Arctic Cooling lanserar gigantisk kylare för Core i7

Permalänk
Medlem

Vad väljer du?
Betala 1000:- för en processor på 2ghz och 2mb cache, eller betala 3000:- för en processor på 3ghz och 2mb cache. (påhittade processorer)

Det är i princip samma processor bara andra standardinställningar.
Om man istället drar upp den billiga processorn till 3ghz så får man en "dyr" processor till priset av en "billig" men med EXAKT samma prestanda som den "dyra".

Att säga att överklocking är för fattiga är som att säga att inte överklocka är för lata människor.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Vad väljer du?
Betala 1000:- för en processor på 2ghz och 2mb cache, eller betala 3000:- för en processor på 3ghz och 2mb cache. (påhittade processorer)

Det är i princip samma processor bara andra standardinställningar.
Om man istället drar upp den billiga processorn till 3ghz så får man en "dyr" processor till priset av en "billig" men med EXAKT samma prestanda som den "dyra".

Att säga att överklocking är för fattiga är som att säga att inte överklocka är för lata människor.

Du visar precis vad jag menar, har man pengar så köper man den snabbare processorn direkt. Köper man den långsamma för att klocka den så befinner man sig bevisligen i en situation där man är i desperat behov av 1'300 kronor (2'000 minus 700kr för kylaren) och är man i behov av en sådan prissumma så kan man gott och väl räknas som fattig..

Nu är dock fallet som så att det som skiljer budget från highend oftast är mer än klockfrekvensen..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det så du tänker när det gäller mat också? Eller allt annat i livet..
"Varför ska jag göra nått när jag kan betala nån annan att göra det istället?".

Istället för att Intel eller AMD väljer hastigheten på din processor så kan DU göra det själv och tjäna lite pengar på det också.

Edit: Har dom samma mängd cache är det i princip samma processor.
Core2duo E8400 kostar 1800:- medans E8600 kostar 2800:-.

Där tar intel 1000:- extra för bara 333mhz. Men antar att det är värt 1000:- för att "slippa" gå in och ändra själv.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Är det så du tänker när det gäller mat också? Eller allt annat i livet..
"Varför ska jag göra nått när jag kan betala nån annan att göra det istället?".

Istället för att Intel eller AMD väljer hastigheten på din processor så kan DU göra det själv och tjäna lite pengar på det också.

Edit: Har dom samma mängd cache är det i princip samma processor.
Core2duo E8400 kostar 1800:- medans E8600 kostar 2800:-.

Där tar intel 1000:- extra för bara 333mhz. Men antar att det är värt 1000:- för att "slippa" gå in och ändra själv.

Ja, det gör jag.

Du jämför två processorer med nästan exakt samma prestanda, två budgetkomponenter också för den delen. I det fallet spelar det ingen roll vilken du tar, du blir lika missnöjd i vilket fall. Vid ett tillfälle där jag skulle tvingas välja en av de processorer du listar så hade jag dock valt den "bättre", ja. Köper man den sämre så har man gjort sitt val, då kan man gott och väl leva med den sämre prestandan. Egentligen borde hårdvaruföretagen kraftigt begränsa klockningsmöjligheterna..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag valde dom 2 är för att det är som du säger nästan samma prestanda men stor skillnad på priset. Även bland dom snabbaste processorerna finns det "budget" versioner som oftast utan problem går klocka till dom mycket dyrare versionerna.

När man överklockar kommer man oftast högre än vad den dyraste/snabbaste processorn är på. T.ex E8400 går överklockas långt över E8600.

Om rik är samma sak som dum, så vill jag inte vara rik..

Jag vet inte var du fick dina pengar ifrån, fast du borde lära dig att ibland behövs lite EGET arbete här i livet.

En Q6600 @ 4ghz är snabbare än din QX6850 @ 3ghz.
Fast det skiter du i, eftersom din var dyrare..

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Ja, det gör jag.

