Phenom II för AM3 – 20 procent snabbare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Om du kollade länken var det en butik som fanns där, när fler butiker lägger in processorerna i butikssystemen då lär det bli billigare.

Nja, priset är satt till 275 dollar vilket kan jämföras med i7 920:s 284. En viss sänkning kan man förmodligen räkna med, men man skall nog inte förvänta sig några mirakel.

Permalänk

Jag väntar på riktiga benchmarks istället för att tro på detta...

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Trodde först att Phenom II är 20% snabbare per klockcyckel, men icke. 20% snabbare vid 15% högre frekvens. Imponerande...

Synd, hade hoppats på något bättre. Då detta är Presentationsmaterial från AMD lär den inte ha framställts sämre än vad den är.

Källkritik, någon?

3GHz är inte 15 % snabbare än 2,66 GHz, möjligen 15 procent snabbare än 2,6 GHz fast det är mer än en marginell skillnad. För övrigt står det rakt upp och ner bredvid diagramet att den är 12% snabbare per klockcykel. Sen får vi gärna komma ihåg att den är kallare och mer klockvänlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Diagram ställs upp så här för att den nedre halvan (0-80) inte gör någon funktion i detta fall.

Nej, det är för att om du har med den delen, så ser skillnaden så liten ut som den är. (dvs 12% snabbare/klockcykel)
Ett välkänt knep som alla tillverkare använder, men som folk märkligt nog bara klagar på när vissa tillverkare gör det. ;*)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Låter märkligt att de inte lyckats optimera IPC, mer än marginellt :/ hm...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

missvisande rubrik

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Stämmer det AMD går ut med så kommer de nya Phenom fortfarande inte vara snabbare än Intel i samma klockfrekvens. Priset är väl det man får gå på då antar jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Källkritik, någon?

3GHz är inte 15 % snabbare än 2,66 GHz, möjligen 15 procent snabbare än 2,6 GHz fast det är mer än en marginell skillnad. För övrigt står det rakt upp och ner bredvid diagramet att den är 12% snabbare per klockcykel. Sen får vi gärna komma ihåg att den är kallare och mer klockvänlig.

Nu vet jag att X4 9950 går i 2,6GHz och inte 2,66GHz som t.ex Q9450 gör. Om du kan räkna är 3,0GHz 15% högre klockfrekvens än 2,6GHz.

Permalänk

stämmer dedär så är de mycket sämre än va jag förväntat mig, hoppas de är nåt fel men sån tur ska man ju inte ha

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som märker att det står fel i artikeln?

Citat:

Processortillverkaren AMD påstår att Phenom II X4 945 3,0 GHz är 20 procent snabbare än dagens mest kraftfulla Phenom X4.

Men i diagramet står det att det är Phenom II X4 940 3,0 GHz som kommer ha 20% bättre prestanda än Phenom X4 9950.
Så alltså är det Phenom II X4 940 som lanseras den 8:e januari som kommer ha 20% bättre prestanda(kommer antagligen inte ha så bra siffror som AMD publicerat, men ni förstår min poäng i mitt inlägg hoppas jag).
Phenom II X4 945 som lanseras i andra kvartalet 2009 kommer då antagligen ha bättre prestanda(20%+) om jag förstått det hela rätt.

Fast en detalj som förvirrar det hela är att enligt pappret står det att Phenom II X4 940 endast använder DDR2-minne. Men diagrammet innehåller även en stapel för DDR3-minne, men om man räknar bort den så är det, enligt diagrammet, 20% prestandaökning(vilket stämmer). Räknar man med den är det över 20% prestandaökning och det är väl sifforna som tillhör 945:an kanske?
Jag vet inte, men något sånt verkar det ju vara. Diagrammet är väldigt luddigt.

Permalänk
Medlem

Skumt diagram.. Har dom hyrt in Nvidias PR-byrå??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Trodde först att Phenom II är 20% snabbare per klockcyckel, men icke. 20% snabbare vid 15% högre frekvens. Imponerande...

