Permalänk
Melding Plague

Nya SSD från OCZ

Välkända OCZ introducerar en ny familj 2,5-tums SSD-enheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om de äntligen har bytt ut den usla JMicron-kontrollern?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Lovande, kanske blir kämpigt för raptordiskarna nu när allt fler börjar lansera billigare highend SSDs.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

upp till ja..
Hur står det klarar de oändligt med skrivningar nu då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
upp till ja..
Hur står det klarar de oändligt med skrivningar nu då?

Oändligt nej, många ja.

MLC-baserade flashminnen brukar klara minst 10,000 skrivningar per "block". Tyvärr är det svårare att få reda på exakt hur många "block" som finns i en SSD; för tidigare MLC-baserade från OCZ har varje block varit 8MB (dvs en av deras 30GB SSD rymmer ca 3750 block), men OCZ tillverkar inte enheterna själv så det är möjligt att de här kommer från en helt annan källa än den tidigare katastrofala Core-serien. De flesta tillverkare har tidigare varit väldigt måna om att behålla blockstorleken för sig själva, det är därför inte säkert att OCZ ens vet om den, det är först när enheten kommer ut till seriösa testare som vi får veta vad som gäller.

Viktigare än antalet skrivningar är vilken kontrollerkrets som används och hur cacheminnet är implementerat. En bra kontrollerkrets och ett (eventuellt batteri-/kondensator-backupat) cacheminne som används för buffring av skrivningar kommer göra så mkt mer än skillnaden mellan de billiga och dyrare SSD (där de dyrare tål 10x fler skrivningar). Än så länge är dock inte mycket känt om kontrollerkrets och cacheminne, så det är för tidigt att säga om den här är bra eller dålig.

Permalänk
Medlem

Jösses vilken snabb utveckling det är på ssd-diskar. Känns som dom kom för desktop i sommras och dom har snart dubblerat läs/skriv-prestandan.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Börjar ju bli, om än långt ifrån billigt så iaf acceptabla priser.
Skulle nog kunna tänka mig att köpa en 30gb o ha som system om ja skulle köpa dator idag.

Permalänk
Inaktiv

1,5 miljoner timmar MTBF, det räcker några år....runt 200? orkar inte räkna.

Permalänk

Det är bra! Jag hoppas innerligt att de säljer bra också, för vi behöver få fart på SSD marknaden och priserna behöver pressas. 1500 kronor för en 256 GB stor lagringsenhet (strax över 5 kronor per GB) är helt enkelt för mycket om man jämför med dagens prisläge för mekaniska hårddiskar.

Men jag tror att mekaniska hårddiskar har gjort sitt. Förut har man använt SSD diskar i NASAs rymdprogram och det var mer av en Sci-Fi grej. Det var bara en fråga om tid innan SSD diskar skulle bli en var mans egendom. Nu återstår bara att priserna går ner, och att det görs större SSD diskar. Det behövs diskar i 512 GB storleken åtminstone för att jag ska vara intresserad av att köpa en sån till min stationära dator (det finns för få 2.5 tum platser idag i chassin för stationära datorer).

Storleken 2.5 tum tycker jag är bättre än 3.5 tum. Dagens teknik och tillverkningsprocesser samt chippens kapacitet tillåter att hårddiskar mindre än 3.5 tum tillverkas men med minst samma kapacitet som den som är 3.5 tum. Dessutom blir det enklare om man valfritt kan välja mellan att stoppa hårddisken i antingen en bärbar eller stationär dator. Så jag tycker inte att SSD diskar behöver komma i 3.5 tum storleken. Nu gäller bara att chassitillverkarna börjar bygga fler 2.5 tum platser i sina chassin.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Frågan är nu, skall man skaffa en SSD till sin fina laptop nu till jul? Frågan är också, tar man 60 eller 120 GB. Känns kanske lite saftigt med 4500 kr för 120 GB, visserligen är ju inte 60 GB billig med sitt pris på 2500 kr. Smakar det så kostar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en OCZ SSD för 4299kr på Komplett på 120GB. Det ska bli kul och se prestandan mot min Raptor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Tycker det är överpris så såna där hårddiskar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Tycker det är överpris så såna där hårddiskar

En sak du får tänka på är att det kostar för tillverkarna att producera dom också.
Men när fler och fler köper SSD-diskar blir det billigare att massproducera, det blir mer konkurrens och billigare för oss att köpa.
Samtidigt så förfinar man tillverkningstekniken vilket också gör att man får plats med mer minne på samma yta, med samma material-åtgång och det gör också att de blir billigare för oss att köpa.
Men allt tar sin tid(särskilt nu när finanskrisen slagit till), så det är bara att vänta.

