AMD introducerar Athlon Neo

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar Athlon Neo

AMD lanserar en ny plattform för billiga ultraportabla datorer. Plattformen baseras på processorn Athlon Neo.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg väldigt fint ut. Snygg dator. Får hoppas att plattformen gör bra ifrån sig!

Permalänk
Medlem

Ser ju väldigt lovande ut, hoppas det blir nått för Amd/ATI nu!

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

Hörde en som testat den här datorn och han var inte så nöjd med prestandan bla kunde han inte köra HD matrial i 720P laggfritt vilket man kan förvänta på en ny dator. Dessutom ansåg han den inte prisvärd för fem öre. Ja menar 7000 spänn för en netbook? kom igen HP

MSI Wind aka Hackintosh kostar bra mycket mindre och klarar biffen som netbook galant!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Hörde en som testat den här datorn och han var inte så nöjd med prestandan bla kunde han inte köra HD matrial i 720P laggfritt vilket man kan förvänta på en ny dator. Dessutom ansåg han den inte prisvärd för fem öre. Ja menar 7000 spänn för en netbook? kom igen HP

MSI Wind aka Hackintosh kostar bra mycket mindre och klarar biffen som netbook galant!

720p kräver codecs och väl fungerande drivrutiner installerat. Om han redan testat datorn så har han testat någon demo-version, d vs ganska liten chans att senaste drivrutiner och codecs var installerade.

*edit*
7000 är nog inte alls dumt för en sådan dator. Jämför den med "atom-datorerna" så är denna nog ett antal ggr snabbare, samt utrustad med n-nätverk och liknande som kostar det lilla extra.

Permalänk
Medlem

Inte illa HP/AMD.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Hörde en som testat den här datorn och han var inte så nöjd med prestandan bla kunde han inte köra HD matrial i 720P laggfritt vilket man kan förvänta på en ny dator. Dessutom ansåg han den inte prisvärd för fem öre. Ja menar 7000 spänn för en netbook? kom igen HP

MSI Wind aka Hackintosh kostar bra mycket mindre och klarar biffen som netbook galant!

Tror inte riktigt den är tänkt som netbook...

Permalänk

7k kan tänkas dyrt när den släps om 2.5 månad. tekniken har hunnit långt fram då.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Yes, äntligen ngt shit med AMD!

Permalänk
Medlem

YES!
Snygg laptop/netbook. 1.7 Kg och 3.3 cm. Inte illa jobbat HP/AMD.

Äntligen något. Jag som började fundera på att bygga varför de inte använder Geode.
7 000 är nog lite dyrt, men samtidigt har den stor hårddisk, vilket ingen anan dator har egentligen i den klassen. Om den också har "lång" batteritid, säg 5 timmar eller mer på ett högkapacitetsbatteri, då tycker jag det är prisvärt.
En HP mininote kostar juste runt 4 000 med ett bra batteri och Vista.

Enligt en kompis som har Acer Aspire one, 1.6 Ghz med 8 Gb flashdisk är den datorn otroligt seg så fort man har mer än 2 program igång.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Visst dyrt men man får det man betalar för, varken Via eller nVIDIA skit under skalet.

Fast intel har nog lyckats bättre med Atom, men vad är prestandan mellan Nano och Neo?

Sen gnäll på att det är segt.. ja inte är det prestanda monster precis, men det borde en något insatt människa veta idag

EDIT: tänk att jag missa att det heter Atom inte Nano

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
YES!
Snygg laptop/netbook. 1.7 Kg och 3.3 cm. Inte illa jobbat HP/AMD.

Äntligen något. Jag som började fundera på att bygga varför de inte använder Geode.
7 000 är nog lite dyrt, men samtidigt har den stor hårddisk, vilket ingen anan dator har egentligen i den klassen. Om den också har "lång" batteritid, säg 5 timmar eller mer på ett högkapacitetsbatteri, då tycker jag det är prisvärt.
En HP mininote kostar juste runt 4 000 med ett bra batteri och Vista.

Enligt en kompis som har Acer Aspire one, 1.6 Ghz med 8 Gb flashdisk är den datorn otroligt seg så fort man har mer än 2 program igång.

Geode har stora svagheter på många plan så är en dum idé. Däremot en uppgradering av Geode skulle kunna bli en bra processor.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Tycker den verkar lite för dyr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Geode har stora svagheter på många plan så är en dum idé. Däremot en uppgradering av Geode skulle kunna bli en bra processor.

Aha, såpass.
Har du någon länk eller så om det. Vore intressant läsning.
Jag har mest läst att Geode drar runt 1 W och kör på runt 600 Mhz.
Tyckte den var väldigt strömsnål för att ha varit gjort långt innan Core 2 arkitekturen blev ens aktuell hos Intel.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Aha, såpass.
Har du någon länk eller så om det. Vore intressant läsning.
Jag har mest läst att Geode drar runt 1 W och kör på runt 600 Mhz.
Tyckte den var väldigt strömsnål för att ha varit gjort långt innan Core 2 arkitekturen blev ens aktuell hos Intel.

