Skrik inte åt hårddisken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
energin avtar inte linjärt med radien, snarare kvadratiskt.
Så att magnetisken i en högtalare ska sabba en disk är nog väldigt ltien om man inte har en 4KW precis bredvid.

De magnetiska skivorna är väldigt tåliga, jag har tagit 2st neodym magnet ifrån en disk och satt den på en dloppy och snurrar runt dem lite och inget fel med floppyn efter. och då är avståndet 2mm.

Det är ju mina icke vetenskapliga antaganden, IBAS använder en magnet på 11500 gauss för detta ända mål.

Har försökt hitta vad en högtalare kan tänkas ha för värde men jag är inte tillräkligt insatt för att förstå datan men det pratas om Flux Density på högtalar elementen som kan ge tex 1.35 tesla = 13500 gauss

Visst nu är jag långt över mina kunskaps nivåer och säker missat nåt.

En fråga: Klarade sig datan på disken i ditt test?

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det var värst, undrar hur mycket ljudet från alla servrar och diskar själva påverkar det hela - det låter ju ofta en del i dessa serverhallar (vilket märks i videon bl.a. ).

Skulle nog tippa på att de rör sig om hastigt höga ljud, är oljudet konstant som i ett serverrum så påverkas nog inte diskarna av de, men vad vet man

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag förstår inte att alla hakat upp sej på att det skulle vara skadligt för hårddisken med "mindre" vibrationer, specielt från rösten. Här namns inte att det skulle vara skadligt, bara att det påverkar prestandan, vilket jag kan tro på. Den precission som krävs för att läsa på rätt ställe är extrem, så minsta vibration kommer påverka.
Jag bor i ett gruvsamhälle där man spränger nästan varje natt i gruvan under (kraftiga vibrationer) och sedan har vi sättningar i berget som resulterar i mer skakningar (och kraftiga vibrationer), den äldsta disk jag har som klarat denna misshandel är snart 15 år, har faktiskt ingen som är havererad än på grund av gruvan. Dock har jag de som fått uthärda annan misshandel, men det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Jag förstår inte att alla hakat upp sej på att det skulle vara skadligt för hårddisken med "mindre" vibrationer, specielt från rösten. Här namns inte att det skulle vara skadligt,

Ja skadligt är ju inte bevisat här. Grejen med hans röst är att ev är det något i hårddisken som kommer i självsvängning (egen resonans, typ nåt ) ev. skulle detta ha större betydelse än baslådan bredvid. Men ingen vet! (här iaf)

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Hårddiskens läshuvud svävar på en liten luftkudde ungefär 10 nm ovanför diskens yta.

För att illustrera hur sjukt nära det är kan vi tänka oss att vi förstorar upp disken till en diameter på 5 km. Då befinner sig huvudet en halv millimeter över ytan.

Tycker du fortfarande det låter som en bra idé att banka på skrivbordet?

haha nej, jag bankar aldrig, aldrig i skrivbordet heller Jag har inte fattat meningen med det, men man känner några som gör det. Jag skriker inte åt min hdd heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Hur mycket som helst eftersom en ssd inte har några mekaniska delar så bör den väl inte ens kunna bli påverkad av något decibeltal?
Det finns inget som kan vibrera antar jag?

Vad som menas men rörliga delar är att en SSD inte har några avsedda delar som ska vibrera. Det finns ju delar som skulle kunna lossna eller förflytta sig av tillräckligt kraftiga vibrationer. Jag är ingen ljudexpert men 200 Decibel skulle säkert kunna skada enheten eller där omkring Ren gissning dock.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmer
Hmm, 1 meter bakom min hdd står en 10" subwoofer :S

Du är nog verkligen inte ensam med att ha en subwoofer i närheten ska du se Gissar på att 99% av alla sweclockare har en sub i närheten av datorn!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Om ljud skulle göra så att läsarmen vibrerade så känns de som att prestandaförlust inte vore de enda bekymret. Laddar man ett program, spel eller va de nu kan vara å läsarmen förflyttas hit och dit så tycker ja de hela borde krasha.
Ja har alltid ashög volym när ja spelar å lyssnar på musik, har aldrig märkt nånting, fast de e kanske så lite så man inte gör de?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Hur många decibel krävs det för en Flash/SSD att tappa prestanda tillfälligt?

Du lär inte kunna nå sådana decibel att den ska kunna göra nåt, dina ben i kroppen kommer nog krossas innan ett litet ssd minne kommer skadas

Permalänk
Avstängd

Det var nån som undrade vilket program han använder. Det är ett program som kallas för DTrace, det finns till Solaris, FreeBSD och Apple Mac OS X. DTrace är ett helt nytt sätt för att undersöka vad som händer i datorn. Man kan kolla upp helt sjuka saker, saker som varit omöjliga att undersöka tidigare. Som vi kan kan se av videon. Men DTrace används även av programmerare:

I looked at one customer's application that was absolutetly dependant of getting the best performance possible. Many people for many years had looked at the app using traditional tools. There was one particular function that was very "hot" - meaning that it was called several million times per second. Of course, everyone knew that being able to inline this function would help, but it was so complex that the compilers would refuse to inline.

