Bärbar dator med dubbla skärmar

Permalänk
Medlem

Skitbra idé tycker jag. Jag skulle vilja ha en, men en 17" och två utvikbara 17"are till hade onekligen varit ballare. Skulle vara perfekt för Reason.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

jo men denna är inte utformad för att gå i stan med mellan cafeterior

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
Jävligt mustig idé Personligen tycker jag dock att Apple tribook-konceptet är ett strå vassare Och jag är ingen mac-användare eller mac-fantast ;P

http://dvice.com/archives/2008/12/apple_tribook_n.php

Skillnaden är att den där triBook är en konceptdesign från nån random webbsida. Knappast realistisk. Lenovos dator existerar på riktigt.

Permalänk
Medlem

Undra om man får en släpkärra med på köpet? Med tanke på att den väger ~5 KG är den inte så bärbar i mina ögon.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
borde inte 1920 x 1200 vara lite väl stort för en 17" ?

Finns t.o.m. 15-tummare med 1920x1200. Stationärt måste du upp på minst 22", men på bärbara finns det mindre grejer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXer Undra om man får en släpkärra med på köpet? Med tanke på att den väger ~5 KG är den inte så bärbar i mina ögon.

Men ge dig. Orkar du inte bära en dator som väger fem kg? Iväg till gymmet och träna lite då.

Inse att det inte är en dator avsedd för att surfa YouTube på Wayne's Coffee. Tänk dig en konsult som kan fälla upp locket på den här och börja jobba samtidigt som kokurrenten (du) får gå andra vändan ut till bilen och hämta skärmen. Iofs måste du väl be nån om hjälp att bära in skärmen eftersom en skärm som klarar 1920x1200 lär väga nästan dubbelt så mycket som den här datorn som var för tung för dig att bära...

Visa signatur
Permalänk

Jag trodde först det var någon märklig konceptdesign när jag såg den första bilden på den, men icke. Personligen tror jag inte det är många fotografer som köper den där. De har nog att släpa på när de är i fält (inte alla som är i fält förvisso, men de som är stationära har nog lite högre krav på skärm än vad den där erbjuder). Finns väl inte en kameraväska som rymmer den där i laptopfacket heller för den delen.

Känns som att det är löjligt mycket datorkraft för fotografer också, men, men. När det gäller CAD, 3D och filmproduktion däremot kan den där nog vara eftertraktad. Kanske just film som primär syssla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag trodde först det var någon märklig konceptdesign när jag såg den första bilden på den, men icke. Personligen tror jag inte det är många fotografer som köper den där. De har nog att släpa på när de är i fält (inte alla som är i fält förvisso, men de som är stationära har nog lite högre krav på skärm än vad den där erbjuder). Finns väl inte en kameraväska som rymmer den där i laptopfacket heller för den delen.

Känns som att det är löjligt mycket datorkraft för fotografer också, men, men. När det gäller CAD, 3D och filmproduktion däremot kan den där nog vara eftertraktad. Kanske just film som primär syssla.

precis min tanke... dessutom tror jag inte att de stora företagen byter bort sina fotografers Mac datorer mot en Windows pga av detta.
Ska man dessutom ha en ersättare för en fast dator som ska stå fast när den används och väger 5kg+ då kan man faktiskt ta den datorn RoleX visade bilder på.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Mangesiumchassin?

Magnesium använjds ju visserligen i motorblock men aldrig för sig självt utan med aliminium runt om. Ända redigt bra med magnesium är vickten annars är det ju inte ens lika hålbart som aluminium. Det är förbaskat oädelt så tål inte några syror eller vatten nåt vidare utan nån form av behandling. Ren magnesium och syre är ju som sagt igen höjdare.

Svårt å se vad magnesium skulle göra bättre än säg aluminium chassin i form av hållbarhet eller kolfiberchassi som är starkare och lättare än båda.

Men kanske lite of topic.

Sedan tänker jag inte gå in på någon ndiskution om denna laptop är använd bar eller ej då det säkert fins en målkrupp. Vet inte om en fotograf behöver en quad processor osv eller om dom bara är otåliga.

Oavset tycker jag 5Kg för en bärbar dator är mycket. En sak å släpa på det i 10 minuter men testa 25-30 minuter att ha den i näven. Axelrem hjälper ju en del men för eller senare får man ont i dom med. Inte pga av att folk är otränade utan att många inte dagligen släpar saker på axlarna.

3kg nåt väger min gammla relik och tycker det är på gränsen till vad den bärbar ska väga. Efter det får dom skicka med hjul och koppel för då är det släpbart.

Magnesium, ok magnesiumlegeringar om man nu skall vara fullständigt korrekt men det är precis som man säger aluminium när det nästan alltid är en legering där oxå.

Så chassit i magnesium och höljet har man kolfiberförstärkningar om man nu skall ta upp det oxå.

Så man tjänar vikt på att använda magnesium istället för aluminium. Därför var det så kul när Apple kom med sin reklam om aluminium när det finns PC-tillverkare som kör med lättare grejer och minst lika hållbara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

denna hade man köpt bara för att vara värst