AMD utvecklar eget fysiksystem

Permalänk
Medlem

Men! kan dom bara inte Bestämma sig för en standard inom fysik detta stoppar ju upp spel utvecklingen inga verkar ha problem med att ha DirectX som standard till spel vilket jag tycker är kasst, för monopolets skull, kan inte vi (dator entusiaster) tvinga dom?

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Av vad jag läst så berömde Nvidia honom och jag tror han till och med blev anställd av Nvidia (eller iallafall erbjuden att komma och jobba hos Nvidia).

Spekulationer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Av vad jag läst så berömde Nvidia honom och jag tror han till och med blev anställd av Nvidia (eller iallafall erbjuden att komma och jobba hos Nvidia).

SweC har ju en 'gammal' nyhet, där just detta nämns.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7955-physx_pa_radeon_kan_bli...

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk

Att ha två fysiksystem känn inte som något bidragande då i slutändan är det konsumenter som kommer i kläm. En fysikstandar skulle vara gynnsammare för utvecklare och konsumenter. Det finns redan en fysikmotor som höjer den visuella, har potential till mera/flera aplikationer som t ex AI och har i större utsträckning börjat användas av utvecklare. Varför inte bara förbättra och bidra i utvecklingen av den?

Jag håller med vad Cheng säger att spel måste vara något mer än eye candy. Men är det verkligen befogad argument för att utveckla en ny fysiksystem?

Sedan kan man undra vad vinner AMD på att utveckla egen fysikmotor när PhysX har redan fått ett bra fotfäste vid de stora spelutvecklare som t ex EA?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att ha två fysiksystem känn inte som något bidragande då i slutändan är det konsumenter som kommer i kläm. En fysikstandar skulle vara gynnsammare för utvecklare och konsumenter. Det finns redan en fysikmotor som höjer den visuella, har potential till mera/flera aplikationer som t ex AI och har i större utsträckning börjat användas av utvecklare. Varför inte bara förbättra och bidra i utvecklingen av den?

Jag håller med vad Cheng säger att spel måste vara något mer än eye candy. Men är det verkligen befogad argument för att utveckla en ny fysiksystem?

Sedan kan man undra vad vinner AMD på att utveckla egen fysikmotor när PhysX har redan fått ett bra fotfäste vid de stora spelutvecklare som t ex EA?

Du missar ju hela poängen, vi gynnas inte utav PsyX eftersom den är stängd, dvs ingen har tillgång till källkoden förutom nVidia vilket gör att det bara fungerar på deras kort (eller till viss del på ATis också med genom hackade PsyX drivrutiner). Tack vare att det endast fungerar på nVidia kort vågar ingen spelutvecklare... speciellt inte EA lägga till funktioner som mer än bara Optional.. dvs ögongodis...

Det AMD föreslog, iaf det som står på Sweclockers så kommer dom utveckla en mer öppen standard... (åtminstone för hårdvare utvecklare?) som kommer fungera på de flesta grafik korten och därför fungera som så att spel utvecklarna kan låta effekterna påverka spelet på ett mycket mer interaktivt sätt än bara som ögongodis med gpu hårdvaru stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
SweC har ju en 'gammal' nyhet, där just detta nämns.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7955-physx_pa_radeon_kan_bli...

Yes, precis vad jag nämnde i inlägget innan det senaste ;p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att ha två fysiksystem känn inte som något bidragande då i slutändan är det konsumenter som kommer i kläm. En fysikstandar skulle vara gynnsammare för utvecklare och konsumenter. Det finns redan en fysikmotor som höjer den visuella, har potential till mera/flera aplikationer som t ex AI och har i större utsträckning börjat användas av utvecklare. Varför inte bara förbättra och bidra i utvecklingen av den?

Jag håller med vad Cheng säger att spel måste vara något mer än eye candy. Men är det verkligen befogad argument för att utveckla en ny fysiksystem?

Sedan kan man undra vad vinner AMD på att utveckla egen fysikmotor när PhysX har redan fått ett bra fotfäste vid de stora spelutvecklare som t ex EA?

Enkelt, nVidia är inte direkt okända för sin vana att försöka styra saker till deras egen förmån. TWIMTBP, t.ex. och deras ovilja att dela med sig av SLI med mera. Att gå med i ett fysiksystem som nVidia ensamt kontrollerar gynnar inte utvecklingen, och gynnar ingen annan än nVidia.
Fast det är klart, många är nöjda så länge det gynnar nVidia.

