Fler streamprocessorer i nya Radeon HD 4800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om man tycker att ATi har bättre specs än nVidia så beror det mest på att man inte kan läsa specs. Nu har ATi t.ex. 160 shaders i 750MHz mot nVidia som har 240 shaders i 1296Mhz. ATi har 40 TMUer mot nVidia som har 80. Och HD4870 har 16 ROPs mot GTX 280 som har 32.
Nå, har ATi så fina specs? Det ATi har är att deras shaders i gynnsamma förhållanden kan göra mer än en operation, och ibland kan göra fem operationer. Vissa har därför börjat kalla det för 800 shaders när det bara är 160.

Nja. ATI hävdar väl sällan att de har 800 shaders utan 800 streamprocessorer. I annat fall måste ATIs shaders vara betydligt effektivare än nVidias då deras 160 i 750MHz kan hålla jämna steg med 216 i 1200MHz.

Det blir alltså tydligt att man inte kan jämföra ATIs specs med nVidias då de skiljer sig fundamentalt. Det man däremot kan jämföra är ATI vs ATI och nVidia vs nVidia.

Ang. nyheten så är jag lite skeptisk. Det har ryktats om RV790 och nu kommer RV775. Jag tror att vi ev kommer få se högre klockade 4870 men i övrigt samma specifikationer. Sen verkar det inte som att kortet kommer lanseras i januari utan kanske i feb-mars. Dock borde det "krocka" med RV870 men man vet aldrig.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Korten lär ju inte dyka upp på 3 månader. Vi gör nog alla bäst i att sluta hoppas och vänta. OM det är något vi ska hoppas på är det ju att ryktena är sanna, att dagens 4870 etc är samma kort, och att dessa bara kan flashas om med den nya biosen sen. Det har ju funkat förr på x850 korten...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Skiter man i det blå skåpet om man ska göre en total uppgradering av sitt system och köpa i7, Asus P6T, 6gb 1333 mhz ddr3 och....

HD4850 512 gb för 1500 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341327)

eller

HD 4870 512 gb för 2200 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357876)

Eller ska jag lägga till ytterligare några hundra (~500 kr) på respektive för att nå 1gb istället för 512gb?

I need help... :S

EDIT: Eller ska man vänta tills efter januari...

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanOeberg
Skiter man i det blå skåpet om man ska göre en total uppgradering av sitt system och köpa i7, Asus P6T, 6gb 1333 mhz ddr3 och....

HD4850 512 gb för 1500 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341327)

eller

HD 4870 512 gb för 2200 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357876)

Eller ska jag lägga till ytterligare några hundra (~500 kr) på respektive för att nå 1gb istället för 512gb?

I need help... :S

EDIT: Eller ska man vänta tills efter januari...

Du och jag och 100st till funderar på samma sak just nu. Ska man köpa nu eller ska man vänta var är prissänknigen som det har snackats om osv.

En sak är jag säker på och det är att 1GB är det som är bäst för framtiden om man ska ha kortet i 1år eller mer.

Så fundera inte på 512mb om du inte ska ha 2st i crossfire.

Sen tror jag att många väntar till januari själv väntar jag till efter 25 jan innan jag köper för o se vad som erbjuds då.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Du och jag och 100st till funderar på samma sak just nu. Ska man köpa nu eller ska man vänta var är prissänknigen som det har snackats om osv.

En sak är jag säker på och det är att 1GB är det som är bäst för framtiden om man ska ha kortet i 1år eller mer.

Så fundera inte på 512mb om du inte ska ha 2st i crossfire.

Sen tror jag att många väntar till januari själv väntar jag till efter 25 jan innan jag köper för o se vad som erbjuds då.

Jojo, men är det isåfall värt pengarna att lägga 2k för 4850 1gb eller 3k för 4870 1gb, NU?

är skillnaden i klockhastighet värt 1k extra?

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanOeberg
Jojo, men är det isåfall värt pengarna att lägga 2k för 4850 1gb eller 3k för 4870 1gb, NU?

är skillnaden i klockhastighet värt 1k extra?