VIA's processorer är mycket kraftigare än Geode så jag tänker inte ens lägga tid på att bevisa det för dig. Geode är mycket snål, men den presterar därefter.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

"AMD lanserar en ny plattform för billiga ultraportabla datorer."

7000 kr.. sure.. mer än dubbelt så mkt som min hp530 kostade med en celeron m processor i samma klockfrekvens.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
VIA's processorer är mycket kraftigare än Geode så jag tänker inte ens lägga tid på att bevisa det för dig. Geode är mycket snål, men den presterar därefter.

Hehe. Jag försökte inte utmana dig. Undrade mest. Jag var medveten om att VIA CPU's är kraftigare, men tyckte att strömsnålheten på Geode verkade rätt bra.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Visst dyrt men man får det man betalar för, varken Via eller nVIDIA skit under skalet.

Fast intel har nog lyckats bättre med Nano, men vad är prestandan mellan Nano och Neo?

Sen gnäll på att det är segt.. ja inte är det prestanda monster precis, men det borde en normal människa veta idag

Atom heter Intels processor

Permalänk
Medlem

And we all is now into the battle ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
And we all is now into the battle ^^

all ur base r belong 2 us?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Atom heter Intels processor

Hehe, kom på det och skulle rätta det..

Men jag är inte på top heller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, kom på det och skulle rätta det..

Men jag är inte på top heller

Du säger att VIA Nano är skit? Förövrigt så lanseras snart en netbook från Samsung med en Nano i. VIA är bättre än Nano. Du vill veta skillnaden mellan Nano och Neo? Bra fråga när vi inte har sett tester. Båda är 65nm så lär vara relativt lika förutom att Nano har lite funktioner varken Neo eller Atom har. Atom är 45nm och kommer ha en lägre förbrukning än Neo, men kommer prestera sämre. Olika ändamål skulle jag säga.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du säger att VIA Nano är skit? Förövrigt så lanseras snart en netbook från Samsung med en Nano i. VIA är bättre än Nano. Du vill veta skillnaden mellan Nano och Neo? Bra fråga när vi inte har sett tester. Båda är 65nm så lär vara relativt lika förutom att Nano har lite funktioner varken Neo eller Atom har. Atom är 45nm och kommer ha en lägre förbrukning än Neo, men kommer prestera sämre. Olika ändamål skulle jag säga.

Beror inte det också mycket på vilka bryggor det kommer med?
Atom är ju snål för sig själv, men dess NB drar ju mycket än själva CPU'n.
VIA är väl hittils den som har konsekvent haft mest strömsnåla plattformar. Även om prestandan kanske varit olite olika. De byter ju inte arkitektur lika ofta som t ex Intel.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du säger att VIA Nano är skit? Förövrigt så lanseras snart en netbook från Samsung med en Nano i. VIA är bättre än Nano. Du vill veta skillnaden mellan Nano och Neo? Bra fråga när vi inte har sett tester. Båda är 65nm så lär vara relativt lika förutom att Nano har lite funktioner varken Neo eller Atom har. Atom är 45nm och kommer ha en lägre förbrukning än Neo, men kommer prestera sämre. Olika ändamål skulle jag säga.

tyvärr har jag formulerat mig fel, "Via OCH nVIDIA skit"... alltså menade att det sistnämda är skit.

Via är helt okej, men man vill inte alltid ha dom bara

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du säger att VIA Nano är skit? Förövrigt så lanseras snart en netbook från Samsung med en Nano i. VIA är bättre än Nano. Du vill veta skillnaden mellan Nano och Neo? Bra fråga när vi inte har sett tester. Båda är 65nm så lär vara relativt lika förutom att Nano har lite funktioner varken Neo eller Atom har. Atom är 45nm och kommer ha en lägre förbrukning än Neo, men kommer prestera sämre. Olika ändamål skulle jag säga.

Tills Intel släpper ett riktigt chipset (945 är ett skämt), tror jag absolut inte AMD har några problem att släppa en bärbar som drar mindre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Tills Intel släpper ett riktigt chipset (945 är ett skämt), tror jag absolut inte AMD har några problem att släppa en bärbar som drar mindre.

Kan jag hålla med dig om till fullo. Förstår inte varför de fortsätter med det gamla åbäket.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

AMD Neo= Is it "The One"

Kunde inte låta bli, nu tar jag min röda piller och glömer det hela...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

SUGEN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
AMD Neo= Is it "The One"

Kunde inte låta bli, nu tar jag min röda piller och glömer det hela...

Mr Anderson, we've missed you...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.