Snabbare SATA med ny sydbrygga från AMD

Permalänk
Melding Plague

Snabbare SATA med ny sydbrygga från AMD

Den senaste informationen om sydbryggan SB800 avslöjar flera nyheter, bland annat en snabbare version av Serial ATA.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas det kommer mordekort med mer sata portar som stödjer amd processorer blir fett less på bara 6 stycken.

Visa signatur
Permalänk

Så runt 600MB/s då? Ja, det kan man gott behöva.
Synd bara att det är teoretisk hastighet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Fan alltså, AMDs produkter börjar arta sig mer och mer. Tänker då främst på 4800-serien och nu då SB800, men även Phenom II. Riktigt bra att de kan leverera ett "komplett" system i form av chipset, processor och grafikkort. Det är de väl ganska ensamma om vad jag förstår?

Permalänk

hmm Både Sata och Sata II har ju inte levt länge. verkar vara tekniken som finslipas helatiden lite för fort antagligen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm Både Sata och Sata II har ju inte levt länge. verkar vara tekniken som finslipas helatiden lite för fort antagligen

SATA måste ju ha funnits i åtminstone 5 år. Min första SATA-disk köpte jag för snart 5 år sen och den är fortfarande i liv. Beror ju iofs på vad man uppfattar som gammalt och nytt - jämfört med PATA så är det ju väldigt ungt.

Iaf så lär det behövas nu när SSD kommer alltmer och blir snabbare hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Fan alltså, AMDs produkter börjar arta sig mer och mer. Tänker då främst på 4800-serien och nu då SB800, men även Phenom II. Riktigt bra att de kan leverera ett "komplett" system i form av chipset, processor och grafikkort. Det är de väl ganska ensamma om vad jag förstår?

Beror på om man räknar med Intels integrerade grafikkort :/

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
hoppas det kommer mordekort med mer sata portar som stödjer amd processorer blir fett less på bara 6 stycken.

Köp ett riktigt kontrollerkort istället...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så runt 600MB/s då? Ja, det kan man gott behöva.
Synd bara att det är teoretisk hastighet.

Självklart teoretisk men ändå en förbättring. Ingen SATA disk matar ut 600 MB/s men buffrad läsning/skrivning kan möjligen tjäna lite på detta. En del diskar närmar sig faktiskt SATAII vid dessa överföringar.

SSD-enheter tjänar säkert på detta. De kommer utvecklas snabbt och de senaste klarar ju t.om av över 200 MB/s utan cache. Säg att de stoppar i ännu snabbare cache. Då räcker nog inte 300 MB/s så länge.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm Både Sata och Sata II har ju inte levt länge. verkar vara tekniken som finslipas helatiden lite för fort antagligen

Höhö, jag kör fortfarande på PATA hårddiskar. Resonerade tror jag som så att när jag köpte hårddisken för snart fyra år sen att det var onödigt att lägga pengar på en SATA när jag kunde köpa en PATA mycket billigare...man lär sig av sina misstag. (:

Permalänk
Medlem

Är SATA 3.0 bakåtkompatibelt till 2.0?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hrm, det heter iofs SATA 6Gb/s eller möjligen SATA/600, versionsnumren ska enligt SATA-IO själva inte användas för produktnamnen. Lätt att förväxla "3.0" med "3Gb/s" förmodar jag.. *viktigpetter*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Är SATA 3.0 bakåtkompatibelt till 2.0?

Ja.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Kan helt klart göra am3 extra intressant. Hårddiskprestanda är viktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så runt 600MB/s då? Ja, det kan man gott behöva.
Synd bara att det är teoretisk hastighet.

Det är väl snarare de mekaniska hårddiskarnas överföringshastigheter som är mest teoretiska, SATA-gränssnittet har ju inga större problem att nyttjas typ fullt ut. Sen är det ju per kanal.. Och vi har ju inget som kan nyttja en port fullt ut idag ändå för oss vanliga dödliga. Intels senaste SSD krämar ju ut uppåt 240-260MB/s burst via SATA II, och då är det disken som inte klarar mer och inte SATA II gränssnittet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm Både Sata och Sata II har ju inte levt länge. verkar vara tekniken som finslipas helatiden lite för fort antagligen

SATA är dock grunden och är densamma och kompatibla med varandra, vilket är huvudsaken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Kan helt klart göra am3 extra intressant. Hårddiskprestanda är viktigt.

Är du säker på det? Finns ju ändå inget som kan nyttja det fullt ut idag, så finns väl inget direkt att "vilja ha" när man ändå inte kan nyttja det eller få användning av det på något vis.

