Nu finns hårdvara som kan kontrollera Internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Du kan redan idag gåner på paketnivå och vem har påståt att dom ska göra det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Och för 12345123 gången du betalar för UPP TILL inte GARANTERAD hastighet så det är INGET som stör dig eller kommer störa dig, detta handlar om prioriteringar i deras ringar.
Handlar som tidigare skrivit att kunna säkerhetställa att övriga tjänster fungerar som dom ska.

Intressant... Och hur vet du vilken tjänst jag betalar för? Det kanske är stora nyheter, men DSL med "upp till" är inte den enda tjänst som erbjuds i detta land.

Sen vet jag inte hur du ställer dig till saken, men jag har aldrig litat på "vi kan och vill ha större möjligheter till men lovar att inte". Det finns ingen, någonsin, som hållt ett sådant löfte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Intressant... Och hur vet du vilken tjänst jag betalar för? Det kanske är stora nyheter, men DSL med "upp till" är inte den enda tjänst som erbjuds i detta land.

Sen vet jag inte hur du ställer dig till saken, men jag har aldrig litat på "vi kan och vill ha större möjligheter till men lovar att inte". Det finns ingen, någonsin, som hållt ett sådant löfte.

Jag vet inte vilka tjänster du betalar för, men eftersom du whinar och det i stort sett handlar om comhem i tråden så antar jag det, om du nu inte gör det, varför whinar du för? må väl med ditt fetband och ta dina storebror-ser-dig-överallt-oavsett-vad-du-gör-vart-du-är-idioti och skräm slag på 14isarna på nån annan sida.

För uppenbarligen kan du bara se det negativa med det, och som jag skrivit tidigare, comhem har haft PLs i flera år detta är bara en hastighetsuppgradering.

Läs även: http://www.idg.se/2.1085/1.53505

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Och jag som tänkte byta till Comhem. Det kan dom glömma nu.

Men för i h.vete, om du läser i forumet och tänker efter lite så är detta någonting som är en stor fördel. Enda fallet när detta inte är bra för dig är när du bara använder ditt internet till P2P eller om du inte har någe emot ifall din granne kan göra att din surfning blir tokslö.

Dessutom tror jag nog att nästan alla större aktörer på marknaden har någon sorts trafficshaping av den simpla anledningen att det är det enklaste sättet att hålla nöjda kunder även när nätet är maximalt belastat..

Konstigt att ingen ställt frågan om att sätta in en sådan produkt borde innebära en extra latens? Menar, den måste ju gå igen om och kolla på paketet innan den kan skicka den vidare, bandbredd i all ära men folk verkar glömma bort att höga latenser känns, och även om denna kanske bara skulle lägga till 1ms så kan många bäckar små....

Sen måste jag hålla med många här att rubriksättningen är förjävlig, gör om, gör rätt...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Pinsamt se kommentarer "h-e ska byta från Comhem nu osv."

Lär er läsa artiklar för böfvelen..

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

2008-12-17

Till min förtjusning såg jag att jag också kan ha 10 Mbit uppströms med com hem. Jag ringer dit på stört och ber dem slänga på den tjänsten, till min förvåning ser jag att jag bara har den hastigheten 19.00- 09.00 vid p2p.

Och så slog det mig: Den här artikeln!

Det blir väl till att ringa och avboka igen då. Annonserar man för hastigheten, saxat från deras hemsida: Extra uppström: 7-10 Mbit/s, så tycker inte jag att <100KB platsar in där.

Spelar ingen roll vad fan för protokoll jag använder, om de inte uttryckligen skriver att de "formar" trafiken godtyckligt ska de heller inte kunna debitera de pengar de tar varje månad.

Mina lina är krypplad, minst på ett sätt, vad jag vet. Bara så att ni vet.
Om man annonserar för en produkt skall man också kunna stå för den, inom rimliga gränser förstås.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

jag bor i sthlm och har då FAN inga problem med min 24/10 tjänst, så mest troligtvist är det något fel hos DIG eller i husets antenn-nät.
kan lova till 100% att det inte har NÅGOT som HELST med artikeln att göra.

Permalänk
Medlem

you´ll see...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

från 100 Mbit till 1Mbit under loppet av några dagar

Comhem har uppenbara problem med auto throtteling och deras Procera Networks PacketLogic PL10000 (el. motsvarande)
(läs mer ang. deras traffic shaping och inköp av PL10000, via sökning på google)

exempel:

prestandatest i användande av filesonic el. motsvarande tjänst under en period av ca 14 dagar med nytt comhem abonnemang (alltså IP-statistik för up/down stream är clean i deras traffic shaping system).

Comhem Bredband XXL 100Mbit tester för trafficshaping/throtteling

Dag 1-7, tester av nerströmshastighet motsvarande 100MBit i stockholmsregion
(i realitet ca 5-6 MByte/sec) alltså förväntad hastighet för Bredband XXL 100Mbit

Dag 8-10, comhem blockerar plötsligt trafik till motsvarande 10 Mbit nerströmshastighet
(i realitet ca 750 KByte/sec)

Dag 11-14, comhem fortsätter blockera trafik till motsvarande 1 Mbit nerströmshastighet
(i realitet ca 90 KByte/sec)

samtliga tester på bredbandskollen visar godkänt, vilket visar på att deras throtteling är inställd på vissa domännamn eftersom samtliga tjänster använder port 80 enl. ovanstående test. Inte svårt att misstänka kraftig throtteling äver på andra portar med dessutom P2P auto sense för nya oetabl. portar.

comhems VD Jens Persson (2008) säger så här om throtteling/traffic shaping med t.ex. Procera Networks PacketLogic PL10000 :

"DPI has become a critical element in our network and enables us to offer our customers the best possible service." referens arstechnica

hur kan man påstå att "best possible service" ska resultera i en hastighet som motsvarade ett ADSL modem för ca 10 år sedan (alltså 1 Mbit)??