Permalänk
Medlem

det var väl väntat.. bättre med EN öppen standard

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

"AMD är inte lika positiva. PhysX är en stängd standard, och fungerar endast på Nvidias grafikkort."
Vad bra att de gör samma sak vilket gör att deras inte heller bli populärt p.g.a. det...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

Dåligt av Nvidia att de gjort PhysX stängt.

Hoppas att AMD gör sin öppen och fri.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
"AMD är inte lika positiva. PhysX är en stängd standard, och fungerar endast på Nvidias grafikkort."
Vad bra att de gör samma sak vilket gör att deras inte heller bli populärt p.g.a. det...

Jag tror att amd kommer ha sin öppen faktiskt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
"AMD är inte lika positiva. PhysX är en stängd standard, och fungerar endast på Nvidias grafikkort."
Vad bra att de gör samma sak vilket gör att deras inte heller bli populärt p.g.a. det...

AMDs är öppen. Precis som OpenCL som de också stödjer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMDs är öppen. Precis som OpenCL som de också stödjer.

AMDs vadå?

Havok, Intel
PhysX, Nvidia
AMD ???

OpenCL (motsv CUDA) Apple/AMD/Nvidia/..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
AMDs vadå?

Havok, Intel
PhysX, Nvidia
AMD ???

OpenCL (motsv CUDA) Apple/AMD/Nvidia/..

Alltså Havok. Angående OpenCL så är det väl knappast något nVidia driver på va?

Permalänk
Medlem

Tänkte på att Intel äger Havok.
Nvidia tycker nog CUDA är lite bättre ja

Permalänk
Medlem

Observera att det finns gigantiska skillnader mellan OpenCL/CUDA och Havok/PhysX.

Det förstnämnda är bara olika sätt för GPGPU medan det sistnämnda är en fullständig fysikmotor (jämförelse av typ DirectX vs CryENGINE 2).

Man får nog troligen vänta något/några år innan "bättre" fysik i spel börjar bli mainstream, ungefär på samma sätt som man var tvungen att vänta på att shaders skulle börja användas "på riktigt".

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

Weeblie:

En öppen standard hade nog skyndat på utvecklingen ordentligt.

Mer öppna standarder åt folket!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

"AMD är inte lika positiva. PhysX är en stängd standard, och fungerar endast på Nvidias grafikkort. Därför kommer tekniken aldrig att bli populär. Godfrey Cheng som är Marketing Director på AMD kommenterar"
Om han tycker att tekniken aldrig kommer att bli populär då det bara fungerar på nvidias kort.
Kommer AMDs fysik "grej" bli popuär då? knappast.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
"AMD är inte lika positiva. PhysX är en stängd standard, och fungerar endast på Nvidias grafikkort. Därför kommer tekniken aldrig att bli populär. Godfrey Cheng som är Marketing Director på AMD kommenterar"
Om han tycker att tekniken aldrig kommer att bli populär då det bara fungerar på nvidias kort.
Kommer AMDs fysik "grej" bli popuär då? knappast.

För fasiken lär dig läsa.
Han säger att stängd standard kommer leda till att det används endast för ögongodis då man inte kan låta spelet fungera bara på nvidia kort.

Öppen standard som fungerar på alla grafik kort (dvs, ati, nvidia, intel,whoever) kan användas för riktig fysiksimulering i själva spelet då den fungerar för alla.

Det är fet skillnad mellan lite ögongodis och verklig fysik i själva spelet (tänk att kunna bryta ner väggar och liknande i krigs spel).

Permalänk
Medlem

pft.. detta är en av anledningarna till att man inte orkar med PC-spelande.

dubbelt krångel, halva resultatet, om man har 3ggr prestandan...

men bra av ATi att fokusera på öppning iaf, även om det ändå inte hjälper i stort när nVidia inte har en kompatibel modell, och att de stödjer öppna plattformar bättre, ironiskt nog.

hur man än vänder sig är inte röven bak, men man får nackspärr om man envisas för mycket också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

OpenCL är inte deras standard, nötter (är gott), det var apple som föreslog den, den och det gick fort från det till att den blev släppt, kalla det inte för deras standard, det är det inte. nVidia var ochså med och utväkla den.
kolla här: http://www.khronos.org/opencl/
och här: http://www.khronos.org/registry/cl/

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix