Star Trek, Var ska man börja?

Permalänk
Medlem

Star Trek, Var ska man börja?

Japp, som topic dådå. Jag har sett Stargate och älskar det så jag tänkte att jag borde i allafall ge star trek en chans. Men vilken serie ska man börja med? Det är inte jätteviktigt att det är just kronologisk ordning, utan säg den ordning man ska se dem för att lättast komma in i det.

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Så här tycker jag man ska se ST.

(Orginalserien) - Personligen tycker jag denna är så fruktansvärd seg, men orkar du se den så visst. Kommer säkert bli hatad för detta :/

The Next Generation

DS9 (eller så ser du DS9 efter voyager, spelar inte så stor roll)

Voyager

Enterprise

Sen ska väl filmerna klämmas in på lämpligt ställe.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Jag tycker iofs att man ska se Voyager före Enterprise. men Då Enterprise utspelar sig före Voyager så är det en smaksak vad man tycker.. Dock även om Enterprise utspelar sig före så är den nog mer kryddad än Voyager..

Iofs har Voyager många bra avsnitt i de sista säsongerna

I jakten på att ta sig hem och undvika The borg's

Dold text
Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag började med filmerna, och det tycker jag är ett utmärkt ställe att börja på.

Serien är charmig. Filmerna är bra!

Se filmerna, och börja sedan på antingen TOS eller TNG, beroende på vilket crew du tyckte bäst om i filmerna.

Permalänk
Medlem

Håller med att börja med TOS eller TNG beroende på hur tolerant man är på dom suveränta specialeffekterna
sen Voyager och DS9

sist Enterprise även om den ska utspela sig före alla dom andra är det så mkt framtidsgrejer och saker man tycker är kul som man bara skulle förstå om man såg dom andra innan.

filmerna bör ses före Voyager och DS9 tycker jag iaf

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Som Zpiritual säger. Orginalserien tycker jag man kan skippa dock om man inte vill få sig ett gott skratt.

Star Trek har sin absoluta höjdpunkt i DS9 säsong 5-7 tycker jag. Så det blir nåt att se fram emot då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet så akta er för att börja kolla på Battle Star Galactica, slutade på säsong 4 eftersom det vart för mycket drama, så watch out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
När vi ändå är inne på ämnet så akta er för att börja kolla på Battle Star Galactica, slutade på säsong 4 eftersom det vart för mycket drama, så watch out!

Whaaat? Battlestar Galactica(remaken) är ju en av de bästa science-fiction serier som gjorts på mycket länge. Sedan är fjärde säsongen för övrigt den sista säsongen.

Men visst, det blev segt i andra halvan av tredje säsongen. Samma med sista fjärdedelen av andra säsongen. Men fjärde säsongen tyckte jag höll bra klass.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Jag gillade filmen men inget som jag kommer sätta mig att glo på igen. kommer nog inte häller se serien häller.

Räcker med att följa lost och ha följt Större delen av Star trek.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Whaaat? Battlestar Galactica(remaken) är ju en av de bästa science-fiction serier som gjorts på mycket länge. Sedan är fjärde säsongen för övrigt den sista säsongen.

Men visst, det blev segt i andra halvan av tredje säsongen. Samma med sista fjärdedelen av andra säsongen. Men fjärde säsongen tyckte jag höll bra klass.

Det var säsong 4 som fick mig sluta kolla..

Permalänk
Medlem

Här är en lista över Startrek i kronologisk ordning. Jag följer den själv, med undantag av att jag skippar Enterprise och ser den serien sist. Detta då jag sett all Startrek, förrutom just orginalserien tidigare.

http://www.johnstonsarchive.net/startrek/st-episodes-1.html

Visa signatur
Permalänk

Jag gillade bara The Next Generation och sedan Deep Space 9. Om du ser på dem och gillar det kan du fortsätta med Enterprise. Voyager var inte alls bra.

Permalänk

självklart ska du se allt i kronologisk ordning
lite hjälp på traven:

<|Star Trek|> ----------- Star Trek (TOS), 1966-69 (Pilot: The Cage) S01: Sep-1966 - Nov-1966 (29 ep) S02: Sep-1967 - Mar-1968 (26 ep) S03: Sep-1968 - Jun-1969 (24 ep) F-1 Dec-1979 Star Trek: The Motion Picture F-2 Jun-1982 Star Trek II: The Wrath of Khan F-3 Jun-1984 Star Trek III: The Search for Spock F-4 Nov-1986 Star Trek IV: The Voyage Home F-5 Jun-1989 Star Trek V: The Final Frontier F-6 Dec-1991 Star Trek VI: The Undiscovered Country --------------- Star Trek: The Animated Series, 1973-74 S01: Sep-1973 - Jan-1974 (16 ep) S02: Sep-1974 - Oct-1974 (6 ep) --------------- Star Trek: The Next Generation, 1987-94 S01: Sep-1987 - May-1988 (26 ep) S02: Nov-1988 - Jul-1989 (22 ep) S03: Sep-1989 - May-1990 (26 ep) S04: Sep-1990 - Jun-1991 (26 ep) S05: Sep-1991 - Jun-1992 (26 ep) S06: Sep-1992 - Jun-1993 (26 ep) S07: Sep-1993 - May-1994 (26 ep) F-1 Nov-1994 Generations F-2 Nov-1996 First Contact F-3 Dec-1998 Insurrection F-4 Dec-2002 Nemesis --------------- Star Trek: Deep Space Nine, 1993-99 S01: Jan-1993 - Jun-1993 (20 ep) S02: Sep-1993 - Jun-1994 (26 ep) S03: Sep-1994 - Jun-1995 (26 ep) S04: Oct-1995 - Jun-1996 (26 ep) S05: Sep-1996 - Jun-1997 (26 ep) S06: Sep-1997 - Jun-1998 (26 ep) S07: Sep-1998 - Jun-1999 (26 ep) --------------- Star Trek: Voyager, 1995-01 S01: Jan-1995 - May-1995 (16 ep) S02: Aug-1995 - May-1996 (26 ep) S03: Sep-1996 - May-1997 (26 ep) S04: Sep-1997 - May-1998 (26 ep) S05: Oct-1998 - May-1999 (26 ep) S06: Sep-1999 - May-2000 (26 ep) S07: Oct-2000 - May-2001 (26 ep) --------------- Star Trek: Enterprise, 2001-05 S01: Sep-2001 - May-2002 (26 ep) S02: Sep-2002 - May-2003 (26 ep) S03: Sep-2003 - May-2004 (24 ep) S04: Oct-2004 - May-2005 (23 ep inkl. "Debugging Entry") ---------------

Sen kommer det en ny film under nästa år som verkar vara någon sorts remake/återupplivnings-film av TOS.

Bara att börja beta av
/R

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackafella
självklart ska du se allt i kronologisk ordning
lite hjälp på traven:

<|Star Trek|> -----------

Sen kommer det en ny film under nästa år som verkar vara någon sorts remake/återupplivnings-film av TOS.

Bara att börja beta av
/R

Kronologisk ordning är ju dock lite lurigt i Star Trek-sammanhang, Voyager är den serien som utspelar sig sist och Enterrprise utspelar sig tidigast fast det är den sista serien.

Själv tycker jag Voyager är den bästa serien, det beror nog mycket på att det var när SVT började sända det som jag fastnade för Star Trek över huvud taget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag får nog hålla med om att voyager är den bättre serien. dock lite väl mycket utfyllnads avsnitt i 4-5an om jag minns rätt?

Enterprise må ha sina sköna stunder synd bara att man städnigt blir påmind om att den utspelar sig före voyager. hade gjrot sig mycket bättre om den varit mer hightech. sen så kan man ibland tycka att skillnaden där ibland inte är så stor emot vad voyager använder för teknik.

En sak jag dock stör mig på. när de snackar krig så 'går de djupare ner i universum istället för som vanligt surfa på vågorna. känns lite som att de kör 2D när de utforskar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag fastnade för Star Trek när SVT visade Voyager, och det är enligt mig den bästa serien, tätt följt av Enterprise. Visst, man kanske bör se serierna i kronologisk ordning (dvs med Enterprise först), men om man inte har sett något förut så tycker jag att man ska börja med Voyager eller Enterprise först, för dom är lättast att komma in i.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Inget går upp mot TNG, även om specialeffekterna var lite väl ruttna i första säsongen

Permalänk
Medlem

I kronologisk ordning:

Enterprise, säsong 1
Enterprise, säsong 2
Enterprise, säsong 3
Enterprise, säsong 4
Star Trek: The Movie (2009)
The Original Series, säsong 1
The Original Series, säsong 2
The Original Series, säsong 3
Star Trek: The Motion Picture
Star Trek II: The Wrath of Khan
Star Trek III: The Search for Spock
Star Trek IV: The Voyage Home
Star Trek V: The Final Frontier
Star Trek VI: The Undiscovered Country
The Next Generation, säsong 1
The Next Generation, säsong 2
The Next Generation, säsong 3
The Next Generation, säsong 4
The Next Generation, säsong 5
The Next Generation, säsong 6, parallellt med Deep Space Nine, säsong 1
The Next Generation, säsong 7, parallellt med Deep Space Nine, säsong 2
Generations
Deep Space Nine, säsong 3, parallellt med Voyager, säsong 1
Deep Space Nine, säsong 4, parallellt med Voyager, säsong 2
Deep Space Nine, säsong 5, parallellt med Voyager, säsong 3 och First Contact
Deep Space Nine, säsong 6, parallellt med Voyager, säsong 4
Deep Space Nine, säsong 7, parallellt med Voyager, säsong 5 och Insurrection
Voyager, säsong 6
Voyager, säsong 7
Nemesis

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Hedersmedlem

Det här var ingen bra tråd att titta i...

