VIA utmanar Atomsystem med bättre grafik

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Exakt som boris_vodka skrev, vad menar du? Alltså du skriver Ingen och sedan inte, det är två negativa ord vilket borde bli positivt, d.v.s motsatsen till inget d.v.s. alla. Syftningen på något är också spännande, jag förstår ej vad du menar. Är något i det här fallet de/den produkt som artikeln handlar om, eller är det vias komponenter i allmänhet.
Lustigt att du därtill skriver ”kommer” med versal, som om det vore ett eget namn och utelämnar punkt. A ja, man gör så gott man kan.

e väll ganska tydligt att han menar att ingen kommer att köpa från VIA, håller inte med honnom men är onödig att göra sig löjlig över språket.

hoppas du förstår vad ja menar trotts att ja börgsde med litet e iställer för Är

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kasta inte skit på VIA när ni inte har en aning om vad de har. Samt att C7 är bättre än Atom. Nano kommer däremot inte vara varmare än 20 grader per kärna med en frekvens på 2 GHz!

http://farm4.static.flickr.com/3273/2422399967_e501f6cd17.jpg

VIA C7
Secure Hash - SHA-1, SHA-256
On-Die Encryption - AES Support
Random Number Generation - 2 Hardware RNGs
Montgomery Multiplier - Support

VIA Nano
Secure Hash - SHA-1, SHA-260
On-Die Encryption - AES Support
Random Number Generation - 2 Hardware RNGs
Montgomery Multiplier - Support

Intel Atom
Secure Hash - Not Support
On-Die Encryption - Not Support
Random Number Generation - Not Support
Montgomery Multiplier - Not Support

Än finns det ingen som lyckats knäcka AES.

Nano har en TDP på 17 watt

Atom har en TDP på 2.5 watt

med SCH chipsetet till atom och inte det billiga skit 945 så har du en maskin som kan avkoda 1080p och drar under 10w, jag ser inte att nano kommer i närheten av den prestandan pr watt. Som jag ser det så är dom processorerna riktade till helt olika marknader.

Varmare än 20 grader pr kärna ? det beror väll på kylningen och arbetsbelastningen ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Spännande. Bra med konkurrens i av fler spelare och i fler segment.

En intressant sak är att det nu bara är Intel som fortfarande äger alla sina produktionsfabriker - alla andra, även VIA och AMD, lägger ut produktionen på tredjepartstillverkare. Det är framtidens melodi. Precis som de flesta tidningar koncentrerar sig på det redaktionella innehållet och anlitar ett tryckeri för att trycka tidningen, så koncentrerar sig hårdvaruföretagen på forskning och utveckling och hyr in sig på jättelika halvledarfabriker som tillverkar kretsar åt vem som helst. På så vis kan dessa företag, t ex TSMC, utnyttja sin svindyra utrustning till max.

I princip kan ett litet uppstickarföretag utmana de stora jättarna om de bara har en riktigt bra idé eller design, genom att låta andra sköta tillverkningen åt dem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Hade varit lite trevligt om redaktionen hade kunnat få en intervju med Via. Som jag förstod det hela så skulle det även komma varianter av Nano med 1333Mhz bus och klockhastigheter på 2GHz..... Så redaktionen, ges oss nu en ordentligt intervju med Via som julklapp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nano släpps H1 nästa år, vågar inte säg Q1 då det inte är säkert. Hela processorn är ju designad från scratch och har pågått i över 5 år - så man vill ju tro Q1. Snackas om 5-25W så det är inget element vi pratar om här inte. Ska även vara upp till fyra gånger snabbare under vissa sessioner än gamla arkitekturen.

Nano 64-bit ska sitta i mitt NAS-bygge det är en sak som är säker!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Nano har en TDP på 17 watt

Atom har en TDP på 2.5 watt

med SCH chipsetet till atom och inte det billiga skit 945 så har du en maskin som kan avkoda 1080p och drar under 10w, jag ser inte att nano kommer i närheten av den prestandan pr watt. Som jag ser det så är dom processorerna riktade till helt olika marknader.

Varmare än 20 grader pr kärna ? det beror väll på kylningen och arbetsbelastningen ?

http://hothardware.com/Articles/VIA-Nano-L2100-vs-Intel-Atom-...

Nano är tillverkar i 65nm medans atom har 45nm - ta en titt på testet och se vilken som är bäst. VIA håller på med en fyrkärning processor och jag längtar tills den möter ljuset. VIA lägger ner mer tid på arkitektur och det visar sig.

Bör även tilläggas att testet var på en beta-platform.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
http://hothardware.com/Articles/VIA-Nano-L2100-vs-Intel-Atom-...

Nano är tillverkar i 65nm medans atom har 45nm - ta en titt på testet och se vilken som är bäst. VIA håller på med en fyrkärning processor och jag längtar tills den möter ljuset. VIA lägger ner mer tid på arkitektur och det visar sig.

Bör även tilläggas att testet var på en beta-platform.

Via Nano på 1,8Ghz har en TDP på 25W mot Atoms 2,5W. Det vore ytterst konstigt om den inte presterade bättre, drar mer ström gör den säkerligen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Man är van vid att Intel är dyra, men inte lätt att slå en komplett ITX med Nano som kostar under 1000kr... Via är mycket dyrare med endast moderkortet.

Åtminstone har varit så, när Nano kom så vändes mina blickar från Via fullständigt och jag vet inte vad Via tar idag.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Via Nano på 1,8Ghz har en TDP på 25W mot Atoms 2,5W. Det vore ytterst konstigt om den inte presterade bättre, drar mer ström gör den säkerligen.

Nano har en 200 MHz högre klockfrekvens.. Nano är tillverkad i 65nm. Nano troddes ha en top TDP på 25w - kanske får vi en på 15 om det är så. Vet vi inget om. Du kan bara glömma Atoms värde på 2,5W - det är ett drömvärde. Topvärdet är nästan 4 gånger så högt. VIA's processorer är nästan dubbelt så stora pga av 65nm och en arkitektur med extra funktioner. Det är inte konstigt att den är varmare. Atom skulle inte ha någon chans om den var tillverkad i 65nm.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.