Nvidia ställer upp till kamp i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ställer upp till kamp i mellanklassen

AMD:s kommande grafikprocessor RV740 förväntas ta mellanklassen med storm. Nvidia ger dock inte upp utan kamp utan förbereder för ett nytt grafikkort baserat på nya GT216.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så jävla mycket att hänga i granen där, mitt 9600GSO har en minnesbandbredd på 48 GB/s. Det är endå ett år gammalt och kostade mig 800 SEK.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Inte så jävla mycket att hänga i granen där, mitt 9600GSO har en minnesbandbredd på 48 GB/s. Det är endå ett år gammalt och kostade mig 800 SEK.

Klockat eller oklockat?

Grabben har ett XFX 8800GS & hans ligger på 33,6GBps.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mellanklass och dyrt pcb (256bitars minneskanal) går inte riktigt ihop.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har 67,8 GBps med mitt 9600gt (överklockat minnet till 1060mhz(X2?))

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Mellanklass och dyrt pcb (256bitars minneskanal) går inte riktigt ihop.

Vilket visar på att Nvidia verkligen går in för att vinna med en sådan satsning. Jag tror det handlar mer om att Nvidia vill visa att de har övertaget igen än att verkligen tjäna pengar. Dock så är jag osäker på om de kommer lyckas.

Permalänk

Vafan kolla på 9500GT, vilket SKITKORT! ...nVIDIA har aldrig gått in för att vinna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Vafan kolla på 9500GT, vilket SKITKORT! ...nVIDIA har aldrig gått in för att vinna.

Vad menar du? Geforce 9500GT är ett billigt kort, och det presterar därefter. Självklart går inte "Nvidia in för att vinna" något med ett budgetgrafikkort förutom budgetklassen.

Permalänk
Medlem

lol 9500gt kostar exakt lika mycket som radeon 4670 och 4670 piskar det rejält:P

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

man akn ju inte lita helt på resultaten

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Klockat eller oklockat?

Grabben har ett XFX 8800GS & hans ligger på 33,6GBps.

klockat, minnet ligger på 1000 mhz.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Vad menar du? Geforce 9500GT är ett billigt kort, och det presterar därefter. Självklart går inte "Nvidia in för att vinna" något med ett budgetgrafikkort förutom budgetklassen.

Ja det är ett billigt kort. Lägg ut samma pengar på ATI så får du dubbelt upp med prestanda. Nvidia kan inte konkurrera i mellan/låg segmentet helt enkelt, dom har inget pris/prestanda som är bättre än ATI. HD4670 och neråt är ATIs territorium, utan något som helst motstånd.

256-bit buss lär bli påkostad, och Nvidia kommer troligen inte komma med höga marginaler. Värt att nämna är att HD4670 i 55nm inte behöver extra strömmatning, 40nm kommer troligen inte behöva det heller.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

jag har 67gb/s x2 med mitt evga ssc 9800gx2

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
lol 9500gt kostar exakt lika mycket som radeon 4670 och 4670 piskar det rejält:P

Så stor skillnad är dte inte i spel. På min farsas FS Scaleo 2530pi(E4400, 8400GS, 2Gb minne) blev skillnaden bara 100% prestandökning när jag bytte ut grafikkortet till ett hd 4670 och då är 8400gs klart sämre än 9500gt. Bör kanske tillägga att vi testade spelet MoH Airborne i mellaninställningar på 1024x768. Jag blev besviken på den lilla prestandaförbättringen.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Kanske värt att notera att de som köper dessa kort är företag som sedan slänger in dem i budgetdatorer som oskyldiga konsumenter köper : )

Vi hårdvaru nördar skulle självklart aldrig köpa så lite för pengarna men det finns en hel skog personer som inte har den blekaste aningen om vad 9500GT är och 4670 och det är vad Nvidia riktigt satsar på tror jag (;

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Mitt 4870 ligger på 107 GB/s *SKRYTER*

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Bör kanske tillägga att vi testade spelet MoH Airborne i mellaninställningar på 1024x768. Jag blev besviken på den lilla prestandaförbättringen.

1 spel testade du. Och i 1024 x 768 då får CPUn jobba mer än på högre upplösningar. HD4670 utpresterar 8400GS flera gånger om.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
1 spel testade du. Och i 1024 x 768 då får CPUn jobba mer än på högre upplösningar. HD4670 utpresterar 8400GS flera gånger om.

Den jobbar inte alls mer, du är bara inte begränsad av grafikkortet som du vill vara om du ska mäta dess prestanda.

Funnyvlad: Jag antar att du kan höja upp inställningarna bra mycket mer med 4670 än vad du testade i. Och om du gör det och sen testar korten med de inställningar som du skulle lira i med HD4670 så kommer skillnanden vara mer än 100%.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Vafan kolla på 9500GT, vilket SKITKORT! ...nVIDIA har aldrig gått in för att vinna.

Mkt omogen kommentar av dej...artikeln gäller 216 kortet.

Ser med glädje fram emot att det släpps

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Den jobbar inte alls mer, du är bara inte begränsad av grafikkortet som du vill vara om du ska mäta dess prestanda.

Funnyvlad: Jag antar att du kan höja upp inställningarna bra mycket mer med 4670 än vad du testade i. Och om du gör det och sen testar korten med de inställningar som du skulle lira i med HD4670 så kommer skillnanden vara mer än 100%.

Har testat Devil May Cry och Cs Source. Det sistnämnda kan man få flyt med vilket grafikkort som helst i 1024x768 så det räknas inte. Devil may cry funkade klockrent i allt på max 1024x768. Vill tillägga att jag sitter med en gammal 17 tums crt därav de låga upplösningarna. Grafikkortet är köpt för att kunna användas med 1440x900 på en 19 tft eller 1680x1050 med en 20 tft. Då skulle 8400gs förmodligen bli rejält akterseglad med all kvalitetsinställningar på.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Vilket visar på att Nvidia verkligen går in för att vinna med en sådan satsning. Jag tror det handlar mer om att Nvidia vill visa att de har övertaget igen än att verkligen tjäna pengar. Dock så är jag osäker på om de kommer lyckas.

Kan inte hålla med om det. Det är ju inte så att dom har en prestandafördel av 256-bitars GDDR3 gentemot 128-bitars GDDR5, bara en högre kostnad i PCBn och då blir det endera osålda kort pga av prislappen eller röda siffror.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja det är ett billigt kort. Lägg ut samma pengar på ATI så får du dubbelt upp med prestanda. Nvidia kan inte konkurrera i mellan/låg segmentet helt enkelt, dom har inget pris/prestanda som är bättre än ATI. HD4670 och neråt är ATIs territorium, utan något som helst motstånd.

256-bit buss lär bli påkostad, och Nvidia kommer troligen inte komma med höga marginaler. Värt att nämna är att HD4670 i 55nm inte behöver extra strömmatning, 40nm kommer troligen inte behöva det heller.

Nja, nu börjar 9500GT på 600 kr och HD4670 på 792 kr (enligt prisjakt). 200kr i lågprissegmentet är rätt mycket (går du upp 200kr så får du ju 8800GT/9600GT som tar HD4670 i allt och det är en lika orättvis jämförelse), inte ens HD4650 börjar på under 650kr i pris, så du jämför med fel kort. Detta sagt så ger inte 9500GT eller för den delen 8600GT innan dess bäst pris/prestanda. Men jag förstår inte riktigt vad det rör nyheten faktiskt?

Det är faktiskt trevligt att de kostat på ett budgetkort en 256-bits bus. Det är så irriterande när de nerfar ett annars bra kort med för trång buss.

När det gäller kostnadsfrågan, så lär det inte vara billigare att köra med GDDR5-stöd på budgetkort, så därvidlag håller de två tillverkarna förmodligen samma kostnadsbild. Det skall bli intressant vem som kommer att vinna budgetstriden. Hur som helst är det två intressanta kort som kommer att släppas och förhoppningsvis kommer konkurrensen att hålla ned priserna.

(egentligen behöver förresten inte standard HD4670 någon extra strömmatning, då det faktiskt drar under 60W i load (47w enligt x-bit labs), anledningen att en del kort ändå har extra matning är förmodligen för att säkra upp och dessutom främja överklockning)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Mitt 4870 ligger på 107 GB/s *SKRYTER*

Är det verkligen nått att skryta om? Mitt ligger på 115.2 GB/s.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, nu börjar 9500GT på 600 kr och HD4670 på 792 kr (enligt prisjakt). 200kr i lågprissegmentet är rätt mycket (går du upp 200kr så får du ju 8800GT/9600GT som tar HD4670 i allt och det är en lika orättvis jämförelse), inte ens HD4650 börjar på under 650kr i pris, så du jämför med fel kort. Detta sagt så ger inte 9500GT eller för den delen 8600GT innan dess bäst pris/prestanda. Men jag förstår inte riktigt vad det rör nyheten faktiskt?

Det är faktiskt trevligt att de kostat på ett budgetkort en 256-bits bus. Det är så irriterande när de nerfar ett annars bra kort med för trång buss.

När det gäller kostnadsfrågan, så lär det inte vara billigare att köra med GDDR5-stöd på budgetkort, så därvidlag håller de två tillverkarna förmodligen samma kostnadsbild. Det skall bli intressant vem som kommer att vinna budgetstriden. Hur som helst är det två intressanta kort som kommer att släppas och förhoppningsvis kommer konkurrensen att hålla ned priserna.

(egentligen behöver förresten inte standard HD4670 någon extra strömmatning, då det faktiskt drar under 60W i load (47w enligt x-bit labs), anledningen att en del kort ändå har extra matning är förmodligen för att säkra upp och dessutom främja överklockning)

med vilka modeller ska man då jämföra med?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Mitt 3870 ligger på 81.2 gb/s och det är ju ett bortglömt grafikkort trots att det ligger i nivå med det fortfarande populära 9800gt.
Litet klockat iofs.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Är det inte så att det är korttillverkaren som får pröjsa för minnet?

Alltså blir kostnaden lägre för AMD med deras 128-bitars buss än för nVidia med deras 256-bitars.

Enda skillnaden bör väl vara att korttillverkarna får betala lite mer för minnet i AMDs fall, och lite mer för GPUn i nVidias fall?

Permalänk
Avstängd

Nästa generations mellanklass är ju alltid = förre generationens bra kort
6800gt - 7600gt som ett exempel.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se