Permalänk
Medlem

Quad-core Opteron vs. Xeon

Hejhej. Läget är såhär att jag ska köpa en server. Och tydligen så har AMD på senare också dom släppt quad-core server-processorer.

Som det verkar nu ska jag antingen köpa en server med ..
2st AMD Opteron 2376 2,3Ghz och 8Gb ram för 12k
eller en med
1st Intel Xeon X3360 2,83Ghz och 4Gb ram för 7k.

Frågan är om det är värt pris-skillnaden. Är t.ex. en Opteron 2,3Ghz lika stark som en Xeon 2,3Ghz? AMD är ju bra mycket billigare.

Har googlat i nån halvtimme och inte riktigt kommit fram till något, då det är sånt stort berg av olika jämförelser mellan AMD och Intel.

Förmodligen kommer jag köpa två sådana Xeon-datorer om det blir så, det är därför jag jämför en med 2 CPU:s och en med 1. Med tanke på co-lo kostnader med 2 servrar jämfört med en så blir det ju billigare att bara ha en och sådär. Hm.

Någon som får nån klarhet i det jag undrar?

Egentligen är det väl mest att hur stor skillnad det skulle vara på de två datorerna i jämförelse, eftersom man inte kan räkna rakt på sådär bara.
Och om Quad Opteron är något i gentemot Xeon ens..

Permalänk
Medlem

vad ska du har servern till ? Amd opteron visar framfötterna vid mycket multitasking när bussen belastas gentemot xeon med fsb

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
vad ska du har servern till ? Amd opteron visar framfötterna vid mycket multitasking när bussen belastas gentemot xeon med fsb

Servern kommer i princip endast användas till många HLDS-processer.. HLDS du säkert är bekant med. Vad det innebär för multi-tasking och fsb har jag ingen aning om. Har du någon aning om vad som är bäst då?

Permalänk
Medlem

HLDS?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
HLDS?

Half-Life Dedicated Server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catty
Half-Life Dedicated Server

Ok. Tänkte faktiskt på det men var inte helt säker.

Skulle nog tro dubbla quad-core opterons fungerar bäst på den uppgiften. Det är ju ändå 8 kärnor mot Xeon som bara har 4 kärnor. Och mer minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ok. Tänkte faktiskt på det men var inte helt säker.

Skulle nog tro dubbla quad-core opterons fungerar bäst på den uppgiften. Det är ju ändå 8 kärnor mot Xeon som bara har 4 kärnor. Och mer minne.

Jag vet att den är bättre, men som jag sa är den huvudsakliga frågan hur Opteron generellt sett fungerar i jmf. med Xeon. Då jag förmodligen kommer köpa en server till om jag tar Intel:en.
Hur fungerar två lika snabba Quad-core processorer, en Xeon och en Opteron till en uppgift som denna? Vilket tror ni är bäst att köra en sak som spelserverprocesser på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catty
Jag vet att den är bättre, men som jag sa är den huvudsakliga frågan hur Opteron generellt sett fungerar i jmf. med Xeon. Då jag förmodligen kommer köpa en server till om jag tar Intel:en.
Hur fungerar två lika snabba Quad-core processorer, en Xeon och en Opteron till en uppgift som denna? Vilket tror ni är bäst att köra en sak som spelserverprocesser på?

Har ingen aning faktiskt men jag skulle nog ändå ta en Opteron för den har bättre minneshantering. Skulle tro att hantering av många trådar och snabbt/mycket minne är en stor fördel här. Kan inte tänka mig att rå beräkningskraft spelar så stor roll när du kör HLDS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Re: Quad-core Opteron vs. Xeon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catty
Hejhej. Läget är såhär att jag ska köpa en server. Och tydligen så har AMD på senare också dom släppt quad-core server-processorer.

Som det verkar nu ska jag antingen köpa en server med ..
2st AMD Opteron 2376 2,3Ghz och 8Gb ram för 12k
eller en med
1st Intel Xeon X3360 2,83Ghz och 4Gb ram för 7k.

Frågan är om det är värt pris-skillnaden. Är t.ex. en Opteron 2,3Ghz lika stark som en Xeon 2,3Ghz? AMD är ju bra mycket billigare.

Har googlat i nån halvtimme och inte riktigt kommit fram till något, då det är sånt stort berg av olika jämförelser mellan AMD och Intel.

Förmodligen kommer jag köpa två sådana Xeon-datorer om det blir så, det är därför jag jämför en med 2 CPU:s och en med 1. Med tanke på co-lo kostnader med 2 servrar jämfört med en så blir det ju billigare att bara ha en och sådär. Hm.

Någon som får nån klarhet i det jag undrar?

Egentligen är det väl mest att hur stor skillnad det skulle vara på de två datorerna i jämförelse, eftersom man inte kan räkna rakt på sådär bara.
Och om Quad Opteron är något i gentemot Xeon ens..

Rent spontant så tror jag att oavset vilken och hur många processorer du väljer så har du mer kraft än du behöver idag. Minne och bandbredd är det som gäller.

Har haft två HLDS-servrar med CSS-mod på gammal hårdvara och det fungerade faktisk hyfsat. Inte så bra tickrate, men inget lagg.
Snurrade på Ubuntu 7 och 8.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net