Nyåslöfte för 2009-2010, Startrek, ett avsnitt/film per dag.

Såg på Voyager när det gick på SVT och gillade det så risken finns att jag börjar titta igenom alla serier/säsonger.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Se dem i den ordning de sänts på TV (airdates).
Första serien (TOS) är rätt seg tycker jag. Kan skippas. Det är några avsnitt i TNG och DS9 som har direkt återkoppling till TOS. Men sen är de första bunten filmer också gjorda på besättningen från TOS. Så kan vara en fördel att se TOS trotts allt.
Sen TNG och varva med DS9 (de sändes tillsammans en kort tid).
När du kommit tillräckligt en bit in i DS9 kan du starta med VOY men de kan sedan ses helt separat.
Avsluta med ENT. Serien lanserades som en prequel till de andra etc. I de 2 första säsongerna (som inte är höjdare) är det inte så. Säsong 3 är visseligen inte heller prequel men det är ivf riktigt bra. När de byttes lite storywriters till säsong 4 så blev det hur bra som helst. Jag tycker säsong 4 av enterprise tillsammans med senare säsonger av DS9 hör till det bättre av star trek som gjorts.
Varva in med filmer där det passar. Helst ska man ju inte se dem för tidigt men det gör inget om man ser dem "försent".

Börja absolut inte med ENT.

Om du funderar så har de senare filmerna och TNG, DS9 och VOY samma tidsdifferens (dvs. vårt årtal (när de gjordes) plus 377 år).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det här var ingen bra tråd att titta i...

Nyåslöfte för 2009-2010, Startrek, ett avsnitt/film per dag.

Såg på Voyager när det gick på SVT och gillade det så risken finns att jag börjar titta igenom alla serier/säsonger.

Om jag inte räknade fel så får du spurta lite, det borde bli ~18 dagar (bara serierna) kvar på 2011

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag har sett allt utom animated series och jag vill bara säga att voyager och ds9 är slöseri med tid, dom suger! Enterprise är den bästa serien (hatad av många men sen gillar ju folk de tidigare nämnda så dem kan du inte lita på) Sen ska du givetvis se TNG och TOS om du blir hardcore fan. Alla filmer måste också ses.

Enterprise har brister men den är den mest sammanhängande storyn, iaf under säsong 3, och den är jävligt spännande där. Dessutom är gubbarna på skeppet schyssta, inte som janeway, chakotay, sisco, nareese, Riker, doktorn i TNG eller den där fåniga shapeshiftern i ds9. Enterprise är dock inte så trekkig som TNG, men är lite mer som SG-1 där dom har ett rejält, dominerande hot. Luitenant Worf, Data, Spock och William Shatner är vinnarna i star trek och dessa ser du i TNG resp. TOS.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Hitta denna gamla tråd ...
vilka är taggade på nya serien Discovery som ska börja sändas om 36 dagar på Netflix ?
Själv älskar jag star trek och ser verkligen fram emot en ny serie ! Hoppas den går i riktig startrek anda och inte att man bara "köpt" namnet ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Hitta denna gamla tråd ...
vilka är taggade på nya serien Discovery som ska börja sändas om 36 dagar på Netflix ?
Själv älskar jag star trek och ser verkligen fram emot en ny serie ! Hoppas den går i riktig startrek anda och inte att man bara "köpt" namnet ...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nervös :S Alltid orolig att dom ska försöka spela på dom gamla bra serierna främst då TNG och DS9 i viss mån voyager, och i och med detta förstöra även dessa serier för mig.

Är inget stort fan av Enterprise, kändes inte lika mycket Star Trek för mig utan mer en generic rymdserie. I viss mån även Voyager. Sen finns även aspekten att man lyft dom tidigare serierna högre upp än vad dom faktiskt förtjänar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Eller så laddar man upp med Babylon 5 istället

Själv klarar jag bara inte av TOS, även lite svårt för början av TNG, lite väl mycket teater-skådespelande.

Men uppskattade DS9 (inte på samma nivå som Babylon 5 dock).
Voyager och Enterprise gillade jag faktiskt och ser fram mot att det kommer en ny serie

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Startrek TNG.
Voyager.
Enterprise.

DS 9 har jag tittat på, vet inte om jag sett alla säsonger men jag fastnade aldrig för den, ST ska utspelas på ett rymdskepp. Sedan vill jag minnas att Ferengis hade ganska mycket screen time i DS9 och jag bara hatar dom. Pallar inte mer hur urbotat korkade dom oftast framställs som oavset ST serie.