Using DTrace, I instrumented every single assembly instruction in the function. What we found is that 5492 times to 1, there was a short circuit code path that was taken. We created a version of the function that had the short circuit case and then called the "real" function for other cases. This was completely inlinable and resulted in a 47 per cent performance gain.

Certainly, one could argue that if you used a debugger or analyzer you may have been able to come to the same conclusion in time. But who would want to sit and step through a function instruction by inctruction 5493 times? With DTrace, this took literally a ten second DTrace invocation, 2 minutes to craft the test case function, and 3 minutes to test. So in slightly over 5 minutes we had a 47 percent increase in performance.

Another case was one in which we were able to observe a high cross call rate as the result of running a particular application. Cross calls are essentially one CPU asking another to do something. They may or may not be an issue, but previously in was next to impossible (okay, really impossible) to determine their effecs with anything other than a debug version of the kernel. Being able to correlate the cross call directly to application was even more complex. If you had a room full of kernel engineers, each would have theories and plausible explanations, but no hard quantifiable data on what to do and what the impact to performance would be.

Enter DTrace.... With an exceedingly simple command line invocation of DTrace, we were able to quickly identify the line of code, the reason for the cross calls, and the impact on performance. The basic issue was that a very small region of a file was being mmap(2)'d, modified, msync(3C)'d, and then munmap(2)'d. This was basically being done to guarantee that the modified regoin was sync'd to disk.

The munmap(2) was the reason for the cross call and the application could get the same semantics by merely opening the file with O_DSYNC. This change was made and performance increased by almost double (not all from the cross calls, but they were the "footprint" that lead us down this path). So we went from an observable anomaly that previously had no means of analysis to a cause and remediation in less that 10 minutes.

Här är mycket intressant information om DTrace och Rails:
http://blogs.sun.com/bmc/entry/dtrace_on_rails

DTrace och PHP:
http://blogs.sun.com/bmc/entry/dtrace_and_php_demonstrated

Man kan använda DTrace tillsammans med andra programmeringsspråk oxå.

Permalänk
Medlem

Vilken tur, då kan jag fortsätta med mina passiv-aggresiva utbrott där jag hutar med näven åt burken och tyst, men med domedagsröst, förtäljer död och misär över min hårdvara. Detta är inget som försämrar diskarnas prestanda? Någon som prövat?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Vilken tur, då kan jag fortsätta med mina passiv-aggresiva utbrott där jag hutar med näven åt burken och tyst, men med domedagsröst, förtäljer död och misär över min hårdvara. Detta är inget som försämrar diskarnas prestanda? Någon som prövat?

Jag vet dock att sparkar endast påverkar chassiets utseende, ibland startas datorn om men det behöver inte ha med våld att göra.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
energin avtar inte linjärt med radien, snarare kvadratiskt.
Så att magnetisken i en högtalare ska sabba en disk är nog väldigt ltien om man inte har en 4KW precis bredvid.

De magnetiska skivorna är väldigt tåliga, jag har tagit 2st neodym magnet ifrån en disk och satt den på en dloppy och snurrar runt dem lite och inget fel med floppyn efter. och då är avståndet 2mm.

Har kollat med nördar av annan kaliber och det verkar som du har rätt. Men behöver inte oroa sig för magnetfältet från en högtalare.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Mekaniska hårddiskar suger.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taufig
Vad är de för program han använder?

han säger att han använder DTrace; http://en.wikipedia.org/wiki/DTrace
det finns vad jag vet bara till solaris.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk

Hmm...kanske det därför mina överfäringshastigheter är kassa när jag spelar hög musik fan va kasst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Jag skall aldrig skrika åt mina hårddiskar ._.
De blir ledsna och vill kanske inte skriva mer o.O

Du måste visa vem som bestämmer.. Då vågar inte de göra något annat än att skriva fint...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
Så det är teoretiskt möjligt att lyssna av dator användaren via disk i/o prestanda?
Något för de ryska virus kodarna.

Eller varför inte sälja en mjukvaru mikrofon?

I en helt klinisk miljö hade man säkert kunnat se vilken av två personer som pratar precis i närheten

Det låter ju nästan som ett kul projekt faktiskt, bara man får disken att läsa samma saker hela tiden och om frekvensnivåerna är olika på människornas tal.

(självfallet är det för mycket brus för att kunna få fram vad någon säger).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J4ck
Säger som Ang. Detta verkar verkligen löjligt, har ett riktigt kraftigt ljudsystem ( 7.5 med 10" subwoofers) och mina hårdiskar verkar inte ha tagit någon märkbar skada i alla fall.

Vad jag förstod så är det inget som tar skada. Det är ju prestandan som sänks. En dator måste ju inte vara snabb för att fungera eller för att vara i gott skick?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det var nån som undrade vilket program han använder. Det är ett program som kallas för DTrace...

<text>

Som de sa i videon.

Och måste du göra reklam för allt Solarisrelaterat så fort du får chansen? Lite imponerande är det också att du orkar göra så långa inlägg varje gång.

(nu är jag inte emot Solaris eller nåt, kör själv OpenSolaris)

Visa signatur

Neun und neunsich.