Du jämför två processorer med nästan exakt samma prestanda, två budgetkomponenter också för den delen. I det fallet spelar det ingen roll vilken du tar, du blir lika missnöjd i vilket fall. Vid ett tillfälle där jag skulle tvingas välja en av de processorer du listar så hade jag dock valt den "bättre", ja. Köper man den sämre så har man gjort sitt val, då kan man gott och väl leva med den sämre prestandan. Egentligen borde hårdvaruföretagen kraftigt begränsa klockningsmöjligheterna..

Då är det väl tur att hårdvaruföretagen inte begränsar klockningsmöjligheterna då. För din upplysning kan jag nämna att när Intel kom ut med P3 500MHz i slutet på 90-talet kostade den om jag minns rätt uppåt 10000:- medan en P3 450MHz gick på ca 3000:- vilket var den jag köpte och sen klockade så den gick som en P3 500MHz och gjorde så när jag hade den konfigurationen.

Då på slutet av 90-talet var intel ohotade och kunde ta nästan vad som helst för sina processorer och skulle AMD gå under pga rådande finanskris så kommer Intel att drastiskt höja sina priser pga bristande konkurrens.

Vad jag vill ha sagt med mitt inlägg är att det är dom som har för mycket pengar som köper det senaste medan fattiglapparna köper lite långsammare grejer och sen klockar dom så dom går lika snabbt som dom rikas leksaker ;).

Permalänk
Medlem

Och sen finns det ju sjuka personer som jag, som GILLAR att överklocka.... precis som det finns folk som hellre köper en billigare bil och trimmar den för att få samma eller bättre prestanda än en dyrare... (ursäkta bilanalogin)
Spara pengar + bättre prestanda + roligt = win-win-win.

Och om jag måste kommentera nyheten också tycker jag det också var fånigt att skriva "HELA 608 gram". Min Ultra-120 extreme är mycket mindre men väger ca 777 gram. Så i sammanhanget är det verkligen en flugviktare.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Ja, det gör jag.

Du jämför två processorer med nästan exakt samma prestanda, två budgetkomponenter också för den delen. I det fallet spelar det ingen roll vilken du tar, du blir lika missnöjd i vilket fall. Vid ett tillfälle där jag skulle tvingas välja en av de processorer du listar så hade jag dock valt den "bättre", ja. Köper man den sämre så har man gjort sitt val, då kan man gott och väl leva med den sämre prestandan. Egentligen borde hårdvaruföretagen kraftigt begränsa klockningsmöjligheterna..

Det handlar inte om att vara fattig för att man köper en billigare processor, det handlar om att vara prismedveten och smart!

Sen att vilken man än väljer av ovanstående processorer så blir man missnöjd vad har du fått det ifrån? Visst, byter man från en i7 så blir man säkert det, men som jag som sitter på en AMD Opteron @ 3GHz S939 så lär man bli mer än nöjd med den prestanda ökningen man får.. Eller?

Sen angående nyheten, bra med nya kylare, visst kanske inte lika bra som de bästa men är den prisvärd och presterar bättre än medel kanske folk köper den och de "stora och bästa" kylarna tappar kunder så kanske priset på de sänks? Det är väl det som kallas konkurens vilket alltid är det bästa för kunden?

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Ja, det gör jag.

Du jämför två processorer med nästan exakt samma prestanda, två budgetkomponenter också för den delen. I det fallet spelar det ingen roll vilken du tar, du blir lika missnöjd i vilket fall. Vid ett tillfälle där jag skulle tvingas välja en av de processorer du listar så hade jag dock valt den "bättre", ja. Köper man den sämre så har man gjort sitt val, då kan man gott och väl leva med den sämre prestandan. Egentligen borde hårdvaruföretagen kraftigt begränsa klockningsmöjligheterna..

sen fins det ju dom som sitter på dom i princip bästa grejerna och övercklockar för skojs skull för at få bättre prestanda än vad marknaden har att erbjuda.
är dom också fattiga.

Jag börjar bli ricktigt trött på dig som hela tiden tjatar om hur mycket pengar du har, e pappa egen företagare eller vadå.
verkligheten kopmmer att hinna ikapp dig också när du växer upp och pappa inte längre står där med feta plånboken

Permalänk
Entusiast

Rejäl kylare. Ska bli intressant att se vad den presterar, även om jag tycker att allt över 500+ gr är för mycket...

Permalänk
Medlem

ingen idé att mata trollet mer... jag började med det.. dumt nog /ignore

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
ingen idé att mata trollet mer... jag började med det.. dumt nog /ignore

Utmärkt ide´.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
sen fins det ju dom som sitter på dom i princip bästa grejerna och övercklockar för skojs skull för at få bättre prestanda än vad marknaden har att erbjuda.
är dom också fattiga.

Jag börjar bli ricktigt trött på dig som hela tiden tjatar om hur mycket pengar du har, e pappa egen företagare eller vadå.
verkligheten kopmmer att hinna ikapp dig också när du växer upp och pappa inte längre står där med feta plånboken

De är inte fattiga, bara dumma.. För övrigt så har jag inte talat om hur mycket pengar jag har, ta en sanbb titt på mina specs så märker du kanske att jag inte sitter på det senaste själv..Jag säger att man skall köpa det bästa när man väl köper..

Egenföretagare tjäner inte speciellt mycket, nej och mina föräldrar står inte för majoriteten av det jag köper. Du talar till fel person om du syftar på att jag inte skulle förbereda mig inför framtiden..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Jag säger att man skall köpa det bästa när man väl köper..

... och dyrast och snabbast i standardutförande är alltid bäst?

Låt oss gå åter till Maskarens exempel; "Betala 1000:- för en processor på 2ghz och 2mb cache, eller betala 3000:- för en processor på 3ghz och 2mb cache. (påhittade processorer)"

Bäst i det här fallet ser jag det som att köpa en bättre kylning för de där 700 kronorna och klocka upp processor 1 till en högre hastighet än processor 2 än att som du skulle göra, betala 1300 spänn mer för lägre slutprestanda...
Vill man nu absolut ha det allra bästa och inte drar sig för att spendera pengar så skulle jag kunna gå med på att processor 2, en bättre kylning och sedan brassa upp den ännu högre vore det ultimata. Men det alternativet verkar inte finnas i din lilla värld.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Som sagt, diskutera inte med trollet, ni kastar bara bort användbar tid. Som alla redan vet är de flesta här _sjukligt_ intresserade av själva pysslandet med klockning. Det får ingen ur oss, inte ens en legitimerad psykdoktor och ännu mindre ett forumtroll

edit. för att anknyta till Trollets förmögenhetsteorier och fattighetsdoktrin så har han missat att en riktig klockare kan köpa _den_billigaste_ processorn i en serie och förse den med klockningsutrustning som kostar mycket, mycket mer pengar än vad hela den dyraste riggen i serien gör bara för att tex kan den billigaste processorn sätta ett nytt rekord i _hur_många_procent_ den går att klocka. Sånt är omöjligt med toppmodellen, eftersom den redan från början ligger närmare det verkliga maximum. För att bara ta ett exempel, det finns många fler.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

haha det dumaste jag hört av Razman.
För att du inte vill lägga 1300 extra för samma grej, så är det väl inte samma sak som att vara fattig, du kanske är smart nog att spara och lägga på annat bara?
Kanske borde du berätta allt detta och ställa världen till rätta igen för Zalman och alla andra tillverkare som fabriksklockar sina grafik kort också.
Hoppas du tar taxi till mataffären istället för bussen, annars är du väl fattig ifall du ändå ska från punkt a till b?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Jag sade ingenting om att köpa ny hårdvara så fort det släpps. Jag talade om att man skall köpa det bästa när man väl köper det och om man blir missnöjd så väntar man på att nästa high-end version släpps. De släpps inte varje månad, vet du.

Du är ju patetisk. Alla har inte så mycket pengar att spendera "i onödan".
Varför betala 5000kr för en processor när man kan köpa en för 2000kr och justera om till samma prestanda?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D