Nytt gränssnitt för GPGPU

Permalänk
Melding Plague

Nytt gränssnitt för GPGPU

Specifikationen för OpenCL 1.0 är färdig. Tekniken gör det lättare att utveckla portabel parallell mjukvara som kan dra nytta av processorer och grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grymt bra och intressant!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Kan det här språket komma att användas när man programmerar spel?
Eller är det bara cuda tråkigheter?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Borde passa utmärkt till folding mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Kan det här språket komma att användas när man programmerar spel?
Eller är det bara cuda tråkigheter?

För spel kan man ju använda t.ex. OpenGl om man vill vara protabel i sitt GPUande.

Permalänk
Medlem

Det enda vi kommer få se är nog bara kommersiell mjukvara som kommer kosta skjortan att köpa.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå Apple som utvecklat OpenCL? Nämns ju inte alls i artikeln :/

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det enda vi kommer få se är nog bara kommersiell mjukvara som kommer kosta skjortan att köpa.

Nu är det väl en öppen standard, så det är fritt fram för vem som helst att använda den. Själva påstår de att de samarbetar med följande, så man kan nog tänka sig att stöd dycker upp både här och där.

3DLABS, Activision Blizzard, AMD, Apple, ARM, Barco, Broadcom, Codeplay, Electronic Arts, Ericsson, Freescale, HI, IBM, Intel, Imagination Technologies, Kestrel Institute, Motorola, Movidia, Nokia, NVIDIA, QNX, RapidMind, Samsung, Seaweed, Takumi, Texas Instruments and Umeå University

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu är det väl en öppen standard, så det är fritt fram för vem som helst att använda den. Själva påstår de att de samarbetar med följande, så man kan nog tänka sig att stöd dycker upp både här och där.

3DLABS, Activision Blizzard, AMD, Apple, ARM, Barco, Broadcom, Codeplay, Electronic Arts, Ericsson, Freescale, HI, IBM, Intel, Imagination Technologies, Kestrel Institute, Motorola, Movidia, Nokia, NVIDIA, QNX, RapidMind, Samsung, Seaweed, Takumi, Texas Instruments and Umeå University

Precis vad jag sade, kommersiella intressen. Open source applikationer kan vi nog inte räkna med.
Jag hade velat se en opensource applikation som gör om DVD-Divx eller liknande.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Open source applikationer kan vi nog inte räkna med.

Varför inte? Se till exempel på det snarlikt låtande OpenGL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför inte? Se till exempel på det snarlikt låtande OpenGL.

Det inte bara låter snarlikt det är samma grupp som står bakom. Från deras hemsida:

The Khronos Group is a member-funded industry consortium focused on the creation of open standard, royalty-free APIs to enable the authoring and accelerated playback of dynamic media on a wide variety of platforms and devices.

De står bakom: OpenGL, OpenCL, OpenGL ES, OpenGL SC, EGL, COLLADA, OpenKODE,
OpenVG, OpenMAX, OpenSL ES

Royalty-free APIs låter väl bra?

Permalänk
Medlem

Det är INTE bara Apple som utvecklat OpenCL.

Saxat från MacWorld:
"Som namnet antyder är detta dock inte en privat Apple-teknik, utan en öppen standard som visserligen inletts av Apple men som utvecklas inom Khronos-gruppen, med bland annat Nvidia, ARM och Intel. "

Apple inledde det alltså. Men har inte varit ensamma om att driva utvecklingen.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem

Gränssnitt? API är en mera korrekt term.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Gränssnitt? API är en mera korrekt term.

Lite snävare kanske, men inte mera korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Precis vad jag sade, kommersiella intressen. Open source applikationer kan vi nog inte räkna med.
Jag hade velat se en opensource applikation som gör om DVD-Divx eller liknande.

Det är väl klart att vi kommer se FOSS med OpenCL! Att använda OpenCL är fritt för alla om jag förstår det rätt. Bara för att det är företag som ligger bakom specarna betyder inte att dom inte kan släppa som GPL eller liknande. Det som är skönt med OpenCL är att det just är öppet, som namnet antyder. Så man inte är fast i Cuda eller AMD Stream som antagligen kommer vara proprietärt.

Precis som med OpenGL!

Kan vara smart att ta reda på lite fakta innan man börjar "tro" saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Det är väl klart att vi kommer se FOSS med OpenCL! Att använda OpenCL är fritt för alla om jag förstår det rätt. Bara för att det är företag som ligger bakom specarna betyder inte att dom inte kan släppa som GPL eller liknande. Det som är skönt med OpenCL är att det just är öppet, som namnet antyder. Så man inte är fast i Cuda eller AMD Stream som antagligen kommer vara proprietärt.

Precis som med OpenGL!

Kan vara smart att ta reda på lite fakta innan man börjar "tro" saker.

Tro är ju precis det du gör i raderna ovanför?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
Det är INTE bara Apple som utvecklat OpenCL.

Saxat från MacWorld:
"Som namnet antyder är detta dock inte en privat Apple-teknik, utan en öppen standard som visserligen inletts av Apple men som utvecklas inom Khronos-gruppen, med bland annat Nvidia, ARM och Intel. "

Apple inledde det alltså. Men har inte varit ensamma om att driva utvecklingen.

Vad jag vet så har Apple helt utvecklat det själva ( Dom har också kvar rättigheterna till namnet etc ) och sen så skickat det till Khronos för att göra det till en öppen standard.

Edit: För att förtydliga, Apple skickade iväg OpenCL till Khronos som sen fixade ihop en grupp med olika tillverkare för att göra det till en öppne standard som stödjs.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Intressant, har länge väntat på detta.
Låt nu programmen välla in med stöd för OpenCL.

Permalänk
Inaktiv

Ni är lite sega på redaktionen, tipsade för ett tag sedan.

Själv tror jag att OpenCL kommer användas mest för post processing effekter inom spelvärlden.

Permalänk
Medlem

OpenCl safecrackers komer nog i den undre världen.. Det är just sådant det är bra på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv

Låter bra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det enda vi kommer få se är nog bara kommersiell mjukvara som kommer kosta skjortan att köpa.

Varför tror du det? OpenCL är en öppen standard, jag är övertygad om att programmerare världen över kommer att utnyttja detta API'et för många spännande program.

Permalänk
Medlem

En öppen h264-codec för OpenAL hade varit något.

Permalänk

Det fina med detta är att vem som helst kan börja utveckla GPU-accelererade applikationer på ett enkelt sätt utan att vara bunden till en GPU-leverantör. CUDA är lätt att använda men bundet till Nvidia, Stream SDK vet jag inte hur det är att använda men är bundet till AMD/ATI.

Det kommer nog att poppa upp både komersiella och öppna applikationer framöver, tror jag - varför skulle det inte komma?

Vi får väl hoppas att CUDA och Stream mergas in i detta så att man inte behöver ha flera uppsättningar kod för att utnyttja olika GPUer.

Det jag sett av OpenCL ser ut att vara väldigt likt CUDA, men med en "äkta" C-syntax, utan extensions - och det är väl trevligt. Förhoppnings tappar man inte i flexibilitet och optimeringsgrad med OpenCL.

Jag tror det är svårt att säga vad man kommer utnyttja GPUer till framöver, men multi-core och many-core kommer nog att bli ganska flytande begrepp, speciellt när Larrabee dimper ner på marknaden.

Här är ett användingsområde för GPUer som säkert skulle tycka om OpenCL (även om CUDA också är trevligt):
http://www.pryltrend.com/2008/11/tsubame-superdator-byggd-med...
http://www.pcworld.com/article/155242/.html?tk=rss_news

Permalänk
Medlem

Hipp hipp HURRAY! nVidia och ATi har (antagligen för första gången i mänsklig historia?) kommit överens om något! Världens undergång är nära