Synd, hade hoppats på något bättre. Då detta är Presentationsmaterial från AMD lär den inte ha framställts sämre än vad den är.

Exakt, man blir ju fundersam...

Skulle vara roligt om de gjorde en >> Phenom II <<, höhö fattar ni
I mina ögon alltså att hypa prestandan på förhand för att sedan mot facit visa att den inte alls kunde matcha Intels C2D i prestanda, sänker ju dock iofs priset...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Intressant att skalan börjar på 80. Är inte det ett knep för att få statistiken att se bättre ut än vad den egentligen är?

Nej, det är standard. Alla tillverkare gör det och man får förklara det varje gång ett diagram dyker upp.

Dessutom är hela presentationen dränkt i tydliga nummer, till och med rubriken säger det tydligt. Lyckas man lura sig själv att tro något felaktigt så är man bra dum.

Faktum är att de faktiskt underdrivit siffrorna. Lägger man ihop dessa fördelar blir det mindre än de 20% som de påstår. Det kan bero på att de pratar om praktiskt prestandaökning snarare än teoretisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Vadå så en Phenom II i 2,6 ghz är ungefär lika snabb som en nuvarande ? :s .. låter ju inte okej

12% Högre IPC. Hur kan du få det till ungefär lika snabb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Diagram ställs upp så här för att den nedre halvan (0-80) inte gör någon funktion i detta fall.

Precis. Varje gång Intel, nVidia eller AMD presenterar ett diagram så får man förklara det för SweClockers läsare. Man undrar när det ska gå in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Oh herregud...

Då kan jag glömma en sådan processor..

Flera tusen billigare än motsvarande Intel. Klockar dessutom bara och är sval, vad är problemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
missvisande rubrik

Ja inte bara missvisande. Rent felaktig. Något som brukar kunna benämnas som en lögn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, det är standard. Alla tillverkare gör det och man får förklara det varje gång ett diagram dyker upp.

Dessutom är hela presentationen dränkt i tydliga nummer, till och med rubriken säger det tydligt. Lyckas man lura sig själv att tro något felaktigt så är man bra dum.

Håller fullständigt med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Precis. Varje gång Intel, nVidia eller AMD presenterar ett diagram så får man förklara det för SweClockers läsare. Man undrar när det ska gå in.

När folk börjar läsa siffrorna och texten och inte bara titta på de vackra bilderna.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
12% Högre IPC. Hur kan du få det till ungefär lika snabb?

Det står 12% frekvensökning (Frequency uplift), vilket är konstigt då 2.6->3.0 är 15,4%
Enligt diagrammet ser IPC ut att vara 3% högre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Det står 12% frekvensökning (Frequency uplift), vilket är konstigt då 2.6->3.0 är 15,4%
Enligt diagrammet ser IPC ut att vara 3% högre.

Sammanlagt är det 12% med 6Mb cache och DDR3. Och det är uppenbart att de räknar praktisk ökning och inte teoretisk. Annars skulle de ju skriva ut 15.4% från frekvens, men nu skriver de bara 12%.
T.ex. är den praktiska prestandaökningen mellan en Q6600 och en Q9770 oftast bara några procent i många applikationer. Men den teoretiska är mycket högre.

Med andra ord, 25% praktisk ökning till 3GHz innebär att den kan behövas en Phenom 9950 i över 3.4GHz för att matcha det.

Permalänk

undrar om denna presterar bättre än min Q9450?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Att effektförbrukningen är lägre är något som jag finner väldigt positivt. Hela datorindustrin borde prioritera detta. Ju lägre elräkningar desto bättre...

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plixness
Att effektförbrukningen är lägre är något som jag finner väldigt positivt. Hela datorindustrin borde prioritera detta. Ju lägre elräkningar desto bättre...

Absolut. Fast vad vi realistiskt kan hoppas på till nästa teknologi (efter kisel) är att effektförbrukningen inte höjs trots att vi får bättre grejer. Den nya grön-IT flugan lär nog hjälpa det målet på traven.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]