Månadens prestandadator december 2008

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför är det överflöd om man har 2.1 eller hörlurar?

Snarare tvärtom. Kör man 5.1 har man oftast något kasst datorpaket och kan gott köra på något integrerat. Kör man på vettiga hörlurar eller en riktig stereo så behöver man ett vettigt ljudkort.

Helt sant, jag ser ingen anledning att köra annat än mitt integrerade ljud på min Denon 5.1. Den klarar ändå inte att återge musik något vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En snabb fråga bara. Varför valde du att bara klocka till 3GHz? Säg inte att det bara räckte, för 2.66GHz räcker också.

Jag klockade bara till 3ghz för att det var enkelt och att jag kör med stock kylning. Kommer många händiga saker med moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför är det överflöd om man har 2.1 eller hörlurar?

Snarare tvärtom. Kör man 5.1 har man oftast något kasst datorpaket och kan gott köra på något integrerat. Kör man på vettiga hörlurar eller en riktig stereo så behöver man ett vettigt ljudkort.

Ser man det ur fler perspektiv än prestanda så går det självklart att argumentera för att ett bättre ljudkort återger ett bättre ljud.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Hej
Det stod någonstans att Vista 64 bit (eller något annat OS) krävdes för att utnyttja mer än 4 GB RAM. Jag har tänkt att bygga min andra dator i livet och tänkt mig ett prestandamonster. Så specen i artikeln är intressant att utgå ifrån.

Om jag satsar på Vista home premium 64bit, riskerar jag några kompatibilitetsproblem med andra applikationer?

Hälsningar
Richard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Ser man det ur fler perspektiv än prestanda så går det självklart att argumentera för att ett bättre ljudkort återger ett bättre ljud.

Ja det var jusst ljudkvalitén jag pratade om...

Sen kanske dyrare kort har specialeffekter för 5.1 osv. men för själva ljudet så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richard70
Hej
Det stod någonstans att Vista 64 bit (eller något annat OS) krävdes för att utnyttja mer än 4 GB RAM. Jag har tänkt att bygga min andra dator i livet och tänkt mig ett prestandamonster. Så specen i artikeln är intressant att utgå ifrån.

Om jag satsar på Vista home premium 64bit, riskerar jag några kompatibilitetsproblem med andra applikationer?

Hälsningar
Richard

Ja, det finns program som inte fungerar i 64 bitars Vista/XP, men det hör till undantagen. Vanligast är att gammal hårdvara saknar drivrutiner men det är ju aldrig något problem när man bygger en ny dator.

Däremot om man har någon gammal skrivare/scanner eller något sådant så kanske den inte fungerar.

Men rent generellt är det väldigt få problem i dagsläget med 64 bitar, tycker jag i alla fall (värre var det förr). Det största problemen jag har är med Vista Media Center som kräver 64 bitars codecs och det kan vara lite knepigt att få att fungera som man vill.

Men i dagsläget skulle jag aldrig bygga en dator med mindre än 4 GB i ram (nåja, lite beroende på vad det ska användas till) och då krävs ett 64 bit OS.

Permalänk

Det positiva med att gamla prylar inte funkar är att de måste bytas till nya...

Nä, skämt åsido. Tack för svaret! Jag har precis börjat redigera film och foton med Adobe photoshop och premiere elements. Spelar också lite spel, främst simulatorspel som tex Flight simulator. Nu när avtalet på hemma PCn snart går ut tänkte jag knåpa ihop en egen dator. Vill bygga den så att klarar lite tyngre applikationer.

/Richard

Permalänk

Det jag skulle vilja veta är hur detta systemet funkar i linux 64 bit, typ Ubuntu. Nån dom har en aning?

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richard70
Det positiva med att gamla prylar inte funkar är att de måste bytas till nya...

Nä, skämt åsido. Tack för svaret! Jag har precis börjat redigera film och foton med Adobe photoshop och premiere elements. Spelar också lite spel, främst simulatorspel som tex Flight simulator. Nu när avtalet på hemma PCn snart går ut tänkte jag knåpa ihop en egen dator. Vill bygga den så att klarar lite tyngre applikationer.

/Richard

Jag hade hellre väntat tills DFI släpper den nya M-atx brädan för i7... rätt gött att slippa måstet med stora chassin...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Fint, nästan identiskt med det jag ska bygga. Hade dock bytt ut hårddisken mot 2 st 500GB Samsung SpinPoint F1 u raid 0:a. Riktigt snabba och kostar tsm ungefär 1000 spänn. velociraptorn kostar ju 2,500 typ.

sen hade ja bytt chassit mot antec twelve hundred. lite mer av min smak ^^ sen ösa på lite me nätagget. cooler master 850w (modular) så slipper man trycka in 3,000,000 sladdar bakom datan o böka

hela system kostar runt 15,000kr ^^ toppresterande

Permalänk
Medlem

PS skulle bara säga att core i7 920 får vid 3,2 ghz får ca 20700 p i 3D mark Vantage

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

Kanske skall kalla paketen ½årets maskin istället för månadens....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Jag rekommendera dig att läsa lite om CUDA. Har inte läst några tester. Men om det fungerar som tillverkarna påstår ska decodingen av film osv gå betydligt snabbare med grafikkorten som har CUDA.

Mjukvaran måste även stödja CUDA och det finns inte så många redigeringsprogram i dag som har detta stöd.

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk

jag beställde en komplett core i7 dator för 12.100 kr idag!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Beställde du den i delar eller ett paket? Jag har kollat lite på det paket som komplett.se ( Komplett Gamer - New generation, 19995) har och för mig som inte är så väldig insatt verkar det vara en rätt bra dator, men den är för dyr för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
jag beställde en komplett core i7 dator för 12.100 kr idag!