Western Digital skär ned

Permalänk
Melding Plague

Western Digital skär ned

Hårddisktillverkarna har inte besparats från den rådande finanskrisen. Western Digital ser nervöst på framtiden, och kommer att lägga ned fabriker och varsla anställda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl en trolig utveckling för många hårddisktillverkare med intågande SSD.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att även cheferna tar sitt ansvar och sänker sina egna löner. Väldigt få företag som har gjort det vad jag vet.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Tycker det är bra att även cheferna tar sitt ansvar och sänker sina egna löner. Väldigt få företag som har gjort det vad jag vet.

Håller med, väldigt sympatiskt gjort. (Om än det inte står hur stor sänkningen är så är det åtminstone en fin gest).

Permalänk
Medlem

Jag har gynnat dem lite i alla fall. Jag har köpt western digital hårddiskar för ca 8000 kr detta året.

Permalänk
Medlem

Jag har också gynnat Western Digital. Köpt en 500 Gb och en 1Tb från Western Digital detta år. Mycket bra hårddiskar! Seagate och Hitachi är också bra...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Hoppas bara dom inte går i KK.
Köpt 8x1TB GP RE-2 diskar i år.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

Den som tror sig vara oberörd av krisen måste verkligen bo under en sten, det här drabbar precis alla.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Man kan ju hoppas att varslet inte sker och att de börjar med tex ssd för de två fabriker som ska gå.

iofs berör det inte så mycket oss i sverige. kasnke 20kr dyrare diskar ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har gynnat dem lite i alla fall. Jag har köpt western digital hårddiskar för ca 8000 kr detta året.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Hoppas bara dom inte går i KK.
Köpt 8x1TB GP RE-2 diskar i år.

Jag måste bara fråga vad ni ska med så mycket lagringsutrymme till, om det nu är för privat bruk. Så, hinner ni verkligen fylla alla dessa diskar, eller är det pga trasiga diskar som byts ut? :] Fortfarande oerhört många tycker jag.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Avstängd

Kanske borde ha satsat på SSD.

Permalänk
Medlem

Känns som om det var en god idé att man köpte en 640 GB av WD alldeles nyligen. De har bra grejer, tysta och snabba.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

SSD är än så länge enbart en marginalprodukt och inget som de drar in pengar på. Troligen har tillverkarna inte ens någon vinst på de produkterna.

Varken produkterna eller marknaden är mogen idag. Behovet som finns hittar man hos riktiga entusiaster och möjligen på servermarknaden, men det rör sig om försvinnande små volymer i förhållande till vanliga hårddiskar.

Om ett par år så kanske SSD har kommit upp i såpass stora volymer att de börjar synas i bokföringssiffrorna som annat än dyra utvecklingsprojekt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Tekniken i dagens SSD är inte särskilt bra för massmarknaden så det är inget större problem utan det är dom små marginalerna inom komponentmarknaden som slår hårt mot alla och att det gått så snabbt utför.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Jag måste bara fråga vad ni ska med så mycket lagringsutrymme till, om det nu är för privat bruk. Så, hinner ni verkligen fylla alla dessa diskar, eller är det pga trasiga diskar som byts ut? :] Fortfarande oerhört många tycker jag.

Jag byggde ny huvvuddator för videoredigering i våras och då är det optimalt med 3 stycken hårddiskar, en för OS, en för oredigerad video och en för redigerad video. Då blev det WD 6400AAKS diskar för de har ju bra prestanda. kostnaden för dessa var väl ca 2000 kr lite drygt.

Jag har köpt en extern 2,5-tums 250GB WD passport till min Linksys NSLU2 som kör backuper över internet till en likadan maskin placerad hos en bekant och där sitter en likadan extern hårddisk. Dessa två hårddiskarna gick väl på sådär 1500 kr och de köpte jag i början på hösten. Det är mest digitalfoton vi backuper över internet.

Nu håller jag på att bygger en filserver så vi får central lagring till våra 5 arbetsdatorer i hushållet och jag vill kunna backupa alla hårddiskar vi har i hela huset till denna servern och räknade med att jag kommer att behöva drygt 3 TB utrymme till de filer vi redan har och så vill jag ha redundans så därför har jag köpt fem stycken Western Digital Green Power WD10EACS diskar för lagringen vilket ger 4 TB diskutrymme när jag kör RAIDZ1 i ZFS (motsvarar raid5, en disk går bort till redundansen). Kostnaden för dessa 5 hårddiskar var 5000 kr.

Totalt blir detta 8500 kr ungefär för hårddiskarna så 8000 kr var alltså i underkant.

Förutom videokameran som producerar åtskilliga gigabyte varje gång man använder den och de redigerade videofilerna så har jag en TV-inspelningsdator med konstant fulla hårddiskar som man flyttar filerna hit och dit för man aldrig orkar bränna skivor så nu blir det nya filservern som får ta hant om det hela. Min sambo hon är fotointresserad och har nog tiotusentals bilder som också ska få samsas om utrymmet.

Folk tror väl att man fildelar och håller på bara för att man har massor av hårddiskar men i mitt fall är det mesta sådant jag spelat in själv från TV eller filmat med videokameran. Eftersom jag är småbarnsförälder hinner jag inte titta så mycket på TV så då spelar man in allting istället och hinner sedan aldrig se på det...

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 12st WD under årskiftet 2007 och början på 2008 och 12st samsung för den delen med. Suger lite i köaprtarmen för några te men mäst för dom i ena burken börjar blir bra fulla och den andra burken är väl helften av dom fulla så jag klarar mig än ett tag. Men synd att dom får lägga ner men relativt sett så är det ju igen STOR del av företaget och det verkar ju vara i förebyggande syffte främst. Men klart synd om dom 2500 som får gå.

Permalänk

Håller med andra som sagt det tidigare - det är bra att cheferna också ser över sin lön. De får alltid mer än de behöver iaf ^^

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Med risk för flera kommande dumförklaringar, vädrar jag nu en fundering jag haft länge: Varför ska det alltid skäras ned bara för att vinsten är mindre än väntat? WD fick 0,4 miljarder dollar mindre än de förväntat sig - än sen? De fick fortfarande 1,7 miljarder i vinst. Varför måste de tjäna minst så mycket, som deras överbetalda konsulter har siat? Vidare, var är alla pengarna från tidigare vinster, under högkonjunkturen? Konjunkturer har i evig tid svängt fram och tillbaka, så på det området torde siarnas arbete vara mycket förenklat - varför inte spara pengar till sämre tider , och behålla sina anställda. På så sätt blir de ju först på marknaden när konjunkturen blir bättre; de behöver, till skillnad från sina konkurrenter, inte omrekrytera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Med risk för flera kommande dumförklaringar, vädrar jag nu en fundering jag haft länge: Varför ska det alltid skäras ned bara för att vinsten är mindre än väntat? WD fick 0,4 miljarder dollar mindre än de förväntat sig - än sen? De fick fortfarande 1,7 miljarder i vinst. Varför måste de tjäna minst så mycket, som deras överbetalda konsulter har siat? Vidare, var är alla pengarna från tidigare vinster, under högkonjunkturen? Konjunkturer har i evig tid svängt fram och tillbaka, så på det området torde siarnas arbete vara mycket förenklat - varför inte spara pengar till sämre tider , och behålla sina anställda. På så sätt blir de ju först på marknaden när konjunkturen blir bättre; de behöver, till skillnad från sina konkurrenter, inte omrekrytera.

Omsättning och vinst är inte samma sak. Omsätter dom 2.1 miljarder men gör en vinst på 300 miljoner så blir det ju bara 100 miljoner nästa år. Do mbehöve ju bygga upp marginaler för investeringar osv så svårt å veta vad deras vinst är när do msanckar omsättning. Kan vara så att dom kommer gå med förlust om dom itne sparar in dessa 150 miljoner.

Permalänk
Medlem

åh, såg inte "omsättning". tyckte väl att det var en jävla vinst... Men resonemanget kvarstår om andra företag, som är rädda för att deras aktiekurs skall gå i fördärvet.

Permalänk
Medlem

Jag och alla jag känner har köpt hårddiskar som aldrig förr i år. Och alla jag rekommenderat köp till har valt WD. Jag borde få nån mängdrabatt. Fattar inte varför WD, Seagate och Hatachi inte har hoppat på SSD tåget än, de kommer ju hamna utanför när nybörjare som OCZ lanserar sin typ fjärde serie diskar snart. Generationer när det gäller SSD går fort, och tekniken rusar fram.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill låta som nån undergångs-siare men vänta bara när Dollarn rasar då får vi se på kris och det är väl antagligen OffT men ändock inte för den här nedskärningen hos WD är ingenting när $ har rasat till hälften eller där under.

Jaja till OnT så visst måste WD som vilket annat företag som helst skära ner för hur gör man själv när kassan sinar jo man skär ner på utgifterna så Makro som Mikroekonomi har ganska stora likheter ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Med risk för flera kommande dumförklaringar, vädrar jag nu en fundering jag haft länge: Varför ska det alltid skäras ned bara för att vinsten är mindre än väntat? WD fick 0,4 miljarder dollar mindre än de förväntat sig - än sen? De fick fortfarande 1,7 miljarder i vinst. Varför måste de tjäna minst så mycket, som deras överbetalda konsulter har siat? Vidare, var är alla pengarna från tidigare vinster, under högkonjunkturen? Konjunkturer har i evig tid svängt fram och tillbaka, så på det området torde siarnas arbete vara mycket förenklat - varför inte spara pengar till sämre tider , och behålla sina anställda. På så sätt blir de ju först på marknaden när konjunkturen blir bättre; de behöver, till skillnad från sina konkurrenter, inte omrekrytera.

För att annars får styrelsen sparken direkt av aktieägarna som förväntar sig att dom ska få valuta för pengarna dom har investerat. Ungefär som det är med alla andra företag på denna jord som är börsnoterade. Det är för att eliten ska få mer pengar och gemene man ska bli utan jobb.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Den som tror sig vara oberörd av krisen måste verkligen bo under en sten, det här drabbar precis alla.

För egen del på ett positivt sätt, har nog aldrig konsumerat så mycket som i höst

Varje år måste företaget visa ägarna hur stora vinster de kommer göra under kommande år. Når man inte upp till dem är den naturliga delen att skära på utgifterna istället för att på så sätt ändå försöka nå upp till målet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
För att annars får styrelsen sparken direkt av aktieägarna som förväntar sig att dom ska få valuta för pengarna dom har investerat. Ungefär som det är med alla andra företag på denna jord som är börsnoterade. Det är för att eliten ska få mer pengar och gemene man ska bli utan jobb.

Kommunistfasoner. Aktieägare är ädla människor vars investeringar är en förutsättning för att bolaget skall finnas över huvud taget. Om det sedan visar sig att utdelningen är så dålig att pengarna skulle kunna användas bättre på annat håll är det väl inte konstigt om man antingen försöker förbättra situationen eller också avvecklar verksamheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Tycker det är bra att även cheferna tar sitt ansvar och sänker sina egna löner. Väldigt få företag som har gjort det vad jag vet.

Varför skall han sänka lönen när han gjort företaget mer effektivt, det borde i mina ögon resultera i löneökning snarare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730