Tolv terabyte per kvadrattum med nanorör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, det är inget nollsummespel. Snarare tvärt om; konkurrens på alla plan är oftast mycket bra, och bättre SSD ger eld under baken för HDD-utvecklare och vice versa.

Att kapaciteten skulle stanna vid 500 GB för vare sig HDD eller SSD är helt orimligt och tyvärr är det fler som vill ha mer utrymme än de som inte vill. Så ingen kommer lyssna på "dig".

Tycker också att prestandan är tillräcklig för idag men priset är det definitivt inte. Finns knappt någon som raidar fler diskar i raid 0 trots att det är det absolut bästa om man ser till prestanda och slår alla högprestanda diskar, så kvoten för hur mycket prestanda vardagsanvändaren behöver anser jag vara fylld för dagen.
Om du försökte läsa mellan raderna så menade jag inte att kapacitettaket för all framtid ska vara nåd utan att de kunde fokucera på att lösa de problem dagens diskar har och optimera tillverkningen så att det blev billigare vilket skulle leda till större vinster för företagen och billigare diskar för oss.

Att vi fått något billigare SSD beror inte på konkurrens från raptordiskarna eller andra mekaniska diskar som i sanningens namn är skitdåliga och inte det minsta prisvärda, det beror snarare på ökad konkurrens från andra SSD tillverkare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vad menar du? Hårddisken är över 50 år gammal men de tekniker jag nämner tog ett fåtal år att nå marknaden. Jättemagnetoresistans, GMR, upptäcktes 1988 och fanns i hårddiskar på 90-talet och vinkelrät, perpendikulär lagring, PMR upptäcktes förvisso redan på 70-talet men var först inget alternativ på grund av att billigare metoder fanns. När PMR började bli intressant i början på 2000-talet dröjde det bara ett fåtal år innan de första diskarna lanserades.

Jag vet inte riktigt, tänkte på att 1980 kom första hårddisken för oss hemanvändare, alltså 28 års sedan. Visste inte att hårddisken funnits i över 50 år, men ska tänka på i framtiden att jag ska söka nogrannare innan jag postar ett inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
På vilket sätt menar du att hårddisken "verkar vara på sin topp"? Det låter som en banal truism; 1968 var hårddisken givetvis på topp enligt dåtidens synsätt. Likaså 1978, 1988, 1998 och nu, 2008. Tvärt om; det förefaller som hårddisken är långt från toppen eftersom storleken accelererar med tid. "På topp" indikerar att någon sorts "peak HDD" nåtts där utvecklingen börjar gå långsammare. Så är inte fallet.

Vad jag menade med "på topp" var att jag inte tror att den "mekaniska" hårddisken inte kommer utvecklas mycket mer. På toppen av sin kariär kanske jag skulle skrivit.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Hårdisken har funnits sedan 50 talet i alla fall. Var väl IBM so mvar först tror jag. Den var ju stor som ett kylskåp eller två och det fins ju tom nån som gjort ett bord av en sån skriva så vis nackar ju ca 1m i diamterar pär skriva och disken rymde tror jag ca 4Mb eller nåt men kunde rymma 5Mb men IBM hade inga kudner som behövde så MYCKET utryme så 4Mb fick räcka ge å ta nån decimal

Så ja disken är väl snart 60 år gammal. Menar principen bakom disken har väl funnits bra länge ända sedna vi började kosntruera maskiner som kunde göra beräknigar själva efter dom laddats med mjukvaran alltså nån gång ibörjan på 40 talet. Det har ju funnits trum minnen med roterande cylindrar osv och principen med roterande lagrigsmedium syns ju även där då.

Det fins med hårdisken är väl att den rymmer mycket och är relativt billig och i teorin har väldigt lång livslängd. Fins många fördelar som gör den attraktiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker också att prestandan är tillräcklig för idag men priset är det definitivt inte. Finns knappt någon som raidar fler diskar i raid 0 trots att det är det absolut bästa om man ser till prestanda och slår alla högprestanda diskar, så kvoten för hur mycket prestanda vardagsanvändaren behöver anser jag vara fylld för dagen.

Håller inte med för 5 öre.
Anledningen till att raid0 inte är populärt har inte med att prestandan i en ensam disk duger.
Det har med att raid 0 är dyrt, osäkert, låter mycket och är krångligt.

Och sen hjälper inte raid 0 särskilt mycket (beroende på hur det hela är fixat) särskilt mycket för accesstiden och det är ju jusst det som är problemet med dagens diskar, så raid 0 hjälper ju inte ens till på det som hårddisken är sämst på. Inte den enorma förbättring som man lätt kan tro med andra ord.

