Bättre prestanda med Windows 7

Permalänk
Medlem

Yey äntligen ett OS värdigt att ersätta trotjänaren XP!
XP har fungerat bra men efter att jag använt det i strax 8 år börjar man faktiskt lessna lite på det. Om W7 blir lika bra som alla tror att det blir kommer man skaffa det och os:et Vista kommer bli en unken parentes i historien ungefär som windows ME.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Yey äntligen ett OS värdigt att ersätta trotjänaren XP!
XP har fungerat bra men efter att jag använt det i strax 8 år börjar man faktiskt lessna lite på det. Om W7 blir lika bra som alla tror att det blir kommer man skaffa det och os:et Vista kommer bli en unken parentes i historien ungefär som windows ME.

Att jämföra Vista med MEs rykte...

Tycker nästan synd om MS. Folk provade kanske Vista några minuter i början vilket gick urkasst pga. det urusla drivrutinsstödet, bara för att företag som nVidia som inte kan göra vettiga drivrutiner så har Vista fått en stämpel på sig som de aldrig kommer kunna få bort.

Nu kommer windows 7, som kanske är vad XP var mot 2k och folk hyllar det till skyarna...

Jösses.

Man behöver inte alls tycka om Vista, men om man bara ser det som en bloatmaskin utan existensberättigande så har man noll koll på vad det egentligen är.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Man behöver inte alls tycka om Vista, men om man bara ser det som en bloatmaskin utan existensberättigande så har man noll koll på vad det egentligen är.

Jag håller i princip med och klagomålen vad gäller minneshanteringen visar att många inte riktigt förstått vitsen med internminne. Vistas problem med minneshanteringen är väl dock att den är dåligt optimerat och inte anpassar sig efter storleken på installerat internminne. Som jag förstår det är det här skillnaden mellan Vista och Windows 7 bl a syns, där den sistnämnda inte kräver X antal MB utan klarar att skala utefter tillgång, något som vi Linux användare vant oss vid som en självklar funktion.

"Bloatmaskin" eller inte, men om vi frångår Sweclockers generella medlemmar av gamers, är inte Vista närmare Windows 2000:s avskalade och rena arbetsmiljö utan snarare ännu ett steg närmare en nöjesmaskin.

Främst på min önskelista vad gäller Windows står dock förbättrad nätverksprestanda och att några av de gamla buggarna där Windows tappar koll trafiken rättats till. Vissa av dessa olösta buggar klassas som "betydelselösa", men när de drar ner nätverket till trafikstockning, än om inte varje månad är det irriterande nog. Om Windows 7 med dess server version fixar till detta är jag kanske intresserad av en uppgradering av de servrar som kör Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Minne är till för att användas precis som du säger. Det motar jag inget om. Det är Linux duktig på, något Windows kunde ta lärdom av, fast dom har blivit lite bättre på just den saken på senare tid.

Datorn med Vista var nystartad, jag har ingen aning vad superfetch är? Aldrig använt Vista hemma och kommer aldrig att använda det, har bara suttit vid det ett par gånger när jag hjälp någon annan.

Att spara cacheminnet till hårddisken verkar ganska dumt. Jag minns att detta var en stor säkerhetsrisk i XP då man enkelt kunde luska fram känslig info som lösenord etc om man hade tillgång till datorn.

Om ett operativsystem använder mer än 200-300MB RAM vid start är det 'bloat'. Jag har 2GB RAM i min dator och jag vill gärna kunna nyttja det, och då till mina program.

Och det är enormt vanligt att datorer som används idag har allt mellan 128MB till 512MB RAM. Lika vanligt som att man har 1-4GB RAM. Att försöka bortförklara sig med att alla datorer har större mängder RAM håller inte för 5-öre.

Om Vista kräver 1GB är det helt sjukt! Vem vill använda något dyligt?

Och med det sagt hoppas jag att inte alla kommer att hoppa på mig. Lätt hänt ibland. Och det blev väldigt mycket OT nu känner jag. Vill någon ha något sagt ta det via PM isf.

Att datorer har 128 till 512MB med ram idag och det är jättevanligt? Right.. Det var vanligt för 5år sen typ. Inte idag, just för att priserna har sjunkit så mycket på ram. Jag vet inte vilken tid du lever i, men vi är i januari 2009 nu!

Om du inte ens använt vista eller vet vad superfetch är så undrar jag varför du ens försöker diskutera för och emot? Du har tydligen inget att säga något om vad som är bra eller dåligt om det då. Jag skulle aldrig få för mig att börja tala ut om något som jag aldrig testat, det vore ju som att snacka skit om polare bakom ryggen och tror att det är okej.

Okej, då är alla operativsystem bloat om kriterierna är 200-300MB som max, en dator tar inte upp så mycket om du bara har 128MB, men har du 2GB så lär det lätt ta upp det utan tvekan. Det verkar tydligt att du brister i det här samtalsämnet hur som helst, så ingen idé att ens fortsätta diskutera med dig, du är ett sånt där "troll" som bara ska säga dittan och duttan för att reta upp folk, när du i själva verket inte ens vet vad du talar om.

Om vista kräver 1GB ram så är det absolut inget konstigt, det betyder inte att det kommer ta upp alla 1GB, utan det är rekomendationerna för att det ska funka som bäst. Och det är tydligen 90% av folket som inte har några problem med detta (förutom du och några enstaka till), dock verkar du ju inte tillhöra någon som kan något om varken linux eller windows eller osx.

Och varför tror du alla kommer hoppa på dig? Tydligen så vet du ju iaf om att det du säger inte är mycket att hänga i granen och blir orolig över något sådant. Det skulle underlätta om du nu läste på lite om hur saker och ting fungerar och sen kollar vilket datum det är idag, så blir alla glada och nöjda och slipper såna här "troll" som bara finns på forumen för att reta upp folk.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
[Massa text]

Underhållande. Det är faktiskt första gången man kallar mig troll.

Du har PM. Jag velade ju inte hamna mer OT.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

har lyckats aktivera skiten men får inte mina ati drivrutiner att fungera till 3870....

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

lol skillz mens? jesus.. läs igenom dina egna posts och försök ta dig själv på allvar. Maken till surf*tta får man leta efter. Be nice, be gentle, treat others as you yourself wish to be treated man Pedagogik och empati kommer man långt med mannen, logisk intelligens är inte allt. Visst besitter du en del kunskap men argbiggatonen färgar allt mörkrött tyvärr. Ta en tampong och känn kärleken och gemenskapen på sweclockers och inse att du inte är förmer än nån annan, detta är trots allt internet där jag kan säga att jag har knu**at på din mor i r*ven och kommer undan med det utan problem, if you get my point.

Windows 7, yay!!!!!!!. Verkar bli bra. Jag hoppas verkligen MS lyckas få till det.

Tyvärr har grymt mkt folk en hel del emot vista pga dom problem som varit under en längre tid innan SP1 kom ut, folk har idag inte samma tålamod med operativ som när win98 fanns, krav är högre, datorer ska helt enkelt fungera, i princip samtliga kunder jag pratat med (jag jobbar som supportsnubbe på ett riktigt stort företag) sen vista släpptes har nog faktiskt inte en! enda uttryckt sig positivt om vista och jag är inte speciellt färgad, jag skiter i vilket eftersom att xp fungerar fint för det lilla jag använder datorn till men lyssnar man bara till vad folk generellt säger och har sagt en tid nu har sagt så dissar dom flesta vista, kikar man på företagsidan så är det bra mycket värre eftersom att otroligt många specialskrivna (för företag) applikationer inte ens fungerar under vista. Det tar tid och en fruktansvärd massa pengar att byta system för storföretag och det gör man inte gärna när XP redan presterar såpass bra som det faktiskt gör. Nämn ett storföretag som gått över till vista hittils. Ett enda.. Jag känner inte till ett enda tyvärr.

Personligen ska jag ge mig på att installera Vista business 64 på nån dag och jag tror nog det kommer gå alldeles utmärkt att använda word, excel, WoW, EVE, Adobe Premiere elements och mail osv på den i dagsläget, känns som att gå på månen

finns också ett ruskigt gammalt bra uttryck som jag tycker stämmer in fint på vista..

If there is smoke, there is fire somewhere close.

Grymt många gnäller som fan om vista.. det har sin grund nånstans.. oavsett vad alla MSälskare säger.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
lol skillz mens? jesus.. läs igenom dina egna posts och försök ta dig själv på allvar. Maken till surf*tta får man leta efter. Be nice, be gentle, treat others as you yourself wish to be treated man Pedagogik och empati kommer man långt med mannen, logisk intelligens är inte allt. Visst besitter du en del kunskap men argbiggatonen färgar allt mörkrött tyvärr. Ta en tampong och känn kärleken och gemenskapen på sweclockers och inse att du inte är förmer än nån annan, detta är trots allt internet där jag kan säga att jag har knu**at på din mor i r*ven och kommer undan med det utan problem, if you get my point.

Visst hon är död... Och min styvpappa blev mördad på julafon också, så det är nog därför jag är rätt grinig. Jag kan inte påstå att jag mår sådär jättebra utöver mina 40Graders feber.

Sen så kan du ju läsa vad hunden skriver också, han säger ju t.om själv att han inte vet vad det ena eller det andra är. Och jag har tyvärr emot folk som ska leka allan ballan och säga att "det är dåligt" utan att ens veta vad som egentligen är dåligt och vad som skapar problemet, hade inte haft några problem om han faktiskt kunnat säga att "det" och "det" är dåligt och det är därför det är dåligt. Jag uppskattar då inte folk som har fördomar om något och därför svarar jag med exakt samma sak tillbaka, men det kanske du inte la märke till.

treat others as you yourself wish to be treated man
- vem säger att jag inte gör det i det här fallet?

Sen så har jag inget emot att säga precis som jag själv tycker, det har aldrig stoppat mig och jag tänker inte låta någon annan göra det nu heller, hellre står jag för det jag säger än att vara en av dom som är rädda för att våga säga som dom tycker. Det har gått bra hittills och jag tror nog det kommer göra det i fortsättningen också, vad annat folk tycker om mig det skiter jag faktiskt i, jag har inte bett om någon personlighetsåsikt från dig t.ex. Och som du säger, det här är internet, där man kan säga vad man vill. För jag har inget att bevisa för dig eller någon annan vad gäller min personlighet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

hur som helst har fått allt utom en grej jag inte vet vad det är att rulla men det verkar fin fint massor bra snabb knappar mm.

men tycker inte det är så mycket snabbare än vista om jag får vara ärlig!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Visst hon är död... Och min styvpappa blev mördad på julafon också, så det är nog därför jag är rätt grinig. Jag kan inte påstå att jag mår sådär jättebra utöver mina 40Graders feber.

Sen så kan du ju läsa vad hunden skriver också, han säger ju t.om själv att han inte vet vad det ena eller det andra är. Och jag har tyvärr emot folk som ska leka allan ballan och säga att "det är dåligt" utan att ens veta vad som egentligen är dåligt och vad som skapar problemet, hade inte haft några problem om han faktiskt kunnat säga att "det" och "det" är dåligt och det är därför det är dåligt. Jag uppskattar då inte folk som har fördomar om något och därför svarar jag med exakt samma sak tillbaka, men det kanske du inte la märke till.

treat others as you yourself wish to be treated man
- vem säger att jag inte gör det i det här fallet?

Sen så har jag inget emot att säga precis som jag själv tycker, det har aldrig stoppat mig och jag tänker inte låta någon annan göra det nu heller, hellre står jag för det jag säger än att vara en av dom som är rädda för att våga säga som dom tycker. Det har gått bra hittills och jag tror nog det kommer göra det i fortsättningen också, vad annat folk tycker om mig det skiter jag faktiskt i, jag har inte bett om någon personlighetsåsikt från dig t.ex. Och som du säger, det här är internet, där man kan säga vad man vill. För jag har inget att bevisa för dig eller någon annan vad gäller min personlighet.

beklagar sorgen.

