Permalänk
Medlem

Visar 3 GB RAM-minne när jag har 4-GB

Hejsan allesammans

Jag har problem med min dator.

Jag har 4 x 1 GB minnesstickor i den.
För en tid sedan märkte jag att datorn var seg ibland och fryste sig totalt under en kort stund på några sekunder. Det var explorer som hängde sig. Jag valde att formatera om datorn i hopp om att det skulle få problemet att försvinna. Men trots detta hängde sig explorer fortfarande. Av ren slump såg jag att Windows tolkade att jag har 3 GB RAM-minne.

Jag gissar alltså på att det är ett av mina fyra ram-minnen som är något fel på. Hur ska gå vidare med mitt problem?

Ska jag felsöka med att testa med ett RAM-minne i sedan starta datorn och gå igenom alla fyra?

Stort tack för hjälp på förhand!

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Inaktiv

Som nämnts hundratals gången på forumet;
Kör du 32-bitars operativsystem kan den bara adressera max 4GB inkl grafikminne m.m.
Vanligtvis får man bara ut 3-3,5GB av 4GB.

Jag antar ju då att du inte kör 64-bitars

I annat fall får du testa med Memtest.

Permalänk
Medlem

Det kan vara problem med ett av dina minnen, men att du ser 3GB och tror att något är fel beror på bristande kunskap hur 32-bitars operativsystem fungerar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har Vista 64-bitars. Och jag vet att det har stått 4 GB innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcaN_90
Jag har Vista 64-bitars. Och jag vet att det har stått 4 GB innan.

Information vi inte kunnat gissa oss till. Vad hittar CPU-Z i respektive minnesslot?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Information vi inte kunnat gissa oss till. Vad hittar CPU-Z i respektive minnesslot?

Mycket sant det du säger.

Märkligt nog visar CPU-Z att jag har 4096 MB RAM-minne. Och i varje slot står det att ett minne sitter. Hur kan detta gå ihop?

Det borde ändå vara något fel på mina RAM-minnen eftersom VISTA inte visar 4 GB och har gjort det tidigare?

Någon komponent i datorn är det iallafall fel på eftersom mitt EXPLORER hänger sig då och då trots att datorn är nyformaterad.

Eller vad tror ni?

Permalänk
Inaktiv

Kör du Service Pack 1?

Permalänk
Medlem

Låt datorn stå över natten med memtest86+ körandes.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har SERVICE PACK 1.

Memtest skall köras under natten, upptäcker memtest garanterat fel om det nu finns några?

Permalänk
Medlem

Äldre moderkort ? I vissa äldre så måste man ställa in så att den ser över 3gb i bios.
En polare fick göra det på sitt Asus kort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Äldre moderkort ? I vissa äldre så måste man ställa in så att den ser över 3gb i bios.
En polare fick göra det på sitt Asus kort.

Jag har ASUS P5B-E PLUS

Permalänk

Memory remapping eller nåt sånt ska det heta i bios.

Fast ditt moderkort har nog några år på nacken. Har för mig att det är Intel P965-chip på dem, frågan är om de klarar 64 bitar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Memory remapping eller nåt sånt ska det heta i bios.

Fast ditt moderkort har nog några år på nacken. Har för mig att det är Intel P965-chip på dem, frågan är om de klarar 64 bitar...

Jo dom ska klara det, kanske så enkelt att om det visat 4Gb tidigare, att du har gjort en reset av bios eller återställt det till default inställningarna, Memory remap blir diseblat då på detta moderkort, bara att enebla så ska det fungera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300