Det är jusst hårddisken som behöver bli snabbare för vardagsanvändaren. Vardagsanvändaren har knappt sett nyttan med dualcore och verkligen inte quadcore (och kommer inte ha någon vidare nytta av det ens när quadcore (eller mer) är det enda på marknaden), det vardagsanvändaren märker av är att windows blir segt som sirap för att de installerar så mycket skräp. För de flesta användare är nog hårddisken den klart största flaskhalsen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker också att prestandan är tillräcklig för idag men priset är det definitivt inte. Finns knappt någon som raidar fler diskar i raid 0 trots att det är det absolut bästa om man ser till prestanda och slår alla högprestanda diskar, så kvoten för hur mycket prestanda vardagsanvändaren behöver anser jag vara fylld för dagen.
Om du försökte läsa mellan raderna så menade jag inte att kapacitettaket för all framtid ska vara nåd utan att de kunde fokucera på att lösa de problem dagens diskar har och optimera tillverkningen så att det blev billigare vilket skulle leda till större vinster för företagen och billigare diskar för oss.

Att vi fått något billigare SSD beror inte på konkurrens från raptordiskarna eller andra mekaniska diskar som i sanningens namn är skitdåliga och inte det minsta prisvärda, det beror snarare på ökad konkurrens från andra SSD tillverkare.

Bra att du tycker att prestandan är tillräcklig...? Jo, jag förstod att du inte menade att vi bör strunta i större diskar utan bara koncentrera oss på snabbare.

Nu råkar det emellertid vara så att marknaden alltid föredragit stora sekundärminnen framför snabba. Hade trycket varit annorlunda hade HDD varit rejält mycket snabbare idag, men mindre.

Du kan inte heller jämföra äpplen och päron. Raptordiskarna är inte representativa för någon på något sätt (däremot markerar de ett viktigt trendbrott av annan art - just att man fokuserar på prestanda). Det är hårddisken över lag som tvingar fram bättre SSD. Billigare SSD beror direkt på bättre tillverkningsteknik vilket är direkt konkurrensutsatt från andra SSD-tillverkare, ja, men du ser inte "the big picture". Du måste tänka över tid. En bättre hårddisk tvingar visst fram bättre SSD på sikt ("sikt" här är inte speciellt lång tid, några år som mest). Vidare har SSD just tvingat fram diskar som raptor. Huruvuda en produkt är prisvärd eller inte kan inte du avgöra. Du kan bara avgöra utefter dina egna behov, och dessa är uppenbart speciella (prestanda framför storlek) och tvärt emot den trend som varat i åtminstone 30 år. Trenden kan vara bruten vilket just raptor kan vara ett vittne över (precis som jag sa, raptor är representativ i en annan kontext än som främsta konkurrent till SSD). En hårddisk som är tiondelen så stor och halvannan gång snabbare var helt dödfödd för inte allt för många år sedan. De mest extrema var i stället extra billiga, extra långsamma diskar. Det har alltså varit trenden: Storlek och pris per bit före allt annat. Det blir intressant nu när hårddisktillverkarna kan känna pressen från SSD (vilket kan vara under samma tak). Hårddisken torde ha en enorm prestandautvecklingspotential medan SSDs utveckling där är mer linjär).

Också det där med "fokusera" är missvisande. För det första vet jag inte om du talar om SSD eller HDD eller båda. För det andra är det som sagt inget nollsummespel. Fokusering är vidare mycket farligt och något som planekonomier sysslar med. Man fokuserar i princip alltid fel. Sensmoralen är att man ska utveckla mer förutsättningslöst, men framför allt ska SSD-tillverkarna syssla med SSD och så vidare (återigen kan en SSD- och en HDD-tillverkare mycket väl vara samma, men då fokuserar man totalt sett på vad man tror marknaden vill ha, och det är alldeles uppenbart högre kapacitet framför allt).

Kontentan är att SSD skulle inte bli ett smack billigare, inte ett smack snabbare om HDDn plötsligt försvann. Då kommer snarare det motsatta inträffa; utrymme går som bekant först, och utan HDD är SSD det primära sekundärminnet som måste ta hand om all data. Prestandan får komma senare, mycket senare. Som det är nu går utvecklingen totalt sett fortare: Vi får billigare, större och snabbare SSD likväl som större, snabbare och billigare HDD (attributen i storleksordning). Det är det bästa för tillfället och ett bra tag framöver. Du kommer få dina billiga SSD. Hårddisken kommer ta hand om långsammare och större data, SSD om mindre, snabbare. SSD kommer fortsatt vara dyrare än HDD per bit, HDD dyrare per bit/sekund och kontentan är en ny minneshierarki. Snart. Nu. Hur det ser ut bortom överskådlig framtid ska vi inte spekulera i annat än att vi kan misstänka att det magnetiska minnet (i någon form) fortvarande är störst eftersom det har bäst teoretisk packningstäthet.

