Datormusen fyller 40 år

Permalänk
Discokungen

MX Revolution, G15 (den "gamla" versionen som är mycket snyggare :> ), Z4 och en dålig webbkamera från Logitech. Haha. (:

Kan tilläggas att jag verkligen gillar musar. Eller förlåt, möss. Vad tråkigt det hade varit utan dem. :>

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Logitech G5 samt G15 här

sjukt bra kombo, kör samma själv. ^^

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Avstängd

g518 här stor tung riktigt manlig mus inget för damera att använda det krävs mucklor för att kunna flytta denne best ;D bästa musen jag någonsin ägt

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
g518 här stor tung riktigt manlig mus inget för damera att använda det krävs mucklor för att kunna flytta denne best ;D bästa musen jag någonsin ägt

Du har helt rätt... väldigt manligt att ha den fysiska styrkan att dra runt några 100 gram friktions minimerad platsbit på halt platsunderlag. De är absolut inget en kvinna skulle klara av!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ingen annan än jag som undrar varför inte puck-mössen från VAXstation (med två stora "pinnar" som stack ut undertill) slog igenom mer? De kunde man ju köra på ett underlag av kaksmulor utan problem.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Idag är vi i början av slutet av 2008.
Logitech har sålt en miljard möss och många har/gillar möss från logitech.
Di menar inget illa.

Själv har jag just nu en Microsoft, min Logitech (numera en synonym till mus?) klarade inte av mina feta, tunga fingrar, vänsterknappen trasade efter en vecka och kuddarna slets loss :/

Illa menar folk säkerligen inte. Och det spelar väl heller ingen roll om detta så är år 2108 - tråden handlar om datormusens födelse, inte om logitech. Detta är extra uppenbart då det finns en blott dagar gammal tråd om företaget som ju just tillkännagett att de tillverkat en miljard av dessa pekdon (http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=81983...).

Så, alla icke-kommentarer om att "jag har minsann en logitech blahablaha hemma" är utanför sammanhanget. Någon skulle ju kunna bidra med t.ex. hur logitech kommersialiserade datormusen, men "jag har en" är ju en nonsensartad kommentar i synnerhet som det ju är världens vanligaste mus! Bättre då att berätta om något ovanligt eller intressant.

Allt faller tillbaka på den bild man får av att folk blandar ihop musens födelse med logitech. Logitech är inte den enda och inte den första aktören utan bara en i mängden.

kirkunit: En annan saknad pryl är "pucken" som är mer likt Lans konstruktion - en fördel med denna digitaliseringspuck är att man kan se fokus för den punkt som den befinner sig på. Den har en utskjutande , genomskinlig plastdel framtill med ett hårkors. Mycket smidig för att med verklig precision peka och framförallt för att följa linjer och på så sätt digitalisera ritningar till vektorer (scanner fungerar sämre eftersom det blir en _bild_ och inte data över positioner).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Värst vad mycket folk som sitter på Logitech möss
Ja har en webcam, ljudsystem, och G15 från logitech, men musen ska definitivt vara en Razer!

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

G5 här.

Permalänk

Vem har den äldsta fungerande musen i forumet?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Värst vad mycket folk som sitter på Logitech möss
Ja har en webcam, ljudsystem, och G15 från logitech, men musen ska definitivt vara en Razer!

håller med, c4000cam, z5500 ljud, g25 ratt, g15 tgtbord, och mx518 mus, ergo till htpcn mm

körde mycket med razer innan men kvaliteten suger. känn bara på en diamondback, helt plastig och alla sidoknapparna skaver verkligen.

logitech gör ett bra jobb med att ta över marknaden, dock tror jag att deras vinst på mus marknaden beror på alla dessa webcams

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Är kul att se hur saker utvecklas genom åren, nu i höstas var det 10 år sedan jag fick min första mus med scrollhjul.
En Logitech, tror modellen hetter Mouseman wheel. Det var den första musen med scrollhjul jag såg och kändes verkligen high-tech. Har fortfarande kvar den och den fungerar fint förutom att de mjuka gummiytorna verkar svettas ut något klibbigt. Jag kör den på serieport via en ps/2->serieport adapter.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Vem har den äldsta fungerande musen i forumet?

Hmm. Jag har en fullt fungerande mus från 1986, men det är inte "extremt gammalt". Kontakten är förvillande lik PS/2, men är troligen i själva verket ett proprietärt format som pluggas in via ett speciellt ISA-kort. Märket är Microsoft. Nu när jag tänker efter, ligger musen inte helt illa i tiden för att vara en PS/2-mus då IBM PS/2-serie lanserades däromkring (1987?). Möjligt att ISA-kortet inte gör annat än förser datorn (för övrigt en Victor 286 med 287-matteprolle) med just en PS/2-port. Om jag hittar musen ska jag testa den. Lovar då att navigera runt på forumet en stund med den!

Såhär ser den ut: http://www.guidebookgallery.org/ads/magazines/hardware/msmous...

200 DPI har den. "Egentligen" ska möss mätas i CPI, counts per inch och tidiga möss använde måttet PPI, points/pulses per inch, vilket är vettigt då det är i stort sett teknikoberoende. Egentligen är det sak samma, alla mått har samma dimension och korresponderar mot varandra.

Jag har också en trådlös(!) mus från 80-talet, men den har jag aldrig fått att fungera trots byte av dess NiCD-batteri. Osäker på exakt ålder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

klick klick hurra! glad musdag alla möss.

men värst vad dom ynglar av sig då, 9 miljoner/månad. och jag har en ren invasion här också trots att jag inte köpt några på över årtionde. var kommer möss ifrån?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Min Atari 1040STe dators mus funkar fortfarande underbart bra! Måste rengöra kulan ibland men annars kan man inte klaga på hållbarheten!..

Vet att datorn tillverkades på slutet av 80-talet så antar att musen är ifrån den tidsåldern med. Mina TAC-2 joystickar till datorn har dock gett upp. :/

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Min Atari 1040STe dators mus funkar fortfarande underbart bra! Måste rengöra kulan ibland men annars kan man inte klaga på hållbarheten!..

Vet att datorn tillverkades på slutet av 80-talet så antar att musen är ifrån den tidsåldern med. Mina TAC-2 joystickar till datorn har dock gett upp. :/

TAC-2:or dör aldrig! Öppna dem och kolla efter så är det nog bara oxid på kontakterna.

Permalänk
Avstängd

clicka med musen för sverige, för ära och för stolthet

http://www.clickclickclick.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

TAC-2:or dör aldrig! Öppna dem och kolla efter så är det nog bara oxid på kontakterna.

Jo då. Jag vet inte hur många jag bröt av pinnen på under mina år med Commodore-burkarna. Spelade väl Decathlon för mycket...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.