säger väl att de är besvikna på spelet om jag minns rätt.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Expertrecensenterna hyllar spelet iaf.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De släpper 1 gång per månad bara för att de behöver fixa sina blåskärmar och buggar

Synd att andra tillverkare inte släpper lika ofta för att lösa sina blåskärmar och buggar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Någon med quad core processor som testat?
Spelet är ju väldigt CPU-beroende så jag tror inte nvidias drivrutiner skulle kunna fixa så mycket på en dual core.
Själv väntar jag tills de kommer officiellt, min dator klarar spelet tillräckligt bra för att jag inte ska vara irriterad som 90% av alla köpare verkar vara. Bästa av allt är ju att min dator är över 1 år gammal och det var inte de dyrast komponenterna då heller. Känns som man satsade på rätt prylar då.

Jag har testat med min Q6600. Vid 3ghz fick jag 50fps och vid 3.6ghz fick jag 56fps, detta vid lite mindre än 1920x1200(minnet på grafikkortet räcker inte till 1920x1200). Min dator är också ett år gammalt, 8800GTS 512, Q66 o P35-DS3, vanligaste kombon då. Är väldigt nöjd, speciellt för jag inte köpte något dyrt.

Permalänk
Medlem

Den här drivrutinen sabbade bara för mig, kör 7900GTO och 8600GTS tillsammans, 8600GTS tar hand om fysiken medan 7900GTO tar hand om grafiken. Hade försökt uppdatera till 180 (den senaste WHQL drivrutinen) serien förut men ingen av korten stöds, så vart tvungen att köra på 178...nånting.

Tänkte testa denna och se om den avbröt mitt i installationen precis som 180WHQL gör, med ett meddelande där den säger att korten inte stöds, men icke, den gick vidare.

Däremot så buggar allt som har med 3D ur totalt tyvärr. Drar igång något spel, och så blir hela bilden utsträckt/utsmetad. Tabbar ner spelet och tar upp i det och det går normalt i 3-4 sekunder igen, för att sedan bugga ur.

PhysX grejen i kontrollpanelen buggade sig också, när man dubbelklickar på den så kommer man till nVidias kontrollpanel, och där fanns inte en enda PhysX inställning (kollade igenom alla sidor...).

Med andra ord tror jag att denna drivrutinen saknar samma stöd som 180WHQL, fast dom har glömt att koda in checken i installationen.

Efter att ha nedgraderat till 178 igen så funkar återigen spelen, och PhysX på kontrollpanelen, men konstigt nog har PhysX demona som fanns där försvunnit, fast det gör inget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Jag har testat med min Q6600. Vid 3ghz fick jag 50fps och vid 3.6ghz fick jag 56fps, detta vid lite mindre än 1920x1200(minnet på grafikkortet räcker inte till 1920x1200). Min dator är också ett år gammalt, 8800GTS 512, Q66 o P35-DS3, vanligaste kombon då. Är väldigt nöjd, speciellt för jag inte köpte något dyrt.

Men herregud 56fps hur lågt är inte det??
Man skall åtminstone kunna köra sin native hz på skärmen annars är det ju löjligt långsamt:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag har nu inhandlat GTA4 PC och är inte lika imponerad som alla andra säger.

För det första är det inget fel på story eller gameplay spelet är ju samma som på xbox360

Det jag reagerar på är följande,

1. Känns inte som det är optimerat för PC, fula skuggor laggar 37FPS.
2. Xbox360 controll i windows, vad är det för trams? Vad är det för fel på en vanlig PC gamepad utan känns lite som MS får reklam där
3. Windows LIVE account, --->trams, varför kan inte achievements vara integrerat i spelet
4. Rockstar social club--> installerar ikon vid klockan som jag är allergisk mot-->trams
5. Spelet tog lång tid att installera plus att sen måste man fippla bra länge innan man får igång spelet så man kan spela tillfredställande.

Som sagt det är inte spelet jag är emot, det allt annat omkring spelet som förstör upplevelsen.

Visst bra att nvidia är framme och ser problemet med lagget i spelet.
Å andra sidan laggar det på en Xbox360 med.

1. Är väl inget större fel på skuggorna. FPS beror på din setup.
2. Miss av rockstar, ska avlägsnas i kommande patch.
3. För att det är så i alla spel där Windows Live används. Ett sätt att ha en online profil att skryta med. Använd inte om du inte gillar.
4. Ikon vid klockan, vetefan om den installerar... Men ett program där du kan ladda upp dina clips osv, rätt kul om man är sån "youtube" fantast. För övrigt att programmet läggs vid klockan kallas att det minimeras till din system-tray... väl bättre det än att det läggs i din taskbar o tar upp plats ?
5. Spelet är över 12gb installerat... vad förväntar du dig?

För övrigt hjälpte dessa drivisar mig med 5 extra fps i GTA IV. Gött att Nvidia rättar till rockstars missar.
Jävligt ball spel, men fortfarande en dålig port. Vetefan vad de sysslat med i så många månader.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

3. För att det är så i alla spel där Windows Live används. Ett sätt att ha en online profil att skryta med. Använd inte om du inte gillar.

Fel det verkar som man MÅSTE ha den installerad för att kunna spela spelet.
Jag kunde inte starta spelet utan att ha skapat en profil, visst jag behövde ej vara online men ändå.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Fel det verkar som man MÅSTE ha den installerad för att kunna spela spelet.
Jag kunde inte starta spelet utan att ha skapat en profil, visst jag behövde ej vara online men ändå.

Ja det är en del av spelet skulle jag tro. Men du kan starta upp med en offline profil om du vill stör det ju minimalt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
1. Är väl inget större fel på skuggorna. FPS beror på din setup.
2. Miss av rockstar, ska avlägsnas i kommande patch.
3. För att det är så i alla spel där Windows Live används. Ett sätt att ha en online profil att skryta med. Använd inte om du inte gillar.
4. Ikon vid klockan, vetefan om den installerar... Men ett program där du kan ladda upp dina clips osv, rätt kul om man är sån "youtube" fantast. För övrigt att programmet läggs vid klockan kallas att det minimeras till din system-tray... väl bättre det än att det läggs i din taskbar o tar upp plats ?
5. Spelet är över 12gb installerat... vad förväntar du dig?

För övrigt hjälpte dessa drivisar mig med 5 extra fps i GTA IV. Gött att Nvidia rättar till rockstars missar.
Jävligt ball spel, men fortfarande en dålig port. Vetefan vad de sysslat med i så många månader.

Här, pojkar, ser ni hur en äkta fanboy argumenterar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Men herregud 56fps hur lågt är inte det??
Man skall åtminstone kunna köra sin native hz på skärmen annars är det ju löjligt långsamt:-)

Det var skillnaden jag menade och om jag ska vara ärlig så märker jag inte av den låga fpsen. Känns som något är skumt.
Vet inget om HZ då jag kört platt sen 2003.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Här, pojkar, ser ni hur en äkta fanboy argumenterar.

Här, pojkar, ser ni hur en äkta idiot kommenterar.

Som svar på skiten du spyr ur dig:
Jaså, är väl ingen vidare fanboy av GTA IV. Har inte ens spelet installerat för tillfället. Det jag la fram där är ju mer eller mindre fakta/förklaring.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Som svar på skiten du spyr ur dig:

Thallid har bara skrivit 9 ord så lite överdrivet svar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1