Nya rykten om Nvidias namnbyten

Permalänk

Produktnamn sätts oftast inte för att underlätta för konsumenter, utan att få oss att välja deras produkt framför konkurrenternas, sedan gärna att vi väljer en dyrare produkt ifrån dem. Så allt är bara ett "spel", där det hela handlar om att sälja så bra som möjligt. Detta gäller allt, kolla bara på Gillettes rakhyvlar som heter turbo, fusion, mach etc.

Problemet för Nvida idag är deras mellansegmentkort GeForce 9800 ser ut att vara äldre än vad det är. Inte att konsumenter har svårt att förstå att ett GeForce 9800GT för 1300kr är sämre än ett GeForce GTX 280 för 4500kr. Visst köper många kompletta datorer, men man hör ju på namnet att det har skett en ändring i hur produktnamnet skrivs.
Hade det nya kortet GeForce GTX 280 istället hetat GeForce GTX 8280 så hade däremot problem kunnat uppstå, men inte nu.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Kan man inte göra något bättre får man väl förbättra genom namnet.

Old shit, new fancy name, The nVIDIA way

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

varför byta namn på en grafikkortsserie som förhoppningsvis är utdöd inom ett år?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
För att Nvidia ger NYA namn som ger sken av att kortet i fråga är av "nya" generationen medan i själva verket det handlar om en gammal produkt. Kallas för "vilseledande marknadsföring" och borde vara olagligt....

Och hur kan det vara att "förenkla" när man kan hitta samma chip på 2-3 olika kort och alla har olika benämningar...Läs artikel innan du postar snälla.

Har läst artikeln och jag ser lite längre än en månad framåt.
Jag tror och hoppas att detta kan vara ett försök att göra det
enklare än bara den serien de har ute nu och att de fortsätter
med den namnserien med de efterkommande generationer.
sen att de gör det flera ggr på samma chip är väl kanske inte
förenklande men som sagt, framåt kan det nog bli bra om de
nu bara håller sej till det.

Var inte så skeptiska, världen har nog med "småpåvar" som
tycker en jäkla massa om saker och ting.

Rätt roligt att se hur så många kan bli så upprörda över ett
namnbyte på en tingest som sitter i en dator, läs lite större
nyheter i världen och få perspektiv

Mina mynt i diskussionen

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Illa av volvo att byta namn från 740 till 940 med. Är det också vilseledande?

Folk letar fel hos Nvidia nuförtiden och detta grundar sig i att de är rädda för att sina ATI kort blir piskade av Nvidias nya kort som kommer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Om de nu måste byta namn kan det väll iaf krymp aprollen till 55nm så det är någon skillnad på dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men herre gud, nu blir jag trött på dom..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tja, allt är som vanligt egentligen, man får skumma igenom ett antal benchmarks ett par-tre månader efter release av en produkt för att veta hur landet ligger till.

Snabbare o bättre än att plugga in alla modellnummer i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Illa av volvo att byta namn från 740 till 940 med. Är det också vilseledande?

Folk letar fel hos Nvidia nuförtiden och detta grundar sig i att de är rädda för att sina ATI kort blir piskade av Nvidias nya kort som kommer.

Nej då de inte började sälja 740 som 940 helt plötsligt, de tillverkade 740 i två år efter att 940 kom. 940 skiljer sig ganska mycket från 740, så det var bra att modellnummer byttes.

Sedan om Nvida vilseledande, javisst med alla namnbyten i slutet. Men om de bara hade gjort det sista namnbytet, så hade det bara vara för att inte framstå 9800 korten som äldre och sämre än vad de är.
Som med Volvo, när de var tvungna att byta metod att skriva modellnummer på, så skulle Volvos 850 framstå som gammal dritt. De fick då byta namn till s70, men de gjorde samtidigt en massa ändringar. Inte bara byta namn på färdiga 850ar, och jag vet ingen som har en 850 som kallar den för s70.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nej då de inte började sälja 740 som 940 helt plötsligt, de tillverkade 740 i två år efter att 940 kom. 940 skiljer sig ganska mycket från 740, så det var bra att modellnummer byttes.

Sedan om Nvida vilseledande, javisst med alla namnbyten i slutet. Men om de bara hade gjort det sista namnbytet, så hade det bara vara för att inte framstå 9800 korten som äldre och sämre än vad de är.
Som med Volvo, när de var tvungna att byta metod att skriva modellnummer på, så skulle Volvos 850 framstå som gammal dritt. De fick då byta namn till s70, men de gjorde samtidigt en massa ändringar. Inte bara byta namn på färdiga 850ar, och jag vet ingen som har en 850 som kallar den för s70.

Ja ok, var en ganska dålig jämförelse, men återigen tror jag att Nvidia skall renodla namnen sen köra på ett beprövat koncept när det gäller naming policy inför framtiden. Dvs de vill renodla namnen en gång för alla och undvika framtida kritik när nya modeller kommer.
Trots allt är ju inte 9800 korten dåliga, bara slöare än de nyaste.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Illa av volvo att byta namn från 740 till 940 med. Är det också vilseledande?

Folk letar fel hos Nvidia nuförtiden och detta grundar sig i att de är rädda för att sina ATI kort blir piskade av Nvidias nya kort som kommer.

äh lägg av va, så att alla som äger ATI automatiskt letar efter fel i nvidas beetende, dummaste jag hört. Bara en sann hardcore fanboy kan acceptera nvidias namngivning på deras produkter. håller väl med om att 8800gt/9800gt är dåligt, det är väl en helt dugligt grafikort, men ändå, nvida har tabbat sig ordentligt här tycker jag

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på alla som skriver alla dessa idiotinlägg.

Håller fortfarande fast vid detta:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wazza
Jag kan fatta att nVidia byter namnschema på kommande kort (även om de kommer ta ett tag (för mig iallafall) att sätta mig in i det). Men VARFÖR ska de byta namn på befintliga kort? Otroligt onödigt och missvisande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wazza
Jag kan fatta att nVidia byter namnschema på kommande kort (även om de kommer ta ett tag (för mig iallafall) att sätta mig in i det). Men VARFÖR ska de byta namn på befintliga kort? Otroligt onödigt och missvisande.

Det blir ju skit bra nu kan dom ju sälja dom nya 240 och 250 korten ytterligare en gång Själv ska jag nog byta ut mina två 8800 GTS mot två nya GTS 240.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Det blir ju skit bra nu kan dom ju sälja dom nya 240 och 250 korten ytterligare en gång Själv ska jag nog byta ut mina två 8800 GTS mot två nya GTS 240.

Det bästa vore ju om dom droppade all support för 8x00/9x00 serien och bara stödde de med 2xx namn, snacka om att pinka på kunden då...=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Det bästa vore ju om dom droppade all support för 8x00/9x00 serien och bara stödde de med 2xx namn, snacka om att pinka på kunden då...=)

hahahah eller göra nya patcher till korten 8xxx och 9xxx som gör att korten inte fungerar =P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus

Folk letar fel hos Nvidia nuförtiden och detta grundar sig i att de är rädda för att sina ATI kort blir piskade av Nvidias nya kort som kommer.

mmm när ska folk inse att nvidia är bättre än ati, oavsätt hur dom marknadsför sig eller hur produkterna presterar

Permalänk

Absolut enklast vore om dom använde siffror istället för en massa plus och minus och en massa X
Men det fattar dom inte, tur man har ati själv i burken så man vet vad man har
tex Geforce 270, 280, 290, 310 och uppåt menar jag.

Permalänk
Medlem

Har dem rökt på medans dem funderade ut nya produktnamn? eller är dem bara idioter?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
mmm när ska folk inse att nvidia är bättre än ati, oavsätt hur dom marknadsför sig eller hur produkterna presterar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
mmm när ska folk inse att nvidia är bättre än ati, oavsätt hur dom marknadsför sig eller hur produkterna presterar

Yep, därför kasserar ATI mer än nVIDIA... eller vänta, det var ju tvärtom

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
mmm när ska folk inse att nvidia är bättre än ati, oavsätt hur dom marknadsför sig eller hur produkterna presterar

hahahaha jorå
Är väl nVidia-korts-ägarna som är sura på ATI-korts-ägarna för att dom som köper ati får bättre prestanda?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, därför kasserar ATI mer än nVIDIA... eller vänta, det var ju tvärtom

ja, företagets storlek och vins är helt avgörande när jag köper grafikkort
själva produkten och priset känns inte lika viktigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

hahahaha jorå
Är väl nVidia-korts-ägarna som är sura på ATI-korts-ägarna för att dom som köper ati får bättre prestanda?

ja, ATI har alltid kunnat ge bättre prestanda till lägre pris än Nvidia ända sedans tidernas begynnelse

Permalänk

Hur hamnade ni på ATi vs. nVidia i en namnbytes diskussion? Som att diskutera Volvo mot Saab eller Mac mot PC, finns alltid någon som är beredd att flamea för att dem tror att de har rätt.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Hur hamnade ni på ATi vs. nVidia i en namnbytes diskussion? Som att diskutera Volvo mot Saab eller Mac mot PC, finns alltid någon som är beredd att flamea för att dem tror att de har rätt.

För att folk tröttnar på nVidias namnbyten hela tiden och tycker att de ska ta efter ATI:s exempel. Jag tröttnar iaf på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Lutar mig tillbaka och skrattar.

Har ett 4870 som jag är nöjd med. So I'll just enjoy the ride
Hade nog varit sur om jag använde eller letade efter Nvidia

Permalänk
Medlem

Nvidia byter namn på sina grafikort ser ut som de har förlorat kungatronen till ATI pga av vikande försäljning och dess namnbyten. Inget fel på Nvidia så att säga bara att de har korkad styrelse som inte kan styra skutan rätt.

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Lutar mig tillbaka och skrattar.

Har ett 4870 som jag är nöjd med. So I'll just enjoy the ride
Hade nog varit sur om jag använde eller letade efter Nvidia

Varför?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
ja, ATI har alltid kunnat ge bättre prestanda till lägre pris än Nvidia ända sedans tidernas begynnelse

Källa?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Dog denna nu, årets roligaste tråd ju

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Källa?

läs mina tidigare inlägg så ser du nog vad jag menar