Datorbutiken.com återuppstår

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det är alltid tillverkaren som är ansvarig för garantier, däremot brukar försäljaren förmedla dem, och eventuellt erbjuda längre garanti än tillverkaren. Men om det finns tillverkargaranti kvar är det bara att kontakta dem om något händer. Men som du förmodligen menar har nya DB har inget ansvar för de gamla garantierna eftersom de är olika företag.

Jaha.. och det bilr billigt att skickar varor till Taiwan... man kan lika gäran köpa nytt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnuskarlsson71
Jaha.. och det bilr billigt att skickar varor till Taiwan... man kan lika gäran köpa nytt..

Om man vill så kan man eventuellt skicka den till den svenska, eller europeiska filialen också.
Men det kan vara på gränsen till för enkelt antar jag.

Permalänk
Medlem

Fan vilken kö det var till utförsäljningen i Malmö!
Gick inte ens att komma in, jag är nyfiken på att se vad för priser folk köpte grejer för.. Bring it up!

Permalänk
Medlem

jag stod där i 3 timmar sen gick mer. var klädd för helt fel väder. men en kompis kom in för 10 min typ han stod där sen halv tio.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnuskarlsson71
Jaha.. och det bilr billigt att skickar varor till Taiwan... man kan lika gäran köpa nytt..

Varför skicka till Taiwan? Du kontaktar självklart den Svenska (eller Nordiska/Europeiska) distributören som i sin tur hänvisar dig till en annan återförsäljare eller tar han om returen/reklamationen/bytet själva.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag kom dit typ 08.35.. cirka 70 före mig i kön. En timme efter affären öppnade kom jag in, och då var allt som var värt nått redan länsat :/

Stackars dom som kom in efter mig, kan inte varit mycket kvar

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Niklas sandgren parkerat domänen http://www.nyadatorbutiken.com/

Använd er av "WHOIS" funktionen om ni nu inte tror mig.

(kan vara gammal nyhet)

Permalänk
Medlem

det finns fortfarande gott om grejor på utfösäljningen men jag tycker nog inte att det var "så billigt" ,men det blir kanske .idag tog det bara 20min att komma in faktiskt

Permalänk
Medlem

Den rean var rena bluffen, visserligen var jag där inte igår men väl när dom öppnade idag.
Av det som fans kvar idag vara ju många saker billigare till fullpris hos andra ställen trotts man fått 30% rabatt t.ex. Logitech mus mx 518 för 499:- minus 30% = 349:- , Net on Net tar 299:-
Hittade många varor som var dubbelmärkta också med ett betydligt lägre pris på gammal prislapp på undersidan av varan..

Kan vara att dom haft bra grejor till bra priser när dom öppna igår men av vad jag såg idag var det hutlöst höga priser som dom sedan lämna 30% på, finns fler exempel på detta.

Permalänk
Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

tyckte väll att grejerna var lite onödigt dyra, kontrollerade prislapparna och såg att musen hade höjts med 80kr, hårddisken med 60 den me, hörlurarna med nästan en hundrlapp och några andra små grejer har blivit dyrare med.
Kollar på nätet och ser att jag har betalat ca 500kr mer på deras "rea" än jag hade behövt betala på nätet

Dra åt helvete @ dom nya ägarna, varit trogen kund i många år men nu ska det spys dålig pr över er

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizgiz
tyckte väll att grejerna var lite onödigt dyra, kontrollerade prislapparna och såg att musen hade höjts med 80kr, hårddisken med 60 den me, hörlurarna med nästan en hundrlapp och några andra små grejer har blivit dyrare med.
Kollar på nätet och ser att jag har betalat ca 500kr mer på deras "rea" än jag hade behövt betala på nätet

Dra åt helvete @ dom nya ägarna, varit trogen kund i många år men nu ska det spys dålig pr över er

Läs länken ovan!

Kort sammanfattning: Det är JME:s grundare som köpte upp lagret och gjorde utförsäljningen. Det har alltså ingenting att göra med Nya Datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det roligaste var de gamla tangentbord som var helt skitiga och äckliga som man kunde få köpa för 15 spänn!

Permalänk
Medlem

Var där idag.. riktigt lång kö så drag hem igen processorna är slut samt alla hårddiskarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Varför skicka till Taiwan? Du kontaktar självklart den Svenska (eller Nordiska/Europeiska) distributören som i sin tur hänvisar dig till en annan återförsäljare eller tar han om returen/reklamationen/bytet själva.

.... Och varför tror du att en annan ÅF skulle ta hand om något dom inte sålt ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnuskarlsson71
.... Och varför tror du att en annan ÅF skulle ta hand om något dom inte sålt ??

Ett möjligt scenario skulle kunna vara en mindre distributör/generalagent, utan egen logistik, som har ett avtal med en större ÅF som mot en viss ersättning åtar sig hanteringen. Bara en tanke...

Hursom, när mitt GeForce 4600 gick sönder och kamelryttarbutiken jag handlade ifrån återuppstått ur askan inte ville ta i mitt problem med tång så vände jag mig till ditributören som hjälpte mig. Fick nytt kort inom en vecka. Porto fick jag stå för.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnuskarlsson71
.... Och varför tror du att en annan ÅF skulle ta hand om något dom inte sålt ??

Om distributören inte har egen logistik (ja de finns) så har de gärna väldigt goda avtal med sina återförsäljare. Om det är en större distributör så gäller andra delen av det jag sa, altså "tar hand om returen/reklamationen/bytet själva".

Vilket bit var det du inte förstod? Jag bad dig inte kontakta en vilkensomhelst åf utan en distributör som evnt. skickar dig vidare.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Jag och en polare var där i Måndags och kollade. Där var då en jäkla massa Moderkort men orkade inte ens kolla igenom dom. Sen hade jag inte pengar till de. Ska dit igen idag Onsdag och kolla se vad där finns.

Batterierna var billiga. 5 kr st
Alltid bra att ha till min Canon Powershot A590 IS
Gjorde ett par fynd där.
Köpte 3 st pc spel.
Ghost Recon Advanced Warfighter 2, Splinter Cell Double Agent och Rayman Riving Rabbids för 10 kr st Tydligen var de som såldes ihopa med Intel moderkort. Ska se om där finns kvar för då köper jag 1 av varje så jag har extra om jag ska ha de på min andra Speldator.
Dom spelen kostar annars ca 100 kr med låda och allt.

Undra var dom där använda tgb har legat som var helt skitiga

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk

vilka var/är det som sitter i shoppingsiternas styrelse?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
vilka var/är det som sitter i shoppingsiternas styrelse?

Det finns oftast väldigt mycket bra information hos Allabolag:

http://www.allabolag.se/5565772547/befattningar

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com

ok.
Du en mycket relavant fråga här medans du fortfarande besvarar på konsumentens sida.

Varför är det så ovanligt med principen " vi drar ditt kort när vi skickar varan" ?
Så borde det vara, men det är bara ett par firmor som kör detta.

Det är ju helt sjukt att kundens konto belastas ibland/ofta veckovis innan firman har varan, och ibland får ju inte kunden varan pga leverantören inte kan få fram varan till butiken.
Det här är ett JÄTTEFEL, som vi kunder inte borde acceptera.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Bogey - Detta beror på ett Moment 22-läge som kan vara lite invecklat, det får alltså bli så långt som krävs så får du ställa följdfrågor om något är oklart...

Låt oss börja med att klargöra hur det funkar i en vanlig butik. Där drar du kortet, det görs en reservation och vid stängningsdags dras alla reservationer som gjorts under dagen i samband med ett så kallat dagsavslut. Detta arbetssätt är vanligast för telefonanslutna terminaler som ringer upp för att reservera pengar under dagen men sparar den riktiga dragningen tills dagens slut för att inte kosta på sig ett samtal till. Alternativet är att pengarna dras direkt vilket är vanligast för Internetanslutna terminaler. Vissa butiker gör avslut mer sällan, det har du säkert varit med om att pengarna inte dragits eller ens reserverats trots att du vet att du handlat, då har det gjorts en så kallad offline-transaktion baserat på uppgifter som lagrats, förhoppningsvis krypterat, i terminalen eller kassalösningen hos butiken.

Internet/e-handel funkar inte riktigt likadant, varan levereras inte med nödvändighet omgående utan kan ha i sammanhanget för lång leveranstid. Om man bara reserverar pengarna vid köp måste man dra dem innan reservationen släpper, vilket vanligen sker redan efter ca 7 dagar lite beroende på bank. Hinner reservationen släppa så kan man inte dra några pengar, då heller ej genomföra någon leverans.

En lösning som finns på detta problem är att spara undan kortnummer så att man kan göra en ny dragning om den gjorda reservationen släppt. Detta är ett vanligt sätt att lösa löpande prenumerationer på, typ WoW, men även vissa e-handelssajter löser sina reservationsproblem på detta sätt. Nya standarder (PCI-standarden, "Payment Card Industry") föreskriver dock att sådan lagring inte får ske. På datorbutiken.com har kortnummer aldrig lagrats i några system internt.

Man kan dock tekniskt sett, exempelvis i Samports betallösning som jag har mest erfarenhet av, välja om kortet skall belastas direkt eller om pengarna bara skall reserveras. Om man bara reserverar pengarna har man alltså en vecka på sig att leverera, och har man inte levererat då sitter man i det berömda Moment 22-läget - reservationen har släppt så att pengarna inte längre kan dras, och man har inte kortnummret lagrat och kan därför inte dra pengarna på nytt med mindre än att man kontaktar kunden och ber honom uppge sitt kortnummer.

Detta är det primära skälet till att bland andra datorbutiken.com dragit pengarna direkt vid beställning, och därefter återbetalat dem vid en eventuell avbeställning.

En mycket viktig fråga att ställa sig, eller ställa till de företag som drar pengarna först vid leverans, är HUR de gör detta. Lagrar de kortuppgifterna för användning först i samband med leverans? Är det i så fall bättre? För egen del är jag ytterst noggrann med vilka sajter jag uppger kortnummer på, och säkerställer vid köp att sajten jag handlar på använder en erkänt säker betallösning. Jag skulle för egen del vara ganska tveksam och kolla lite extra om någon sajt har möjligheten att dra pengar vid leverans av skäl jag nämnt ovan.

Jag hoppas jag kastat lite ljus över frågeställningen och svarar som sagt gärna på följdfrågor.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Kommer det vara rea när datorbutiken öppnas?

Permalänk
Medlem

När öppnar dom?

Permalänk

Datorbutiken har jag alltid handlat hos aldrig varit några problem och bra och snabb leverans och kunnig support till skillnad från Komplett som jag aldrig kommer köpa från igen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd

TwiceFire-

Du verkar ha haft en otrolig tur. Normalt ska man vara glad om dem bara sickar paketen. Något som inte hör till vanligheterna. Supporten är känt för att inte svara utan bara att man blir kopplade till en telefonsvarare. Vad som är bra support är en tolkningsfråga som är olika person till person men man behöver inte ta bottenskrapet som ett bra exempel.

Permalänk
Inaktiv

Exakt.. Datorbutiken var riktiga lurendrejeriföretaget jag fick vänta minst 3 mån och fick köpa ett dyrare grafikkort som vart en sämre modell utan kompensation. Om du kallar detta bra TwizeFire, jo då får du väl tycka det..

Permalänk
Medlem

kommer dom ha samma webbadress som tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbeno
kommer dom ha samma webbadress som tidigare?

Det är möjligt, men domänen "nyadatorbutiken.com" är parkerad hos Loopia av samma person som köpte upp delar av gamla datorbutiken.com. Det tyder på att det nya företaget med stor sannolikhet kommer använda den adressen.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Datorbutiken har jag alltid handlat hos aldrig varit några problem och bra och snabb leverans och kunnig support till skillnad från Komplett som jag aldrig kommer köpa från igen.

Instämmer med dig, har bara haft bra support, snabba leveranser och allt från Datorbutiken.