Orginal serien har jag sett lite på med men tyvärr den är för seg och effekterna är väl lite i klenaste laget så blir igen bra inlevelse för mig.

Precis som andra nämnt så var det Voyager på SVT som gjorde att jag fastnade för ST och jag tycker nog den är bäst tätt följt av Enterprise.

Startrek TNG var lite seg för mig att komma in i då jag gick från Voyager till den men när man väl kommit in i den så är den helt lysande med och kan ses om fler gånger.

Många ger Enterprise skit men jag gillar att det utspelar sig tidigt och har vissa anknytningar till dagens rymd teknik vilket gör att det känns mer Sci-Fi än bara fiction.
Sedan är mäniskan lite mer av ne underdog in Enterprise, skeppen är mer begränsade osv medans Voyager så är mycket ofta beskrivit som maxat enligt "naturlagarna" som man känner till dom i serien.

En bra ST serie ska i alla fall ha lite grund i verklig fysik, teori och återkopplingar till historiska händelser för att sälja Fiction delen annars är det inte bra Sci-Fi.
Sedan är det självklart mycket mumbo jumbo i ST men det görs så mycket bättre där än i många andra Sci-Fi serie.

Vad det gäller filmerna så gillar jag ettan best.
Den är så jävla vacker och även den återkopplar till dagens rymdteknik, jag satt som klistrad under hela filmen.

Sedan är 4:an bra med dock mer komedi.

2:an anses bäst av många men ingen film jag gillar, var en av dom första jag såg som barn med men gillade inte den då heller. Men du kanske gillar den, det är helt OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Startrek TNG.
Voyager.
Enterprise.

DS 9 har jag tittat på, vet inte om jag sett alla säsonger men jag fastnade aldrig för den, ST ska utspelas på ett rymdskepp. Sedan vill jag minnas att Ferengis hade ganska mycket screen time i DS9 och jag bara hatar dom. Pallar inte mer hur urbotat korkade dom oftast framställs som oavset ST serie.

Orginal serien har jag sett lite på med men tyvärr den är för seg och effekterna är väl lite i klenaste laget så blir igen bra inlevelse för mig.

Precis som andra nämnt så var det Voyager på SVT som gjorde att jag fastnade för ST och jag tycker nog den är bäst tätt följt av Enterprise.

Startrek TNG var lite seg för mig att komma in i då jag gick från Voyager till den men när man väl kommit in i den så är den helt lysande med och kan ses om fler gånger.

Många ger Enterprise skit men jag gillar att det utspelar sig tidigt och har vissa anknytningar till dagens rymd teknik vilket gör att det känns mer Sci-Fi än bara fiction.
Sedan är mäniskan lite mer av ne underdog in Enterprise, skeppen är mer begränsade osv medans Voyager så är mycket ofta beskrivit som maxat enligt "naturlagarna" som man känner till dom i serien.

En bra ST serie ska i alla fall ha lite grund i verklig fysik, teori och återkopplingar till historiska händelser för att sälja Fiction delen annars är det inte bra Sci-Fi.
Sedan är det självklart mycket mumbo jumbo i ST men det görs så mycket bättre där än i många andra Sci-Fi serie.

Vad det gäller filmerna så gillar jag ettan best.
Den är så jävla vacker och även den återkopplar till dagens rymdteknik, jag satt som klistrad under hela filmen.

Sedan är 4:an bra med dock mer komedi.

2:an anses bäst av många men ingen film jag gillar, var en av dom första jag såg som barn med men gillade inte den då heller. Men du kanske gillar den, det är helt OK

Har du eller någon annan här något bra tips var man kan se Star Trek filmerna samt alla serier? Jag har netflix men dem har ganska dåligt Star Trek utbud. Skulle önska någon bra tjänst för Star Trek samt stargate och andra bra sci fi serier o filmer

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Har du eller någon annan här något bra tips var man kan se Star Trek filmerna samt alla serier? Jag har netflix men dem har ganska dåligt Star Trek utbud. Skulle önska någon bra tjänst för Star Trek samt stargate och andra bra sci fi serier o filmer

Den som spar han har så kan inte på rak arm hjälpa dig där tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

Har du eller någon annan här något bra tips var man kan se Star Trek filmerna samt alla serier? Jag har netflix men dem har ganska dåligt Star Trek utbud. Skulle önska någon bra tjänst för Star Trek samt stargate och andra bra sci fi serier o filmer

Alla serier finns ju på Netflix, så dåligt utbud kan jag inte riktigt hålla med om. Kirk/Spock-filmerna samt de flesta av TNG-filmerna fanns där med från höstas tills nu innan sommaren när de togs bort (det jag verkligen ogillar med Netflix!).
Men som Trekkie-fan kan jag ändå knappast klaga. Att kolla på alla avsnitt i alla serier tar sin tid!