Permalänk
Medlem

AMD eller INTEL ?

hejsan!

Tänkte kolla med er lite mer erfarna och fråga!

Har en AMD X2 4400+ s939 och en INTEL Pentium D 3.0 s775

villken av dessa skulle ni bygga datorn med ?

Mvh alexander

Permalänk
Avstängd

Bra fråga.. Fanns det några moderkort till socket 939 med riktiga chipset? Dvs chipset från AMD?.. Annars skulle jag nog ta Intelprocessorn, men bara på grund av att det finns trovärdiga moderkort/chipset till den processorn.

Att köra ett seriöst system på kort baserade på VIA eller Nvidia vore för mig uteslutet. Dels för att VIA är dåliga på att implementera fungerande pcibussar och att nvidia är bra på grafikkort och inte på chipset.

Stabilitet före prestanda/elegans är nog mitt val.

Permalänk
Medlem

AMD Athlon64 X2 lätt!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Bra fråga.. Fanns det några moderkort till socket 939 med riktiga chipset? Dvs chipset från AMD?.. Annars skulle jag nog ta Intelprocessorn, men bara på grund av att det finns trovärdiga moderkort/chipset till den processorn.

Att köra ett seriöst system på kort baserade på VIA eller Nvidia vore för mig uteslutet. Dels för att VIA är dåliga på att implementera fungerande pcibussar och att nvidia är bra på grafikkort och inte på chipset.

Stabilitet före prestanda/elegans är nog mitt val.

Bara rent skitsnack. Jag har aldrig haft några stabilitetsproblem med något mobo med VIA-chipset. nVidia-chipsen har dock sina skavanker ibland men de är stabila iaf. Mitt DFI nForce4 Ultra-D var underbart. Det klockade bra, många BIOS-inställningar och superstabilt. nForce4 inbyggda brandvägg var dock omöjligt att få igång men man måste ju inte använda det (egentligen borde de inte haft med det överhuvudtaget eftersom det inte funkade). Det inbyggda nätverket i nForce4 var heller ingen höjdare men jag stängde av det istället och använde en annan nätverksenhet som fanns på moderkortet. Har iofs aldrig haft ett instabilt mobo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W