Windows under 90 procent i ny undersökning

Permalänk

Samma här. Jag VILL verkligen gilla Linux men efter 2-3 dagar tröttnar jag. Visst det mesta funkar i Linux (ubuntu) men ändå inte lika skönt som i XP... Helheten är sämre helt enkelt.

- Windows är kanske inte lika snyggt men det funkar helt perfekt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag ska lägga in mitt typsika inlägg i dessa sammanhang Må ses som negativt men jag ser det mer som realistiskt

Linux må ha blivit bättre på desktopsidan, mycket bättre till och med. Men oavsett hur många distrubitioner jag provar, oavsett hur ofta jag än hoppas på mirakel vid en ny version så kommer inte det i närheten av Windows.

Jag är datornörd, kan använda linux, har enkelt för att lära mig men det spelar ingen roll hur många veckor jag ger Linux så saknar jag ändå Windows. Tyvärr känner jag av bristerna och problemen gång på gång... Det mesta har med den inlärda känsla jag känner för Windows, något jag kanske anpassat mig för, men som jag trotts allt trivs mycket bra med...

Mac har en helt annan syn på användarna än vad Linux har, trotts att det är samma grund i botten så har de i alla fall en chans att utmana Windows dominans på marknaden. De har lättare för att se och skapa det som är enkelt för användarna och det lockar. Dessutom får man räkna med väldigt lite problem med Mac eftersom operativsystemet är optimerad på utvald hårdvara. Något som både Windows och Linux brottas med...

För att ta över en marknad så räcker det inte med att man skapar en likvärdig eller lite bättre produkt än vad som är dominant vid tillfället. Det krävs en mycket bättre produkt för att värva användarna... Ett historiskt exempel är Google vs Altavista (and the rest)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Samma här. Jag VILL verkligen gilla Linux men efter 2-3 dagar tröttnar jag. Visst det mesta funkar i Linux (ubuntu) men ändå inte lika skönt som i XP... Helheten är sämre helt enkelt.

- Windows är kanske inte lika snyggt men det funkar helt perfekt!

Det är väl just detta som är fördelen med alternativ att var och en kan välja det som passar en bäst. Som användare är vi mycket olika. Om jag inte fått in Linux på min desktop på arbetet, och därifrån kunnat administrera och arbeta i Windows nätverket, hade jag blivit näst intill galen. Det finns mycket jag vant mig vid som jag helt enkelt inte accepterar att vara utan:

- kraftfull terminal
- att sökvägar fungerar utan massa fjant med shortcuts
- tangentkombinationer
- att på en och samma dator enkelt slå på server tjänster när så önskas
- att verkligen kunna felsöka mjukvara som inte fungerar optimerat
- att allt har sin givna plats i hierarkin (det räcker med backuper av t ex utrymmessnåla /etc för att snabbt konfigurera en ett nytt system eller migrera en funktion)
- mpd och ssh
- att radikalt byta skrivbordsmiljö utan att det på något sätt påverkar systemets funktionalitet
- och en massa annat

Så även om Linux inte skulle ha mer än 0.8% marknadsandel i de delar av nätet som statistiken avser, spelar det ingen som helst roll för mig. Om jag tillåts göra mer än jag någonsin kunnat i Windows utifrån futtiga 0,8% kan framtiden bara bli helt lysande.

... men det här är ju endast utifrån min användarperspektiv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Vista fungerar perfekt om man vet vad man sysslar med XD

Jaså? Jag som trodde att om man körde Vista var det själva essensen i begreppet "att inte veta vad man sysslar med"...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jaså? Jag som trodde att om man körde Vista var det själva essensen i begreppet "att inte veta vad man sysslar med"...

Ska man surfa eller skriva i Word, fungerar din tes. Men inte om man ska göra mer avancerade saker! Till exempel ändra inställningar för nätverkskortet med mera. Det är på både gott och ont med andra ord. Windows e inte så lätt som alla tror alltid vilket är kasst och ibland huvudvärksframkallande.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jaså? Jag som trodde att om man körde Vista var det själva essensen i begreppet "att inte veta vad man sysslar med"...

Precis, vilket innebär majoriteten av alla datoranvändare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Medel Svensson som bara kollar på film, youtube, lyssnar på musik, surfar och kollar på bilder kan lika bra skaffa ubunto. Det är inte ett dugg svårare om du håller dig till de områdena.

Det är bara när det gäller att köra Windowsprogram på Linux som det blir svårt och/eller jobbigt. Speciellt spel. Men behöver man bara standardsakerna (webbläsare, mediespelare, openoffice, bildvisning, bittorrent) så finns det stora pengar att tjäna.

Synd bara att de flesta inte vågar ta steget och förlorar över 2000kr på Windows+Office.

Permalänk
Avstängd

"Katastrof"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stofe
Ska man surfa eller skriva i Word, fungerar din tes. Men inte om man ska göra mer avancerade saker! Till exempel ändra inställningar för nätverkskortet med mera. Det är på både gott och ont med andra ord. Windows e inte så lätt som alla tror alltid vilket är kasst och ibland huvudvärksframkallande.

