Nya Antec Sonata – större och bättre

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan det är ett måste med insugsfläkt där fram.. Man vill ju ha övertryck i burken...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

men varför utsugsfläkt vid grafikkortet? Skulle ju bara försämra min temperatur... Och sen var det väl inte det bästa jag sett annars heller =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jadu, ibland kan man fundera på om tillverkarna verkligen VILL bygga tysta chassin..

Hehe tycker som du

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Man kan ju även fundera på denna sidofläkten i detta chassit, vad är vitsen att isolera en sidoplåt samtidigt som de sätter dit ett hål med fläkt ?

Frågan är om det är ett hål i sidplåten vid grafikkortet eller inte... Jag tycker inte det framgår till 100% ifall sidfläkten blåser ut "genom sidplåten" eller bara ut bakåt i gallret bredvid kortplatserna...
Gäller det förstnämnda, så kan man ju undra varför gallret bredvid kortplatserna alls är bra för. (varför dra ut luften direkt utan att passera några komponenter?)
Gäller det sistnämnda så minskar ju ljudvolymen något åtminstone jämfört med att ha ett hål i sidan, men isåfall har de istället klantat bort designen av bakre gallret, då typ halva utrymmet går åt för switchen till tricoolfläkten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jag tycker nästan det är ett måste med insugsfläkt där fram.. Man vill ju ha övertryck i burken...

Vill man? Övertryck i lådor är rätt ovanligt i praktiken, och har ju nackdelen att man får högljudda fläktar relativt nära sig i den flesta normala lådor. Visst, fördelen är att man får mer kontrollerat luftflöde om man vill filtrera bort damm tex... Plus att i extrema fall av både övertryck och undertryckslådor så är det ju svårt att veta om luften faktiskt cirkulerar ordentligt i alla delar av burken i praktiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
men varför utsugsfläkt vid grafikkortet? Skulle ju bara försämra min temperatur... Och sen var det väl inte det bästa jag sett annars heller =/

Har du alltså ett grafikkort med utsugsfläkt redan? (som blåser ut luften bakåt)
Isåfall lär du inte ha mycket nytta av en sidofläkt kan jag hålla med om, även om jag är tveksam till ifall tempsen faktiskt skulle bli sämre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det här blir nog ett högintressant chassi. Mitt Sonata 3 är en prisvärd klassiker, men snart blir det nog intåg för ett Cooler Master 932 HAF.

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jag tycker nästan det är ett måste med insugsfläkt där fram.. Man vill ju ha övertryck i burken...

Ja, nu gör det inte så mycket skillnad om man har övertryck eller ej i burken då detta är så pass minimalt att det varken gör till eller från. Det som är intressant är snare luftflödet.

On topic:
Kan nog bli en riktig flopp dethär. Verkar som att antec faktiskt missat varför deras chassi är så populärt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Frågan är om det är ett hål i sidplåten vid grafikkortet eller inte... Jag tycker inte det framgår till 100% ifall sidfläkten blåser ut "genom sidplåten" eller bara ut bakåt i gallret bredvid kortplatserna...
Gäller det förstnämnda, så kan man ju undra varför gallret bredvid kortplatserna alls är bra för. (varför dra ut luften direkt utan att passera några komponenter?)
Gäller det sistnämnda så minskar ju ljudvolymen något åtminstone jämfört med att ha ett hål i sidan, men isåfall har de istället klantat bort designen av bakre gallret, då typ halva utrymmet går åt för switchen till tricoolfläkten

Verkar som om det blåser ut bak om man kollar hos Antec, vilket är vettigare.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Ballt det där med fläkthålen vid hårddiskburen, på "fel" sida. Att ingen gjort så förut?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Ballt det där med fläkthålen vid hårddiskburen, på "fel" sida. Att ingen gjort så förut?

Flera chassin har denna funktion, bla Cheiftech.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

inget nätagg, sonata III är fortfarande ett bättre köp om man behöver agg också.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Har ett Sonata III. Enligt mig det bästa chassit som finns att få tag på. Köpte det för 990:- för ett halvår sen och är verkligen supernöjd. Billigaste, snyggaste, smidigaste chassit någonsin OCH så får man ett supertyst nätagg som funkar klockrent..

Med andra ord, är detta ett skämt? Haha, förstår inte hur dom tänker, har dom tänkt alls? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ms22cn
Nätagget som följde med sonata III var ett earthwatts 500 tillverkat av Seasonic. Tror det kostar 6-700kr att köpa löst så det var inget skitagg precis. Håller med om att konceptet med sonata försvinner lite, särskilt prismässigt.

Du menar Delta antar jag?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jag skrev detta På prisjakt.

Har haft min burk i en vecka nu och efter lite moddning är jag väldigt nöjd.
Köpte denna för att jag ville ha en tyst burk, men det är den inte orginal (Är väldigt kräsen) fast man kör fläktarna på lägsta hastighet.
Jag ändrade till 5 volt på fläktarna och kör dom på mellan läget på fläktkontrollerna. Så nu är den tyst.
Den har fortfarande bra luftflöde och håller sig sval.
Det är en väldigt fin detalj kvalite på hela burken, det enda är att vissa kan uppfatta frontluckan som aningen plastig.
Kör med ett Corsair HX520 nätagregat som är modulärt,
så man behöver bara sätta i så många kablar som man använder.
Så det är ett stort plus att man kan dra dom kablar som används på baksidan om moderkortsplåten.
Hela burken blir helt fri från kablar så att det blir bättre flöde.
Hade det varit tystare fläktar i orginal så hade betyget blivit 10.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet