Geforce GTX 285 tio procent bättre än föregångaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Det står i grundskolans matematikböcker att diagram som inte börjar på noll kan vara missvisande visuellt. Finns även olika uppgifter om hur man ska skriva diagram rätt så att de inte kan vara missvisande. Så det är nog du om någon som behöver gå tillbaka till grundskolan.

Datan i diagrammet är så klart korrekt men visas på ett sett som kan uppfattas missvisande. I detta diagrammet är ökningen 50% visuellt men 10% i datan.

Hur fan får du det till 50% visuellt, visuellt ser man att det är en ökning från 1.0 till 1.1 dvs 10%. Att kolla staplarnas längd är inte att läsa av diagrammet visuellt, det är sådant som 5 åringar gör. Du skulle ha rätt om de inte graderat axlarna, så fort de gör en gradering så är det varken visuellt missvisande eller felaktigt.

Gud... Börjar förstå varför de gör sådana sinnessjukt enkla diagram på högskoleprovet, annars skulle väll för många få 0 poäng på den delen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Big deal, någon kanske läser fel, säger något dumt, who cares?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Väx upp. Diagrammet är så korrket det bara kan bli, förstår du inte det är det grundskolans skolbänken som gäller. Datanörd wow tuffa killen vad elak du var nu.

ja ska försöka förklara tydligare

ja diagramet är helt riktigt enligt alla konstens regler. men när man börjar på 0,8 så är meningen att få förbättringen att se större ut än vad den igentligen är. tittar man närmre är det ju tydligt att hela staplarna inte visas.

fattar du fortfarande inte så gå och fråga storebror eller nått

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
ja ska försöka förklara tydligare

ja diagramet är helt riktigt enligt alla konstens regler. men när man börjar på 0,8 så är meningen att få förbättringen att se större ut än vad den igentligen är. tittar man närmre är det ju tydligt att hela staplarna inte visas.

fattar du fortfarande inte så gå och fråga storebror eller nått

Eller så är meningen att spara utrymme så att diagrammet inte tar upp onödigt mycket plats?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
är det bara jag som kommer ihåg den där tråden där knappt några visste hur ett sådant här diagram skulle tydas??
han kanske inte läste den tråden??

Det handlar inte om att läsa trådar. Det handlar om grundläggande kunskaper i statistik som vilken högstadie-elev som helst borde klara av. Om man inte skolkat varenda matematiklektion och då får man ju skylla sig själv. Inte sant?

[QUOTE]
e det bara jag, eller brukar datanördar få för sig att dom är det största geniet i modern tid för att dom vet hur ett minne ser ut
[/QUOTE]

Ursäkta mig men den meningen förstod jag inte alls, så jag antar att jag inte är något geni.

[QUOTE]
ett diagram måste inte börja från noll, många diagram är gjorda för att vara missvisande. som i det här fallet för att får prestandahöjningen att se större ut.
vad han menar e säkert att staplarna borde börja från noll för att ge en rättvis bild
[/QUOTE]

Skönt att du citerar mig med en mening som jag inte har skrivit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
ja ska försöka förklara tydligare

ja diagramet är helt riktigt enligt alla konstens regler. men när man börjar på 0,8 så är meningen att få förbättringen att se större ut än vad den igentligen är. tittar man närmre är det ju tydligt att hela staplarna inte visas.

fattar du fortfarande inte så gå och fråga storebror eller nått

Eller så utnyttjar de graderingar som är standard för att diagram inte skall bli svåravlästa. Tänk dig om de förminskar allt 3-4 gånger så de får plats med 0-1.2 istället för 0.8-1.2. Detta skulle göra att det är svårt att se hur stor skillnad det egentligen är. Är det relativt små skillnader är det standard att fokusera på det omfång där skillnaden visas.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det handlar inte om att läsa trådar. Det handlar om grundläggande kunskaper i statistik som vilken högstadie-elev som helst borde klara av. Om man inte skolkat varenda matematiklektion och då får man ju skylla sig själv. Inte sant?

ja menar att när merparten inte tolkade det rätt var det ingen big deal, varför e det det nu??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Ursäkta mig men den meningen förstod jag inte alls, så jag antar att jag inte är något geni.

he

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Skönt att du citerar mig med en mening som jag inte har skrivit.

obs sry

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
ja menar att när merparten inte tolkade det rätt var det ingen big deal, varför e det det nu??

Jag är av den åsikten att man borde kunna tolka ett diagram. Det handlar egentligen bara om att titta på det ordentligt.

Sen att Nvidia väljer att inte använda sig av ett ordentligt diagram som använder sig av index är ju bara en fråga om att få sina siffror att se bättre ut än de är.

Denna krymptning kommer innebära minimala prestandavinster, precis som med 9800GTX+. Dock finns fördelen att de kommer bli svalare och förmodligen mer överklocksvänliga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hoppas de sänker priserna lite. Om den skulle hamna på 3500kr så skulle det kunna bli en storsäljare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag är av den åsikten att man borde kunna tolka ett diagram. Det handlar egentligen bara om att titta på det ordentligt.

alla kan säkert tolka det rätt, men alla kan också tolka det fel av misstag

Permalänk
Medlem

Låter lite som folk bara vill hitta fel hos Nvidia nuförtiden när man läser åsikterna.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Eller så är meningen att spara utrymme så att diagrammet inte tar upp onödigt mycket plats?

Ja troligen synd bara att det här forumet är fullt av idioter som ska klaga så fort det kommer upp någon nyhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
alla kan säkert tolka det rätt, men alla kan också tolka det fel av misstag

Ja så som alla kan tolka precis vad som helst av misstag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Alltid samma sak när det är ett diagram här på sweclockers... Detta tjat och hur folk beter sig, kan ni inte sluta försöka vara tuffa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tydligen inte. Årets dummaste fråga.

Hela samhället håller ju för fan på att retardera.

Istället för att snacka skitt om andra medlemar upplys de. Som de andra gjorde.

Så sluta up med sånt.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Jag har på något konstigt vis fått för mig att det är praxis att visa(mer eller mindre) tydligt att man har en bruten axel i diagrammet när det är diagram för allmän beskådning. Dock så är detta ett internt diagram från Nvidia.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Istället för att snacka skitt om andra medlemar upplys de. Som de andra gjorde.

Så sluta up med sånt.

Är inte hans jobb att lära folk sådant de lär ut i grundskolan, man får väll skylla sig själv ifall man inte tagit skolan på allvar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
alla kan säkert tolka det rätt, men alla kan också tolka det fel av misstag

Sannolikt. Men som jag sa innan, kan man inte tolka något så extremt simpelt som ett diagram så tycker jag att man kan ägna sig åt andra saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Låter lite som folk bara vill hitta fel hos Nvidia nuförtiden när man läser åsikterna.

Nej då. Just i detta fallet var det dock "interna" diagram från Nvidia. Kan säga att det finns inte ett enda företag som hade visat ett så fruktansvärt dåligt och missvisande diagram på ett möte.

Knappast "interna". Dessa är meningen att de ska läcka. Samma sak varenda gång det är nya "hypade" kort på gång. Oavsett grönt eller rött lag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Istället för att snacka skitt om andra medlemar upplys de. Som de andra gjorde.

Så sluta up med sånt.

Som sagt. Varför ska man behöva upplysa folk om saker som man borde ha grundläggande kunskaper i sedan högstadiet? Hänger man på ett forum som är inriktitat på datorhårdvara och överklockning så har man kommit väldigt fel om man inte ens klarar av att tolka ett simpelt diagram.

Det är min åsikt.

Sen angående att "datornördar" försöker vara tuffa så handlar detta inte ett skit om att vara tuff. Att marschera 3 mil med 30kg packning i regn och blåst för att sen gräva eldställningar och hålla sig vaken hela natten för att bevaka och beskydda kompaniet. Ja då är vi inne på sådant som majoriteten förmodligen skulle klassa som att vara rätt påfrestande.

Mitt antagande är att de flesta av er inte har en susning om vad det innebär.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

nä men denna videon tror jag kommer svara på alla frågor om hur diagram ska läsas

http://www.jesper.nu/jtube/Tecknat/34922-Family_Guy_Peter_Bea...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
nä men denna videon tror jag kommer svara på alla frågor om hur diagram ska läsas

http://www.jesper.nu/jtube/Tecknat/34922-Family_Guy_Peter_Bea...

Hahaha...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Låter lite som folk bara vill hitta fel hos Nvidia nuförtiden när man läser åsikterna.

du tillhör väl också folket!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Att marschera 3 mil med 30kg packning i regn och blåst för att sen gräva eldställningar och hålla sig vaken hela natten för att bevaka och beskydda kompaniet. Ja då är vi inne på sådant som majoriteten förmodligen skulle klassa som att vara rätt påfrestande.

Påminn inte mig!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Hehe, hur mycket stämmer?

Säkert bara önskelistan som nVIDIA skulle skicka till Jultomten, så vill dom att deras "leksaker" ska prestera... stackars nVIDIA, Jultomten med sina älvor i tomteverkstan bryr sig nog inte.
Gud tog nog inte emot den

EDIT: Detta jävla eviga gnäll om att diagrammet visar fel, big fucking deal.. Visst det visar något fel bla bla men vem fan orkar scrolla en halv fucking sida bara för att kolla "0" ? DET ÄR ONÖDIGT ATT SKRIVA NER PRECIS ALLT NÄR INFO REDAN FINNS DÄR.

ELLER HAR INTELLIGENSKVOTEN SJUNKIT SOM VANLIGT?

Att hävda att vissa saker är fel för att andra ska tro man är smartare... är snarare att göra bort sig.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Påminn inte mig!

Hehehe... Kronan har sin syn på uppfostran.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt