Intels framtida netbookprocessor integrerar allt

Permalänk
Melding Plague

Intels framtida netbookprocessor integrerar allt

Det har dykt upp information om Intels framtida planer för netbooks, smartphones och andra mobila internetenheter. Målen är enheter som är mindre, strömsnålare och kraftfullare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken storlek syftar de på att tillverka??? Det avgör ju det mesta.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Batteritiden är så pass dålig att den inte faller mig i smaken.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Bra att de satsar på batteritid.

Permalänk
Medlem

Man har ju sett att Crysis och Quake 4 funkar på miniböcker, typ ASUS eee ( http://www.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g ) så framtiden ser som alltid ljus ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nvidia gör ju det samma med Tegra som är ganska klart.

sAAB de använder stream my game

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nvidia gör ju det samma med Tegra som är ganska klart.

sAAB de använder stream my game

Men de har en s.k. hot chick som spelar via det: http://www.reghardware.co.uk/2008/06/17/crysis_on_eee_pc/

Hur fel kan de va, då?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Nått vi kommer ha nytta av när vi åker om kring i rymdskett och slås mot ontsinande arter som vill förstöra mänskigheten..

Red alert! Buup, buup, Staus report! We are hit captain, deck 11, 12,13 have no shilds!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

I framtiden kommer man vara tvungen att köpa ny dator när man vill ha mer prestanda för allt kommer vara integrerat.
Alla nya integreringsframgångar är nya kliv mot en framtid där vi får färdiga paket vi inte kan trixa med ett dugg.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Man har ju sett att Crysis och Quake 4 funkar på miniböcker, typ ASUS eee ( http://www.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g ) så framtiden ser som alltid ljus ut.

Nej, han lirar Crysis på din stationära och använder sin EEE som skärm.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
I framtiden kommer man vara tvungen att köpa ny dator när man vill ha mer prestanda för allt kommer vara integrerat.
Alla nya integreringsframgångar är nya kliv mot en framtid där vi får färdiga paket vi inte kan trixa med ett dugg.

Du glömmer att allting blir mer och mer parallelt.
Att man kan använda ett grafikkort till fysik, ett till grafik och ett till allmäna beräkningar av folding typ t.ex.

Så man bara köper en processor/grafikkort/whatever till så får man ökad prestanda.

Permalänk

Känner igen namnet. År inte detta namnet på Larabees budget variant?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
I framtiden kommer man vara tvungen att köpa ny dator när man vill ha mer prestanda för allt kommer vara integrerat.
Alla nya integreringsframgångar är nya kliv mot en framtid där vi får färdiga paket vi inte kan trixa med ett dugg.

Till skillnad från små bärbara datorer idag där man enkelt byter ut cpu, moderkort eller grafik...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Men de har en s.k. hot chick som spelar via det: http://www.reghardware.co.uk/2008/06/17/crysis_on_eee_pc/

Hur fel kan de va, då?!

Den var ju uppenbarligen inte kraftfull nog att retuschera bort celluliterna från hennes lår med dock...

Permalänk
Medlem

HD-video på netbook?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Till skillnad från små bärbara datorer idag där man enkelt byter ut cpu, moderkort eller grafik...

alltså är framtiden redan här...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Nvidia kommer bara få det tuffare och tuffare skulle jag tro.
Att sakna cpu biten som Nvidia gör tror jag inte är helt lyckat i längden när AMD bemästrar grafik och Intel klart verkar ha viljan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
HD-video på netbook?

Grafikkortet fixar det relativt simpelt, upplösningen är nog inget problem på domdär skärmarna.

Permalänk
Medlem

När kommer Moontown har väntat på den sedan 05

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Nvidia kommer bara få det tuffare och tuffare skulle jag tro.
Att sakna cpu biten som Nvidia gör tror jag inte är helt lyckat i längden när AMD bemästrar grafik och Intel klart verkar ha viljan.

Jag tror du har slagit huvudet på spiken där. Mycket tyder på att grafiken kommer bli integrerad med processorn. Intel är redan på gång och AMD kommer nog inte vara långt efter, och vad har nVidia idag?
Microsoft har dessutom redan börjat utveckla DirectX 10(?) för x86. nVidia har visserligen PhysX, men det är numera mjukvara och snarare ett komplement än ersättare för DirectX/OpenGL.