Så förstår inte riktigt varför det gör am3 intressant just idag, kanske om något år eller två när det kanske finns SSD som kan nyttja kapaciteten

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är väl snarare de mekaniska hårddiskarnas överföringshastigheter som är mest teoretiska, SATA-gränssnittet har ju inga större problem att nyttjas typ fullt ut. Sen är det ju per kanal.. Och vi har ju inget som kan nyttja en port fullt ut idag ändå för oss vanliga dödliga. Intels senaste SSD krämar ju ut uppåt 240-260MB/s burst via SATA II, och då är det disken som inte klarar mer och inte SATA II gränssnittet.

Inget?
Nu blev det ingen hit men det finns ju produkter som i-Ram som använder ram-minnen och kopplas till en sata-port.

Jag är sugen på en sådan produkt med DDR2, 8 GB för 1000 kr eller 16 GB för 2000 kr och en sådan produkt för vettigt pris vore inte helt fel - men förstås lite smådyrt.

Sen så är kanske inte SATA är det bästa tänkbara att koppla en ram-disk till, men men...

Sen har vi ju port-multipliers osv. som verkligen sätter press på prestandan per kanal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inget?
Nu blev det ingen hit men det finns ju produkter som i-Ram som använder ram-minnen och kopplas till en sata-port.

Jag är sugen på en sådan produkt med DDR2, 8 GB för 1000 kr eller 16 GB för 2000 kr och en sådan produkt för vettigt pris vore inte helt fel - men förstås lite smådyrt.

Sen så är kanske inte SATA är det bästa tänkbara att koppla en ram-disk till, men men...

Sen har vi ju port-multipliers osv. som verkligen sätter press på prestandan per kanal.

I-Ram DDR2 8GB för 1000:- vart får man det någonstans?
Fortfarande inget för oss vanliga användare Mest en produkt för "superentusiasten" eller vad man ska säga

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Njae, det är bara ramet som kostar 1000, i-Ram fungerar bara med vanligt DDR minne och kostade för mycket ensamt och hade väl rätt få platser. Men tanken var god, och så dyrt tycker jag inte det borde vara. Är väl efterfrågan som förstör det.

Permalänk

Glöm inte PM (Port Multipliers) - dagens PM implementering tillåter 5 fysiska diskar per port vilket betyder att 5 diskar ska dela på 3Gbps == ~75MB/s per disk. Med SATA/600 dubblas ju detta till ~150MB/s per disk vilket är "more in line" med vad dagens diskar faktiskt klarar av.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Njae, det är bara ramet som kostar 1000, i-Ram fungerar bara med vanligt DDR minne och kostade för mycket ensamt och hade väl rätt få platser. Men tanken var god, och så dyrt tycker jag inte det borde vara. Är väl efterfrågan som förstör det.

Hehe, precis.. som jag sa, för oss vanliga dödliga, de kostar ju annars alldeles för mycket för att det ska vara "prisvärt" så att säga

Jo, tråkigt att det är dyrt annars, samma med SSD, synd att de också är dyra men priserna rasar ju oftast med tiden, i-RAM har väl inte riktigt slagit igenom lika bra som andra lagringsenheter vilket gör det hela ännu värre som du säger.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Hehe, precis.. som jag sa, för oss vanliga dödliga, de kostar ju annars alldeles för mycket för att det ska vara "prisvärt" så att säga

Jo, tråkigt att det är dyrt annars, samma med SSD, synd att de också är dyra men priserna rasar ju oftast med tiden, i-RAM har väl inte riktigt slagit igenom lika bra som andra lagringsenheter vilket gör det hela ännu värre som du säger.

Köp en sådan du, S-ATA 1, presterar sämre än en raptordisk.
Bortkastade pengar

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Presterar något fruktansvärt mycket bättre än en raptordisk...

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, en i-RAM presterar otroligt mycket bättre än en Raptor oavsett modell eller RAID-nivå.

Det är mycket trist att det inte kommit en modell som stödjer DDR2-minnen och har SerialATA-300-gränssnittt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Köp en sådan du, S-ATA 1, presterar sämre än en raptordisk.
Bortkastade pengar

Kul att du vet vad du pratar om Sen så har jag inte ens i närheten av påstått att jag vill köpa I-RAM om det är dyrt.

Raptordisk är inte ens i närheten av prestandan förövrigt. Raptordisk har "slöa" 7ms söktid och överföringshastigheten är ingen speciell. Raptor är dock bra annars, om man jämför mot andra mekaniska hårddiskar, men inte om man ska jämföra mot i-RAM eller SSD, då är du ute och cyklar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Japp, en i-RAM presterar otroligt mycket bättre än en Raptor oavsett modell eller RAID-nivå.

Det är mycket trist att det inte kommit en modell som stödjer DDR2-minnen och har SerialATA-300-gränssnittt.

Håller med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin