Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Körde ni testet med fläkttunneln på grafikkortet?

Självklart. Den är en del av chassiet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

I kontrast till denna recension kan jag säga att jag är grymt besviken på COSMOS 1000.

Funktionen för att stänga och hålla luckorna på sidorna på plats är under all kritik. Jag vill ha snygg kabeldragning (= bra lufflöde) i chassit och det är väldigt svårt att få cosmos lådan. Drar du kablar på baksidan av moderkortet så blir det i princip omöjligt att stänga lådan om kablarna nuddar plåten/luckan som ska sitta där. Så fort en kabel trycker lite mot luckan går det inte att stänga lådan. Vad som hände hela tiden för mig var att luckan lossnade konstant (efter 5 sekunder eller 5 min), jag höll på att bli galen. Fäst funktionen för luckan är ett skämt och detta på ett chassi som kostar betydligt mer än många andra ... Dessutom är det ju en grej som bara ska funka, spelar ju inte någon roll hur mycket finnesser det har i övrigt, ungefär som mobiltelefon som har en massa finesser men samtalskvaliten är under all kritik...

Jag har nu fått "fula till" kabeldragningen i lådan för att undvika kablar som nuddar luckan på baksidan av moderkortet, samtidigt som jag funderar på hur jag ska modda lådan för att den ska kunna gå och stänga ordentligt (något som gjort det redan ?)

Jag byggde samtidigt som jag byggde min dator, en annan dator åt min syster med Antec 182B chassit, i min mening ett mycket bättre chassi som det går med väldigt enkla medel få snyggt i!

Antar att jag sumpat mina chanser nu att sälja eländet, vilket annars var planen, för att köpa ett nytt fungerande chassi istället

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSnuggels
Massa text..

Du vill inte sälja/skänka en frontplåt till mig om du har en över, jag behöver en. Helst den med 3.5" uttaget.

(Jag köpte min 1000 låda begagnad och den är det inget fel på låsmekanismen på. Kanske du får skaffa starkare fjäder till hasp-grunkan.)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

DrSnuggels, jag har haft samma problem som dig.
Faktum är att det går att stänga luckan så att den inte går upp av sig själv, du måste bara trycka lite mer på den. Jag håller med om att de kunde ge oss lite mer utrymme men bara du lyckas stänga luckan helt så borde det mesta av dina problem försvinna.

Annars kan du ju bara ta bort det ljuddämpande materialet i luckan så borde du få gott om plats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Kanske du får skaffa starkare fjäder till hasp-grunkan.

Bra tips, ska kolla om de går att byta. Skulle vara glad om jag inte behöver skrapa på ljuddämpande materialet, men det kanske är enda lösningen, alternativ kompromissa i kabeldragningen (som nu)

Ja efter att jag dragit om kablarna så går den att stänga, med våld. (Dvs jag kopplat ur alla externa kablar, lägger datorn ned på golvet och sedan med ett resolut tryck på de fyra fästpunkterna trycker fast luckan. Nu sitter luckan på plats, jag är inte nöjd med kabeldragningen och bävar för dagen som jag behöver lossa luckan på igen ... inte optilmalt för ett 1700 kronors chassi :-).

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga Andreas D, hade inte ni några problem att stänga luckan bakom moderkortet?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Jag måste bara fråga Andreas D, hade inte ni några problem att stänga luckan bakom moderkortet?

Nej inte vad jag märkt. Det kanske kan bero på att du har massa kablar bakom luckan som är i vägen?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Två av mina hårddiskar har inte vinklade SATA kablar, tror det är de som gör min lucka lite svår att stänga. Funderar på att inhandla två vinklade kablar till dem.

Permalänk
Medlem

efter att ha läst denna artikel kunde jag inget annat än att beställa en sådan underbar låda

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
efter att ha läst denna artikel kunde jag inget annat än att beställa en sådan underbar låda

Välkommen till vår hemliga klubb.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Välkommen till vår hemliga klubb.

tackar... kan inte låta bli att säga hur enormt grym cosmos 1000 verkligen är, om man skulle bli trött på den någon dag kan man bygga om den till ett garage den är både snygg och helt otrolig på alla sätt!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Välkommen till vår hemliga klubb.

Köpte mig ett cosmos 1000 i går så jag ansluter klubben

gryymt chassi!! sänkte mina temps överlag med nästan 20 grader.

Och snacket med att det är dålig kylning till HDD kan man bortse ifrån, det är inga problem o sätta en fläkt där för den som är så pass händig att han klarar o byta en glödlampa.

en nackdel dock är att snabbfästena till CD/DVD osv inte alls är passande om man ska ha dit en fancontroller eller en billig kortläsare. (för få skruvhål) men men klarar man o byta en glödlampa så....

Tempen jag ligger på med min Q6600 quad 2.4ghz ll asus P5K PRO moderkort ll asus GF 8600GT grafik ll samt 4gb ram 500W nätagg 2x500gb HDD dvd-rw och en fläktstyrning

ÄR... i idle med full fläkt +27c lägst fläkt +31c
full load max fläkt +50c lägst fläkt +57c
med orginal kylning till CPU´n

CPU´n stressad till max med Prime95, temp har jag läst av med Probe II.

Ska väll nämnas att jag bytte de 2 fläktarna i taket mot 2x140mm 600rpm 9db fläktar. Lådan är knäpptyst när jag drar ner de 2 medföljande fläktarna som sitter kvar.!!

KÖP

ps: Märkte nu att jag visst gjort testet när lådan stod ca 3cm från ett varmt element

Visa signatur

För att va ett forum med många personer som förstår mycket är det för många som är oförstående.

Permalänk
Medlem

Någon som vet nåt om en uppdatering av detta chassi?
Gillar inte Cosmos S chassit alls =/

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad dessa heter som är längst ned till vänster i bild? Vart kan man få tag på dessa?

http://www.sweclockers.com/imagebank/200708/Tillbehor001.jpg