Årets mest piratkopierade spel

Permalänk
Medlem

Speltillverkarna skulle kunna erbjuda ett abonomang. 100kr i månaden så får du spela alla deras spel hur mycket som helst. kommer det nya, bara ladda ner och kör. Vill du spela ett jättegammalt spel, ladda ner och kör. Man laddar från en server som kollar vilka spel som laddas ner och betalar tillverkarna efter det.

Det motsvarar ju två spel om året, det är inget problem för någon att betala och ÄR det ett problem så hade man inte haft råd att köpa spelet ändå.

Samma sak med musik. Betala en stim-avgift på 50kr i månaden så får du lyssna på hur mycket musik som helst, nerladdat via stims supersnabba server. de för statistik på vad som laddas ner och fördelar pengarna därefter.

Blir billigare för alla eftersom inga skivor behöver presses och kostnaderna för "nya" band blir minimal, bara att lägga upp musiken på servern.

Detta "tvingar" till att skapa spel folk vill spela och musik folk vill lyssna på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Äsch, dumheter. Om du vet vem jag är (från diverse andra forum) så hade du inte sagt ett skit.

Jag 'stjäl' inte, jag betalar för de saker jag använder. Jag betalar TV-licens och jag 'tjuvåker' aldrig på spårvagnen. Men jag reserverar mig rätten att utvärdera en produkt innan jag köper den, och hade 'Spore' varit en produkt jag hade viljat betala för att använda, så hade jag gjort det. Spore är dock inte en produkt jag vill betala för, och därför använder jag den heller inte.

Vaddå, är du nån sorts forum maffia? Jag kollar väl inte några andra forum än detta.

Angående utvärdering, jag antar att du har hört talas om ett fenomen som kallas "Recension"?

Du laddade ner Spore, klarade det på ett par timmar sen valde att klaga och inte betala. Jag ser fortfarande inte skillnad på dig och vilken annan pirat som helst.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Att det står att du inte äger produkten är för att du inte ska kunna kopiera upp och sälja vidare som om du hade skapat den... Inte så jäkla svårt att förstå egentligen

Var inte det jag menade, i princip innebär en EULA att du köpt rättigheten att kunna spela deras spel, inte att du egentligen äger produkten som sådan. Detta är vad jag menar, när jag köper något äger jag detta fullt ut och skiter rent ut sagt fullständigt vad som sägs i till exempel en EULA. Vill jag spela mina spel på någon av mina datorer så gör jag det. Vill jag kunna spela ett gammalt spel <b> när jag känner för det</b> så gör jag detta utan att först kontakta nån sabla support för att "be" om lov att få spela dessa. Jag har skrivit tidigare i det här forumet att jag inte skulle köpt alla de EA spel jag äger ifall jag visste om att de skulle använda sig av en så här kränkande DRM och det står jag fullt fast vid. Detta hade inneburit att jag kunnat lägga dom pengar jag lagt på dessa spel på andra utgivare som inte behandlar sina kunder som brottslingar. Jag äger en hel del EA titlar så det hade inneburit en hel del mer pengar till andra nöjen och spel.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det finns väl egentligen inte någon motsättning här? Så mycket pengar rör det sig nog inte om.

Rockstar gjorde ju nåt smart uttalande om att de hade spenderat 200000 dollar på kopieringsskyddet till GTA IV. Det är rejält mycket pengar enligt mig.
Spelet blev crackat på två dagar...

Permalänk
Sötast

Jag skyller hårt på EBgames
Jag sitter här och är sjukt sugen på att spela ett spel:

Jag tittar på prisjakt och inser hur billigt det är.... men det är torsdag och jag vill spela.

Spelet kostar 329kr att beställa och då har jag det nog på tisdag! Argh vad ska jag göra?

Jag knallar ner på stan för att köpa spelet på EBgames!
Men oj, det tog inte mer än 10 minuter och jag lämnat butiken igen.

329 kr på nätet , 579 i affär.
Ps3/xbox whatever - 699kr för nyspel, runt 450 i storbrittannien.

Det krävs en bra anledning att inte piratkopiera/importera.

Permalänk

det intressanta borde vara hur mycket de sålt vs. blivit olagligt nedladdade.
t ex 20 - 80 %.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det där är inte bara ett felaktigt resonemang, det är också en ren lögn.
Det finns inte ALLTID demos, faktum är att det är lika vanligt att spel inte har något demo alls, eller att det de vill kalla demo bara är en sen beta-version som inte representerar den slutgiltiga produkten.

Finns alltid sätt att se ett spel. Genom bilder, Videos, recensioner. Ja väldigt många medier o man kan få åsikter från väldigt många personer.

Citat:

[i]Även om det fanns demon till alla spel som kom ut så skulle det fortfarande inte vara ett argument för att inte ladda ner spel för att testa dem, då ett demo på 15 minuter omöjligen kan ge en rättvis bild av ett helt spel.[/B]

Oftast i demos brukar de ha med en väldigt rolig bana av spelet. Men ja, många demoversioner är beta. Men det ger även ungefärlig bild hur spelet kommer va.

Citat:

[i]Hur kommer det sig att personer som har fel konstant försöker använda sina egna fabricerade slutsatser som argument?[/B]

?..

Citat:

[i]Om man är emot kopieringsskyddet men vill stötta utvecklaren av spelet, hur gör man då?
Jo, man laddar ner spelet och betalar inte för det. Man kan då med rätt ge utvecklaren sitt stöd för vad denne har åstadkommit, men samtidigt agera i enlighet med ens ovilja att betala för kopieringsskyddet.[/B]

Du kan lika gärna bara säga att du vägrar att spela, Det tycker jag är bättre för om du tankar det så känner du ett större begär av att spela det.

Citat:

[i]Och så har vi lite generaliseringar också. Du vet lika väl som jag att det där inte är sant, det finns lika många motivationer för illegal nedladdning som det finns människor som ägnar sig åt det.
Tror du att de hundratals miljoner människor som laddat ner någonting olagligt i sitt liv haft samma motivation för det?[/B]

Många gör det för att känna pengar på det. Kolla bara på thailand, allt är piratkopierat. Många laddar ner för att det är gratis, lätt och smidigt. Största anledningen är för att det är gratis! O ja det är inte kul att slänga ut 400 kr på ett spel, speciellt om man köper ett par spel i veckan.

Citat:

[i]Jag gissar att du går efter egen erfarenhet, eftersom just DU begår det brottet, och jag vet att du gjort det, ingen idé att förneka det, för att du är snål så tror du att alla andra gör det.[/B]

Ja, jag var snål i yngre ålder då det är ganska svårt att klara studiebidraget på 1050kr i månaden. Men då hade jag en kass dator, så några speltankningar vart det inte dock mycket film o musik.

Citat:

[i]Det är väldigt mycket man kan vara utan, men ska jag vara utan en viss låt bara för att skivbolaget är för korkade för att sälja den på iTunes?

För att inte tala om filmer och serier som helt enkelt inte går att få tag i.
Jag har letat på väldigt många ställen, men jag har aldrig hittat någon som faktiskt säljer tecknade Highlander eller Phantom 2040, har du?
Isåfall vill jag veta var. [/B]

Japp, dock får du räkna med import.

http://www.amazon.com/Phantom-2040-Ghost-Who-Walk/dp/B0002J58...

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_d_0_14?url=search-alias%3Dd...

Permalänk
Medlem

Era sorgliga priater. ha!

Betala för er fö faaan! Skaffa ett kneg och fimpa spliffen. Ställ undan ölen och gör nåt åt ölmagen era loosers!

Köpte Mass Effect och The Witcher i somras. Spelade The Witcher en del och sedan intallerade jag WoW. Efter det har jag sålt båda spelen till min lokala spelaffär som jag tycker om att stödja. Det spelar ingen roll för mig att jag inte ens bröt förpackningen av Mass Effect.

....ibland tror jag att det finns högre värden och att allt inte är subjetiva åsikter.

Ni, pirater, vore då de med lägre värderingar. Men det fattar ni ju inte.

/palmface





Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Era sorgliga priater. ha!

Betala för er fö faaan! Skaffa ett kneg och fimpa spliffen. Ställ undan ölen och gör nåt åt ölmagen era loosers!

Köpte Mass Effect och The Witcher i somras. Spelade The Witcher en del och sedan intallerade jag WoW. Efter det har jag sålt båda spelen till min lokala spelaffär som jag tycker om att stödja. Det spelar ingen roll för mig att jag inte ens bröt förpackningen av Mass Effect.

....ibland tror jag att det finns högre värden och att allt inte är subjetiva åsikter.

Ni, pirater, vore då de med lägre värderingar. Men det fattar ni ju inte.

/palmface





Tur för dig då att du inte köpte Spore för den kommer vara värdelös iom att den inte går att installera när den köpts i andrahand pga dess s k kopieringsskydd muhahaha looser på dig själv ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Era sorgliga priater. ha!

Betala för er fö faaan! Skaffa ett kneg och fimpa spliffen. Ställ undan ölen och gör nåt åt ölmagen era loosers!

Köpte Mass Effect och The Witcher i somras. Spelade The Witcher en del och sedan intallerade jag WoW. Efter det har jag sålt båda spelen till min lokala spelaffär som jag tycker om att stödja. Det spelar ingen roll för mig att jag inte ens bröt förpackningen av Mass Effect.

....ibland tror jag att det finns högre värden och att allt inte är subjetiva åsikter.

Ni, pirater, vore då de med lägre värderingar. Men det fattar ni ju inte.