Förlåt, men jag förstår inte ett dyft av vad du menar. Skulle du kunna vara lite mer specifik?

Edit: Om det inte framgått så sade jag vad jag sade med glimten i ögat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Edit: Om det inte framgått så sade jag vad jag sade med glimten i ögat.

Glimten i vilket öga?

Sorry, kunde inte motstå

Permalänk

Mm, precis sånt som ingen normal användare har nån nytta av.

Däremot att hitta vettiga drivrutiner till graffet, fixa webradion eller nåt så enkelt som flash innebär ofta problem i nån form. Dvs allt sånt som bara funkar i XP/Vista.

För att inte tala om PS3...

Varför pyssla med Wine, när jag har Win XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det är väl just detta som är fördelen med alternativ att var och en kan välja det som passar en bäst. Som användare är vi mycket olika. Om jag inte fått in Linux på min desktop på arbetet, och därifrån kunnat administrera och arbeta i Windows nätverket, hade jag blivit näst intill galen. Det finns mycket jag vant mig vid som jag helt enkelt inte accepterar att vara utan:

- kraftfull terminal
- att sökvägar fungerar utan massa fjant med shortcuts
- tangentkombinationer
- att på en och samma dator enkelt slå på server tjänster när så önskas
- att verkligen kunna felsöka mjukvara som inte fungerar optimerat
- att allt har sin givna plats i hierarkin (det räcker med backuper av t ex utrymmessnåla /etc för att snabbt konfigurera en ett nytt system eller migrera en funktion)
- mpd och ssh
- att radikalt byta skrivbordsmiljö utan att det på något sätt påverkar systemets funktionalitet
- och en massa annat

Så även om Linux inte skulle ha mer än 0.8% marknadsandel i de delar av nätet som statistiken avser, spelar det ingen som helst roll för mig. Om jag tillåts göra mer än jag någonsin kunnat i Windows utifrån futtiga 0,8% kan framtiden bara bli helt lysande.

... men det här är ju endast utifrån min användarperspektiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Mm, precis sånt som ingen normal användare har nån nytta av.

Hur vågar du påstå att jag är onormal!
[QUOTE]Däremot att hitta vettiga drivrutiner till graffet, fixa webradion eller nåt så enkelt som flash innebär ofta problem i nån form. Dvs allt sånt som bara funkar i XP/Vista.[/QUOTE]
Adobe Flashplayer finns endast för Linux i 64bit! Webb radio brukar generellt använda Realplayer (bakåtsträvande 32bit program) som funnits för Linux redan innan jag började använda Linux, vilket år det nu var. Silverlight är mycket nära att ha en totalt kompatibel implementation i Linux. Om du tvunget vill så fungerar mplayer-plugin utmärkt med Windows format, eller om du så vill strömma det i VLC.

Vilka 5 klickningar eller vad det nu kan röra sig om, som är svårare än de andra vet jag inte, och tror endast att användaren själv kan avgöra det efter att ha arbetat exakt lika länge i båda systemen. Att Windows användaren Nisse med 10 år bakom spakarna ger Linux 6 månader är liksom endast ett halvt steg mot att verkligen kunna göra en rättvis jämförelse. Linux ska inte försöka bli ett Windows likt system, eftersom det skulle innebära att behöva kompromissa bort sina starka egenskaper, något som i slutändan skulle göra Linux irrelevant.

Det där med drivrutiner för grafikkort tycks fortfarande vara ett problem oavsett om du använder Windows eller Linux. Det enda grafikkort som jag själv kört fast med i Linux var ett VIA Chrome, men det visade sig att drivrutinerna open-chrome gav tillräckligt bra 3D acceleration (nu har dessutom VIA bestämt sig för att officiellt samarbeta med open-chrome utvecklarna). Jag förnekar inte att det ibland förekommer problem, men utifrån egen och samlad erfarenhet är det mer och mer sällan detta inträffar, vilket får mig att tro att så länge vi använder closed-source drivrutiner kommer Linux och Windows vara lika utsätta för hur pass väl tillverkarna lyckas med sin kod. Fördelen i Linux är att främst ATi kort har bra open-source alternativ, medan Nvidia fortfarande saknar ett 3D accelererat sådant, men förhoppningen är väl att Nouveau projektet ska lyckas trots Nvidias ovilja till samarbete.

Ja varför pyssla med Wine? Kanske därför att vissa programmerare avsiktligt skriver kod för Windows utifrån vad som optimalt fungerar enligt det API som Wine tillhandahåller. dBpoweramp är bl a ett sådant exempel. Även Google utnyttjar Wine direkt implementerat utan att kräva separat Wine installation. Adobe är en annan som vill bli bättre på att använda Wine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det poppar upp när man går in på en sida som behöver flash, annars går man in på Adobes sida och tankar flash .deb fil och installerar. Wubi ger tyvärr mycket problem det rekomenderas inte att användas, och det är minst lika enkelt att göra en vanlig installation nu, betydligt enklare än windows.