Komplett.se har, visserligen HD4870 512MB, men det kostar 2200kr, vilket är lägre än normalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude

Så fundera inte på 512mb om du inte ska ha 2st i crossfire.

Om han ska köra två stycken i CROSSFIRE så ska han verkligen inte fundera på 4850 med 512MB minne. Minnet speglas och det resulterar i att de båda korten har samma data i minnet. Alltså ger 2xHD4850 512MB -> 512MB i "verkligheten".

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Komplett.se har, visserligen HD4870 512MB, men det kostar 2200kr, vilket är lägre än normalt.

Det var ju det jag skrev!:

"eller

HD 4870 512 gb för 2200 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357876)"

....?!?

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

RV775 existerar inte.
Det verkar som att källan till informationen om RV775 inte hade rätt uppgifter.
Enligt Fudzilla:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-UD4 | AMD Phenom II X3 720BE @ 2.8GHz | XFX Radeon HD4770 | 2x2GB Crucial Ballistix 6400| WD Green 1 TB |FSP Epsilon 600W | Antec Sonata | Windows 7 x64 7100 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blixten1
RV775 existerar inte.
Det verkar som att källan till informationen om RV775 inte hade rätt uppgifter.
Enligt Fudzilla:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Vad bra.
Då kan jag köpa nya GTX 260 i januari med gott samvete
(utan att behöva vänta ytterligare på den nya 4870 som det spekulerades om)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blixten1
RV775 existerar inte.
Det verkar som att källan till informationen om RV775 inte hade rätt uppgifter.
Enligt Fudzilla:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Läste precis detsamma. Synd bara att det inte finns någon källa till Fudzillas dementi, vilket gör att vi fortfarande inte har en aning om vilket som är rätt.
Dock tycker jag att Fudzilla på senare tid haft rätt i fler påståenden/rykten än de haft fel i.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blixten1
RV775 existerar inte.
Det verkar som att källan till informationen om RV775 inte hade rätt uppgifter.
Enligt Fudzilla:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Som jag trodde, Expreview är ju inte kända för att vara pålitliga. Och så var det väldigt skumt med 40 fler shaders och 8 fler TMUer, det passade inte på den kärnan.

Permalänk

Själv hade jag nog väntat till mitten av januari innan jag bestämde mig. Fudzilla kan ju ha fel. Det har ju florerat en hel del rykten om en reviderad RV770 så något är det säkert som är på gång, frågan är vad. Halvvägs genom januari lär vi fått fler indikationer på varthän det barkar!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Inaktiv

Det blir inget rv775 eller vad ni nu vill kalla det. Definitivt inte med de specsen; 840 SPs går inte jämnt upp.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Skit också ^^ Men 40nm krympningen kommer Q1 så jag väntar nog på den istället

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett 4850x2 2gb

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk

Vad innebär 40nm-krympningen för HD4850?

För jag har tänkt köpa ett sånt kort i Januari, ska jag vänta tills efter krympningen då eller?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calippo94
Vad innebär 40nm-krympningen för HD4850?

För jag har tänkt köpa ett sånt kort i Januari, ska jag vänta tills efter krympningen då eller?

Krympningen innebär lägre temps, ökad potential till högre klockning direkt ur fabrik, och lägre priser i handeln Även att kärnan blir ca 30% mindre i teorin så ATI borde möjligen kunna pressa in lite mer än i nuvarande HD4870 utan att göra det till en stekpanna inne i datorn

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Alltså, defenitivt värt att vänta på?
Q1 står väl för Quarter1 dvs. första kvartalet?

Så alla dessa förändringarna bör ske jan-mars?

Permalänk

40nm av RV770 lär vi inte se röken av. Den första kretsen som ATI planerar att släppa i 40nm heter RV740 enligt uppgifter från i somras. Det lär handla om ett kort som ligger strax under 4850 i prestanda. Strax därefter kommer RV870 släppas i 40nm. Av det jag läst på olika sidor kommer RV740 släppas i slutet av Q1 medan RV870 kommer under Q2 (gissningsvis mitten-slutet).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Krympningen innebär lägre temps, ökad potential till högre klockning direkt ur fabrik, och lägre priser i handeln Även att kärnan blir ca 30% mindre i teorin så ATI borde möjligen kunna pressa in lite mer än i nuvarande HD4870 utan att göra det till en stekpanna inne i datorn

Hur får du det till 30% mindre kärna? Ska du minska en kärna från 55nm till 40nm så har du ett chip på nästan exakt halva storleken om allt går skalenligt. Eller närmare bestämt 52% av storleken. Men nu tror inte jag att en krympning av rV770 blir aktuellt iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
40nm av RV770 lär vi inte se röken av. Den första kretsen som ATI planerar att släppa i 40nm heter RV740 enligt uppgifter från i somras. Det lär handla om ett kort som ligger strax under 4850 i prestanda. Strax därefter kommer RV870 släppas i 40nm. Av det jag läst på olika sidor kommer RV740 släppas i slutet av Q1 medan RV870 kommer under Q2 (gissningsvis mitten-slutet).

Precis. Tror inte det händer så mycket på ATis grejer framöver. Blir väl en HD4870 med högre klocks för att klubba GTX 260 216, men inget mer. Då har de vad de behöver för att klå GTX 260, GTX 280 och 9800GTX+.

Permalänk
Medlem

Hmmm...hoppas ryktet om att dom tillverkades med fler streamprocessorer men att en del av dom är avstängda,för isåfall borde det gå att låsa upp dom mjukvarumässigt och har man tur så fungerar några eller t.om alla..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Hmmm...hoppas ryktet om att dom tillverkades med fler streamprocessorer men att en del av dom är avstängda,för isåfall borde det gå att låsa upp dom mjukvarumässigt och har man tur så fungerar några eller t.om alla..

Har för mig att jag läste i den där "hälsar på hos ATI utvecklarna" artikeln att de kör med liten eller ingen marginal på 4850/4870, vilket låter jäkligt konstigt i och för sig men ändå. I vilket fall kör resten av 4800 serien antagligen med avstängta sp's men antar att det inte är mjukvarulåst.

Permalänk

kommer det nya grafikkorten i jan? lite olika bud nu!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
I vilket fall kör resten av 4800 serien antagligen med avstängta sp's men antar att det inte är mjukvarulåst.

Varför antar du att det inte är mjukvarulåst?:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

ATI är snabba på övergångerna nu, och vi kommer säkert få se RV870 relativt snart, och definitivt innan GT300. GT300 lär få det svettigt mot dom RV870 baserade korten.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Lär inte komma i januari...

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Varför antar du att det inte är mjukvarulåst?:)

Skulle väl vara en kombination av att det ofta står om hur de slår av/går runt/hanterar defekta komponenter när man läser om processortillverkning nu för tiden och att de kort man kunnat "låsa upp" senaste åren verkar vara ovanligare än antalet kort det inte gått på = verkar troligare/antagande. Men det är givetvis ingen omöjlighet, speciellt tex om efterfrågan snabbt stiger i ett viktigt lägre segment medans yielden blir bättre etc.

Permalänk
Medlem

Undrar när dessa kommer.

Någon som vet?
Har varit stillestånd här ett tag nu

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Undrar när dessa kommer.

Någon som vet?
Har varit stillestånd här ett tag nu

Ifall det stämmer det som står i tråden, och som du borde ha läst, så kommer det inga RV775 kort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ifall det stämmer det som står i tråden, och som du borde ha läst, så kommer det inga RV775 kort.

Så du menar att Sweclockers skriver om lösa rykten som inte alls stämmer?
Det måste svida för redaktionen.

Skämt åsido, fudzilla är väl inte direkt kända för att ha rätt... Har redaktionen tagit upp detta tror inte jag det bara är lösa rykten, utan en pålitlig källa.
Vi får se.
Krympningen till 40nm borde väl ändå fortfarande stämma, och med det kanske de ökar frekvenserna en aning också.
Who knows

*EDIT*
Det står att 40nm krympningen kommer i Q1, är Q1 januari fram till sista mars?
I så fall kan det vara värt att vänta

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.