Varför jag pekar lite på just dig beror på att du är en gammal medlem av forumet, och bara därför. Du verkar lite förståndigare och borde kanske veta bättre? Men men, är du upsidedown pga det du sade så har jag full förståelse, beklagar verkligen.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
beklagar sorgen.

Varför jag pekar lite på just dig beror på att du är en gammal medlem av forumet, och bara därför. Du verkar lite förståndigare och borde kanske veta bättre? Men men, är du upsidedown pga det du sade så har jag full förståelse, beklagar verkligen.

Jo jag förstår din insikt i det hela, men ja, tyvärr är det så som det är för min del och jag har inte riktigt förstått läget själv ens, allt är så overkligt för tillfälet så det jag säger kanske går ut på fel sätt eftersom jag börjat tappa verkighetsuppfattningen. Stod t.om i tidningen om det inträffade och det var riktigt hemskt.

Tack.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte förstå men jag känner med dig Skillz. Hoppas att du har en nära krets av verkliga vänner till hands.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
[...]

Sen så kan du ju läsa vad hunden skriver också, han säger ju t.om själv att han inte vet vad det ena eller det andra är. Och jag har tyvärr emot folk som ska leka allan ballan och säga att "det är dåligt" utan att ens veta vad som egentligen är dåligt och vad som skapar problemet, hade inte haft några problem om han faktiskt kunnat säga att "det" och "det" är dåligt och det är därför det är dåligt. Jag uppskattar då inte folk som har fördomar om något och därför svarar jag med exakt samma sak tillbaka, men det kanske du inte la märke till.

[...]

"han säger ju t.om själv att han inte vet vad det ena eller det andra är."

Exakt vad svamlar du om?

"Och jag har tyvärr emot folk som ska leka allan ballan"

Jag leker inte "allan ballan". Jag ställde en ganska enkel fråga om varför Vista äter mängder med systemresurser och varför vissa är okej med detta. Det borde inte vara en svår fråga att svara på men du har uppenbarligen bevisat motsatsen.

"och säga att "det är dåligt" utan att ens veta vad som egentligen är dåligt och vad som skapar problemet, hade inte haft några problem om han faktiskt kunnat säga att "det" och "det" är dåligt och det är därför det är dåligt"

Som jag skrev tidigare tycker jag det inte är godtagbart att Vista äter mycket systemresurser, jag har inte sagt att Vista är dåligt! Det minsta du kan bemöda dig med att göra är att vara mer noggrann när du läser mina inlägg innan du hoppar på mig och kastar en massa skit på mig.

"Jag uppskattar då inte folk som har fördomar om något och därför svarar jag med exakt samma sak tillbaka, men det kanske du inte la märke till."

Jag har absolut inga fördommar mot varken Windows eller Vista. Exakt vart skulle jag gett en antydan till något dylikt?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Jag är på Skillz sida i den här diskussionen.

Som sagt, vad har du för nytta av 2GB RAM om du inte låter ditt OS utnyttja det om du ändå inte använder det till något annat för tillfället? Om ni inte förstått det än så frigör Vista/W7 minne när ett program behöver det. Räcker inte detta som motivation?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Windows 7 kräver mer av cpu:n än XP när det gäller att spela upp film i 1080p.
XP med CoreAVC klarar 1080p galant men det gör tyvärr inte Vista eller Windows 7.

Om det beror på CoreAVC eller operativsystemet vet jag inte men så ligger det till just nu iaf.

Detta är ju iof inget problem för de flesta som har nyare datorer eller grafikkort med hårdvarustöd för x.264

XP är fortfarande betydligt snabbare som htpc och opengl-spel om man som jag har en AMD64 3500+

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.