/palmface





Anledningen till varför folk laddar ned är för att investera 599-699kr i ett program som kanske inte ens funkar som tänkt inte är helt hett. Själv har jag köpt spel för över 2500kr under sommaren och i det stora hela har alla mina pengar under senaste halvåret ramlat ned på Xbox 360:n och dess spel samt en enkel datoruppgradering och massor av Kebab. Men imperialistiska skitproduktioner som EA Games och Ubisoft kräks ut köper jag inte av erfarenhet - se bara på hur fantastiskt usla dessa två utgivare är med att bolla med konsumenterna, sina fans och överhuvudtaget förse marknaden med färdiga produkter.

Spel från Valve, Epic och Massive bland flera köper jag utan minsta tvekan - för de levererar färdiga produkter som funkar. Detta medan EA Games alltd tar minst sex månader på sig att patcha upp spel i spelbart skick online - utan att alls ursäkta sig eller ens uppdatera communityn.

Sist jag köpte ett PC-spel från EA Games (förutom Battlefieldspelen, som dock är utvecklade av Dice) så var det Command & Conquer 3: Tiberium Wars, köpte på lanseringsdagen för 499kr och det var det dummaste jag gjort i mitt liv. Jag investerade dubbelt så mycket tid på forumet och försökte leta fram lite ledtrådar gällandes patcher än att spela spelet... för det gick inte. Tog en hel jävla vecka innan EA ens patchat spelet så det funkade Online ALLS sedan tog det tre-fyra månader innan den fundamentala balanspatchen lanserades så spelet faktiskt funkade att spela när man kommit in rent tekniskt.

Jag köper väldigt gärna spel, men då skall det vara bra grejer som funkar rätt ut ur lådan. Men det råder ju en trend nu där man kan slänga ut vilket spel som helst och sälja det till överpris och ändå inte återkalla det - så varför gambla? Man laddar ned grejerna, överraskar det så köper man det för evt. onlineläge eller till spelkonsollen för diverse specialfunktioner.

Fram tills att utgivare och utvecklare förser marknaden med valuta och funktion för pengarna så står jag på piraternas sida till hundra procent. Jag har inte den minsta sympati för någon part då EA Games och andra imperialister inte blir ett dugg fattigare av en bredare nedladdning då de tycks hitta alternativ såsom reklam i spelen - vilket gör det, om ens troligt, ännu mindre intressant att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Anledningen till varför folk laddar ned är för att investera 599-699kr i ett program som kanske inte ens funkar som tänkt inte är helt hett. Själv har jag köpt spel för över 2500kr under sommaren och i det stora hela har alla mina pengar under senaste halvåret ramlat ned på Xbox 360:n och dess spel samt en enkel datoruppgradering och massor av Kebab. Men imperialistiska skitproduktioner som EA Games och Ubisoft kräks ut köper jag inte av erfarenhet - se bara på hur fantastiskt usla dessa två utgivare är med att bolla med konsumenterna, sina fans och överhuvudtaget förse marknaden med färdiga produkter.

Spel från Valve, Epic och Massive bland flera köper jag utan minsta tvekan - för de levererar färdiga produkter som funkar. Detta medan EA Games alltd tar minst sex månader på sig att patcha upp spel i spelbart skick online - utan att alls ursäkta sig eller ens uppdatera communityn.

Sist jag köpte ett PC-spel från EA Games (förutom Battlefieldspelen, som dock är utvecklade av Dice) så var det Command & Conquer 3: Tiberium Wars, köpte på lanseringsdagen för 499kr och det var det dummaste jag gjort i mitt liv. Jag investerade dubbelt så mycket tid på forumet och försökte leta fram lite ledtrådar gällandes patcher än att spela spelet... för det gick inte. Tog en hel jävla vecka innan EA ens patchat spelet så det funkade Online ALLS sedan tog det tre-fyra månader innan den fundamentala balanspatchen lanserades så spelet faktiskt funkade att spela när man kommit in rent tekniskt.

Jag köper väldigt gärna spel, men då skall det vara bra grejer som funkar rätt ut ur lådan. Men det råder ju en trend nu där man kan slänga ut vilket spel som helst och sälja det till överpris och ändå inte återkalla det - så varför gambla? Man laddar ned grejerna, överraskar det så köper man det för evt. onlineläge eller till spelkonsollen för diverse specialfunktioner.

Fram tills att utgivare och utvecklare förser marknaden med valuta och funktion för pengarna så står jag på piraternas sida till hundra procent. Jag har inte den minsta sympati för någon part då EA Games och andra imperialister inte blir ett dugg fattigare av en bredare nedladdning då de tycks hitta alternativ såsom reklam i spelen - vilket gör det, om ens troligt, ännu mindre intressant att köpa.

Om inte spelet funkar till 100% som det har marknadsförts så ska du kunna häva köpet och hänvisa till dolda fel oavsett hur säljarens regler ser ut ang oöppnat spel för att kunna häva köpet. Om fler gjorde det och stod på sig så skulle EA fatta att dom kommer inte undan med det för det är inte ok att släppa ut en ofärdig produkt!

Permalänk
Medlem

Själv piratkopierar jag av två anledningar, då den första är den absolut största anledningen.
Det är _enklare_ att piratkopiera det än att köpa det.
Och självklart är priset en fråga, ibland är man för snål för att köpa spel alternativt att jag inte tycker att det är värt att köpa ett spel som roar mig i 2-3 timmar för 5-600:- (med frakt). Har självklart köpt de spel jag fastnar för, och konstigt nog så är det nästan bara Blizzards spel jag gillar.
Jag tror att i de flesta fall så gör kopieringsskydd varken bu eller bä för hur många som köper/piratkopierar ett spel, är det kopieringsskydd så knäcks det, är det inget kopieringsskydd så sprids det lika mycket ändå. Skilnaden ligger bara i vad det kostar utvecklaren att stoppa in ett kopieringsskydd. Detta självklart med undantag som kopieringsskyddet i Spore, som bara är till en nackdel för konsumenten då det är helt värdelöst efter man installerat det några gånger, i det fallet så är det väl inte så konstigt att folk hellre tar den olagliga vägen, när det fungerar så mycket bättre och är så mycket enklare?

Marknaden styrs av konsumenterna, gillar de inte produkten eller tycker att den inte är värd att köpa, då köper man den inte helt enkelt.
Självklart så finns det folk som piratkopierar enbart för att det är "dyrt"(subjektiv åsikt) att köpa saker, men av alla som piratkopierar så tror jag att det är en liten skara. De flesta vill nog kunna fildela på ett lagligt sätt.

Med detta vill jag givetvis inte säga att jag rättfärdigar olaglig fildelning på något sätt, det är ett lagbrott och det är fel, men personligen så ser jag inget praktiskt alternativ till det.

Det finns många lösningar på fildelning/piratkopiering som problem, kopieringsskydd och DRM är inte en av dom!

Permalänk
Medlem

Köp spelen via Steam. Det är enkelt - till och med enklare än att piratkopiera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Köp spelen via Steam. Det är enkelt - till och med enklare än att piratkopiera.

Det kan skilja ganska mycket i pris på steam och i fysisk butik. Jag köpte gta4 på onoff för 399kr istället för steam som tog ca 530kr.

Permalänk
Medlem

Haha! EA vinstvarnar igen http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%... och skyller på konsumenterna som inte köper deras spel trots att dom har förbättrats kvalitativt vilket jag tycker låter som kvalificerat skitsnack från EA:s vd John Riccitiello för konsumenterna visar producenten att dom inte vill ha vilket skit som helst till sin dator.

Permalänk
Medlem

Installera 5 gånger som max pga drm det säger u sig självklart att det speletbli mest nedladdat av allt ....

Permalänk
Medlem

Precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Speltillverkarna skulle kunna erbjuda ett abonomang. 100kr i månaden så får du spela alla deras spel hur mycket som helst. kommer det nya, bara ladda ner och kör. Vill du spela ett jättegammalt spel, ladda ner och kör. Man laddar från en server som kollar vilka spel som laddas ner och betalar tillverkarna efter det.

Det motsvarar ju två spel om året, det är inget problem för någon att betala och ÄR det ett problem så hade man inte haft råd att köpa spelet ändå.

Samma sak med musik. Betala en stim-avgift på 50kr i månaden så får du lyssna på hur mycket musik som helst, nerladdat via stims supersnabba server. de för statistik på vad som laddas ner och fördelar pengarna därefter.

Blir billigare för alla eftersom inga skivor behöver presses och kostnaderna för "nya" band blir minimal, bara att lägga upp musiken på servern.

Detta "tvingar" till att skapa spel folk vill spela och musik folk vill lyssna på.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Skulle kuna tänka mig uppåt 300kr för allt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det här med att inte veta om spelet komma funka på ens dator p.g.a. kopieringsskydd har pågått HELT för länge..!

Steam är bra men har man chans till att få pengarna tillbaka om spelet inte skulle fungera på ens dator ? (Många förstår inte systemkrav som Pixel Shader v.2.0 o liknande)

Tror själv att Impulse kommer rädda PC spelandet. Det är gamla Stardock Central. Får bl.a. pengarna tillbaka om spelet inte fungerar på din dator och dessutom har inga spel kopieringsskydd(!). Känns som 1996 igen.

Får de bara fler publicenter med sig så har vi en stor motvikt till steam och framförallt till EvilA.

Hade själv inte velat köpa ett spel med begränsade installationer. Känns helt fel att kunderna drabbas av nåt som ska drabba konsumenter.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]