LCD-paneler faller i pris

Permalänk
Medlem

tft är bättre för hemmabruk, men för t.ex mig som jobbar med film så slår inget en hederlig sony proffs CRT, finns inget som återger färger bättre än en bra crt. och svärtan är ju ruggigt bra gämfört mot en tft.

det som argumenteras i tråden är ju massa fuffens fuffens som är bakom tekniken, inte själva tft skärmen i sig själv, går väl att fuska ihop "motion plus" till en 100hz crt med, och utöver "mjuk rörelse" får du även djupare färger och bättre svärta samt minimal latency.

ska jag på lan eller sitta på trånga utrymmen -TFT

vill jag lyxa med bilden eller jobba så blir det en modern -CRT

känns som många gämför hypermoderna 42" tft skärmar mot sin gamla suddiga 15" crt...

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
meh är du full eller? jag har en 100hz CRT TV och den gör inte det du säger. det är helt enkelt bara mer avslappnande för ögonen att titta på för det upplevs inget flimmer

CRT och LCD är inte samma sak.

Värt att tänka på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Den tekniken kallas för 100 hz och är jättegammal.
Det går ut på att tv:n försöker pressa ut 100 bilder i sekunden genom att gissa hur varannan bild skulle se ut genom att behandla bilden innan och efter.

Enligt mig kan det se ut som skit, eller, det ser ut som skit. Allt ser ut att vara med handkamera, ser ju inte klokt ut plus att tv inte alltid får till de gissade bilderna bra, de är alldeles trasiga.
Tekniken går att stänga av på de flesta "bra" tvapparater och kallas sällan 100hz utan kanske "pixel plus" eller "true motion".
Det blir lite tröttsamt att allt ser ut som om det skulle vara filmat med DV-kamera, dokumentärstyle.

Min åsikt.

Klok att basera en "åsikt" på något som borde vara "fakta" men som visar sig vara helt baserad på okunskap. Det som är mest skit är nog det som återfinns på betraktningshåll framför skärmen...

Ingen, vare sig LCD- eller CRT-TV fungerar som du beskriver. Uppdateringsfrekvensen är helt enkelt proportionellt mot lysskiktets beskaffenhet och rätt justerad ska en CRT inte filmra alls. Vidare kan en dåligt konstruerad eller felaktigt inställd LCD flimra, även den.

Problemet med flimmer kommer sig vanligen av att man kör en högre upplösning och lysskiktet är en kompromiss mellan snabbhet och tröghet i bilden och har en optimal frekvens som inte är åtkomlig i alla upplösningar.

En gammal CRT som kör en fix upplösning (t.ex. EGA, CGA, MDA, etc) flimrar i princip inte alls. Med ett mätinstrument kan man mäta "rippel" i ljuset, men det är allt. Där är "efterlysningen" så stor att man i stället får en suddig bild om bilden rör sig snabbt. Men så skedde oftast inte på den tiden då text och diagram var det som visades.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jay92
Är ni roliga eller?

Nya generationens LCD är bättre än CRT på ALLA punkter!

On/Off kontrast
Rörelseskärpa (motion resolution)
Upplösningsoberoende
Uppdateringsfrekvens
Input Lag
Betrakningsvinklar

Lär dig vad detta betyder och kom sedan tillbaka och förklara hur en LCD är bättre på dessa mycket viktiga punkter.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Hehe, om du med synvinkel menar betraktningsvinkel så har du helt fel.
Jag har en samsung 40A656 och betraktningsvinkeln är helt underbar.
jag kan stå i 80 graders vinkel från tvn och bilden är fortfarande sjukt bra.

Nej, den är inte sjukt bra vid 80 graders vinkel. Spana in färgåtergivningen när du ser den från sidan - det är horribelt. Min mamma köpte en 40A656 trots att jag avrådde henne från att köpa LCD, så nog har jag testat den - grundligt, för att försöka få bilden att bli bättre.

Men det är ju roligt att du gillar den.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Crt är fortfarande bättre än Lcd/tft. enda fördelen med lcd/tft är att de stålar mindre om man blir inte lika trött.

Sen har vi frågan vad gäller Färgrymd och korrekt geometri... Vilka jag anser vara stora fördelar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Klok att basera en "åsikt" på något som borde vara "fakta" men som visar sig vara helt baserad på okunskap. Det som är mest skit är nog det som återfinns på betraktningshåll framför skärmen...

Ingen, vare sig LCD- eller CRT-TV fungerar som du beskriver. Uppdateringsfrekvensen är helt enkelt proportionellt mot lysskiktets beskaffenhet och rätt justerad ska en CRT inte filmra alls. Vidare kan en dåligt konstruerad eller felaktigt inställd LCD flimra, även den.

Problemet med flimmer kommer sig vanligen av att man kör en högre upplösning och lysskiktet är en kompromiss mellan snabbhet och tröghet i bilden och har en optimal frekvens som inte är åtkomlig i alla upplösningar.

En gammal CRT som kör en fix upplösning (t.ex. EGA, CGA, MDA, etc) flimrar i princip inte alls. Med ett mätinstrument kan man mäta "rippel" i ljuset, men det är allt. Där är "efterlysningen" så stor att man i stället får en suddig bild om bilden rör sig snabbt. Men så skedde oftast inte på den tiden då text och diagram var det som visades.

Haha, jo visst är det så. Jag tror att vi gick om varann en mil eller så. Det var inte det som åsyftades i mitt tidigare inlägg.

Det jag skrev om är ett "relativt" nytt fenomen som främst dagens LCD-TV paneler använder sig utav, att genom en bildbehandlingsprocessor skapa ett nästan onaturligt flyt i filmen, ett onaturligt flyt som regissören aldrig tänkt sig vara där. Det finns en uppsjö artiklar om det här.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jay92
Är ni roliga eller?

Nya generationens LCD är bättre än CRT på ALLA punkter!

Kolla på Samsung 767 modellen, när du kollar på en film så känns det nästan omöjligt verkligt, löjligt verklighetstroget.
Känns som om det är extremt hög fps, vet inte vad det är som skapar själva "realtime seendet" eller hur man ska förklara det.

När du tex står på motorväggen och ser hur bilarna åker förbi i hög fart
så är det en helt annan uppdateringfrekvens som dina ögon upplever än dom du kollar på en hollywood film på en 1 år gammal LCD eller CRT.

Med Samsungs nya så känns inte TVn som en TV utan som ett fönster till alternativ verklighet (alltså filmen i sig).

Svårt och förklara, jag känner till alla regler med 60 fps begränsningar, och DVD körs i 30 fps eller vad nu är som är standard, vet inte vad det är riktigt,
ni måste se det med egna ögon!

Hur som helst,

LCD

+ Klarare och mycket bättre bild
+ Högre upplösning mer detaljrik bild
+ Finare färger, går inte att jämnföra en ny crt och ny lcd när man ser en fotbollsmatch via comhem box, gräset är så mycket grönare och klarare.
+ tar mindre plats

+ helt annan dimension än crt!

Ni som säger att CRT är bra har inte upplevt hur en ny LCD presterar!
Crt är ljusår bakom LCD, speciellt nu på senaste året har den totalt kört över gamla bänken (CRT) på alla punkter

god jul

Ni som har CRT, ett tips bara!
Köp LCD nu till jul och skippa bänken, använd er gamla CRT som bänk, för den kommer då användas för det den är till för

Haha... snacka om att du kör med allt lullull påslaget på den TVn, realistisk bild? Inte det minsta.....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730