Permalänk
Avstängd

Ojsan, hoppas de kommer loss innan jul. Fast det lär nog inte ske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Nån som vet om de äntligen har bytt ut den usla JMicron-kontrollern?

Ja den är borta! Inga problem med "stuttering" längre. Denna ssd disk är den som kommer bli en riktigt hit!

bra prestanda till ett vettigt pris!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket plats Win7 kommer kräva.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Frågan är hur mycket plats Win7 kommer kräva.

gissningsvis i samma storleksordning eller aningens mindre än vista

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

W7 kräver mindre än vista.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Nån som vet om de äntligen har bytt ut den usla JMicron-kontrollern?

Tror inte det, ska visst vara på gång men jag gissar att det ändå ligger några månader framåt i tiden. Är nog rätt stort sug efter ny kontroller eftersom jmicrons kontroller så vitt jag förstått är den vanligaste i SSDs, viktigaste undantagen torde väl vara mtron och intel för tillfället.
Är absolut inte mitt område men läste någonstans att det inte är några problem om man råkar sitta på en hygglig raidkontroller och då skulle jag tro att OCZ är ett rätt bra val, får ju nästan 2 räknat pris/gigabyte jämfört med intel.

Edit
Verkar inte vara jmicronkontroller plus mycket större cache, ska bli intressant att se tester, verkar lovande.

Permalänk
Medlem

Varför inga 3,5"? De borde det ju få plats lite fler minneskretsar i?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

De har nog inte utrymmesbrist ännu, kan ju kolla hur små 64/32 gigs usbminnen det finns.

Permalänk
Medlem

De verkar ju rätt billiga, iaf de små varianterna. Måste ändå slänga min ide-hårddisk snart, kan ju passa på att byta till en sån då... hoppas de kommer snart!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag köpte precis en OCZ SSD för 4299kr på Komplett på 120GB. Det ska bli kul och se prestandan mot min Raptor

Hmm, men den ska sitta i en stationär? Hmm hmm, är faktiskt sugen på en sådan. Får se hur man gör

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Aha, tackar för infon moire och ed76. Det låter ju lovande då!
Kanske snart är dags för min Mtron att pensionera sig.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ni som glada i hågen har köpt en ny ocz ssd ovanför. Har ni då inte köpt de modellerna som har stuttering? de med Jmicron controller? Så... Varför?

Eller har jag missat något ; )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busharmy
Ni som glada i hågen har köpt en ny ocz ssd ovanför. Har ni då inte köpt de modellerna som har stuttering? de med Jmicron controller? Så... Varför?

Eller har jag missat något ; )

Core v2 ska tydligen inte ha detta problem, iaf vad jag läst på olika tester.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att SweClockers kommer köra ett par bra test på alla dessa nya diskar ?

Jag tror att SSD kommer slå igenom och bli ÅRETS HÅRDVARA nästa år (2009) och att väldigt många kommer att köpa dessa nu när de börjar falla i pris.

Jag kommer köpa nu till våren, men det verkar som om Intel har en bättre serie just nu.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

Andreas & company.. Kan vi få lite tester ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Core v2 har liksom v1 den ökända kontrollerkretsen JM602 från jmicron, det som skiljer är några få tweaks såsom mer utrymme reserverat för "bad block managements"/wear-leveling för att dölja problemen lite bättre, det ska dock inte skilja ngt nämnvärt i prestanda mellan de två. Negativa reviews hittar man lätt, t.ex. hittade jag ett antal negativa användarerfarenheter på www.newegg.com .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Core v2 har liksom v1 den ökända kontrollerkretsen JM602 från jmicron, det som skiljer är några få tweaks såsom mer utrymme reserverat för "bad block managements"/wear-leveling för att dölja problemen lite bättre, det ska dock inte skilja ngt nämnvärt i prestanda mellan de två. Negativa reviews hittar man lätt, t.ex. hittade jag ett antal negativa användarerfarenheter på www.newegg.com .

Har iaf inte hittat några dåliga reviews när den används till MacBooks Läst många trådar på Macrumors med, verkar som ingen har stuttering i OS X, men installerar de Vista kan de få problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"