Edit: eas@tetris, jag tror inte hårddisken är på toppen av sin karriär. Vi kan ju såklart definiera det lite hur vi vill, men även om vi väljer någon av två följande definitioner så stiger ännu hårddisken: Definition 1 skulle kunna vara när den globala marknaden av hårddiskar slutar öka, för att i stället börja minska till förmån för andra lagringssätt, t.ex. SSD. Som det är nu ökar båda marknaderna (plus/minus saker som lågkonjunktur och finanskris månne). Definition 2 skulle kunna vara när hårddisken saktar in så mycket i sin tillväxt av utrymme att den blir omkörd av en annan teknik. Så är det ju inte heller, nästa generation HDD är mycket större än föregående, och också större i skillnad än mellan gårdagen och dagens diskar (dvs exponentiell tillväxt).

Andra definitioner kan naturligtvis diskuteras men dessa verkar vara de vettigaste och går att kombinera. Den ena täcker marknaden, den andra tekniken. Enligt dessa definitioner har vi inte nått "peak HDD" - den skojfriska termen jag uppfann i mitt förra inlägg!

En tredje definition skulle kunna vara marknadsandelar, men den skulle bli missvisande eftersom man faktiskt bara kan sjunka från praktiskt taget 100%. Globalt sett tar SSD marknadsandelar från HDD (men märk väl att marknaden i absoluta termer växer för _båda_). Finlirar man hittar man marknader som HDD tagit från SSD. Fram till slutet av 90-talet var något annat än flash eller batteri-RAM helt otänkbart i mobiler, PDAer och liknande. Idag finns pyttehårddiskar. Dessa kommer antagligen försvinna först, när SSD återtar den nischen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Håller med om att dom borde satsa på att utveckla SSD. En blixtsnabb knäpptyst liten disk är ju precis vad alla vill ha. Hoppas att SSD priset sjunker till 10kr/gb eller billigare efter jul. 60-100gb hade räckt för mig. Filmer och musik etc får ligga på den externa.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Men det här är alltså bara relevant för läshuvudet? Måste vi inte få ett genombrott inom skrivhuvuden snart också för att bibehålla samma ökningstakt?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Håller med om att dom borde satsa på att utveckla SSD. En blixtsnabb knäpptyst liten disk är ju precis vad alla vill ha. Hoppas att SSD priset sjunker till 10kr/gb eller billigare efter jul. 60-100gb hade räckt för mig. Filmer och musik etc får ligga på den externa.

Vilka är "dom"? Finns det någon sorts planekonomisk världsführer som kan bestämma det? Nej. Företag gör det som de är bäst på: tillverkar HDD, tillverkar SSD, eller båda. Marknaden bestämmer, ingen führer. Det är inget nollsummespel. Om endera av HDD eller SSD plötsligt försvann skulle de "tvingas" täcka varandras nischer och utvecklingen skulle nog gå _långsammare_ (HDD som siktar på prestanda i första hand eller SSD som siktar på storlek i första hand - i själva verket växer HDD mer än SSD eftersom det är vad HDD är bäst på och SSD blir snabbare eftersom det är vad SSD är bäst på).

Edit: tifius, läshuvud och skrivhuvud är precis samma sak. Har alltid varit. Om nanorör implicerar en åtskillnad av de båda vet jag inte, men skulle inte tro det. Det skulle vara hopplöst att skriva med ångströmsprecision men läsa med mikrometerdito eller tvärt om. Skulle inte fungera. Men du har förstås rätt i att man måste kunna läsa och skriva med samma precision, så om man "logiskt" eller "abstrakt" skiljer på de båda så ja, de måste matcha. I praktiken har man på samma huvud separata skriv- och läsmekanismer då läsapparaturen inte lämpar sig för att skapa magnetfält. Men de har samma upplösning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag bryr mig inte om mekaniska diskar, kapaciteten kunde gärna stanna vid 500 GB om SSD gick ned till rimliga prisnivåer. Så länge mekaniska diskar finns kommer SSD utvecklingen gå på sparlåga.

Jag bryr mig inte buhuhu.

Som en annan skrev, Kommer nya aktörer på den marknaden som intel, ocz, och ingen av dom tillverkar mekaniska diskar så dom har ingen sparlåga att tänka på när det går så bra för dom(enda sparlågan är finansiella krisen). nu berör det här inte bara mekaniska diskar utan det är ett coolt framsteg IMO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, ni kan ha rätt. Men betänkt hur kort tid det tog för jättemagnetoresistans och vinkelrät lagring att nå till konsumentledet av hårddiskar. Om bara praktiskt möjlighet finns kan det går fort.

De kompleterar varandra ganska bra känns det som. Hämtade ut min OCZ 2.5" SSD på 120GB idag och jag är förvånad att den var så liten. 2.5" men så extremt tunn.

Men och andra sidan kan det gå ganska snabbt då lagringskapaciteten på SSD har ökat mycket och springer ikapp. Om tillverkningskostnaderna per enhet kan sjunka till närheten av mekaniska så kanske det blir utrotade. Men det är bra tid tills dess

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vad menar du? Hårddisken är över 50 år gammal men de tekniker jag nämner tog ett fåtal år att nå marknaden. Jättemagnetoresistans, GMR, upptäcktes 1988 och fanns i hårddiskar på 90-talet och vinkelrät, perpendikulär lagring, PMR upptäcktes förvisso redan på 70-talet men var först inget alternativ på grund av att billigare metoder fanns. När PMR började bli intressant i början på 2000-talet dröjde det bara ett fåtal år innan de första diskarna lanserades.

På vilket sätt menar du att hårddisken "verkar vara på sin topp"? Det låter som en banal truism; 1968 var hårddisken givetvis på topp enligt dåtidens synsätt. Likaså 1978, 1988, 1998 och nu, 2008. Tvärt om; det förefaller som hårddisken är långt från toppen eftersom storleken accelererar med tid. "På topp" indikerar att någon sorts "peak HDD" nåtts där utvecklingen börjar gå långsammare. Så är inte fallet.

Det var bla IBM som var först med att lkyckas ta fram läshuvuden med GMR egenskaper. Och vi fick hårddiskar på över 100GB..

Nu lever vi på TMR and vinkelräta magnetfält.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Ska bli spännande att se hur det här slutar om några år

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Det var bla IBM som var först med att lkyckas ta fram läshuvuden med GMR egenskaper. Och vi fick hårddiskar på över 100GB..

Nu lever vi på TMR and vinkelräta magnetfält.

Precis. När det gäller hårddisken har dess utveckling inte bara kännetecknats av tätare lagring med samma teknik utan även att nya fenomen och tekniker börjat utnyttjas. Och det går rätt snabbt. Dylika upptäckter flyttar nämligen den teoretiska maximala packningstätheten framåt. Av fysikaliska skäl är den teoretiska maximala packningstätheten för en hårddisk idag strax under 150 Gbit/cm². Med denna upptäckt flyttas den till ca 150 Tbit/cm², alltså en tusenfaldig förbättring. Ingen annan praktisk teknik medger högre packningstäthet än så. Edit: Än vad hårddisken har idag alltså!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDoomSong
Ska bli spännande att se hur det här slutar om några år

Jag tror dock inte att vare sig HDD eller SSD är färdigutvecklad om "några år". Och tur är väl det!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att vi om några år kommer se normala flashbaserade diskar ersatta med memristorbaserade. Teknologin ser helt enkelt banbrytande ut.
http://www.dailytech.com/The+Same+Chip+With+Fewer+Transistors...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Personligen tror jag att vi om några år kommer se normala flashbaserade diskar ersatta med memristorbaserade. Teknologin ser helt enkelt banbrytande ut.
http://www.dailytech.com/The+Same+Chip+With+Fewer+Transistors...

Ja, möjligt. Problemet är bara att det inte finns ett enda fysikaliskt, optiskt, akustiskt, kemiskt, mekaniskt, elektriskt, etc, fenomen som inte har prövats som minne. Ett ytterst litet fåtal av dessa fenomen har någonsin blivit etablerade. Det är i princip bara halvledande chip, magnetiska ytor och i viss mån optiska ytor som har lyckats. Historiskt har vi även det lyckade kärnminnet, men det är borta sedan länge.

Edit, inklippt från en tidigare tråd:
"Optik, magnetism, akustik, supraledare, holografi, mekanik, kemiska klockor, oxidation/reduktion, temperatur, kristaller, katodstrålerör, bakterier, DNA, immunologi, osv, osv, är några tekniker, fenomen och koncept man prövat för att minnas bitar. De allra, allra flesta utan framgång. Somliga med enorm framgång (magnetiskt skivminne och halvledarminne), somliga (optiska skivor) lever vid sidan om, utvecklas långsamt men dör inte ut eller hittar nya nischer. Somliga i vissa unika applikationer (EEPROM, magnetband)."

Det är rätt ofta man hör att minne M är lösningen. Ofta handlar det dock om att någon läst om specifikt M och inte hört talas om alla lovande tekniker M2, M3, M4 eller M'. Vi har få möjligheter att avgöra huruvida Mn faktiskt är minne X - de som faktiskt kommer ersätta SSD, HDD eller båda eller rentav något annat som DRAM.

Memristorer är inget nytt egentligen och det är ovanligt att en teknik eller ett fenomen som kartlades för 40 år sedan faktiskt slår igenom utan att ha gjort något som helst väsen av sig tidigare. Bränsleceller är ett känt exempel på undantag. Viktigt att minnas är förstås att det var förts i år som den första memristorn kunde tillverkas. Komponenten har alltså inte funnits förut, bara dess koncept och formalisering.

Så, det är inte lätt att veta om framtiden minne heter MRAM, PRAM, RRAM, SONOS eller kanske "Racetrack memory" eller ZRAM.

http://en.wikipedia.org/wiki/Racetrack_memory
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76905...
(Edit2: Jag vet inte vad moderatorerna tycker men jag ser gärna att länkad tråd bumpas upp, ämnet är intressant och långt ifrån färdigdiskuterat tycker jag! )

Olika tekniker har ju också olika fördelar och det är svårt att veta vad som ersätts av vad.

"Minne X" kan mycket väl ersätta HDD innan flash-SSD hinner det, eller ersätta flash-SSD innan det hinner ersätta HDD, eller ersätta båda. Det beror sist och slutligen på dess egenskaper. För att ersätta HDD behövs ett större minne, för ett ersätta SSD behövs ett billigare eller snabbare. Ett minne som dock är större och billigare än HDD, snabbare än SSD och icke-flyktigt kan komma när som helst, men det troligaste är att det kommer senare än förr.

Det finns, så att säga, helt enkelt för många tekniker som ser "helt enkelt banbrytande ut".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit2: Jag vet inte vad moderatorerna tycker men jag ser gärna att länkad tråd bumpas upp, ämnet är intressant och långt ifrån färdigdiskuterat tycker jag!

Jag håller med dig om att det är ett problem, nyhetstrådarna dör nästan direkt så fort de kommit förbi förstasidan. Lite synd faktiskt. Förslag på hur man skulle kunna förbättra detta är tacksamt.

Möjligtvis att man skapar en ny tråd och flyttar över inläggen till den.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

"Va, har du bara 20TB i din dator? Hahaha"

Förstår inte alla som "klagar" på att det har gjorts framsteg med mekaniska hårddiskar? Vad är det för fel med att kombinera? Jag tkr iaf att det är högst intressant med den möjliga mängden utrymme det ger väl ändå utrymme för att skapa "finare" gränssnitt för bilder, video m.m. ? Spelar ingen roll om en kortfilm är 50gb stor, då alla har utrymme för det. Någon som kan styrka om det är möjligt att det ger utrymme för att göra så?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag håller med dig om att det är ett problem, nyhetstrådarna dör nästan direkt så fort de kommit förbi förstasidan. Lite synd faktiskt. Förslag på hur man skulle kunna förbättra detta är tacksamt.

Möjligtvis att man skapar en ny tråd och flyttar över inläggen till den.

En idé skulle vara att ta bort denna forumdel och i stället placera ut nyhetstråden i bästa relevanta forumdel. Nåja, jag vet att de anonyma feedback-forumet är till för sådana diskussioner, så nog om det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
"Va, har du bara 20TB i din dator? Hahaha"

Förstår inte alla som "klagar" på att det har gjorts framsteg med mekaniska hårddiskar? Vad är det för fel med att kombinera? Jag tkr iaf att det är högst intressant med den möjliga mängden utrymme det ger väl ändå utrymme för att skapa "finare" gränssnitt för bilder, video m.m. ? Spelar ingen roll om en kortfilm är 50gb stor, då alla har utrymme för det. Någon som kan styrka om det är möjligt att det ger utrymme för att göra så?

Folk tänker för känslosamt och tror att allting är ett nollsummespel av något slag som kontrolleras av en enskild. Givetvis tror folk inte bokstavligt att det är så, men tankesättet är fel. Påminner starkt om föreställningen att "dom" kan fixa allehanda problem. "Dom" är i detta fall t.ex. politiker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."