Farligt att snyta sig för hårt?

Permalänk
Medlem

Farligt att snyta sig för hårt?

Jag har alltid haft för vana att ta i ordentliget när jag snyter mig, även när jag är riktigt täppt i näsan. Men när jag gjorde lumpen hade jag en kompis som sa att det inte är bra att snyta sig för hårt eftersom det kan sätta sig i bihålorna. Det "roliga" var att det var precis vad som hände den gången, alltså att jag fick bihåleinflammation(vilket var första gången för mig).

Tänkte höra om folk har hört om detta stämmer eller om jag bara hade otur den gången? Känner just nu att jag är påväg att få en till bihåleinflammation och vill helst undvika det...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Är bedrövligt förkyld så stod också och funderade på det nyss när jag tog i för kung och fosterland för att få ut all skit ur gångarna. Har, även jag, hört att det inte ska vara bra att ta i för mycket. Jag rekommenderar nässpray när det sitter som betong, så är du på den säkra sidan!

Permalänk
Medlem

Tror inte det är speciellt nyttigt att ta i för kung och fosterland när man snyter sig, bihålorna är rätt känsliga och man får säkert ett ganska bra tryck i dem om man tar i allt vad man när man är tät i näsan.

Sen när man är totalt tät i näsan så är det inte snorbollar som blockerar vägen utan det är väl att man är lite svullen och så täpper det igen "utblåsen". Använder man nässpray så vidgas hålorna.

Permalänk
Medlem

Är man täppt i näsan redan innan och snyter sig så beror det nog inte bara på det om man får bihåleinflammation Om det har någon koppling vet jag inte.

Men just nu har jag bihåleinflammation och det är då inte kul. Man har ont i hela ansiktet och huvudet.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26... Mera info.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Hur farligt är det att hålla för näsan när man nyser? Brukar alltid göra det, annars kan det ju spruta ut en massa gos ;P

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Lånar tråden lite...

Hur farligt är det att hålla för näsan när man nyser? Brukar alltid göra det, annars kan det ju spruta ut en massa gos ;P

mvh

Va? Menar du den ena eller båda näsborren/-orrarna. Känns lite onödigt att snyta sig om det ändå inte kommer ut något.. Eller är jag helt dum?

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.

Permalänk
Medlem

snyta != nysa

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetic
Va? Menar du den ena eller båda näsborren/-orrarna. Känns lite onödigt att snyta sig om det ändå inte kommer ut något.. Eller är jag helt dum?

ja du är dum och kan inte läsa;) Snyta och nysa är inte samma sak vet du väl?

Själv släpper jag allt och tar i lite extra när jag väl nyser. Inget snisch utan ett ordentligt atschoo!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag håller ibland för näsan när jag nyser t.ex. i ett klassrum eller dylikt, har man inte papper till hands och det kommer plötsligt så är det en bra lösning Dock blir det ganska rejält tryck i huvudet så att säga, det händer inte ofta men kan det månne skada något?

Permalänk
Medlem

hehe menar ni att ni tar tumme o pekfinger och håller igen nästan när ni nyser? låter obehagligt. själv brukar jag bara nysa rakt ut, alternativt i armväcket dom det är mkt folkt runt omkring....

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Själv nyser jag genom munnen och inte näsan.

Permalänk
Medlem

Jag nyser också genom munnen, tar ofta i lite extra för att få sympatier från omgivningen och imponera på mig själv... Är galet förkyld just nu, har nog en bihåleinflammation på gång just nu, har ont i kinderna, käken, tänderna och huvudet. :'(

Usch ja, tur att det oftast går över av sig själv...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Igår kände jag att det började rinna i näsan, så jag sprang för att hämta papper och nysa mig. När jag sedan tittade på pappret såg det ut ungefär såhär:

Snacka om att jag blev förvånad!:)

Hoppas intresseklubben antecknar!

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Själv nyser jag genom munnen och inte näsan.

på mig sprutar det ur båda nästa och mun, och självklart låter man.
syster håller däremot för näsan och munnen och hon lever fortfarande, så att de skulle vara farligt tror jag inte, en nysning är inte å mycket kraft (kolla mythbusters)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
ja du är dum och kan inte läsa;) Snyta och nysa är inte samma sak vet du väl?

Själv släpper jag allt och tar i lite extra när jag väl nyser. Inget snisch utan ett ordentligt atschoo!

Såklart det är så! Klagar på att det var morgon

Hur som helst... Man ska nog inte hålla för varken om man nyser eller snyter sig, låter inte så smart. Kroppen vill ha ut skit, går inte så bra om man håller sin feta fingrar i vägen!

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem

Tar också i för kung och fosterland när jag snyter mig, har inte fått bihåleinflammation på 25 år så det kan inte vara så stor risk för det.

Nyser gör jag också med full kraft, det är ju skönt att nysa och skulle bli besviken annars.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Jag håller ibland för näsan när jag nyser t.ex. i ett klassrum eller dylikt, har man inte papper till hands och det kommer plötsligt så är det en bra lösning Dock blir det ganska rejält tryck i huvudet så att säga, det händer inte ofta men kan det månne skada något?

Hur känns dina trumhinnor efteråt?

Det finns många situationer då man inte får nysa så det är en bra idé att utarbeta en teknik för att lösa det. En teknik som fungerar väldigt bra för mig är att tömma lungorna på luft när nysningen är på väg, utan luft blir det bara en lätt ryckning i magmusklerna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Hur känns dina trumhinnor efteråt?

Det finns många situationer då man inte får nysa så det är en bra idé att utarbeta en teknik för att lösa det. En teknik som fungerar väldigt bra för mig är att tömma lungorna på luft när nysningen är på väg, utan luft blir det bara en lätt ryckning i magmusklerna...

Det brukar också avta om man trycker upp nästippen lite lätt.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Det brukar också avta om man trycker upp nästippen lite lätt.

Låter som ett bra trick, det måste jag prova.

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, brukar också peta på näsan när jag håller på att nysa. Hjälper oftast men inte alltid.

Permalänk
Medlem

Det stämmer. Snyter man sig för hårt och för mycket ökar risken att viruspartiklar hamnar i bihålor och örontrumpeter och infekterar slemhinnorna där, vilket i sin tur ökar risken för bakterieinfektion.

Man kan också blåsa så hårt att man får ett jäkla övertryck i pannbihålorna vilket kan göra otroligt ont (olidlig huvudvärk). Men luften brukar pysa ut av sig själv efter en liten stund.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Igår kände jag att det började rinna i näsan, så jag sprang för att hämta papper och nysa mig. När jag sedan tittade på pappret såg det ut ungefär såhär:
http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/440096/2/is...
Snacka om att jag blev förvånad!:)

Hoppas intresseklubben antecknar!

Jag får i princip alltid näsblod i samband med förkylningar, är jobbigt då jag inte kan snyta mig så hårt vissa dagar utan att sätta igång blodforsen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]