Lite tidigare i tråden så skrev jag att jag inte fick igång flashplayer på det sättet.
Men jag skulle inte vilja hålla med om att det är enklare att installera Ubuntu än Windows.
När jag installerade Vista så väljer man bara hårddisk, skriver in cdnyckeln och sedan är det klart. något enklare än detta.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Intressant utveckling även om jag tycker att det är rätt segt att höra alla fanboys runka i kapp över sitt eget förträffliga OS.

Bilden av MS som det onda börjar även den bli rätt slentrian men får en rätt humoristiskt twist när man ena stunden rackar ner på MS och deras "monopol" och i nästa andetag prisar Apple. Tänk vad lite marknadsföring kan göra för folks förmåga att tänka själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankensteiner
Intressant utveckling även om jag tycker att det är rätt segt att höra alla fanboys runka i kapp över sitt eget förträffliga OS.

Bilden av MS som det onda börjar även den bli rätt slentrian men får en rätt humoristiskt twist när man ena stunden rackar ner på MS och deras "monopol" och i nästa andetag prisar Apple. Tänk vad lite marknadsföring kan göra för folks förmåga att tänka själva.

Det är sällan som jag genuint skrattar åt något som jag läst på ett forum, men du gjorde nog nyss min dag

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Lite tidigare i tråden så skrev jag att jag inte fick igång flashplayer på det sättet.
Men jag skulle inte vilja hålla med om att det är enklare att installera Ubuntu än Windows.
När jag installerade Vista så väljer man bara hårddisk, skriver in cdnyckeln och sedan är det klart. något enklare än detta.

Ah, good point... Glömde bort att efter installation av Vista så funkar trådat nätverk, wlan, 3d-acc, ljud och 3g-modem direkt, och det finns torrent-, brännar-, officeprogram och mediaspelare installerat. Vad dumma vi är! Och när man tryckt på dom där enkla knapparna så finns allt man vill ha kvar sen tidigare kvar, och alla problem är bortblåsta... Eller, hur var det nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Ah, good point... Glömde bort att efter installation av Vista så funkar trådat nätverk, wlan, 3d-acc, ljud och 3g-modem direkt, och det finns torrent-, brännar-, officeprogram och mediaspelare installerat. Vad dumma vi är! Och när man tryckt på dom där enkla knapparna så finns allt man vill ha kvar sen tidigare kvar, och alla problem är bortblåsta... Eller, hur var det nu?

Typ ja. Men vadå, lägger inte du till program i efterhand når du sitter på en valfri linux distrubition?

  • Trådat nätverk fungerade på direkten

  • Trådlöst fungerade på direkten

  • Ljud fungerade på direkten, och mitt ljudkorts inställningspanel fanns utan att jag installerade det.

  • Brännarprogram fanns, men det är väldigt lite man kan använda det till.

  • Mediaspelare fanns, installerade dock andra codecs.

Torrent fanns ej, 3G modem har jag inte testat och vet ej vad "3d-acc" är.

Min slutsats: Windows fungerar "out of the box", men inte för "avancerade" användare.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Typ ja. Men vadå, lägger inte du till program i efterhand når du sitter på en valfri linux distrubition?

  • Trådat nätverk fungerade på direkten

  • Trådlöst fungerade på direkten

  • Ljud fungerade på direkten, och mitt ljudkorts inställningspanel fanns utan att jag installerade det.

  • Brännarprogram fanns, men det är väldigt lite man kan använda det till.

  • Mediaspelare fanns, installerade dock andra codecs.

Torrent fanns ej, 3G modem har jag inte testat och vet ej vad "3d-acc" är.

Min slutsats: Windows fungerar "out of the box", men inte för "avancerade" användare.

Skeppar Windows med drivrutiner nu? Sist jag provade var jag tvungen att lägga in ALLT det jag listade manuellt. Det var ett år sen. Men jag kan ha fel, my bad isf...

Med 3d-acc menade jag 3D-acceleration, mao, grafikkortsdrivrutiner. Jo, jag lägger till andra program, men inte lika många. På den tiden jag använde Windows tog det ju en hel dag att få in allt, nu går det rätt fort...

Permalänk
Medlem

Drivrutiner uppdaterar Vista automatiskt, tror jag. Har bara installerat Nvidia drivarna, och de var för att jag gillar att testa nya, icke WHQL märkta drivrutiner.

Det är en lönlös diskution att försöka såga windows, bättre är det att visa Linux's fördelar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Drivrutiner uppdaterar Vista automatiskt, tror jag. Har bara installerat Nvidia drivarna, och de var för att jag gillar att testa nya, icke WHQL märkta drivrutiner.

Det är en lönlös diskution att försöka såga windows, bättre är det att visa Linux's fördelar.

Fast det blir ju typ samma sak. Om man inte är så dum satt man påvisar ena sidans svagheter när andra sidan lider av samma problem