Som sagt; den som lever får se....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
I framtiden kommer man vara tvungen att köpa ny dator när man vill ha mer prestanda för allt kommer vara integrerat.
Alla nya integreringsframgångar är nya kliv mot en framtid där vi får färdiga paket vi inte kan trixa med ett dugg.

Det är dock ingen ovanlig utveckling, det är väl ofta så det går när produkter blir billiga och avancerade. Vem bygger till exempel sin egen radio idag, eller klarar av att reparera sin bil?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

När vi kommer ner till 32nm/22nm lösningar och lägre kommer det vara mycket lättare att inkludera CPU,GPU och andra viktiga enheter på ett och samma chip. Tror nog som andra att Grafikkort som vi känner till det idag kommer helt försvinna, och vi får se nya lösning.

Nvidia har ju ingen x86-licens, vad tror ni om ett framtida samarbeta med VIA (inte uppköp då detta skulle bryta VIAs x86-licens avtal?).

Och hur länge kommer Intel att hålla i trådarna för x86? Patenten gäller väl inte hur länge som helst?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Och hur länge kommer Intel att hålla i trådarna för x86? Patenten gäller väl inte hur länge som helst?

Patenten gäller betydligt längre än vad produkten håller. Intel står för microkoden (instruction set) - som uppdateras med varje generation CPU.
x86 kommer dock fasas ut till förmån för x64, i alla fall för hemdatormarknaden. Ett tecken är att Microsofts kommande Windows Server 2008 R2 endast kommer ha 64-bit stöd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Patenten gäller betydligt längre än vad produkten håller. Intel står för microkoden (instruction set) - som uppdateras med varje generation CPU.
x86 kommer dock fasas ut till förmån för x64, i alla fall för hemdatormarknaden. Ett tecken är att Microsofts kommande Windows Server 2008 R2 endast kommer ha 64-bit stöd.

Kan inte det betyda att Nvidia kanske har en chans att komma in på "allt integrerat" marknaden om resten av världen slipper vara låsta till x86 arkitekturen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Raaooowwrr!!! Sehxy!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan inte det betyda att Nvidia kanske har en chans att komma in på "allt integrerat" marknaden om resten av världen slipper vara låsta till x86 arkitekturen?

Jo, dock skulle nog intel på grund av sin storlek och kompetens klara sig rätt bra även i denna situation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan inte det betyda att Nvidia kanske har en chans att komma in på "allt integrerat" marknaden om resten av världen slipper vara låsta till x86 arkitekturen?

Världen är inte helt låst till x86 arkitekturen. Det är bara vi i vår lilla PC bubbla som tror det
Dock tvivlar jag starkt på att nVidia inom överskådligt tid kan utveckla en ny processor och i realiteten konkurera med Intel och AMD på en "PC".

OM nVidia skulle presentera en ny processor och arkitektur så skulle man behöva att en stor spelare förlitar sig på teknologin och implementerar den i sin produkt. T.ex som SONY använde IBMs cellprocessorer i sin PS3:a. Och hur många fler konsoler är planerade?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Patenten gäller betydligt längre än vad produkten håller. Intel står för microkoden (instruction set) - som uppdateras med varje generation CPU.
x86 kommer dock fasas ut till förmån för x64, i alla fall för hemdatormarknaden. Ett tecken är att Microsofts kommande Windows Server 2008 R2 endast kommer ha 64-bit stöd.

x64 ÄR x86, det som idag kallas x86 är x86 i 32 bit medan det som kallas x64 är x86 i 64 bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarper
x64 ÄR x86, det som idag kallas x86 är x86 i 32 bit medan det som kallas x64 är x86 i 64 bit.

OK, jag generaliserade lite för enkelhetens skull. Men ska vi vara petiga så är x64 INTE x86 heller...

Den långa versionen hittar du här http://en.wikipedia.org/wiki/X86 och här http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Den korta versionen:
x64 är i praktiken en utökning av x86 instruktioner och stöder förvisso 16 & 32-bit applikationer på en 64-bit arkitektur. x86 stöder däremot inte de utökade instruktionerna och adresslängden, så samma är det alltså inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net