Permalänk
Medlem

Mer minne, eller ?

Ploppade precis in 2 gb minne till mina redan befintliga 2gb.
CPU-Z, visar fint 4gb osv. men däremot i photoshop så står det bara 1,7gb användbart. Det känns lite surt eftersom det var den enda anledningen att jag köpte mer minne

Några frågor på detta:
1. Har hört att man behöver nån speciell drivrutin för att kunna nyttja 4gb minne i Windows XP, stämmer detta?
2. CPU-Z visar Frequency 200Mhz, men på minnerna står det att det ska vara 400Mhz?

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB 400MHz
win xp pro sp2

Tack på förhand
/Niklas

Permalänk
Hedersmedlem

Om du sökte lite på det du undrar över, hade du aldrig behövt ställa dessa två frågor

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

I alla fall. Det är bara XP64bit som stödjer 4Gb minne. Antar att du inte har det.
32bit stödjer bara 3,25 tror jag. Eller om det är 3. Osäker.

Dina minnen är av typen DDR (Dual Data Rate) och det menas att den skickar dubbla signaler per klockpuls (Hz). Tillverkarna väljer att skriva det dubbla eftersom man skulle kunna räkna med att det är 400 MHz istället för 200 Mhz.
Alltså, minnestypen DDR är alltid halva hastigheten mot vad det står. Men räknas alltså som dubbla eftersom det är dubbla överföringar.
Det är alltså inget fel på dina minnen.

/Oscar.A

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220